Macbook Pro 2016 is coming

Permalänk
Medlem

Kollade precis igenom eventet som avslutning på dagen. Mitt första intryck var att det mesta verkade bra, men det var troligtvis på grund av trötthet efter allt studerande...

Det positiva jag ser med de nya modellerna är liknande föregående inlägg:
- Bättre tangentbord
- Större trackpad
- Bättre skärm
- Bättre ljud
- Touch ID
- Allmänt bättre hårdvara

Dock tycker jag, liksom föregående, att det är tråkigt att bara se DDR3 minne med ett maximum på 16 GB. Jag har inte bestämt mig vad jag tycker om Touch Bar än då det inte verkar vara fullt lika användbart som de försökte få det att se ut. Mycket av det de använde den till tog längre tid än om man hade använt mus eller trackpad. För den vanlige användaren är det nog inte så viktigt att kunna använda "Quick Type"... Dock ser jag mer användning av det här än en touch-skärm då jag aldrig varit ett fan av det.

Tycker även det är väldigt konstigt av Apple att bara ha 'Thunderbolt 3'-uttag på datorn men inte använda USB-C på iPhone då man nu varken kan koppla in sin iPhone till datorn eller sina Lightning-hörlurar som man får med telefonen.

Även priset går ju att diskutera... Jag kan förstå att priset har gått upp något då dollarn har gått upp (det har den väl?) men tycker ändå priset är för högt. Att en av basmodellerna för 15'' kostar över 30 000 tycker jag känns dyrare än nödvändigt.

Blir nog ingen uppgradering för mig inte.

Trevlig kväll allesammans!

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Tycker personligen att det nya chassit verkar bra. Tunnare och snyggare än innan. Större styrplatta, bättre tangenter och uppgraderade högtalare är inte fel. Den nya Touch Baren och fingerläsaren är ett välkommet tillskott. Skärmen har samma upplösning som innan men betydligt bättre ljusstyrka och färger, inget direkt att klaga på. Grafikkortet går att uppgradera till Radeon Pro 460 med 4 GB minne, säkert helt okej. Mycket snabb PCIe-baserad SSD, 3,1 GB/s är inte o leka med. 10 timmars batteritid är bra.

Men maximalt 16GB DDR3 minne när processorn har stöd för upp till 64GB DDR4 är under all kritik. Hur tänkte de där? Och så priset. 48.000:- kostar den maxade versionen. Visst det är en premiumdator, men det är lite väl att ta i.

Nej de får allt ta och justera minnet och sänka priset något innan jag tänker trycka på köpknappen. Kanske dröjer det inte så lång tid tills nästa uppdatering då passande Kaby Lake processorer bara är några få månader bort?

Skrivet av Ytabil:

Kollade precis igenom eventet som avslutning på dagen. Mitt första intryck var att det mesta verkade bra, men det var troligtvis på grund av trötthet efter allt studerande...

Det positiva jag ser med de nya modellerna är liknande föregående inlägg:
- Bättre tangentbord
- Större trackpad
- Bättre skärm
- Bättre ljud
- Touch ID
- Allmänt bättre hårdvara

Dock tycker jag, liksom föregående, att det är tråkigt att bara se DDR3 minne med ett maximum på 16 GB. Jag har inte bestämt mig vad jag tycker om Touch Bar än då det inte verkar vara fullt lika användbart som de försökte få det att se ut. Mycket av det de använde den till tog längre tid än om man hade använt mus eller trackpad. För den vanlige användaren är det nog inte så viktigt att kunna använda "Quick Type"... Dock ser jag mer användning av det här än en touch-skärm då jag aldrig varit ett fan av det.

Tycker även det är väldigt konstigt av Apple att bara ha 'Thunderbolt 3'-uttag på datorn men inte använda USB-C på iPhone då man nu varken kan koppla in sin iPhone till datorn eller sina Lightning-hörlurar som man får med telefonen.

Även priset går ju att diskutera... Jag kan förstå att priset har gått upp något då dollarn har gått upp (det har den väl?) men tycker ändå priset är för högt. Att en av basmodellerna för 15'' kostar över 30 000 tycker jag känns dyrare än nödvändigt.

Blir nog ingen uppgradering för mig inte.

Trevlig kväll allesammans!

Det som stör mig mest är nog att dom tar bort laddning via Magsafe 2 och istället kör laddningen via USB-C. Magsafe är så otroligt smidigt och bra, ingen risk att man lyckas böja något. Tangentbordet är även det en svag punkt men ska tydligen vara av fjärilsversion nummer 2 så det kommer förhoppningsvis vara bättre än version 1. Jag ska testa datorn i butik innan jag köper den i alla fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade dollarkursen varit samma som under 2013 hade den maxade 15" versionen kostat knappt 35000:- i stället för 48000:- vilket är en avsevärd skillnad.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Det som stör mig mest är nog att dom tar bort laddning via Magsafe 2 och istället kör laddningen via USB-C. Magsafe är så otroligt smidigt och bra, ingen risk att man lyckas böja något. Tangentbordet är även det en svag punkt men ska tydligen vara av fjärilsversion nummer 2 så det kommer förhoppningsvis vara bättre än version 1. Jag ska testa datorn i butik innan jag köper den i alla fall

Mm, glömde visst att nämna MagSafe. Det positiva är väl att man kan koppla in laddaren på valfri sida...

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk

Jag är lite besviken på uppdateringen. Jag förväntade mig att förbeställa direkt men jag tror jag måste vänta ett tag först på några recensioner innan jag bestämmer mig.

Det som gjorde mig besviken var flera saker

-Skylake CPU som kom ut Q3 2015
-DDR3 (wtf) fortfarande med bara 16 GB
-ingen magsafe
-Ganska saftig prishöjning

Sen så är jag ytterst skeptisk till touch bar, vad händer om den kraschar?
Det finns en rätt stor chans att datorn dessutom kommer gå varm utav bara satan då den är så tunn. Mja, det är nog bästa att avvakta ett tag innan man lägger ut 30 lök.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Inaktiv

För det dom kostar får man mycket bra hårdvara för som går att göra mycket mera roligt för än vad en laptop oavsett tillverkare kan och nånsin kommer att kunna göra.

Men det är helt klart en jäkla bra skrivmaskin, surfdator och mediaspelare. Allt utöver det kräver extern utrustning som då ska kopplas in via nåt av dom nya gränssnittens och dessa inkopplinsvaranter kräver ibland extra hårdvara som kostar extra och ibland ganska mycket mera än ett pcie kort.

Permalänk
Skrivet av stefolsson:

Jag är lite besviken på uppdateringen. Jag förväntade mig att förbeställa direkt men jag tror jag måste vänta ett tag först på några recensioner innan jag bestämmer mig.

Det som gjorde mig besviken var flera saker

-Skylake CPU som kom ut Q3 2015
-DDR3 (wtf) fortfarande med bara 16 GB
-ingen magsafe
-Ganska saftig prishöjning

Sen så är jag ytterst skeptisk till touch bar, vad händer om den kraschar?
Det finns en rätt stor chans att datorn dessutom kommer gå varm utav bara satan då den är så tunn. Mja, det är nog bästa att avvakta ett tag innan man lägger ut 30 lök.

Blev också besviken. Förstår dock inte hur folk kan förvänta sig saker som kaby lake (rätt cpu:er har inte släppts än), magsafe var rätt klart att det skulle försvinna då det försvann på 12" Macbook. Prishöjningen var ju i viss mån också väntad då Apple oftast justerar för valuta i samband med nya släpp och dollarn är rekorddyr. DDR3 vet ju ingen om det stämmer än eller om det är en felskrivning. Spelar nog inte så stor roll i sammanhanget ändå och kanske är DDR3 strömsnålare, vad vet jag?

Grundmodellen av Macbook Pro 13" hade räckt perfekt för mig (den utan touch bar) om den bara hade haft Touch ID... Det måste en ny Mac ha för min del...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Blev också besviken. Förstår dock inte hur folk kan förvänta sig saker som kaby lake (rätt cpu:er har inte släppts än), magsafe var rätt klart att det skulle försvinna då det försvann på 12" Macbook. Prishöjningen var ju i viss mån också väntad då Apple oftast justerar för valuta i samband med nya släpp och dollarn är rekorddyr. DDR3 vet ju ingen om det stämmer än eller om det är en felskrivning. Spelar nog inte så stor roll i sammanhanget ändå och kanske är DDR3 strömsnålare, vad vet jag?

Grundmodellen av Macbook Pro 13" hade räckt perfekt för mig (den utan touch bar) om den bara hade haft Touch ID... Det måste en ny Mac ha för min del...

Jag hade inte förväntat mig Kaby lake men jag hade förväntat mig en skylake CPU med GT4e iris pro 580, jag trodde Apple tog så lång tid på sig för dem väntade in dessa. Skylake CPU:er med GT4e har funnits ute på marknaden i några månader redan.

Håller med, ge mig en macbook pro 15 tummare utan touchbar men med touch ID på strömbrytaren så vore jag också nöjd.

Jag tror Apple har skjutit sig lite i foten då det kommer till just prishöjningen. De flesta som köper Apple produkter går med på att betala mer till en viss gräns. Men det verkar nästan som om smärtgränsen verkar vara nådd just nu.

Jag har varit medlem på Macrumors i många år och jag kan inte tidigare minnas ett sådant här raseri kring en prishöjning.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem

Jag tror att Apple kommer få sänka priset något till nästa refresh. Missnöjet med priset verkar vara utbrett världen över. Sen så lär de få se till så man kan uppgradera till åtminstone 32GB RAM.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Blev en beställning för mig, trots att jag inte var jätte nöjd med vad som visades. Kände att jag inte vill ha en Pc som laptop.
Har en gammal rMBP 13 late 2012 som är lätt vätskeskadad så blir otroligt varm när grafiken jobbar.
Körde på en 13" spacegray 512 16gb så hoppas ja blir nöjd. Är student så fick åtminstone 10% off där.

Hade kanske egentligen kunnat vänta men kände att ha begäret var större. Har mer eller mindre väntat sen i juni och ansåg mig värdig en ny maskin när jag väntat så "länge".

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Blev en beställning för mig, trots att jag inte var jätte nöjd med vad som visades. Kände att jag inte vill ha en Pc som laptop.
Har en gammal rMBP 13 late 2012 som är lätt vätskeskadad så blir otroligt varm när grafiken jobbar.
Körde på en 13" spacegray 512 16gb så hoppas ja blir nöjd. Är student så fick åtminstone 10% off där.

Hade kanske egentligen kunnat vänta men kände att ha begäret var större. Har mer eller mindre väntat sen i juni och ansåg mig värdig en ny maskin när jag väntat så "länge".

Om du ska en Äppelbok och du ville inte ha en Windows laptop, varför inte en refurb istället? Det är galet mycket pengar bara för att se om du ska bli nöjd eller ej. :/

För min egen del om Apple evenemanget så undrar jag vad fan är det Apple håller på med?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

För min egen del om Apple evenemanget så undrar jag vad fan är det Apple håller på med?

Lite så tycker jag också, dock har jag aldrig köpt en Mac själv, för att jag inte gillar Mac OS, men ja, priset är helt uppåt väggen enligt mig iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Angående priset så får man kolla på vad macbook och macbook air kostar och se vad som är i dem, då tycker jag priset på nya macbook Pro är rimligt. Sedan jämför med vad t.ex Lenovos bättre datorer kostar, t.ex P50 kostar från 20 000kr och vill man utrustade den så att den duger till att vara mer än en tunn klient så går den på 30 000kr.

Problemet med mac är att de har ett väldigt nischad segment av datorer och enbart säljer sitt operativsystem till denna. I detta fall Macbook Pro är perfekt för många som arbetsdator, kostnaden så är hälften av pengarna skatt till staten som företagare slipper betala, kvar är 15 000kr för en välutrustad macbook och det så himla dyrt.

För oss vanliga personer så blir + 30 000kr för en prestandamässigt vanlig laptop rätt så mycket pengar att lägga ut. Jag tror dock att Apple har goda marginaler så det lär säkert bli riktigt bra studentrabatter.

Så om man är student, anställd och får datorn som arbetsdator eller har väldigt gott ställd så tycker jag inte alls att Macbook Pro är ett dåligt val, i många fall kan det även vara det bästa. Lite på samma sätt som Lenovos P50, som kanske inte är första valet för en yngre grabb som vill ha en billig speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående priset så får man kolla på vad macbook och macbook air kostar och se vad som är i dem, då tycker jag priset på nya macbook Pro är rimligt. Sedan jämför med vad t.ex Lenovos bättre datorer kostar, t.ex P50 kostar från 20 000kr och vill man utrustade den så att den duger till att vara mer än en tunn klient så går den på 30 000kr.

Problemet med mac är att de har ett väldigt nischad segment av datorer och enbart säljer sitt operativsystem till denna. I detta fall Macbook Pro är perfekt för många som arbetsdator, kostnaden så är hälften av pengarna skatt till staten som företagare slipper betala, kvar är 15 000kr för en välutrustad macbook och det så himla dyrt.

För oss vanliga personer så blir + 30 000kr för en prestandamässigt vanlig laptop rätt så mycket pengar att lägga ut. Jag tror dock att Apple har goda marginaler så det lär säkert bli riktigt bra studentrabatter.

Så om man är student, anställd och får datorn som arbetsdator eller har väldigt gott ställd så tycker jag inte alls att Macbook Pro är ett dåligt val, i många fall kan det även vara det bästa. Lite på samma sätt som Lenovos P50, som kanske inte är första valet för en yngre grabb som vill ha en billig speldator.

Resterande kunder som inte får en laptop från det företag man jobbar på eller är student? 30 000kr är ju en hel lön, mer än medellönen i Sverige efter skatt till och med.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Kollade på Apple eventet. Som vanligt blev man ju besviken, helt värdelösa datorer, o va F*n va de där med touchbaren? seriöst wtf. så himla fail av apple. men ändå finns det miljontals idioter där som kommer slå till på senaste macbooken. dåligt med anslutningar också, sen höjde dom priset.. alltså allt vart ju fel med apple detta år, Steve jobs hade fanimig vänt sig i sin grav 10 gånger om vid nu.
men samtidigt är detta bra, för nu kommer folk få upp ögonen för surface istället (hel pekskärm istället för en fjuttig liten touchbar) och förhoppningsvis kommer vi kunna krossa detta värdelösa företag en gång för alla! hatar apple o deras värdelösa produkter, de är inte ens innovativa. de enda som lyckats med är att hjärntvätta en miljard människor. usch på de företaget. jobbade för dom också i 3 år. så kefft o girigt företag. o ni fanboys äter ju upp allt som apple bajsar ut. i och för sig, hade man installerat bootcamp windows 10, då hade datorn kanske vart helt okay! fortfarande skit premium priser me tanke på att foxconn tillverkar samma saker som för asus, acer etc.

Telefonen iphone sög. deras macbook sög. deras imac sög. fan allt sög med apple.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felparkerad:

Resterande kunder som inte får en laptop från det företag man jobbar på eller är student? 30 000kr är ju en hel lön, mer än medellönen i Sverige efter skatt till och med.

Före skatt.
Det är just detta jag tycker är fel med Apples produkter, de har enbart övre premiumklass på sina produkter, många konsumenter som inte egentligen hade råd med dessa saker köpte dem ändå. (på samma sätt som märkeskläder etc)

Och för vanliga folk ja macbook pro är inget för oss, men egentligen duger de vanliga macbookarna för vanliga användare. Men för oss som är lite däremellan och kräver lite prestanda så finns det inget bra val och jag tror detta kan straffa apple ekonomiskt.
Enligt mitt tyckte skulle de göra en mer svensson modell av deras datorer, ta macbook pro, dra ner lite på kvaliten, skärmen, lägg till 1Kg och istället skapa en produkt som större andel har råd att köpa.
Alltså som Lenovo gör, de gör svindyra premiumprodukter som är riktigt bra, för vanliga personer så är + 30 000kr för en laptop inget alternativ oavsett hur mycket premium denna dator är. Och därför gör Lenovo även billigare datorer som inte på något sätt gör märket mindre populär.

Hur många läser och skriver till sdkort? Ja själv gör det, men det är för knepig hårdvara och den vanligaste är raspberry pi.
Omvandlare till vanliga usb går att köpa billigare, men vem har behov av 4st? Man skaffar sig en dockningsstation till en sådan dyr dator såklart. Som denna: http://www.sweclockers.com/nyhet/22872-belkin-lanserar-docklo...
Sedan är en trådlös mus en självklarhet till en sådan dator, men för de som vill ha trådat så köper man såklart en usb c mus.
Usb Hårddiskar så har de bättre snabbare SSD modellerna sluta att säljas som gamla usb redan, det enda är äldre men då kan man ha med sig en adapter.

Så jag ser inget problem med att en produkt i denna prisklass skippar den gamla usb porten.

Permalänk
Medlem

@Solaris: du har ju precis som på alla andra ställen rätten att returnera den inom 14 dagar, så får prova. Känns de inget bra så går den i retur så får jag vänta tills ja hittar något annat.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Före skatt.
Det är just detta jag tycker är fel med Apples produkter, de har enbart övre premiumklass på sina produkter, många konsumenter som inte egentligen hade råd med dessa saker köpte dem ändå. (på samma sätt som märkeskläder etc)

Och för vanliga folk ja macbook pro är inget för oss, men egentligen duger de vanliga macbookarna för vanliga användare. Men för oss som är lite däremellan och kräver lite prestanda så finns det inget bra val och jag tror detta kan straffa apple ekonomiskt.
Enligt mitt tyckte skulle de göra en mer svensson modell av deras datorer, ta macbook pro, dra ner lite på kvaliten, skärmen, lägg till 1Kg och istället skapa en produkt som större andel har råd att köpa.
Alltså som Lenovo gör, de gör svindyra premiumprodukter som är riktigt bra, för vanliga personer så är + 30 000kr för en laptop inget alternativ oavsett hur mycket premium denna dator är. Och därför gör Lenovo även billigare datorer som inte på något sätt gör märket mindre populär.

Hur många läser och skriver till sdkort? Ja själv gör det, men det är för knepig hårdvara och den vanligaste är raspberry pi.
Omvandlare till vanliga usb går att köpa billigare, men vem har behov av 4st? Man skaffar sig en dockningsstation till en sådan dyr dator såklart. Som denna: http://www.sweclockers.com/nyhet/22872-belkin-lanserar-docklo...
Sedan är en trådlös mus en självklarhet till en sådan dator, men för de som vill ha trådat så köper man såklart en usb c mus.
Usb Hårddiskar så har de bättre snabbare SSD modellerna sluta att säljas som gamla usb redan, det enda är äldre men då kan man ha med sig en adapter.

Så jag ser inget problem med att en produkt i denna prisklass skippar den gamla usb porten.

Den "gamla" Macbook Pro kostar ju 12 000 kronor och det har fler portar, förra generationens processor och minnen men det är ändå 5000 kronor billigare. Många studenter har den modellen så skulle nog ändå vilja påstå att en del vanliga Svenssons har råd med den. Men den nya instegsmodellen kostar 17 000 kronor och den har inte ens Touch Bar som Apple säger är så revolutionerande. Jag tror att Apple skjuter sig lite i foten och att konkurrenterna har hunnit ikapp, kolla bara på Lenovo, Dell och nu senast Microsoft.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felparkerad:

Den "gamla" Macbook Pro kostar ju 12 000 kronor och det har fler portar, förra generationens processor och minnen men det är ändå 5000 kronor billigare. Många studenter har den modellen så skulle nog ändå vilja påstå att en del vanliga Svenssons har råd med den. Men den nya instegsmodellen kostar 17 000 kronor och den har inte ens Touch Bar som Apple säger är så revolutionerande. Jag tror att Apple skjuter sig lite i foten och att konkurrenterna har hunnit ikapp, kolla bara på Lenovo, Dell och nu senast Microsoft.

Ok, jag håller med dig om Apples strategi och det inte finns något bra val för oss mer vanliga datanördar med begränsad ekonomi.

Men vi går emot en utveckling att allt mer körs på en annan dator från ens webbläsare och hårdvaran i ens dator inte är så viktig, mer än att skärm, tangentbord, pekplattan etc ska vara riktigt bra. Vilket enligt många Apples Macbook är överlägsen konkurrenterna på, huruvida det nu stämmer?
Så jag tror att den stora skaran idag kan klara sig på begränsad datakraft som macbook air och den vanliga har. Pron är som namnet antyder till för Pro och de kan betala därefter.

Samma sak gäller för övrigt mobilerna, inget snack om saken iPhone är bra, men de kostar därefter. Nå jag tror många kommer köpa pron ändå, extrem skolrabatt och företagsdatorer gör en del.

Sedan är det skillnad på kvalitet på datorer. När jag fick min arbetslaptop som kostade runt 35000:- så köpte jag samtidigt en billig konsument för 15000kr som hade snarlika prestanda, arbetsdatorn har jag använt dygnet runt i över 3år, min privata knappt något och den är hur sleten som helst.
Där min poäng är att macar har bra kvalite och handlar det om en dator för professionellt bruk så är 30 000kr för en arbetsdator inte så mycket pengar att lägga ut om den fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Pron är som namnet antyder till för Pro och de kan betala därefter.

Den här gången så misslyckades, eller så glömde, Apple aktivera sitt patenterade Apple reality distortion field under evenemanget för det är precis ingen som tycker att 2016 Macbook Pro är något som kan kallas för Pro. Om man nu inte råkar jobba för Apple och inte vill få sparken förstås.

Skrivet av anon159643:

Sedan är det skillnad på kvalitet på datorer. När jag fick min arbetslaptop som kostade runt 35000:- så köpte jag samtidigt en billig konsument för 15000kr som hade snarlika prestanda, arbetsdatorn har jag använt dygnet runt i över 3år, min privata knappt något och den är hur sleten som helst.
Där min poäng är att macar har bra kvalite och handlar det om en dator för professionellt bruk så är 30 000kr för en arbetsdator inte så mycket pengar att lägga ut om den fungerar bra.

När du säger sliten så undrar jag om du menar komponenterna eller själva chassi:et?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Den här gången så misslyckades, eller så glömde, Apple aktivera sitt patenterade Apple reality distortion field under evenemanget för det är precis ingen som tycker att 2016 Macbook Pro är något som kan kallas för Pro. Om man nu inte råkar jobba för Apple och inte vill få sparken förstås.

Det finns väldigt många typer av professionella användare. De som tillhör gruppen tekniker/systemutvecklare vill ofta ha lite mer prestanda även om 30 000kr versionen duger åt de flesta. Men det finns väldigt många idag som har datorer till helt andra saker än de ovanför och där kan Apples Macbook Pro vara helt perfekt, jag tänker på yrken som lärare, byråkrater av olika slag, läkare, projektledare o.s.v. Dessa får en förhoppningsvis en skaplig krångelfri dator med extrem bra skärm, tangentbord och pekplatta och kompakt dator som knappt väger något.

Alltså det stora felet tycker jag som sagt att Apple inte har någon dator riktad till oss nördar, även om nu en Macbook air som man typ enbart använder som en tunn klient inte är fel, bara det att det är typ 1% av alla nördar som gör sådant. Kollar man på Microsoft datorer så lider de av samma problem, riktigt bra datorer för en viss grupp, vi som är nördar och inte vill slänga ut långt över 20 000kr för att få en dator med skaplig prestanda så finns det dock bättre val.

Skrivet av Solaris:

När du säger sliten så undrar jag om du menar komponenterna eller själva chassi:et?

Framförallt gångjärnet till skärmen som blev trögt så att skärmen sprack. Jag köpte billigast möjliga med max prestanda i. Pekplattan, tangenterna allt känns så billigt och sladdigt.

Permalänk
Skrivet av Kote:

Det som stör mig mest är nog att dom tar bort laddning via Magsafe 2 och istället kör laddningen via USB-C. Magsafe är så otroligt smidigt och bra, ingen risk att man lyckas böja något. Tangentbordet är även det en svag punkt men ska tydligen vara av fjärilsversion nummer 2 så det kommer förhoppningsvis vara bättre än version 1. Jag ska testa datorn i butik innan jag köper den i alla fall

försöker inte skapa något macbook hat eller så men undrar bara varför du väljer att lägga 30.000 kr på en macbook över tex en ultrabook eller annat med bättre hårdvara för 9k-15k? kan inget om macbooks! men det kanske är något jag har missat som gör det värt?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

En sak som inte är särskilt Pro alls är att de skrotat platsen för SD-kort. Apple har så länge jag vetat alltid brytt sig om sina kärnanvändare, exempelvis fotografer, men i och med detta undrar man lite hur de resonerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns väldigt många typer av professionella användare. De som tillhör gruppen tekniker/systemutvecklare vill ofta ha lite mer prestanda även om 30 000kr versionen duger åt de flesta. Men det finns väldigt många idag som har datorer till helt andra saker än de ovanför och där kan Apples Macbook Pro vara helt perfekt, jag tänker på yrken som lärare, byråkrater av olika slag, läkare, projektledare o.s.v. Dessa får en förhoppningsvis en skaplig krångelfri dator med extrem bra skärm, tangentbord och pekplatta och kompakt dator som knappt väger något.

Många av de yrken som du nämner omfattar säkert en hel del jobb framför ett något office paket så min omedelbara fråga till dig som onekligen vet ett och annat som inte jag vet; på vilket sätt kommer den nya Macbook "Pro" modellen tillföra användaren något som inte en Macbook Air inte klarar av minst lika bra i så fall om de nödvändigtvis måste ha en Mac?

Skrivet av anon159643:

Alltså det stora felet tycker jag som sagt att Apple inte har någon dator riktad till oss nördar, även om nu en Macbook air som man typ enbart använder som en tunn klient inte är fel, bara det att det är typ 1% av alla nördar som gör sådant. Kollar man på Microsoft datorer så lider de av samma problem, riktigt bra datorer för en viss grupp, vi som är nördar och inte vill slänga ut långt över 20 000kr för att få en dator med skaplig prestanda så finns det dock bättre val.

Jag har ett par teorier om varför Apple aldrig kommer se oss nördar som målgrupp och det har att göra med att de flesta av oss som är tekniskt insatta redan gör det som Apple fruktar, dels att vi kommer köra OSX på något annat än en Mac och sedan att vi lagar våra trasiga Mac:ar själva.

Hos Apple är det nästan tvärstopp om dokumentationen jämnfört med de flesta andra PC OEM tillverkare såsom Dell, HP och Lenovo som är riktigt duktiga på att göra sina hardware maintenance manuals tillgängliga. För Apple är det ett stort no-no. De räknar med att sekunden som din Mac rasar pga av komponenterna så kommer du trilla förbi deras butik och så får du en alldeles ny Mac i utbyte mot en slant.

Skrivet av anon159643:

Framförallt gångjärnet till skärmen som blev trögt så att skärmen sprack. Jag köpte billigast möjliga med max prestanda i. Pekplattan, tangenterna allt känns så billigt och sladdigt.

Tja, de flesta OEM bygger i plast av varierande kvalitet. Själv sitter jag på en beg. IBM thinkpad som håller riktigt bra ännu.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

försöker inte skapa något macbook hat eller så men undrar bara varför du väljer att lägga 30.000 kr på en macbook över tex en ultrabook eller annat med bättre hårdvara för 9k-15k? kan inget om macbooks! men det kanske är något jag har missat som gör det värt?

Det är framförallt pga. OSX, pekplattan och kvaliteten på datorn som intresserar mig. Visst finns det Windowsbaserade datorer som går att köpa till bättre pris men inget jag har prövat har kommit nära Apples Macbook Pro.

Hårdvara och hur mycket den kostar spelar mindre roll så länge allt fungerar som det ska. Macbooks har dessutom ett betydligt högre andrahandsvärde jämfört med bärbara datorer som kör Windows. Jag hade troligtvis gjort en större förlust om jag hade köpt en Windowmaskin för 15k och sedan sålt den några år senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter mer än 25 år med PC bytte jag till Macbook Pro för några år sedan och har inte ångrat mig en sekund.

Dessvärre tror jag att den laptop jag sitter på nu blir min sista Mac. Apples utveckling under det senaste året lämnar mig kall och i framtiden blir det med största sannolikhet PC med Linux för min del.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk

Är det någon som har ungefärlig koll på om det är värt att uppgradera till 6920HQ 2.9GHz i 15 tums MBP modellen? Hur stor är egentligen prestandaökningen från 6700HQ och 6820HQ?

Ska jag nu köpa en MBP tänker jag garanterat välja 460 GPU:n men det får duga med 512GB SSD. Det är bara CPU:n som gör mig en aning osäker. Jag misstänker dock att 6920HQ kan medföra en hög värmeutveckling och därmed en massa throttle.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk

Äsch, man lever bara en gång. Jag har väntat och sparat pengar sedan i slutet av 2014 så nu får det fan vara nog.
Jag beställde en 15 MBP med HQ6820 2.7GHz, 512 GB SSD, RX460 silver (läste att "Space Gray" lätt blir smutsig).
Studentrabatten mildrade visserligen våldtäkten av plånboken något men det sved likväl.

Laptopen kommer garanterat fungera i minst 3 år eftersom jag köpte till Applecare, har jag tur kanske den brummar på i 5+ år.

Återkommer med en kort recension i december när den har kommit.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem

@stefolsson: Du blir garanterat nöjd, man kan spara i en evighet.
Jag sitter med en Air från 2012 som jag köpte som defekt på Tradera... Längtar med efter en uppgradering

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att de fått ner vikten på 13", men priset är för högt för det man får (och inte får som usb-portar). Hade gärna skippat Touch bar, men den varianten har för svag processor.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.