Permalänk
Medlem

Få 1:ans växel lättare?

Det gäller en cykel. Är det möjligt att få 1:ans lättare vid uppförsbackar? Är det kedjan som behöver oljas eller? Ingen kunskaper om cyklar alltså.

Permalänk
Avstängd

Nu får du väldigt gärna utveckla.. lättare? vilken sorts växel är det?

Permalänk
Medlem

Om du menar utväxlingen på cykeln ( antal tramptag för en viss sträcka) så kan du inte förändra det utan byta drev på cykeln. Att smörja kejdan är bra om det gnisslar o knakar lite men hjälper dig knappast upp för backen.

Permalänk
Avstängd

Min första tanke är tum knappen som brukar kunna vara segt när man ska ner till ettans växel och man kan smörja vairen och växelföraren som kanske hjälper lite men oftast så går det inte skitlätt att få i första växeln och kedjan har inget med saken att göra

Permalänk
Medlem

Man lägger isf ett större framdrev.

Permalänk
Medlem

Får du i ettans växel då? Annars är det bara träning som gäller. När jag studerade cyklade jag rätt mycket. Minns att när jag var otränad då hösten kom hade jag problem med vissa branta uppförsbackar men efter några veckor var samma backar inga problem alls. Då var det så att jag i början var tvungen att stiga av cykeln och leda den upp. Senare cyklade jag hela vägen upp och blev knappt andfådd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Man lägger isf ett större framdrev.

Öhhh nej!

För att få det lättare (och därmed åka saktare) så är det större drev BAK och/heller MINDRE drev fram som gäller.
Och tvärtom om du vill åka fortare (så länge tramapren/motorn orkar vill säga).

Sen har det ju inte sagts vad det är för växlar det är TS cykel.
Det kan vara drev växlar dvs där kedjan förs till olika stora drev men det kan även vara nav växel där det enbart finns ett drev bak o ett fram.

Sen är ju frågan går ettans växel i?
Det går ju att kolla genom att man helt enkelt räknar antalet växlar man har heller tittar så kedjan (vid drev växel) går till alla oliak drev.

Går ej ettan i så går det att justera vajer och vid eventuella drev växlar så brukar det finns två mindre skuvar som kan justeras vilket brukar vara att en är var dom båda ändlägena är och den andra hur långt mellan ändlägena det är.
Och man får du pilla på båda lite fram o tillbaks för att hitta rätt och gör små justeringar varje gång.

Det kan även vara att saker börjar bli glappa och det helt enkelt inte går att få i alla växlar då får man antingen byta ut delen/delarna heller ställa in så att den växel i ena änden som används minst ej går att använda längre (så den som används mer kan gå i) tex så ettan går i istället för femman.