Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Avstängd

Amd ryzen 5 1600 1546mhz chillmode

Tja! Undrar om det är normalt att ryzen 5 1600 körs i 1546mhz när jag bara sitter i windows för att sedan " boosta" upp till 3.4 ghz? Kollar i cpu-z, när datorn bara står på så körs den på 1546 mhz, när jag sedan kör något krävande spel/program eller kör stresstest så går den upp till 3.4.

Permalänk

Ja det är normalt, du har antagligen cool and quiet eller vad det heter i bios aktiverat

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Hedersmedlem

Så gör alla processorer nu för tiden för att spara ström och generera mindre värme när de inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Så gör alla processorer nu för tiden för att spara ström och generera mindre värme när de inte används.

"Nu för tiden" är nästan lite att ta i, AMD lanserade det med socket 754? typ 2004 och intel hängde på med socket 775 kort därefter så det har varit del av "alla" processorer i en bra bit över 10 år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

"Nu för tiden" är nästan lite att ta i, AMD lanserade det med socket 754? typ 2004 och intel hängde på med socket 775 kort därefter så det har varit del av "alla" processorer i en bra bit över 10 år

Jo det var lite det jag försökte förmedla

Permalänk
Medlem

Det är normalt, men du förlorar lite prestanda på det. Ryzen har inbyggd stöd direkt i hårdvaran för att skala klockfrekvensen, men som standard hanterar Windows det, vilket leder till en viss latency.

Jag skulle rekommendera att du går till Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ,
Ändra Schemainställningar, Ändra Avancerade Inställningar, Energispar för Processor och slutligen sätter "Minsta processortillstånd" till 100%. Då kan processorn själv sköta detta. När jag mätte energiförbrukningen vid eluttaget skiljde det 4W mellan inställningarna.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Avstängd

Gick in i bios och stängde av "cool and quiet" läget under avancerade inställningar och nu ligger processorn konstant på 3.4ghz.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är varför du vill köra 3.4GHz när du idlar? Slöseri med ström och värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

Gick in i bios och stängde av "cool and quiet" läget under avancerade inställningar och nu ligger processorn konstant på 3.4ghz.

Varför då? onödigt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är normalt, men du förlorar lite prestanda på det. Ryzen har inbyggd stöd direkt i hårdvaran för att skala klockfrekvensen, men som standard hanterar Windows det, vilket leder till en viss latency.

Jag skulle rekommendera att du går till Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ,
Ändra Schemainställningar, Ändra Avancerade Inställningar, Energispar för Processor och slutligen sätter "Minsta processortillstånd" till 100%. Då kan processorn själv sköta detta. När jag mätte energiförbrukningen vid eluttaget skiljde det 4W mellan inställningarna.

Jag installerade ryzen optimized power plan och märkte då att CPUn var fast på max-frekvens, ändrade då minsta processortillstånd till 0%(inställt på 90%) och allt verkade frid och fröjd eftersom hastigheten nu pendlade mellan 1,5GhZ och 3,4Ghz.

Men efter ditt påstående så undrar jag om det är så att jag har "förstört"Ryzens egen energibesparing / prestanda med denna ändring av inställningar? Ändringarna som var i deras power plan var väl mer än så?

Någon som gjort en power plan som de själva är nöjda med där balansen mellan strömförbrukning och prestanda är bra?