Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Nu är frågan, denna eller Cryorig C7 Cu för Stock 2700X
Klarar den att hantera 105W TDP?

Kan Thermal Grizzly Conductonaut hjälpa något?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem

Jag beställde en NH-L12 nu. Enligt de tester jag sett presterar C7 Cu marginellt bättre än den vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Jag beställde en NH-L12 nu. Enligt de tester jag sett presterar C7 Cu marginellt bättre än den vanliga.

Ja, men det är ett självklart val om du också vill ha en behaglig ljudnivå förstår jag det som?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Som många här på sweclockers så har det inte alltid varit bang for the buck som är största intresset i en dator. Minns jag köpte Antecs performance P180 när de släppte det - första gången jag köpte ett chassi över vad jag tyckte var smärtgränsen kostnadsmässigt - det var så värt det

När Ghost S1 visades här på sweclockers - jag var inte med omgång ett, den flög helt över mitt huvud - så var det andra gången jag kände att ett chassi var värt ett pris över vad jag normalt tycker chassin är värda.

Nu 7 månader efter betalning känner jag att en månad hit eller dit spelar betydligt mindre roll än att chassit är helt klockrent när det levereras.

Mer oroväckande tycker jag det är att följa tråden och se den fullständiga frånvaron av @Pachalski
Stämmer in i kören som tycker det är skitdåligt.

Noterade att adressen till LOUQE var en annan i senaste mailet, misstänker att vår vän Pachalski nyligen köpt hus så det kan säkert spela in i hans frånvaro Mycket att stå i då. Man kan tycka vad man vill om bristen på kommunikation, men jag är personligen fine med att det är MÄNNISKOR som råddar detta projekt, därtill ingen jätteorganisation.

Njut av sommaren är mitt råd, och se fram emot ett bygge i höst när det förhoppningsvis finns ännu nyare och fräschare hårdvara att peta in i spöket.

Permalänk
Medlem

@Dekkan:

Ja, söker alltid efter de komponenter som ger tystast dator. Får jämföra med den NH-L9x65 som jag har som ändå är rätt bra.

Instämmer annars med Jaevel, nu blir det snart semester och då har jag annat att göra.

Permalänk

Beställde också en NH-L12 nu. Får hoppas att det inte hinner komma ut något bättre innan man får sin Ghost. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

@Dekkan:

Ja, söker alltid efter de komponenter som ger tystast dator. Får jämföra med den NH-L9x65 som jag har som ändå är rätt bra.

Instämmer annars med Jaevel, nu blir det snart semester och då har jag annat att göra.

Det tror jag säkert x65 sägs dock skapa tubulens i chassit då fläkten är så pass nära plåten. Men jag syftade i första hand på c7:an. Den ska låta betydligt mer.

Kör sj. L9i på ryzen 1600 svaltish och tyst.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att testa. Menar du inte NH-L9a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hucko:

Nu är frågan, denna eller Cryorig C7 Cu för Stock 2700X
Klarar den att hantera 105W TDP?

Kan Thermal Grizzly Conductonaut hjälpa något?

Jag kör precis på den konfigurationen du beskriver, alltså en 2700X, Cryorig CU C7 och Thermal Grizzly. Har dock monterat en Noctua NF-P12 med hjälp av en adapter för att slippa stock fläkten som är horribel.

Processorn är något undervoltad (100mV) och jag har lagt minna minnen på 3200Mhzcl14 med låga sekundära och tertiära timings. Egentligen är minnena klassade som 3600Mhzcl15, men högre minnesfrekvens leder till högre IF frekvens och följaktligen behövs betydligt högre VCore för att stabilisera processorn (inte optimalt med denna kylaren).

Jag får under 75 grader peak, strax över 60 grader som medel, under all form av icke AVX belastning (Spel, CPU-z bench, AIDA64 etc...). Kör man AVX går den snabbt upp i 85 grader och börjar skruva ned på frekvenserna för att hålla värmen i schack.

Jag tror inte du kan vänta dig att en L12:a med enbart den undre fläkten monterad kommer prestera bättre (kanske t.o.m sämre?) då den kliver ned till 95W TDP i den konfigurationen.

\D

stavning
Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Ska bli kul att testa. Menar du inte NH-L9a?

Jo såklart, blandar ihop dem.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har också beställt en Noctua L12 från Amazon.de. Allt för att passa så bra som möjligt.

Jag vet inte vad jag ska ha i chassit ännu men det löser sig nog, nästa del i bygget är ett sfx-nätagg.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

@UnkeN: https://www.youtube.com/watch?v=OwKtgLE7A8U
Jag kommer bygga lite senare så kommer sikta in mig på denna SFX-L, den är 5mm kortare än andra SFX-L och har 10 års garanti. Ska komma ut i andra halvan av 2018, är allt man fått veta. Finns såklart andra SFX-L
Jag har det hellre lite trängre och tystare bygge

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

@UnkeN: https://www.youtube.com/watch?v=OwKtgLE7A8U
Jag kommer bygga lite senare så kommer sikta in mig på denna SFX-L, den är 5mm kortare än andra SFX-L och har 10 års garanti. Ska komma ut i andra halvan av 2018, är allt man fått veta. Finns såklart andra SFX-L
Jag har det hellre lite trängre och tystare bygge

Kanske Silverstones nya nätagg Nightjar NJ450-SXL kan vara intressant? Det är helt passivt, alltså inga fläktar! Jag skapade en tråd för ett tag sedan och nu har mer info kommit! Jag vill använda det i min Ghost iaf

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Kanske Silverstones nya nätagg Nightjar NJ450-SXL kan vara intressant? Det är helt passivt, alltså inga fläktar! Jag skapade en tråd för ett tag sedan och nu har mer info kommit! Jag vill använda det i min Ghost iaf

Fast det är lika stort och du förlorar en fläkt. Så finns risk att chassit blir varmare för det passiva går varmare.

Vill du göra något tyst eller svalt kan du annars skaffa en HD PLEX
https://www.hdplex.com/hdplex-400w-hi-fi-dc-atx-power-supply-...
och köpa till en kraftfull "datorladdare för att driva den eller en av det de själva tillverkar. Alternativ skaffa en custom från G Unique.
Den allstrar stort sett ingen värme alls då den inte behöver konvertera någon ström. (Se bild ) https://goo.gl/images/i8p8LM
Men vem vet det kanske fungerar bra om du har en liten tophat med extra fläktar. Posta ifall du skaffar det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första komponenten till Ghost S1 beställd, Noctua NH-L12!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wachtel:

Jag beställde en NH-L12 nu. Enligt de tester jag sett presterar C7 Cu marginellt bättre än den vanliga.

Har en C7 i mitt Dan Case. Ljudnivån är en katastrof i jämfört med exempelvis Noctuas L9i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Första komponenten till Ghost S1 beställd, Noctua NH-L12!

Jag har också beställt en, Estimated delivery: Thu. Jul. 12 - Tue. Jul. 24. Chansen att man får Ghost innan dess är väl minimal

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

@anon193054: Har också en DAN SFX A4, hade en C7 från början men klarade inte ljudet, så bytte ut den mot en LP53 + Noctua fläkt, funkar perfekt

C7 har någon typ av turbulens effekt när det ligger så nära chassits grid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogou:

@dix_xib: Har också en DAN SFX A4, hade en C7 från början men klarade inte ljudet, så bytte ut den mot en LP53 + Noctua fläkt, funkar perfekt

C7 har någon typ av turbulens effekt när det ligger så nära chassits grid.

Vad är det för Noctua-fläkt? Jag pallar inte med det länge till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Vad är det för Noctua-fläkt? Jag pallar inte med det länge till.

Noctua NF-A9x14 PWM använder jag, betydligt tystare! Du skulle säkert kunna byta ut den mot Cryorig C7's original fläkt, dock kan det bli svårt att få på den eftersom C7's fläkt har ett unik sätt att montera sin fläkt.

https://www.inet.se/produkt/6308797/noctua-nf-a9x14-pwm

Här har du en bilder på min kylar setup, jag har zip tieat fläkten till kylaren. Fungerat bra, säkert haft det så mot närmare ett år.

Permalänk
Medlem

@shogou: Finns clips att köpa på t.ex ebay som funkar bra. Har du tillgång till en 3D-skrivare finns dessutom adaptrar du kan printa ut som inte lägger till något på höjden:

https://www.thingiverse.com/thing:2311157

Finns även i 120mm utförande:

https://www.thingiverse.com/thing:2313969

Lite snyggare om än mindre charmiga alternativ.

\D

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

@Haibane: Wow - snyggt!

Permalänk
Medlem

@tsint: Nästan samma för min del! Estimated delivery Jul 11, 2018 - Jul 23, 2018

Tror att chassit kommer någon gång i augusti månad. Men hoppas på ett tidigare datum. Men har ingen brådska datorbygget personligen.

Permalänk

Fick igår min Noctua NH-L12 beställd från ebay, kvicka österrikare får man säga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trisk3lion:

Fick igår min Noctua NH-L12 beställd från ebay, kvicka österrikare får man säga!

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Får väl hoppas att det inte blir fler förseningar gällande chassi nu.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Måste säg att leveranstiden var oerhört snabb från Noctua:

Tog bort den förvirrande texten. Kan lätt missuppfattas. Är dock en riktig ögonsten denna kylare!

Permalänk
Medlem

Trollar du med oss nu?

Permalänk
Medlem

@Wasp: Det bästa till sist. Kanske skulle skriva något annat där

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Några månader in i projektet blev våra tillkortakommanden tydliga, vi hade knapp eller ingen tidigare erfarenhet från verkligheten, vi saknade både kompetens och erfarenhet från att driva bolag.

Iofs pratar han ju om ett projekt år 2004.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

***OT raderat***

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...