Denna setup bör funka för OBS!? (Twitch-strem laggar)

Permalänk

@gylldevik: Testade nu. Kunde aldrig tro att det skulle vara mitt problem haha man tackar. Nu kör jag 720p60fps på very fast utan lagg.

Man tackar! <3

Permalänk
Skrivet av tobbeliciouz:

@gylldevik: Testade nu. Kunde aldrig tro att det skulle vara mitt problem haha man tackar. Nu kör jag 720p60fps på very fast utan lagg.

Man tackar! <3

Np, du kan testa att låsa upp till 200 FPS etc, men om 150 funkar utan problem så kör på't

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Jag har sänt live på internet i snart 10 år i och för sig med kameror och capturekort men aldrig behövt gå över 25 fps oavsett 720 eller 1080. Ofta räcker det med 800 kbps för att få en bra stream om servern man sänder till är ok och inte för belastad elker bara funkar ok vilket kan skilja från site till site. Det är oftast där det skiljer och brister mellan dom. På youtube live behöver man inte tänka så (där kan man fortfarande använda fmle istället för obs) där kodas det om live så alla kan kolla oberoende av uppkopplingshastighet och därför blir det också ett längre delay i streamen än på andra ställen.

Det kanske är olika att streama spel men då har det hänt nåt på senare tid eller i och med att obs kom så förändrades nåt för det streamades spel förr också och det gick bra.

Mina inställningar för 1080 på youtube är 4000 kbps (bara för att det går, behövs kanske max runt 1000) 25 fps. Jag har blackmagic cinema pocket kameror, en panasonic g7 samt en gh3.

Jag skulle tro att det blir ungefär samma belastning på cpu som för spel i och med att jag har lite program igång på mina sändningar. Faktiskt så många att jag behöver två maskiner för att klara det jag vill göra med colorcorrection live på kameror och live meda switcha kameror etc etc. Men jag kör som sagt bara 25 fps.

Vad skulle jag tjäna på att börja tänka mig att gå upp till typ 60 fps?

Sen är ju obs så vitt jag förstår ett screencap program och det är inte fmle och camtwist etc etc som jag kör med. Däremot så kan camtwist screencappa och även sända video från disk utan att screencappa den.

Som jag har förstått så ska obs vara överlägset fmlle men om man måste köra så höga inställningar och gå ner på upplösningen så känns det inte riktigt som att det stämmer på nåt sätt.

Permalänk
Inaktiv

Ingen som vet alltså, trodde nog det.

Permalänk
Medlem

Har ej läst allt i tråden.

Men efter lite prat med devs av obs så har jag kommit fram till att använder min gpu mera än 95% så laggar det i obs.
OBS använder gpu för att ha igång alla scener säger devsen.

Bild från cpuid hardware monitor pro.
Så kolla vad du får när du ska spela och streaman.

Jag får anpassa grafikinställningarna och fps efter vad gpu % är.
Kör 2560x1440 144hz skärm med 1080 kort. Så de är lite tråkigt att behöva minska på något för att få lagg fritt i streamen.
Dock streamar jag bara i 720p60fps.
Men har märkt att det spelar ingen roll vilken encoder man kör med eller vilken upplösning, har märkt att det är gpu% man måste gå efter.

5930k är min cpu om någon undrade.

Hoppas detta hjälper dig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbeliciouz:

Har läst mycket från twitch admins osv och dom säger att men i princip skulle kunna köra 1080p 60fps med denna processor

Nej, det kan du verkligen inte. Ska du streama 1080p60fps i spel med mycket rörelse på twitch som endast har 6000 bitrate behöver du en ruggig processor som är dedikerad till att BARA encoda.
Vi snackar en 5960x i en streamingdator för att få bra kvalité. 1080p60 är OTROLIGT segt att köra i lägre presets och till exempel min i7 3770k i min streamingPC kan inte köra lägre preset än veryfast vilket resulterar i riktigt skitig kvalite.
För referens har Shroud en i7 5930k, och han maxar i stort sett den för att punga ut en 900p60fps stream. Nu har han dock köpt en threadripper för att försöka fixa 1080p60fps.
Hade man kunnat köra 12000 bitrate hade det krävt mycket mindre i processorväg, men eftersom bitraten gör kvaliten låg måste vi encoda med riktigt långsam preset för att få upp kvaliten så den blir bra.

"Det kommer upp ett meddelande i OBS där det står "Hög cpu användning sänk dina inställningar för bättre prestanda""
Har att göra med att din processor går upp i 100% användning, och streamen laggar för att din processor inte hinner med att encoda videon du försöker få ut.
Har du fiber rekommenderar jag 720p30fps på 3000-3500bitrate med NVENC istället för x264 eller 6000 bitrate på 720p60fps med nvenc.
Vill du fortfarande använda x264 måste du sänka x264preset och köra snabbare encoding för att lätta jobbet för processorn.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED