Permalänk
Avstängd

Förbud mot VPN?

Det kanske blir förbud mot vpn, eller krav på loggning, enligt Jon Karlung som är vd för Bahnhof.

https://femtejuli.se/2017/08/25/jon-karlung-lacker-hemlig-inf...

”Bland annat vill man förbjuda vpn, logga vpn. Och så vill man tvinga operatörna att bygga ut NAT burkar, som ska datalagra. Plus 10 månader.”

Permalänk
Medlem

Det är för att stoppa all fildelning

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Något som IT-skandalen vid Transportstyrelsen tydligt visade är att de styrande inte har koll på IT-politiken.
Att det dessutom kommer sådana här förslag visar på hur viktigt det är att vi får in ett parti som Piratpartiet i riksdagen snarast.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Ska bli kul å höra mer, jag använder VPN dagligen för att jobba mot servrar som inte direkt är exponerade mot internet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dags att söka nytt jobb då. Använder vpn dagligen i jobbet så hur ska det gå om vpn förbjuds hade de tänkt?
Ska bli spännande att höra mer...

Permalänk
Medlem

@d0b: Tycker jag med, men man måste iallafall ha något bättre namn än piratpartiet om man vill vinna röster.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd

Vet inte om jag ska skatta eller gråta det är det dummaste jag har hört på länge.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Tydligen handlar det om att allt ska loggas. Borde gå att gå runt genom att använda VPN baserat i utlandet.
Extrajobb för arbetsplatser där man kopplar upp sig via VPN, konkurrensnackdel?
Vad blir nästa grej. -Förbjuda öppna WIFI-nätverk på stan?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt oroväckande. Hoppas verkligen inte att det blir något av det för den personliga integritetens skull.

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att skaffa en VPN-tjänst i utlandet ( Norge, Danmark, Finland, Tyskland? ) via något säkerhetsföretag t ex F-Secure, Avira eller liknande? Webläsaren Opera har väl VPN inbyggt, om det sedan kostar eller inte låter jag vara osagt.

Om man är beredd att betala för en sådan tjänst är en annan femma.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | 2x Phanteks Revolt Pro 1000W |
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@d0b: Tycker jag med, men man måste iallafall ha något bättre namn än piratpartiet om man vill vinna röster.

Vad är det för fel på namnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Vad är det för fel på namnet?

Det ger inte ett så seriöst intryck.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kommer ju bara gälla de svenska vpn företagen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Det kanske blir förbud mot vpn, eller krav på loggning, enligt Jon Karlung som är vd för Bahnhof.

https://femtejuli.se/2017/08/25/jon-karlung-lacker-hemlig-inf...

”Bland annat vill man förbjuda vpn, logga vpn. Och så vill man tvinga operatörna att bygga ut NAT burkar, som ska datalagra. Plus 10 månader.”

Än så länge är det bara propaganda i mina öron. Kan inte hitta någon substans någonstans som styrker detta. Undrar mest om Bahnhof börjat tappa kunder eftersom man måste slå på stora trumman? Nåväl, ska kolla i morgon om detta "PM" ens är registrerat. Är inte ett dugg orolig även om det finns ett PM.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte bara för att förbjuda VPN, jag tycker att alla lösenord oavsett tjänst ska vara 12345. Den som har ett annat lösenord någonstans borde minst få 2 års fängelse.

Förbjuda vpn är liksom på den nivån, speciellt om man vet vad vpn handlar om och att dessa tunnlar används precis överallt. Även om tunneln heter något annat än vpn, så går de använda på samma sätt och förbjuda alla tunnlar vore det riktiga. En stor del av all datatrafik är liksom helt okrypterad att denna data ska sändas så över internet är vansinne. T.o.m lösenord och användare sänds i ren klartext när det finns.

Däremot kan man straffa målvakter, är det någon som utåt säger att vi är målvakt för allt ni gör och vi kommer kämpa in i det sista för att skydda er. Så borde det vara för rättsväsendet att inte ge upp att finna gärningsmannen, men de kan tilldela målvakten samma straff som gärningsmannen skulle få.
*edit*
Uppsåt är det viktiga, det är en sak att någon genom en blir dold. Men om man aktivt tjänar pengar på att sälja tjänster vars syfte är att dölja en emot rättsväsendet är uppsåts frågan enklare.

Jag gör ingen skillnad på målvakter vara sig det handlar om internetleverantörer, anonyma postboxar eller folk som har 1000tals bilar registrerade på sig etc.

Permalänk
Medlem

Vi har inte hört något. Frågan är hur mycket som stämmer där oavsett om källan själv är trovärdig. Om et skulle stämma så lär det ta ett par år innan det går igenom. Om det blir fallet så kommer vi inte bedriva vår verksamhet i Sverige utan utomlands. Då gäller inte svenska lagar oss.

Sincerely,
Kevin @PrivateVPN

och

Sen har det varit snack om detta länge. ALLA företag kör VPN, uppkopplingar mot olika kontor och kunder. Att alla företag skulle sitta och logga all denna trafik är helt orimligt.

Sincerely,
Kevin @PrivateVPN

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Håller med och dessutom kan man föra över data krypterat utan just "VPN". Så det blir att logga all krypterad överföring till slut och det innebär i princip all överföring.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

a. Köp VPN från annat land
b. tunnla trafiken på annat sätt, ex. SSH
c. obfuskera trafik och tunnla ändå
d. kör exempelvis Tor
e. flera av ovanstående tillsammans

Slutsats, det går alltid att ta sig förbi och det gäller även kriminella.
Orimligt att blocka VPN innan man försöker blocka Tor i så fall.
Känns som lite fildelare kommer åka fast max.

Om det går i kraft kommer svenska VPN företag dö, för loggande + GDPR är dyrt.
Om nu VPN var en sånt mirakel för kriminella, tror jag bara dom tar några dagsböter och fortsättar använda VPN..

Permalänk

Så, om detta stämmer, så ska fjärrstyrning helt förbjudas??

Hälften av min tid debiterar/tillbringar jag "remote", mao fjärrstyr/arbetar off-site.

Låter som ett av dessa förslag som läggs av fullkomligt inkompetenta. Och det är ju i och för sig hela bunten av politiker så varför inte

Så om förslaget nu är på riktigt så kommer det säkert att antas i "fantastiska Sverige" Suck!!

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste något om detta, men det var i England. Om det skulle läggas som förslag eller utredas för att sedan gå vidare låter jag dock vara osagt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Dom kan ju omöjligen mena tekniken VPN.
Utan istället missbrukar ordet och menar de företag som tillhandahåller tjänster där man via VPN kan surfa utan att trafiken loggas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Det ger inte ett så seriöst intryck.

Jag tycker inte att något parti inom svensk politik ger ett seriöst intryck när det gäller politiken, eller allra viktigast själva maktfrågan. Svensk politik består av två läger som bedriver skyttegravskrig istället för att föra landet framåt, och under tiden dansar råttan på bordet och blir fetare...

Skulle jag röstat baserat på hur bra namnet på partiet är hade det varit Sverigedemokraterna. (Alla gillar Sverige, alla gillar demokrati. Ja, utom möjligen Sverigedemokraterna själva kanske.) Men då hade jag vart dum i huvudet.

Jag röstar i så fall hellre på ett parti med seriös politik och ett lite roligt namn, som Piratpartiet.

Om det är något senaste åren i politiken visat, bl.a vem som styr det stora landet till väster, så är det att seriositet verkligen inte är något som väger särskilt tungt hos väljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är för att stoppa all fildelning

Ja det är det största hotet mot dagens samhälle så klart..... :/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vid eventuell lagstiftning bör man dock kunna skilja på användande av VPN-tjänster för att uppnå anonymitet genom att surfa etc över annans IP, kontra egenuppsatta remote access VPN för fjärråtkomst och dataintegritet.

För övrigt anser jag är detta är djupt beklagligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

Ja det är det största hotet mot dagens samhälle så klart..... :/

"Follow the money"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är inte bara för att förbjuda VPN, jag tycker att alla lösenord oavsett tjänst ska vara 12345. Den som har ett annat lösenord någonstans borde minst få 2 års fängelse.

Förbjuda vpn är liksom på den nivån, speciellt om man vet vad vpn handlar om och att dessa tunnlar används precis överallt. Även om tunneln heter något annat än vpn, så går de använda på samma sätt och förbjuda alla tunnlar vore det riktiga. En stor del av all datatrafik är liksom helt okrypterad att denna data ska sändas så över internet är vansinne. T.o.m lösenord och användare sänds i ren klartext när det finns.

Däremot kan man straffa målvakter, är det någon som utåt säger att vi är målvakt för allt ni gör och vi kommer kämpa in i det sista för att skydda er. Så borde det vara för rättsväsendet att inte ge upp att finna gärningsmannen, men de kan tilldela målvakten samma straff som gärningsmannen skulle få.
*edit*
Uppsåt är det viktiga, det är en sak att någon genom en blir dold. Men om man aktivt tjänar pengar på att sälja tjänster vars syfte är att dölja en emot rättsväsendet är uppsåts frågan enklare.

Jag gör ingen skillnad på målvakter vara sig det handlar om internetleverantörer, anonyma postboxar eller folk som har 1000tals bilar registrerade på sig etc.

Om man kokar ned problemet här så definieras en VPN-tunnel som krypterad trafik mellan 2 end-punkter. Https och alla andra krypterade protokoll som utgör ryggraden på nätet idag kvalar in med den definitionen. Hur avgränsar man? Skall vi förbjuda all kryptering? I så fall måste vi inte bestämma i lag vad alla skall ha för lösenord, det kommer att stå i klartext i alla loggar.

Det förstås, det blir ju enklare för den som kan tänkas vilja läsa om man på förhand visste vad lösenordet var. Och det kommer ju naturligtvis bara kunna användas av den svenska polisen.

Permalänk
Medlem

Blir som kampen mot Piratebay, det stoppas på ett sätt, det kommer 10 nya.
Tyvärr är lobbyn från USA's filmindustri så otroligt pengakåta så de tycker att alla sätt att stoppa pirstindustrin är värt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Som jag misstänkte verkar det inte handla om något förbud för VPNtkänster. Vad det verkar handla om är möjligheten till loggning hos VPNleverantörerna i någon form.
Det övertolkas vanligen rätt friskt när det kommer till den här typen av nyheter och rykten.
Att det förs debatt kring det här redan nu är bra, men mitt råd är att vara försiktig med slutsatser kring det här åtminstone tills det finns utredning som går att granska innebörden av.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tycker inte att något parti inom svensk politik ger ett seriöst intryck när det gäller politiken, eller allra viktigast själva maktfrågan. Svensk politik består av två läger som bedriver skyttegravskrig istället för att föra landet framåt, och under tiden dansar råttan på bordet och blir fetare...

Skulle jag röstat baserat på hur bra namnet på partiet är hade det varit Sverigedemokraterna. (Alla gillar Sverige, alla gillar demokrati. Ja, utom möjligen Sverigedemokraterna själva kanske.) Men då hade jag vart dum i huvudet.

Jag röstar i så fall hellre på ett parti med seriös politik och ett lite roligt namn, som Piratpartiet.

Om det är något senaste åren i politiken visat, bl.a vem som styr det stora landet till väster, så är det att seriositet verkligen inte är något som väger särskilt tungt hos väljare.

Det jag syftade på är att jag kan tänka mig att det finns många som inte ens kollar upp vad partiet står för, potentiellt personer som egentligen skulle sympatisera med deras politik. Namnet kan helt enkelt göra att de oförtjänt sållas bort, det är allt jag säger.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q