Permalänk

Hur fungerar DVI och HDMI?

Hej! Det är så att jag köpte en skärm tidigare idag som EJ har stödjer HDMI. Jag tänkte inte så mycket på det eftersom att skärmen inte hade några högtalare ändå. Men märkte när jag kom hem att det inte fanns någon DVI-kabel med, utan bara en VGA och eftersom att mitt grafikkort inte har något VGA uttag så tänkte jag att jag får åka in i stan imorgon och köpa en DVI kabel.

Jag hittade en DVI kabel med ena sidan DVI och den andra HDMI

Så jag undrade bara om jag kommer kunna koppla HDMIn i grafikkortet och DVIn i skärmen eller måste båda sidorna vara DVI??

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Inga problem att använda den kabeln.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Eller kör du med en DVI-DVI kabel.

Vilken skärm har du köpt och vilket grafikkort har du?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Eller kör du med en DVI-DVI kabel.

Vilken skärm har du köpt och vilket grafikkort har du?

Köpten Acer K2 Series (inte säker vilken) men den hade inte något HDMI uttag, bara DVI och VGA. Men eftersom att jag inte har ett VGA uttag på mitt Asus GTX 1060 Dual OC så kommer jag inte kunna använda den

Permalänk
99:e percentilen

Anledningen till att en sådan kabel fungerar (i båda riktningar) är att DVI och HDMI båda använder videosignaltypen TMDS. Därför krävs ingen aktiv omvandling, och därför fungerar kabeln åt båda hållen. Så är det inte med till exempel kablar med DisplayPort i ena änden och HDMI i andra. Läs mer i SweClockers guide till bildskärmar.

Något som måste noteras är att HDMI–DVI-kablar bara stöder Single Link DVI, så max 1 920 × 1 200 @ 60 Hz. Ska du köra en högre upplösning än så över DVI behöver du DVI Dual Link (inte samma sak som DVI‑D), men då skulle jag rekommendera DisplayPort istället. Vissa skärmar som klarar mer än 1 920 × 1 200 @ 60 Hz har dock bara DVI (till exempel Koreaskärmar med 2 560 × 1 440 och BenQ XL2411 med 144 Hz), och då är DVI Dual Link alltså det enda alternativet.

Om skärmen har DisplayPort rekommenderar jag det framför DVI även om skärmen är såpass enkel att DVI räcker. Inte för att det ger bättre bild, utan för att det är en modernare och mer mångsidig kabel. (Du ska dock inte betala något substantiellt prispremium för en DP-kabel, för den ger samma bild i de fall då DVI räcker.)

I framtiden ska du tänka på att alltid inkludera all relevant information när du skapar en supporttråd. I detta fall är exakt modell på skärmen definitivt sådan information.

EDIT: Med nytillkommen information i åtanke rekommenderar jag att du helt enkelt använder den HDMI–DVI-kabel du har.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Noob_To_Computers:
Beror på hur bra skärm du köpt och vad som är viktigt för dig.

Via DVI och displayport får du ut vad skärmen klarar (gäller bild). Via HDMI kan det bli längre upplösning och 60Hz. VGA vill man också undvika.

Edit:
Alling skrev bättre.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Anledningen till att en sådan kabel fungerar (i båda riktningar) är att DVI och HDMI båda använder videosignaltypen TMDS. Därför krävs ingen aktiv omvandling, och därför fungerar kabeln åt båda hållen. Så är det inte med till exempel kablar med DisplayPort i ena änden och HDMI i andra. Läs mer i SweClockers guide till bildskärmar.

Något som måste noteras är att HDMI–DVI-kablar bara stöder Single Link DVI, så max 1 920 × 1 200 @ 60 Hz. Ska du köra en högre upplösning än så över DVI behöver du DVI Dual Link (inte samma sak som DVI‑D), men då skulle jag rekommendera DisplayPort istället. Vissa skärmar som klarar mer än 1 920 × 1 200 @ 60 Hz har dock bara DVI (till exempel Koreaskärmar med 2 560 × 1 440 och BenQ XL2411 med 144 Hz), och då är DVI Dual Link alltså det enda alternativet.

Om skärmen har DisplayPort rekommenderar jag det framför DVI även om skärmen är såpass enkel att DVI räcker. Inte för att det ger bättre bild, utan för att det är en modernare och mer mångsidig kabel. (Du ska dock inte betala något substantiellt prispremium för en DP-kabel, för den ger samma bild i de fall då DVI räcker.)

I framtiden ska du tänka på att alltid inkludera all relevant information när du skapar en supporttråd. I detta fall är exakt modell på skärmen definitivt sådan information.

EDIT: Med nytillkommen information i åtanke rekommenderar jag att du helt enkelt använder den HDMI–DVI-kabel du har.

Tack! Skärmen är 1920x1080, så betyder det att jag alltså behöver skaffa en kabel med DVI i båda ändarna?

EDIT: Kollade up det och jag förstår vad du menar nu! Tack!