Intel avtäcker Core i9-serien – 18 kärnor på X299-plattformen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hahahahaha, denna jävla kommentar ska jag citera i varje tråd som från och med nu dyker upp där folk kritiserar en för att man ifrågasätter vad folk egentligen ska med sina 12, 14, 16, 18 cores till och de som tycker att det är bättre att köpa en Ryzen "för att den har fler cores! Jag spelar ju och streamar samtidigT!!!!1!!!1!!11!!1one!"

Helt sjukt ibland vilka hysterier som dyker upp på SweC. Ett tag skulle man ha en PSU med 1000W+ och ett tag var det minnen utav helvetes hastigheter. Nu ska man köpa Ryzen för att det är uppenbart att 8cores är det minsta acceptabla man kan ha idag för att man faktiskt spelar, samtidigt som man skypar och livestreamar det hela....

En 7700k funkar för spel men bara så länge man inte har 2 flikar uppe i google chrome samtidigt, då går den på knäna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Sneglar lite på 12-core varianten, känns som en bra uppgradering från 6-kärnor

Ja, Intel®Core™ i9-7900X och Intel®Core™ i9-7920X verkar vara de två prisvärda
alternativen bland de nya processorerna. Om man nu inte har behov och användning för
de riktigt kraftfulla nya processorerna.
44 PCIe-banor, Skylake-X och 10/20 resp 12/24 kärnor/trådar.
Det skiljer bara ett par tusenlappar i pris mellan 7920X och 7900X.
7920X har större L3-cache än 7900X.
Vi får se när klockfrekvenserna på de fyra "värsta" modellerna presenteras.
7920X kommer först i slutet av sommaren tydligen medan 7900X kommer
att bli tillgänglig tidigare.
Bra översikt över de nya processorerna och X299 chipset:
https://newsroom.intel.com/wp-content/uploads/sites/11/2017/0...

Permalänk
Medlem

I must have this... Because of reasons

Men seriöst, 18 kärnor kommer min server må bra av!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Utom Apples som bara har två... Apples ARM CPU är med stor marginal presterar bäst alla alla dagens ARM-designer för interaktiva laster, de andra ligger tyvärr i bästa fall på Typhoon nivå (Iphone 6).

ARM har tidigare främst prioriterat lågt pris. Som @sniglom kommenterade tidigare i tråden är det långt enklare att göra en krets med flera enkla kärnor (lägre IPC och lägre frekvens) än en krets med färre avancerade kärnor (finns ett par stora anledning varför det är världens rikaste företag som gör den med råge mest avancerade mobil-CPU-kärnan).

Nu när ARM blivit uppköpta och har rejält med kapital i ryggen verkar de ta lite större risker. Igår avtäcktes Cortex A55 och Cortex A75 samt ersättaren för big.LITTLE som kallas DynamIQ.

Huvudfokus för A75 är högre prestanda, då främst från högre IPC (man går till 3-issue från 2-issue, Apple är dock lite före med in 6-issue design vilket är bredare än Intel/AMDs stora x86or). A75 kommer därför ta fler transistorer -> dyrare, lösningen här är just DynamIQ som tillåter asymmetriska konfigurationer.

Man tror att 1+7 kommer bli populärt, d.v.s. en A75 för den primära applikationen (man verkar alltså fattar alltså att låg latens endast nås med hög enkeltrådprestanda) och 7 st A55 för bakgrundsuppgifter (att man tror på 7 verkar fräst var att A55 är så liten att det inte spelar någon egentlig roll om man har 3, 5 eller 7 st och fler måste ju vara bättre ).

ARM kan absolut bli huvudvärk för x86-spelarna. IPC hos Apples designer är redan helt i nivå med Haswell/Broadwell (gissar att man når Skylake i höst), men även Cortex A75 är "desktop-class". Det ihop med DynamIQ och Windows för ARM ger en del intressanta möjligheter på laptopmarknaden framöver. 2+6 konfiguration borde vara rätt optimalt där, många kärnor som är billiga och strömsnåla samt två relativt snabba kärnor för applikationen som har input-fokus.

ARM har dock inte nått sin IPC nivå än, vilket gör det det enda alternativ som än kan utvecklas, men de gör trots allt det på 8 kärnor (som du själv skriver).

Att göra en 1+7/2+6 eller 4+12 (i framtiden) är nog helt klart en bra väg att gå, så man får fördelarna från båda sidorna. Men det börjar bli riktigt svårt för tex x86 att få mer enkeltrådprestanda.

Skrivet av Yoshman:

För de som tror att det endast är lata programmerare som är hinder för att det ska nyttja många kärnor på skrivbordet säger jag: läs på lite om "work law" och "span law". För ett givet problem finns en hård övre gräns för mängd parallellism som är teoretiskt möjligt att få ut (vet man "work" och "span" kan man räkna ut "p"-värdet i Amdalhs lag -> räkna ut teoretisk maximal skalning med ett givet antal kärnor). Att bryta dessa lagar är lika hopplöst som att åka snabbare än ljuset eller bryta mot termodynamikens första huvudsats (d.v.s. skapa/förstöra energi).

Räknar man lite mellan tummen och pekfingret inser man att dagens spelmotorer nog inte är så usla när det kommer till att skala över kärnor (surprise, surprise givet hur svag CPU-delen är i dagens 8-kärniga konsoler...). Spel ligger nog lite i framkant här, men det är få program på skrivbordet där man kan förvänta sig några jättekliv i hur de skalar.

Spel är dock speciella i att de är ren fiktion så är fullt möjligt att man i framtiden skapar nya typer av spel där problemen spelmotorn ska lösa faktiskt har långt mer inneboende parallellism jämfört med idag.

Och?
Så vad du säger är. Vi ger upp. Vi kan inte öka IPC, vi kan inte öka frekvensen, Vi kan inte programmera bättre. Där har du din ljusets hastighet.

De första två är precis lika hårda väggar som din programmerings "rant" ovan, förutom en sak... man kan köra mer än ett program åt gången. Så du kan parallellisera satans mycket mer, men du måste dela upp jobben även utanför din låda av "ett problem". Där har du din enda lösning. Det finns inte mycket mer IPC/frekvens...

Bara en normal dator idag har 200 olika trådar av program som sitter igång, idle. Så vi kör inte "en sak" bara längre. Det är inte MS DOS här. Det går mao att dela upp lasten i mycket mindre delar, det handlar mer om att ingen har behövt det förrän nu.

Sen att det blir svårt (nästan omöjligt) att göra detta enkelt, förstår jag. Men du gör trots allt mer än en sak i ett spel. Allt från nätverkskod till grafiken, till spellogik, till AI.. som du försöker få det att låta kan bara "en sak göras" och det säger jag bull shit till. Du gör redan många olika delar av ett spel i sektioner och delar idag. Det är bara att grena vidare varje en av dessa, för att parallellisera dem.

Ibland undrar jag om inte programmerare har blivit så blinda av sin erfarenhet på hur de enkelt löst allt förr, så att de helt enkelt inte ser möjligheter längre.

Med det sagt... ge mig 4 trådig 100Ghz CPU med 5x högre IPC och jag håller med dig... Men både du och jag vet att det är där fysiska väggen står just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tja, det borde de nästan, om de fortfarande vill vara konkurrenskraftiga. Sedan undrar man vilken vinstmarginal de har för att kunna göra det.

Personligen verkar det som att i7-7820X kommer bli min nästa prolle

Själv väntar jag på Coffee Lake och gör en ny utvärdering då. Har så svårt att se att denna trådhysteri som just nu råder, faktiskt kommer leda någonstans för majoriteten av desktop användare.
Att fortsätta sänka priser är iofsig trevligt men som jag skrev, känns det som om det bara kommer skapa positivitet inom det korta tidsperspektivet.

Skrivet av Perkoff:

Hej, jag är nyfiken på var denna information kommer från?

Skärpta Euro krav som kommer har troligen alla tillverkare redan börjat garderat sig mer eller mindre för.

Permalänk
Skrivet av st33l:

Jag e rätt sugen på den...behöver bara ett piss grafikkort som har stöd för 2 skärmar, för jag kommer använda datorn för musikproduktion. Skulle klara mej med ett det mobo som inte ens har stöd för SLI @Bloodstainer:

Okej, från en musikproducerande nörd till en annan. Det finns mycket bättre setups som gör jobbet, vad är det som du ser är bättre med den typen av Moderkort/CPU setup? Vill du ha fler kärnor, kör äldre X99 eller Ryzen AM4, vill du bara ha snabbare kärnor, så kör på lga 1151 och kör en i5a/i7a där.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10432595/

Viktigare att du har en GPU som stödjer upp till 2 skrämar och RAM minne och snabba kärnor. Själv så skulle jag även skippa hårddiskar helt pga oljud, och välja en NVMe disk för snabba reboots för eventuella krascher. Valde moderkortet pga flertalet M.2 platser, men helt ärligt så skulle jag nog personligen göra en musikproduktionsbygge kring en G4560 istället och ha en NAS som natt-backup samt kanske kasta in fler SSD och köra dom i RAID.

Vill man bara ha fler kärnor kan man bygga efter de också:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10432607/

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hahahahaha, denna jävla kommentar ska jag citera i varje tråd som från och med nu dyker upp där folk kritiserar en för att man ifrågasätter vad folk egentligen ska med sina 12, 14, 16, 18 cores till och de som tycker att det är bättre att köpa en Ryzen "för att den har fler cores! Jag spelar ju och streamar samtidigT!!!!1!!!1!!11!!1one!"

Helt sjukt ibland vilka hysterier som dyker upp på SweC. Ett tag skulle man ha en PSU med 1000W+ och ett tag var det minnen utav helvetes hastigheter. Nu ska man köpa Ryzen för att det är uppenbart att 8cores är det minsta acceptabla man kan ha idag för att man faktiskt spelar, samtidigt som man skypar och livestreamar det hela....

Om GTAV kan maxa dagens 4core/8tråd CPUer... tror du inte folk vill ha bättre prestanda?
10-12-16 core.. njae... det tror jag inte heller är nivån du behöver nu. Men även det gamla GTAV spelet som trots allt kom till konsol för satans många år sedan, kan lätt använda 12 trådar rätt bra. Så redan där är en 7700k/8700k värdelös om du är ute efter att bara spela, än mindre att göra något annat under tiden du spelar.

Så 6/12 och 8/16 är verkligen inte så långt "utanför" en normal persons behov som du verkar tro. Sen tror jag ärligt att en 6/12 är bästa nivån du kan faktiskt använda idag, och inte känna att CPUn flaskar.
#16529584
#16838705
#16545828
Bara som ex..

4/8 och 4/4 har gjort sitt... de kan inte längre driva alla spel fullt ut.
Sen säger jag dock inte att du inte alls kan spela på dem, för självklart kan du det. Men de kommer att bli en flaskhals med rätt GPU idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så 6/12 och 8/16 är verkligen inte så långt "utanför" en normal persons behov som du verkar tro. Sen tror jag ärligt att en 6/12 är bästa nivån du kan faktiskt använda idag, och inte känna att CPUn flaskar.
#16529584
#16838705
#16545828
Bara som ex..

4/8 och 4/4 har gjort sitt... de kan inte längre driva alla spel fullt ut.
Sen säger jag dock inte att du inte alls kan spela på dem, för självklart kan du det. Men de kommer att bli en flaskhals med rätt GPU idag.

Länk 1:
Varken CPU eller GPU verkar flaska där?
Länk 2:
Ja, där verkar det ju vara CPU som håller tillbaka vid 90 fps i onlineläget.
Länk 3:
Han köpte en 4/8 istället och problemet försvann. Alltså kan en 4/4 varit problemet eller lika möjligt något annat eftersom att problemet bara hade uppstått.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skärpta Euro krav som kommer har troligen alla tillverkare redan börjat garderat sig mer eller mindre för.

Jag är mer ute efter påståendet / konspirationsteorin om att Intel har väldigt högpresterande "färdigutvecklade" produkter, som de väljer att aldrig massproducera och sälja. Har du en konkret källhänvisning eller är det helt enkelt en hemsnickrad teori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ok. Jag tyckte mest att du uttryckte dig väldigt kategoriskt. För egen del tycker jag att det är väldigt bra att AMD börjar leverera lite vettiga processorer igen då det gör det billigare för mig som konsument att hitta det jag vill ha till rimligare peng. Jag tycker att det är totalt ointressant om det står AMD eller Intel på processorn så länge den fungerar som det är tänkt.

Vad skulle ett rimligt pris på dessa processorer vara tycker du?

Någon tusenlapp är rimligt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Jag är mer ute efter påståendet / konspirationsteorin om att Intel har väldigt högpresterande "färdigutvecklade" produkter, som de väljer att aldrig massproducera och sälja. Har du en konkret källhänvisning eller är det helt enkelt en hemsnickrad teori?

Ja då får du nog mer fråga han som påstod att det var just så från början i tråden.

Jag angav flera stycken olika varianter. Samsungs skärmar har bla har bland annat framförts av tex Sweclockers och andra tech sidor. Läkemedelsindustrin har det varit rabalder om i åratal hur de opererar från media, olika typer av organisationer och stater.
Intel har tidigarelagt Coffee Lake lansering vilket får en och undra hur de lyckades med det om tekniken inte redan var färdig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

ARM har dock inte nått sin IPC nivå än, vilket gör det det enda alternativ som än kan utvecklas, men de gör trots allt det på 8 kärnor (som du själv skriver).

Att göra en 1+7/2+6 eller 4+12 (i framtiden) är nog helt klart en bra väg att gå, så man får fördelarna från båda sidorna. Men det börjar bli riktigt svårt för tex x86 att få mer enkeltrådprestanda.

ARM Cortex A har inte nått den maximala IPC-nivån än, Apples ARM CPUer är ett levande bevis på detta. Men det är inte alls den ocean mellan Cortex A IPC och x86 IPC som var fallet bara för några år sedan.

Intel och Apple är rätt nära den maximala IPC som kan uppnås i det generella fallet. I slutändan tror jag Apple kommer komma lite längre vad det gäller IPC, 64-bitars ARM (Aarch64) är en bättre designad ISA än x86-64 (fast kommer inte vara någon gigantisk skillnad, kanske ~10-15 %).

Tittar man på specifika fall finns det fortfarande rätt mycket som kan göras för IPC. AVX512 är inte bara AVX2 med dubbla kapacitet, AVX512 innehåller t.ex. funktioner för att rejält accelerera maskininlärning.

Överhuvudtaget finns väldigt mycket att hämta från SIMD. Tekniken har existerat ~20 år men har egentligen inte funnits något vettig sett för den typiske programmeraren att riktigt dra nytta av detta, att förvänta sig att någon större mängd personer ska orka sitta skriva SSE/AVX på assemblernivå har aldrig varit realistiskt utanför HPC.

Nu finns ett LLVM baserat verktyg som Intel tagit fram (det stödjer även ARMs NEON) som påminner om CUDA/OpenCL men är specifikt anpassat för SIMD (CUDA/OpenCL är anpassat för SIMT, snarlikt SIMD men skiljer sig i detaljerna på viktiga punkter som gör att man tappar en del potential hos SIMD).

SIMD och multi-core överlappar en del, men finns också områden där multi-core inte fungerar p.g.a. kostnad för synkronisering men där det finns teoretisk parallellism. ISPC-modellen gör att alla "lanes" implicit synkroniseras efter varje "statement" (i princip varje semikolon i koden). Det gör det möjligt att i vissa lägen utnyttja parallellism som om man försöker utnyttjar det via flera CPU-kärnor kommer leda till lägre prestanda p.g.a. synkroniseringskostnad (core-to-core kommunikation är rejält dyrt även utan NUMA och liknande).

Så finns absolut en hel del kvar att plocka ur när det kommer till prestanda per CPU-kärna.

Skrivet av Paddanx:

Och?
Så vad du säger är. Vi ger upp. Vi kan inte öka IPC, vi kan inte öka frekvensen, Vi kan inte programmera bättre. Där har du din ljusets hastighet.

De första två är precis lika hårda väggar som din programmerings "rant" ovan, förutom en sak... man kan köra mer än ett program åt gången. Så du kan parallellisera satans mycket mer, men du måste dela upp jobben även utanför din låda av "ett problem". Där har du din enda lösning. Det finns inte mycket mer IPC/frekvens...

Bara en normal dator idag har 200 olika trådar av program som sitter igång, idle. Så vi kör inte "en sak" bara längre. Det är inte MS DOS här. Det går mao att dela upp lasten i mycket mindre delar, det handlar mer om att ingen har behövt det förrän nu.

Sen att det blir svårt (nästan omöjligt) att göra detta enkelt, förstår jag. Men du gör trots allt mer än en sak i ett spel. Allt från nätverkskod till grafiken, till spellogik, till AI.. som du försöker få det att låta kan bara "en sak göras" och det säger jag bull shit till. Du gör redan många olika delar av ett spel i sektioner och delar idag. Det är bara att grena vidare varje en av dessa, för att parallellisera dem.

Ibland undrar jag om inte programmerare har blivit så blinda av sin erfarenhet på hur de enkelt löst allt förr, så att de helt enkelt inte ser möjligheter längre.

Med det sagt... ge mig 4 trådig 100Ghz CPU med 5x högre IPC och jag håller med dig... Men både du och jag vet att det är där fysiska väggen står just nu.

Om du har 200 trådar igång när systemet är "idle" säger inte mycket om hur många CPU-trådar som är optimalt. Det faktum att det är i "idle" säger egentligen: optimalt är en högt klockad CPU-tråd för då kan ditt system regera snabbast om/när något av dessa trådar faktiskt vill göra något (kontext-switch mellan OS-trådar är faktiskt riktigt billigt på x86).

Spel kan absolut göras så de nyttja fler CPU-kärnor bättre. Men det kräver att man ser till att problemet spelmotor ska lösa har väldigt hög parallellism. Saker som nätverkskod och till stor del spellogik kräver så pass lite CPU-kraft att kostnaden för att sprida ut det över flera kärnor är större än att bra utföra det på den CPU-kärna man råkar befinna sig på.

Och DET var poängen med att peka på work/span-law. Står man inför ett specifikt problem finns det alltid en väldigt hård gräns för hur mycket parallellism som ens är teoretiskt möjligt att extrahera ur just det problemet. De flesta problem en typisk desktop-dator ställs inför har rätt lågt mått av parallellism, ren generellt kan man säga att latenskritiska saker i praktiken är strikt sekventiella.

Så för de flesta program som snurra på desktop Windows: ja, det är "bara för programmerare att ge upp" för problemets natur gör det omöjligt att effektivt utnyttja många kärnor. Finns självklart specifika områden där det går alldeles lysande att nyttja massor med kärnor, men på skrivbordet är dessa (och lär förbli) nischområden.

Kan man göra flera latenskritiska saker parallellt? I teorin: självklart. Men hur praktiskt rimligt är det när det typiska latenskritiska fallet är gränssnittet mellan dator och användare, endast ett program i taget kan ha input-fokus...

Därför ARM DynamIQ nog ändå är helt rätt tänkt, räcker med en-två rejält feta CPU-kärnor (och optimalt här är offra ALLT för maximal enkeltrådprestanda) för att datorn ska "kännas" väldigt snabb. Råkar man sedan ha massor med saker i bakgrunden är det just saker i bakgrunden, latens kvittar normalt där så det mest energieffektiva är att skynda långsamt och utnyttja många svagare kärnor (där det är möjligt). Turbo Boost 3.0 är en mindre extrem variant av ARM gör med DynamIQ, men också helt rätt tänkt (två kärnor som kan klockas till månen för att ta hand om latenskritiska uppgifter, dessa uppgifter är trots allt topprioritet på en desktopdator).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jo jag har en ganska vass dator redan nu...men jag har köpt en nvme samsung evo 1tb som jag vill använda...har några samsung 950 oxo redan...mitt moderkort är ett asus x79 o cpu 4960x och stöder inte nvme + att den har bara stöd för ddr3, så jag funderar på att förnya burken liksom...x99 har jag länge funderat på men när jag kollar lite på prestandavinsten så verkar den inte så stor om jag inte kommer upp till en 6900k minst...den e så himla dyr så då tänkte jag att kanske lika bra att köpa nåt som snart kommer släppas då iform av en skylake x kanske eller thredripper...eftersom amd o intel lär kriga på rätt bra nu kan man ju hoppas att man kan hitta nåt ännu vassare för liknande peng som en 6900k...intressant med dina ideer och kom jättegärna med råd om uppgraderingar...jag är inte superkunnig @Bloodstainer:

Permalänk
Medlem

Intel har från gott Lödda processorer i denna serie och kör Tim= Kylpasta ha så kul med Skylake X toppmodeller med enorma överhettningsproblem som följd misstänker jag eller ta fram deliding kittet på en gång.

https://youtu.be/cCv7hF7kepU

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och DET var poängen med att peka på work/span-law. Står man inför ett specifikt problem finns det alltid en väldigt hård gräns för hur mycket parallellism som ens är teoretiskt möjligt att extrahera ur just det problemet. De flesta problem en typisk desktop-dator ställs inför har rätt lågt mått av parallellism, ren generellt kan man säga att latenskritiska saker i praktiken är strikt sekventiella.

Tack för bra inlägg!
Jag återvänder till mitt favoritexempel, Lightroom. Som skalar med flera kärnor, men inte hur mycket som helst.
När det gäller att tex importera en mängd bilder tycker jag att potentialen för parallellisering borde vara obegränsad, det är ju bara att ge en bild till varje kärna om inte annat. Tills man får problem med hastighet på lagringsmedia (inte så troligt med normalt antal kärnor) eller RAM (jag har ingen aning om hur gränssättande det är i praktiken.)

Samma vid export av flera bilder; en bild per kärna borde ju funka.

När man håller på att editera en bild och ändrar kontraster, skuggnivåer och sådant vet jag inte hur lätt det är att parallellisera. Det kan ju vara så att man inte bara kan dela upp bilden i X delar och jobba på varje del var för sig; vissa saker skulle kunna tänkas vara beroende av mer än bara en liten del. Som auto-kontrast.

Nu vet jag inte hur bra du är på att bedöma just Lightroom eller den typen av laster, men jag kan ju fråga i alla fall: ska vi tro att Adobe mest varit lite lata hittills på att parallellisera Lightroom, eller verkar det mer troligt att typiska Lightroom-laster är övervägande singel- eller fåtrådade till sin natur?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

En 7700k funkar för spel men bara så länge man inte har 2 flikar uppe i google chrome samtidigt, då går den på knäna.

Det där är ju ren skit snack. Eller du kanske är ironisk, jag hoppas det..

Jag kör en i7 6700k och spelar 4st eve online samtidigt sitter på discord, har google chrome uppe med flera tabbar + steam och andra bakgrunds program.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Det där är ju ren skit snack. Eller du kanske är ironisk, jag hoppas det..

Jag kör en i7 6700k och spelar 4st eve online samtidigt sitter på discord, har google chrome uppe med flera tabbar + steam och andra bakgrunds program.

Ja, det var ironi. Förlåt för offtopic men varför har du 4 st eve online uppe?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, det var ironi. Förlåt för offtopic men varför har du 4 st eve online uppe?

Ah tack!!! fick ont i hjärtat

Har 4 konton, 1 main konto och 3 alts Kan således köra pvp/fleets på mitt main samtidig som jag rattar (farmar) på mina andra.
Eller om jag gatecampar så har jag mina alts som logi (support)

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

@ClintBeastwood:
@Garderoben
Off Topic.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ingen vill nog önska livet ur någon. Tråkigt bara att du inte stöttat dina ideal när de kanske som mest behövt dem bara. Det syns ganska tydligt bland dina val

Du glömde kanske kolla grafikkorten?

Stöttar dom på så sätt att jag rekommenderar Ryzen system framför Intel när jag blir tillfrågad.. Samt köpte 2st FX8320 när Intel fanboyzen skrek att dom var skit! Så nog har jag stöttat dom vilket dom behövde efter Intels fulspel med korrupta elektronikkedjor etc.

Ang. systemen i sign.. den bärbara har jag fått, delarna dvs. planka/cpu/ram till HTPC:n hittade jag i soprummet samt moderkortet till min rigg fick jag cpu:n köpte jag beggad för 2k.. dotterns? ja hon är 29år & köpte den begagnad av någon kuf vilket även barnbarnets moderkort kommer ifrån dock är barnbarnets cpu min gamla, mitt andra barnbarn sitter på en 6000+.

Mina syskons barn sitter på AMD system som jag byggt & just nu för jag en diskussion med mig själv om en Ryzen rigg kommer dock inte överens vilken propp som duger bäst till solitär.. 1700x eller 1800x? Minnen har jag redan liggandes som jag fått vilka är 2666MHz minnen.

Edit:
Men jag måste erkänna dina antydningar är lite småroliga då jag har fått utstå att bli anklagad för att vara AMD fanboy emellanåt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du glömde kanske kolla grafikkorten?

Stöttar dom på så sätt att jag rekommenderar Ryzen system framför Intel när jag blir tillfrågad.. Samt köpte 2st FX8320 när Intel fanboyzen skrek att dom var skit! Så nog har jag stöttat dom vilket dom behövde efter Intels fulspel med korrupta elektronikkedjor etc.

Ang. systemen i sign.. den bärbara har jag fått, delarna dvs. planka/cpu/ram till HTPC:n hittade jag i soprummet samt moderkortet till min rigg fick jag cpu:n köpte jag beggad för 2k.. dotterns? ja hon är 29år & köpte den begagnad av någon kuf vilket även barnbarnets moderkort kommer ifrån dock är barnbarnets cpu min gamla, mitt andra barnbarn sitter på en 6000+.

Mina syskons barn sitter på AMD system som jag byggt & just nu för jag en diskussion med mig själv om en Ryzen rigg kommer dock inte överens vilken propp som duger bäst till solitär.. 1700x eller 1800x? Minnen har jag redan liggandes som jag fått vilka är 2666MHz minnen.

Edit:
Men jag måste erkänna dina antydningar är lite småroliga då jag har fått utstå att bli anklagad för att vara AMD fanboy emellanåt.

Gött att se att du har lite humor i kroppen. Finns så många extremt smarta men asociala människor som inte besitter den viktiga egenskapen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta borde ju motbevisa allt tjat om att det bara är single thread IPC som räknas. Annars hade väl intel knappast ens övervägt en 18-kärnors cpu?

Det jag sagt är ju att AMD fattar grejen med fler kärnor, och nu hakar intel på. Om single thread IPC vart grejen så hade ju intel istället släppt en CPU som tack vare förfinad tillverkningsteknik vart klockad högre, säg 6Ghz, och stannat kvar på 4c/8t. Men istället släpper de nu en 18-core cpu.

Och det viktigaste av allt, som många glömmer. Threadripper och i9 är inget som vanliga bönder har råd med, så det "riktiga" kriget, dvs i en prisklass som folk har råd med, leder fortfarande AMD. Intel har inget som motsvarar en 1800X till samma eller lägre pris.

Det beror ju helt och hållet på vilken mjukvara du skall köra.

Trots att vi haft multi core CPU'er i 10+ år så finns det massvis med mjukvara som inte utnyttjar mer än 1-2 cores, för alla dessa program är IPC + clock mer nytta än 10 extra cores. Ett exempel är spel varav många (även nysläppta) inte använder mer än 1-4 cores.

Håller man på med bildbehandling etc. och kör mjukvara som fullt utnyttjar alla cores då är situtaionen annorlunda men tills den dag kommer då majoriteten av mjukvara utnyttjar alla cores klarar man sig som vanlig användare långt med 4 cores. Kanske AMD's/Intels's nya CPU'er kommer att få utvecklare att rappa på men det återstår att se...

Permalänk
Medlem

OK, en liten sanity check här. Effektutvecklingen ökar enligt följande mot spänning och klockfrekvens: P = C * V^2 * f

Efter en viss gräns behöver du höja V proportionellt mot f, och därför får man ett samband som liknar att effekten är proportionell mot f^3. I praktiken vet jag inte hur siffrorna ser ut, men vi kan väl enas om att det finns en ganska hård vägg runt 5 GHz för den som vill skrämma upp sin CPU i högre frekvenser? 25% högre frekvens borde dubbla effektförbrukningen, grovt räknat.

En liknande begränsning finns när du lägger till fler cores. Låt oss säga att 80% av ett program kan exekveras parallellt. Enligt Amdahls lag är då 12 kärnor ca 25% snabbare än 6 kärnor. I ett mer extremt fall, där 95% av programmet kan parallelliseras effektivt, så får man 61% mer. Hundraprocentig utväxling kan man glömma.

Beroende på vilket p-värde du har för de parallella delar är det således olika optimum för klockfrekvens vs antal cores. För dessa exempel ovan, gäller: om du för din högre effektbudget höjer klockfrekvensen med 25% eller går från 6 till 12 kärnor har en break-even runt p=0.8.

Det finns ingen "sann" väg framåt som många verkar tro ("Vi behöver fler cores!", "Nä, vi behöver 6 GHz!"). Allt handlar om trade-offs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Det finns ingen "sann" väg framåt som många verkar tro ("Vi behöver fler cores!", "Nä, vi behöver 6 GHz!"). Allt handlar om trade-offs.

Bra teorier men lite konstig slutledning. Visst finns det en naturlig väg framåt. Intel får kämpa hårt för att höja IPC några få procent varje ny release. Klockfrekvensen mattas av runt 4GHz och 4 core varit tillgängligt för normalpris desktop i 10 år. Då kanske det är dags att ta steget upp till 6 eller 8 core för samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Bra teorier men lite konstig slutledning. Visst finns det en naturlig väg framåt. Intel får kämpa hårt för att höja IPC några få procent varje ny release. Klockfrekvensen mattas av runt 4GHz och 4 core varit tillgängligt för normalpris desktop i 10 år. Då kanske det är dags att ta steget upp till 6 eller 8 core för samma prisklass.

Jag var lite otydlig där när jag sa att det inte fanns en naturlig väg framåt. Det jag menar är att det inte finns EN naturlig väg framåt, utan flera olika för olika typer av segment på marknaden. För mig som kompilerar stora C++ projekt på jobbet dagarna i ända är det vettigt att slänga på fler cores. För beräkningsingenjörer som kör tunga Matlab-beräkningar var AVX ett bra steg framåt. För gaming är det lite av varje, men med ganska stor vikt på hög enkeltrådsprestanda för heltal. 6 cores för gamers någorunda vettigt, mer skeptisk till att 12 är det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Horvendile:

Tack för bra inlägg!
Jag återvänder till mitt favoritexempel, Lightroom. Som skalar med flera kärnor, men inte hur mycket som helst.
När det gäller att tex importera en mängd bilder tycker jag att potentialen för parallellisering borde vara obegränsad, det är ju bara att ge en bild till varje kärna om inte annat. Tills man får problem med hastighet på lagringsmedia (inte så troligt med normalt antal kärnor) eller RAM (jag har ingen aning om hur gränssättande det är i praktiken.)

Samma vid export av flera bilder; en bild per kärna borde ju funka.

När man håller på att editera en bild och ändrar kontraster, skuggnivåer och sådant vet jag inte hur lätt det är att parallellisera. Det kan ju vara så att man inte bara kan dela upp bilden i X delar och jobba på varje del var för sig; vissa saker skulle kunna tänkas vara beroende av mer än bara en liten del. Som auto-kontrast.

Nu vet jag inte hur bra du är på att bedöma just Lightroom eller den typen av laster, men jag kan ju fråga i alla fall: ska vi tro att Adobe mest varit lite lata hittills på att parallellisera Lightroom, eller verkar det mer troligt att typiska Lightroom-laster är övervägande singel- eller fåtrådade till sin natur?

Lite sent svar, hektiskt vecka

Finns rätt många varianter av parallellism, vilket komplicerar en redan väldigt tekniskt utmanande frågeställning.

Är för dålig på algoritmerna för bildbehandling för att uttala mig med någon större säkerhet, men tror att de saker du nämner är sådant som i alla fall viss mån lämpar sig för den typ av parallellism man får med SIMD (SSE/AVX på x86).

CPU-kärnor
Med många kärnor är de optimala problemen de som består av många mindre delproblem som sinsemellan inte behöver dela tillstånd (d.v.s. man behöver inte "prata mellan kärnor"). Delproblemen kan utan problem använda sig av olika algoritmer (för SMT kan det till och med var en fördel) och ta olika lång tid att beräkna.

Vad som inte fungerar är fall där delproblemen ofta behöver ta del av varandras (del)resultat, kostnaden för synkronisering kommer i detta fall döda vinsten med att göra beräkningarna parallellt.

SIMD - Single Instruction Multiple Data
SIMD och modellen som grafikkort använder, SIMT (Single Instruction Multiple Threads), har ett relativt stort överlapp i hur det optimala problemet ska se ut. Rent praktiskt skulle man kunna använda SIMD för grafik men en GPU är långt bättre anpassad till det jämfört med en generell CPU med SIMD.

Den punkt där de skiljer är att SIMD kan effektivt kan hantera fall med många delproblem som relativt ofta måste använda (del)resultat från andra, något som är väldigt ineffektivt både med flera CPU-kärnor men även SIMT (inte fullt lika illa som för flera CPU-kärnor men långt dyrare än SIMD).

Så vissa typer av fysiksimulering och viss form av bildbehandling går lysande att hantera med SIMD men fungerar illa med andra typer av parallella lösning. På en modern dator ger 32-bitars heltal/flyttal upp till x4 bättre prestanda med SSE och upp till x8 med AVX (på Intel, AMD har valt att internt begränsa CPUn till SSE-bandbredd). Har börjat använda SIMD en del i egna projekt, min erfarenhet är att AVX (på Intel) i praktiken ger 2-8 gånger boost på lämpliga problem om varje "lane" jobbar med 32-bitars tal (kör man 64-bitars tal minskar teoretiska boosten till hälften).

Edit: det fick ju SIMD att låta som en universallösning
Problemet med SIMD är "SI"-delen. Detta fungerar bara väl på problem där man har många dataelement som man ska applicera samma, eller nästan samma, relativt dyra beräkning på. Fungerar illa om det finns villkorad körning som gör att olika datapunkter behöver köra olika instruktioner. Innan det började dyka upp kompilatorer som specifikt jobbar med SIMD var det i praktiken nästan omöjligt (väldigt komplicerat och därmed VÄLDIGT dyrt) att hantera fall där inte alla datapunkter tog exakt samma väg.

Idag är det logiskt sett inga problem att hantera fall där olika "lanes" går _lite_ olika väg, men när det händer så minskar boosten man får ut från SIMD. Normalt så minskar den relativt sett mer ju "bredare" SIMD man kör med, så fallen där jag ser x2 för AVX får säker ungefär samma boost vare sig man kör SSE eller AVX512 medan fallen där man ser x8 med AVX skulle få 4x med SSE och närmare 16x med AVX512.

Och här ligger ännu ett problem med att utnyttja parallellism, man måste förstå sitt problem bra nog för att avgöra om det överhuvudtaget går att köra parallellt. Om det är möjligt måste man avgöra vilken typ av parallellism det handlar om, det är avgörande om det är bäst att lösa problemet med flera kärnor, med GPGPU eller med SIMD (vissa problem är trevliga, där kan man köra BÅDE SIMD och flera kärnor, men tyvärr är det sällsynta undantag).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Japp konkurans är så mysigt. Frågan är bara varför man skall köpa AMD efter att intel gjort sin prisjustering.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom att just inom vissa områden slår AMD Intel i prestanda och pris? Då borde det vara ett rättfärdigande köp och företaget får det visat att dem har gjort ett bra jobb/produkt så att dem kan fortsätta på den banan pch skapa bättre produkter så att det blir bättre konkurrens från båda företagen så att inte det ena företaget glider på en räkmacka bara på grund sitt namn utan för att det har fått stämpeln som ett företag som alltid har och gör bra produkter i ur och skur och kan då få in alla pengar, döda konkurrensen och sen leva livet ut på säkra kort?

Skrivet av Ratatosk:

Om nu man står i valet och kvalet mellan en AMD eller en nyss prissänkt Intel, kanske man skall komma ihåg vem man har att tacka prissänkningen för.

Skrivet av Pellepelikan:

För att det ska finnas konkurrens även i framtiden? Visa sitt missnöje med att de tagit ut överpriser?

Bah, skitsnack! Du bör veta vid det här laget att det gör ingen skillnad med konkurrens, speciellt mellan AMD och Intel eftersom med eller utan AMD så gör Intel stora steg i utvecklingen och håller gärna alltid låga priser för kundernas skull för Intel tillhör gruppen av företag som är generösa med mycket goodwill som tycker att gigantiska vinster är onödiga, bättre bara med att ha stora vinster så att fler kunder har råd till deras produkter samtidigt att de gärna gör stora framsteg inom teknik varje gång dem släpper en ny generation produkter, mjölka och leva på säkra kort är trams! Det enda Intel tycker är onödigt är en ytterligare spelare inom branschen, Intel trivs gärna bäst själva!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite sent svar, hektiskt vecka

Finns rätt många varianter av parallellism, vilket komplicerar en redan väldigt tekniskt utmanande frågeställning.
(...)

Åter: tack för utförligt svar!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

Köpa 7700K nu eller vänta några veckor på 7800X?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Köpa 7700K nu eller vänta några veckor på 7800X?

Är ju rätt olika processorer. X299-plattformen kommer kosta betydligt mer, men kommer du nyttja dom extra kärnorna och trådarna i 7800X så hade jag väntat.

Den stora frågan för min egen del är hur lång tid som kommer gå mellan lanseringen av i7-7800X och Coffe Lakes motsvarande 6C/12T-dito. Är det bara några månader emellan så lär jag vänta på Coffee Lake, annars blir det nog en 7800X eller 7820X.
Ryzen 2 hade också varit intressant, men har inte hört så mycket om den lanseringen än.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.