Permalänk

Problem efter nybyggd dator

Hejsan! I torsdags byggde jag ihop en ny dator.

EVGA GeForce GTX1080 SC Gaming
Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 3200mh
Intel Core i7 7700K 4.2Ghz
MSI Z270 SLI PLUS

Testade dra igång en Heavenbenchmark idag och fick runt 2630 i score.
Om man jämför dessa poäng online så verkar de flesta få runt 3100 i score vid samma inställningar.
Överclockade då mitt 1080 lite drygt 130mhz och ställde upp ström, det gav mig ungefär 2850 i score.
Fortfarande långt under vad många andra får.

Testade precis ta ut grafikkortet och stoppa in det i min gamla dator med i5 2500k och 1600 minnen.
Fick då 2805 i score utan att klocka kortet och 3028 när jag klockat kortet till samma frekvenser och inställningar som på andra datorn.

Det skiljer ungefär 10 average fps emellan systemen

Inte byggt en dator på nästan 6 år nu sen senaste så funderar på om jag möjligtvis gjort något tokigt.

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk
Medlem

@JonteAhlberg: Har du kollat temp på GPU och CPU? Dåligt applicerad kylpasta på GPU är ovanligt men du säger att du inte byggt dator på länge så kanske det har blivit fel med kylning på CPU... Värt att kolla

Permalänk

Japp cpun blir lite varm. Runt 70 grader i occt. Landar runt 66 i heaven. Men knappast tillräckligt högt föratt det skulle vara ett problem tror ja :). Gpu låg runt 68 till 72 grader. 100% usage på Gpu förutom när dom precis byter scen.

Skrivet av Vekar1:

@JonteAhlberg: Har du kollat temp på GPU och CPU? Dåligt applicerad kylpasta på GPU är ovanligt men du säger att du inte byggt dator på länge så kanske det har blivit fel med kylning på CPU... Värt att kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk

Kollat i monitorprogram och BIOS så att alla kärnor/trådar är aktiverade och att CPU och minnen rullar i den fart de ska?

Permalänk

@DonaldTrump: Ja allt verkar vara igång. Minnena satte jag manuellt till 3200.
Väldigt märkligt detta.

Vet inte riktigt hur mycket CPU brukar arbeta när man kör en runda av Heavenbenchmark.
Men i7an låg en bit över 30% om jag minns rätt. GPU låg på 100% förutom när det böts scen.

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk

Trött man blir. Hitta orsaken, dock förstår jag inte varför det skulle vara därför.

Jag har en 144hz skärm och brukar gå in i Nvidia control panel och aktivera "Enable stereoscopic 3D" och sen göra "CTRL+T"i spel.
använder lightboost också. Stängde av Enable stereoscopic 3D och jag fick bättre score än gamla datorn med gtx 1080 kortet i.

Tog bara en hel dag av grubblande hehe :D.

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk

Kör default på minnena, 2400MHz