Problem med CPU kylaren eller BIOS inställningar

Permalänk
Inaktiv

Problem med CPU kylaren eller BIOS inställningar

Hej! För ett par veckor sedan så hjälpte en kompis till med att installera en ny CPU fläkt. Den förra gick sönder. Han installerade en Arctic Freezer i32, den funkar jättebra men ibland när jag startar datorn så står det "CPU fan error" och så kan jag gå in på BIOS eller starta om datorn. Vanligtvis så kör jag bara EZ tuning setup och startar om datorn så fungerar det men det är ju uppenbarligen inte som det ska. Några idéer om vad det kan vara och hur man kan fixa det? Har kollat på andra forum och någon sa att det kunde ha med BIOS inställningarna att vara men fick inget klart svar.

Permalänk
Medlem

Fläkten på den kylaren är semipassiv och startar inte förrän en viss temperatur har uppnåtts.
Står den då still när man startar datorn får man CPU fan error.

Du får gå in i bios och se om du kan justera inställningarna och/eller ställa in att den inte varnar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
Oftast så är det dock så att fläkten ligger på ett lägre varvtal än den tillåter i idle (fortfarande snurrande) . Bara att sänka varningsgränsen till 200-300 så är att golden.
Standard är att den varnar under 600 (oftast) vilket bara är stockkylaren som kör så högt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@ggustavsson:
Oftast så är det dock så att fläkten ligger på ett lägre varvtal än den tillåter i idle (fortfarande snurrande) . Bara att sänka varningsgränsen till 200-300 så är att golden.
Standard är att den varnar under 600 (oftast) vilket bara är stockkylaren som kör så högt.

Ja det stämmer, frågan är om den fläkt TS har varvar upp några sekunder eller inte vid start av datorn.
Normalt står denna still på just den här kylaren och startar först vid en viss temperatur.
Varvar den upp vid start är det dock enkelt att lösa genom att sänka varningslimiten tex från 600 till typ 3-400rpm
Står den still från start så får man ställa in att den inte varnar istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300