Forumdelen sponsras av

Erfarenheter av Universal Telecom...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Erfarenheter av Universal Telecom...?

Hej,

Jag har Telia Öppen fiber och sitter idag med Bahnhof 100/10. Efter att ha haft 4 st driftstopp under en dryg månad tänker jag nog byta. Jag gillar Bahnhofs arbete för integritet, nätneutralitet osv, men de är rätt dyra och har alltså inte varit stabila för mig. Även om vissa av driftstoppen nog drabbade hela nätet, blev jag less när de erbjöd mig ynka 50 kr som plåster på såren. Hade väntat mig en gratismånad.

Funderar på Universal Telecom som jag kan få för knappt halva priset (därefter prisgaranti). Ingen bindningstid. De har ju inte det bästa ryktet kanske, men de är trevliga i chatten så här innan beställning i alla fall

Gör jag bort mig om jag tar Universal? Jag kan ju byta när jag vill om det skulle visa sig vara skit.

Mvh
Biggis

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Börja med att om möjligt ta reda på om det är/var nätet som är felorsaken eller inte, annars kan risken vara att du sitter i samma situation ändå. Å andra sidan så är det aldrig fel med halva priset, så kan du få det utan bindningstid så kan det vara bra val ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Nov 2012

Kör universal idag !

Kör universal idag sedan 2 år tillbaka.
helnöjd...får ut 230 /230 Mbit/s vid körning på tptest (jag betalar för 200/200 Mbit/s fiber, den kostar mej 299 kr månad! Det är tom Billigare än mitt ADSL kostande.)
Sen har dom prisgaranti mot konkurrenter, så jag har sänkt min kostnad flera ggr med deras garanti.

/Med vänlig hälsning McPACO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

@Mieriola: mm, pratade med deras Bahnhofs support. De var inte helt säkra, men trodde nog att 2 av fallen var nätrelaterat. Jag har inte frågat om det senaste stoppet. Ang priset, ja, jag tänker lite så. Testa och skulle det inte vara bra så är det bara att byta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

@McPACO: det låter bra! Ja, prisgaranti låter riktigt bra, då alla kämpar om att vara billigast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2009

Haft universal sedan ADSL tiden, idag öppen fiber! helt ok, men du får själv hålla ett öga på priset, märkte detta för ett par månader sen!

Lycka till!

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

@Yellowtown: coolt. Ja, de lär inte själva hojta när det finns nåt billigare Förhoppningsvis beror deras något sämre rykte på gamla förseelser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Yellowtown:

Haft universal sedan ADSL tiden, idag öppen fiber! helt ok, men du får själv hålla ett öga på priset, märkte detta för ett par månader sen!

Lycka till!

Hur mycket betalar du? (Har också Telia Öppen Fiber)

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Hade det för kanske två år sedan, och det var ett helvete. Internetet kraschade konstant, långsamt hela tiden och extremt hög ping. Dessutom var deras kundsupport helkass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Okt 2007

Varning. Omöjligt att säga upp.

Jag har nu i ett par dagar försökt att säga upp ett fiber-abonnemang med universal åt min farfar. Chatt-personal påstår att de inte hanterar uppsägningar utan hänvisar till telefon-chatt. Jag har ringt och väntat i timmar på att de ska svara. En gång har de svarat men då sa killen bara, Hallå, Hallå och verkade inte höra vad jag sa. Eftersom man uppger att ärendet gäller uppsägning i början när man ringer så verkar det som att det kan vara en taktik från deras sida att inte acceptera uppsägningar.

Nu blir det aldrig mera universal för min farfar som hittills varit nöjd kund i flera år. Själv så får jag byta mitt mobilabonnemang som jag haft i snart tio år för så här får det inte gå till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jul 2015

Har haft Universal via fiber i flera år utan problem som berott på dem (en strulande fiberomvandlare var ju inte direkt deras fel). Ingen "nertid" som jag märkt av. Hade 100/100 men betalade för lägre hastighet till för en liten tid sedan. Ringde deras kundtjänst (ja, det var lite kö och jag valde uppsägning av ab. i talsvaret) härom dagen för att prisförhandla om halva priset vilket inte var något problem att få igenom. Får väl iofs avvakta nästa faktura innan jag ropar hej Vad jag förstått ingår Universal och T3 i Alltele nu för tiden https://computersweden.idg.se/2.2683/1.672972/alltele-t3-oper... så om man har nåt emot Alltele kanske inte heller Universal är nåt att satsa på...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Plala:

Jag har nu i ett par dagar försökt att säga upp ett fiber-abonnemang med universal åt min farfar. Chatt-personal påstår att de inte hanterar uppsägningar utan hänvisar till telefon-chatt. Jag har ringt och väntat i timmar på att de ska svara. En gång har de svarat men då sa killen bara, Hallå, Hallå och verkade inte höra vad jag sa. Eftersom man uppger att ärendet gäller uppsägning i början när man ringer så verkar det som att det kan vara en taktik från deras sida att inte acceptera uppsägningar.

Nu blir det aldrig mera universal för min farfar som hittills varit nöjd kund i flera år. Själv så får jag byta mitt mobilabonnemang som jag haft i snart tio år för så här får det inte gå till.

Själv haft lite svårigheter att kontakta Universal i dagarna. Men misstänker att det främst beror på personalbrist till följd av julhelgen

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Har haft Universal Telecom nu i några dagar å idag fick jag från kivra att A3 Privat AB gjort en kreditupplysning på mig......

Synd att all information ska vara så jävla dålig så man måste söka själv å "lägga ihop 2+2" å förhoppningsvis få 4....Det visar sig då att Universal telecom är en del av AllTele som i sin tur snart ska bli A3....hur fan ska man veta sånt?

Jag vet inte hur det är med er men om ni får att en kreditupplysning är gjord på er som ni inte har någon aning om vad det är för någon som gjort det. Aldrig hört talas om A3 Privat AB förut.

VD'n i A3 Privat AB har dessutom 15!! olika bolagsengagemang....Luktade lite "mysko" i början men man måste ju lita på ett "väl etablerat" företag.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av krrjon:

Har haft Universal Telecom nu i några dagar å idag fick jag från kivra att A3 Privat AB gjort en kreditupplysning på mig......

Synd att all information ska vara så jävla dålig så man måste söka själv å "lägga ihop 2+2" å förhoppningsvis få 4....Det visar sig då att Universal telecom är en del av AllTele som i sin tur snart ska bli A3....hur fan ska man veta sånt?

Jag vet inte hur det är med er men om ni får att en kreditupplysning är gjord på er som ni inte har någon aning om vad det är för någon som gjort det. Aldrig hört talas om A3 Privat AB förut.

VD'n i A3 Privat AB har dessutom 15!! olika bolagsengagemang....Luktade lite "mysko" i början men man måste ju lita på ett "väl etablerat" företag.....

Ganska vanligt att det är moderbolaget som står för kreditupplysningen.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Universal Telecom
Registrerad
Okt 2017

Hjälp oss bli bättre och att se över våra rutiner

@Plala: Hej Benny, mitt namn är Alfred och jag jobbar för att förbättra kundnöjdheten här på Universal Telecom. Jag är verkligen ledsen för hur din farfars kontakt med vår kundservice varit.

I arbetet mot bättre service och arbetssätt, skulle jag gärna vilja ta en närmare titt på hur hans ärende har hanterats och var vi brustit i våra rutiner, men behöver då lite mer info för att kunna hitta hans kundbild hos oss.

Skulle du vilja hjälpa mig och ge mig hans kundnummer?

Tack på förhand och ha en fortsatt fin dag.

Mvh, Alfred på Universal Telecom

Trädvy Permalänk
Universal Telecom
Registrerad
Okt 2017

Prova gärna vår självhjälp på hemsidan

@Cenorida: Hej Cenorida, hoppas att allt är bra med dig och att du haft ett mysigt jul- och nyårsfirande.

Vi har de senaste dagarna haft ett ovanligt stort tryck på vår kundtjänst och jag är verkligen ledsen att det påverkat dig som kund.

Har du provat Mina Sidor?
https://my.universal.se/hem

Här kan du göra felsökning av dina tjänster, registrera en felanmälan, kontrollera dina fakturor, hitta användarguider + manualer, överlåta/flytta abonnemang, beställa autogiro, kolla din förbrukning (samtal, SMS, mobildata osv.) och mycket mer.

Ha fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Har också fått ett negativt intryck av Universals kundtjänst.

Startade autogiro+bytte till epost-faktura direkt jag skaffade bredband hos dem, innan första fakturan hade skrivits. Två månader senare får jag ett samtal från min gamla adress om att det kommit brev addresserat till mig med inkassokrav. Pengar hade alltså inte dragits för faktura nr 1 via autogiro (men det hade dragits för faktura nr 2), och påminnelse+inkassokrav hade skickats via post till min ursprungliga beställningsadress istället för till min epost, som jag hade ändrat till långt innan fakturan skrevs.

Tänkte att detta lätt kunde åtgärdas av Universal, har flera gånger varit med om felaktiga fakturor och företagen i fråga har alltid varit villiga att snabbt och smidigt reda ut problemen. Men icke. Chatten alltid stängd trots att den inte ska vara det enligt öppettiderna, flera timmars kö på telefon, och 24h svarstid på mail gäller ej. När de väl svarar på mail försvarar de sig bara och säger kallt till mig att betala. Följde upp med ytterligare några frågor på det som de nu inte har svarat på på en vecka.

Blir nog att säga upp.

@Universal Telecom

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Universal Telecom:

@Cenorida: Hej Cenorida, hoppas att allt är bra med dig och att du haft ett mysigt jul- och nyårsfirande.

Vi har de senaste dagarna haft ett ovanligt stort tryck på vår kundtjänst och jag är verkligen ledsen att det påverkat dig som kund.

Har du provat Mina Sidor?
https://my.universal.se/hem

Här kan du göra felsökning av dina tjänster, registrera en felanmälan, kontrollera dina fakturor, hitta användarguider + manualer, överlåta/flytta abonnemang, beställa autogiro, kolla din förbrukning (samtal, SMS, mobildata osv.) och mycket mer.

Ha fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal

Random fråga, men hur många IPn får man hos err när man kör via Telia Öppen fiber?

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Austrått, Norge
Registrerad
Sep 2005

Mina åldrade päron 🍐 har haft universal i 10år och internet de sista fwm och har aldrig haft problem. De kan ingenting så all hjälp med datorn sköter jag på distans. Universal har varit väldigt hjälpsamma de få gånger det varit drift problem. Rekommenderas

Fractal Design Define R6, Asus P9X79, Xeon E5-2670@3.2 Ghz all cores, 32gb Corsair Vengeance@1866Mhz, EVGA 970GTX @, Nvidia Quadro 5000

Stacker STC-01, Asus Rampage, Xeon 5460@4.20Ghz, 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Gnarf:

Mina åldrade päron 🍐 har haft universal i 10år och internet de sista fwm och har aldrig haft problem. De kan ingenting så all hjälp med datorn sköter jag på distans. Universal har varit väldigt hjälpsamma de få gånger det varit drift problem. Rekommenderas

I Norge?

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Universal Telecom
Registrerad
Okt 2017

Oftast 2-3

Hej @Lodisen, tack för din fråga. Vanligtvis är det högst 2-3 IP-adresser och det beror på din adress. Om du har fler än 4 uttag i din fiberdosa kan det hända att du kan få upp till 4, men det är inget jag kan garantera innan jag stämt av din adress med Telia.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Hazelberg:

Har också fått ett negativt intryck av Universals kundtjänst.

Startade autogiro+bytte till epost-faktura direkt jag skaffade bredband hos dem, innan första fakturan hade skrivits. Två månader senare får jag ett samtal från min gamla adress om att det kommit brev addresserat till mig med inkassokrav. Pengar hade alltså inte dragits för faktura nr 1 via autogiro (men det hade dragits för faktura nr 2), och påminnelse+inkassokrav hade skickats via post till min ursprungliga beställningsadress istället för till min epost, som jag hade ändrat till långt innan fakturan skrevs.

Tänkte att detta lätt kunde åtgärdas av Universal, har flera gånger varit med om felaktiga fakturor och företagen i fråga har alltid varit villiga att snabbt och smidigt reda ut problemen. Men icke. Chatten alltid stängd trots att den inte ska vara det enligt öppettiderna, flera timmars kö på telefon, och 24h svarstid på mail gäller ej. När de väl svarar på mail försvarar de sig bara och säger kallt till mig att betala. Följde upp med ytterligare några frågor på det som de nu inte har svarat på på en vecka.

Blir nog att säga upp.

@Universal Telecom

Se där, nu ringde Universal och berättade att de krediterar inkassokravet till följd av detta inlägg. Trevligt! Synd bara att det behövde gå genom offentliga kanaler, hade känts bäst om kundtjänst hade fixat det direkt när jag kontaktade dem. Men men, detta känns ändå mycket bättre nu.

Trädvy Permalänk
Universal Telecom
Registrerad
Okt 2017

Hej @Hazelberg,

Tack för ett trevligt samtal och jag är ledsen för hur kontakten med vår kundtjänst varit. Har lagt in en kreditering för inkassokravet och påminnelsen som du kommer att kunna se det på din februarifaktura.

MINA SIDOR
https://my.universal.se
Du har väl inte missat Mina Sidor? Här kan du se status på alla dina fakturor, betalda som obetalda, göra felsökningar, ändra adressuppgifter, lägga in spärrar och mycket mer.

Jag skulle återigen vilja be om ursäkt för det som inträffat och hoppas på ett fortsatt gott samarbete!

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö och Uppsala
Registrerad
Okt 2017

Alltele funkar väldigt bra för mig.
Jag har bättre ping till många grejer
än jag hade i vår gamla lägenhet
som hade Telias 500 Mbits.
(ändå fast telia typ har bättre nät världen runt?)
Har 1 gbit via föreningen.

Trädvy Permalänk
Universal Telecom
Registrerad
Okt 2017

Varmt välkomna att skicka ett DM till mig om ni har några frågor om Universal Telecoms bredband, prisgaranti och kampanjer.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Universal Telecom:

Varmt välkomna att skicka ett DM till mig om ni har några frågor om Universal Telecoms bredband, prisgaranti och kampanjer.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal

Flyttade in i en ny lägenhet 1 Februari och beställt internet ifrån er som går via Telia Öppen fiber.
Internet fungerar inte och jag har varit i kontakt med er kundtjänst som pratade med telia och sa att fiberconvertern behöver bytas (Den är ny sedan 2017-06).

Vad kan anledningen till att den måste bytas vara? Har ingen lust att vara utan internet hela helgen, går det att traska iväg och köpa en egen fiberconverter eller måste man vänta på att Telia kommer och byter ut den?

Edit: Utrustningen ifråga är XG6846

Något skräp

Trädvy Permalänk
Universal Telecom
Registrerad
Okt 2017

Hej @Lodisen, hoppas att allt är bra med dig. Ägaren av nätet måste byta ut fiberkonvertern för att 1000 Mbit/s ska kunna levereras till din adress. De har beställt tekniker för byte den 14/2.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal Telecom

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Universal Telecom:

Hej @Lodisen, hoppas att allt är bra med dig. Ägaren av nätet måste byta ut fiberkonvertern för att 1000 Mbit/s ska kunna levereras till din adress. De har beställt tekniker för byte den 14/2.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal Telecom

Goddagens.

Pratade med hyresvärden som bytte ut fiberconvertern (vilken klarar av 1 Gbit) , men det fungerade ändå inte. Fibern verkar vara av I ena änden och de skulle åtgärda det imorgon.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2018

@Universal Telecom: Gäller er prisgaranti alla "öppna stadsnät"? Matchar ni även kampanjpriser av andra lev?

Trädvy Permalänk
Universal Telecom
Registrerad
Okt 2017

Prisgaranti i alla öppna nät

@ekanders: Hej Andres, tack för din fråga och hoppas att allt är bra med dig. Vår prisgaranti gäller alla öppna stadsnät och mot konkurrenterna: Telia, Tele2, Com Hem, Bahnhof, Boxer, Bredband2, Bredbandsbolaget, T3, Ownit, Viasat, Riksnet, Tyfon, AllTele.

Läs gärna mer på: www.universal.se/prisgaranti

Varmt välkommen att höra av dig igen om det är något annat du undrar över.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal Telecom