mätning av batteristyrka med multimeter?

Permalänk
Medlem

mätning av batteristyrka med multimeter?

Är det möjligt att göra det?
Spänningen går ju att mäta, man strömen får jag inget värde på

Jag har nämligen en hel del batterin som jag vill kolla vilka som jag kan spara och vilka jag ska slänga bort.

Permalänk
Medlem

Man brukar gå efter spänningen när man vill veta statusen av ett batteri. Om voltantalet är större än angivet på batteriet så är det laddat eller lite använt, om den är samma som angivet så är den kanske hälften kvar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Klart du kan. Men då måste du mäta batteriet under belastning, och koppla stömmätaren i serie. Lite krångligt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ett lättare sätt som ger ett ungefär på hur bra batteriet är kopplat till en lampa så ser du hur mkt det lyser .

Permalänk
Medlem

NiCd och NiMh celler är urladdade när man mäter 1 Volt..
Fullt uppladdade när man mäster 1,3-1,4 volt

Permalänk
Medlem

Ampere går inte mäta direkt på polerna .. och om du mäter över en belastning .. så får du bara vet hur många A som ligger över belastningen.. det går inte mäta hur många A batteriet har kvar.. eller vad man ska säga..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ett batteri håller en viss energi(J eller As) om jag inte misstar mig... Men spänningen är väl relativ till detta, så att mäta den går nog bra.

Glöm inte att I = U/R, strömmen är irrelevant.

edit:
Hm.. Man borde iofs kunna uppskatta laddningen mha strömförändringen över en viss tid(dvs att man sätter en last på den under en timme och jämför strömmarna(eller spänningarna)). Vet dock inte hur detta skulle gå till exakt.

edit2:
Det kanske inte är bilbatterin och dylikt som du har, nej

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

nej du kan ju somsakt bara mäta vad en sak drar..
dock man mäta statusen på ett uppladdningsbart batteri..

Som någon sa.. strömmen är konstan..