Funderingar kring filserver, hårdvara, operativ osv

Permalänk

Funderingar kring filserver, hårdvara, operativ osv

Idag har jag en maskin som agerar som arbetsmaskin, torrentklient, filserver och mycket mer.

Jag skulle vilja dela upp detta lite, då jag har skaffat en liten minidator som jag kör några virtuella maskiner på och insett att jag skulle kunna få bättre överblick och styrning av min nätverkstrafik med mera om jag kunde ha en dedikerad filserver och sedan lägga till lite flera virtuella maskiner för lite olika tjänster i stället.

Jag har haft dessa tankar ett tag, men nu "nästan" bestämt mig då jag har kommit över lite medel som bränner i fickan.

Till att börja med har hag typ bestämt mig att införskaffa 4-5 st. WD RED 8TB.

Till det vill jag ha ett lämpligt moderkort, minns att jag för nått/några år sedan såg ett lämligt moderkort med en Atom-processor och många SATA-portar på, men kan inte riktigt hitta det idag...

Moderkortet måste ha minst 10st SATA-portar samt att det även vore bra om det fanns USB 3.0 på det (har ett externt RAID-kabinett som vore bra om det bara gick att flytta över så att säga)

Sen antar jag att nån form av Linux är ett lämpligt val för OS, men vad skall man prova?
Datan som kommer lagras kommer mest bestå i ganska okänslig data, den data som är känslig kommer att ha en moln-backup.

Strömförsörjning och chassi som kan hantera 10+ diskar finns redan idag, på allt övrigt tar jag gärna imot förslag.

Så vad säger alla IT-gurus, vad är bästa vägen framåt här?

En snabb edit: De anslutande klienterna kommer att vara flera olika OS såsom, Windows, Linux, MAC-OS och android, men allt detta måste fungera väldigt enkelt, en "okänd" som anluter till nätverket måste få kunna komma åt att läsa de flesta filerna.

Permalänk
Medlem

Skulle köra ESXi i botten på ditt system eller liknande ;). Ger mer utförligt svar i morgon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du tar en titt på Xeon D plattformen. Det borde finnas en lösning där som passar formfaktor och behov.

I slutet av sommaren plockade jag ihop en ersättare till min gamla Microserver baserat på en Xeon-D 1528 och är verkligen supernöjd med den klarar av. Om du kikar bland mina trådar hittar du lite info kring bygget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Mina krav på os är möjlighet att backa upp konfigurationen och stöd för OpenZFS. Finns några alternativ men jag kör FreeNAS och rekommenderar det oftast.

Moderkortet ska vara servergrade, supermicro är ofta ett rekommenderat kort. Ska du ha 8+ sata portar skulle jag ha gått på ett begagnat LSI kort och en passande expander/backplane.

Allt detta hittar du på eBay/amazon för några tusenlappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Till att börja med har hag typ bestämt mig att införskaffa 4-5 st. WD RED 8TB.

Har du någon plan för hur mycket användbar lagringsyta du vill ha ut av dessa?

Skrivet av Nebudchanezzer:

Till det vill jag ha ett lämpligt moderkort, minns att jag för nått/några år sedan såg ett lämligt moderkort med en Atom-processor och många SATA-portar på, men kan inte riktigt hitta det idag...

Någon av dessa?

Skrivet av Nebudchanezzer:

Moderkortet måste ha minst 10st SATA-portar samt att det även vore bra om det fanns USB 3.0 på det (har ett externt RAID-kabinett som vore bra om det bara gick att flytta över så att säga)

Vad hade du tänka använda det externa RAID-kabinettet till?

Skrivet av Nebudchanezzer:

Sen antar jag att nån form av Linux är ett lämpligt val för OS, men vad skall man prova?

Den plattform som man är mest kompetent på, skulle jag säga. Kör Ubuntu om du kan Ubuntu, kör CentOS om du känner dig tryggast med det. Stryk inte FreeBSD riktigt än, det kan vara rätt val baserat på dess långa supportcykler och

Skrivet av Nebudchanezzer:

Datan som kommer lagras kommer mest bestå i ganska okänslig data, den data som är känslig kommer att ha en moln-backup.

Okänsligt för förlust som en följd av hårdvarufel? Hur föränderligt kommer data att vara? Behövs möjlighet att återställa enskilda filer som förstörts genom misstag eller fel i mjukvara hos någon av de anslutna enheterna? Hur tolerant för nedtid/prestandadegradering behöver lösningen vara? Vad har molnbackupen för RPO? Finns det intresse av att minska den?

Skrivet av Nebudchanezzer:

En snabb edit: De anslutande klienterna kommer att vara flera olika OS såsom, Windows, Linux, MAC-OS och android, men allt detta måste fungera väldigt enkelt, en "okänd" som anluter till nätverket måste få kunna komma åt att läsa de flesta filerna.

Så alla som kommer in på hemmanätverket får läsa det mesta, en eller fler administratörer får läsa och skriva allt? Inte olika administratörer för olika datamängder?

Är det bara SMB/CIFS som används för att dela ut filer, eller finns det intresse av NFS eller SCP/SFTP också? iSCSI?

Ska grejen användas i hemmamiljö? Finns intresse av att minska effektförbrukning?

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Har du någon plan för hur mycket användbar lagringsyta du vill ha ut av dessa?

Så mycket som möjligt, tanken är att även befintliga 4TB diskar skall användas också.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Kan vara, det kortet som jag tänker på hade 12 eller 20 st SATA-portar.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vad hade du tänka använda det externa RAID-kabinettet till?

Det sitter diskar däri idag, så det är väl det det är tänkt att ska fortsätta vara antar jag, lättare att bara plugga ur kontakten från befintlig maskin idag och flytta över hela paketet än att flytta datan och plocka isär det för att flytta diskarna.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Okänsligt för förlust som en följd av hårdvarufel? Hur föränderligt kommer data att vara? Behövs möjlighet att återställa enskilda filer som förstörts genom misstag eller fel i mjukvara hos någon av de anslutna enheterna? Hur tolerant för nedtid/prestandadegradering behöver lösningen vara? Vad har molnbackupen för RPO? Finns det intresse av att minska den?

Japp okänslig mot förlust kan man väl säga, det handlar mest om filmer och serier, kopior på det jag har på skivor så det gör ju inte så mycket om nånting skulle fallera, finns ju en backup så att säga.

Datan kommer vara ganska statisk, lite förändring kommer ske, men inte mycket.

Tycker inte det behövs nån möjlighet att återställa filer heller.

Nedtid är inte populärt i familjen, då blir det livat och alla "värdelösa teknikprylar" får sig en rejäl åthutning av sambon.

RPO????

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Så alla som kommer in på hemmanätverket får läsa det mesta, en eller fler administratörer får läsa och skriva allt? Inte olika administratörer för olika datamängder?

Det är ju bara jag som administrerar det hela så att säga, men resten av familj och vänner måste ju få tillgång att läsa.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Är det bara SMB/CIFS som används för att dela ut filer, eller finns det intresse av NFS eller SCP/SFTP också? iSCSI?

Det var mycket grekiska där....
SMB förstod jag och det är det som används idag.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ska grejen användas i hemmamiljö? Finns intresse av att minska effektförbrukning?

Japp hemmamiljö, så liten effektförbrukning som möjligt är definitivt av intresse lite därför denna idén uppstod bland annat, känns lite overkill att ha min överklockade maskin stå och snurra hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Så mycket som möjligt, tanken är att även befintliga 4TB diskar skall användas också.

OK. Och i framtiden kommer du att expandera lagringen ytterligare, med fler diskar som troligtvis kommer att ha ännu högre lagringskapacitet.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Det sitter diskar däri idag, så det är väl det det är tänkt att ska fortsätta vara antar jag, lättare att bara plugga ur kontakten från befintlig maskin idag och flytta över hela paketet än att flytta datan och plocka isär det för att flytta diskarna.

OK. Så data på de RAID-kabinettet ska kunna vara nåbart över nätverket, men det behöver inte vara enkelt att koppla ur RAID-kabinettet.
[quote postid="17084022" userid="35727" name="Nebudchanezzer"]
Japp okänslig mot förlust kan man väl säga, det handlar mest om filmer och serier, kopior på det jag har på skivor så det gör ju inte så mycket om nånting skulle fallera, finns ju en backup så att säga.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Datan kommer vara ganska statisk, lite förändring kommer ske, men inte mycket.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Tycker inte det behövs nån möjlighet att återställa filer heller.

OK. Bra. Tänk dock på att felsannolikheten för lagringslösningen som helhet ökar när antalet diskar ökar. Gissningsvis går det att hitta en lösning på ev. tillgänglighetsproblem som också ger ett kostnadseffektivt skydd mot diskar som dör.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Nedtid är inte populärt i familjen, då blir det livat och alla "värdelösa teknikprylar" får sig en rejäl åthutning av sambon.

Hmm. Ja, det kan ju vara ett skäl att se över vilka felkällor som finns i hemmanätverket, samt om det går att ändra något för att göra de tjänster som sambon använder robustare.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Return Point Objective, hur lång tid det tar att skydda data mot förlust. Om backup tas med 24 timmars intervall kan fel hos den primära lagringen i värsta fel leda till att förändringar de senaste 24 timmarna går förlorade. Med ditt användningsmönster (nästan inga ändringar av skrivet data + nytt data skrivs sällan + data kan med rimlig arbetsinsats/fördröjning hämtas från originalmedia) är det nog inget bekymmer.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Japp hemmamiljö, så liten effektförbrukning som möjligt är definitivt av intresse lite därför denna idén uppstod bland annat, känns lite overkill att ha min överklockade maskin stå och snurra hela tiden.

OK. Det finns en liten konflikt mellan tillgänglighet och låg effektförbrukning: Om du använder någon form av redundant lagring (spegling eller paritet) är det bra att ha en funktion för scrubbing (även känt som patrol read). Denna funktion läser då och då de delar av diskarna som inte accessats på länge för att hitta delar som skadats. Risken är annars att både original- och paritetsdata skadats som en följd av någon kombination av trasigt block, heldöd disk eller någon störning utanför hårddisken (vibrationer eller dålig strömförsörjning, t ex) och att detta inte upptäcks innan det är för sent. Med scrubbing ökar sannolikheten att den skadade delen läses innan dataförlust inträffat, varvid den dåliga disken kan bytas.

ZFS och BTRFS har funktioner för scrubbing, men dessa behöver schemaläggas för att köras periodiskt. Linux' mjukvaruraid kan konfigureras att scrubba. De flesta "ordentliga" hårdvaru-RAID-implementationer (de som har batteribackup och egen cache, typ) har också funktionen. För andra blockenheter går det ganska lätt att skriva ett script för att i sakta mak läsa alla block på en hårddisk och larma eller flagga disken som felaktig när läsfel upptäcks.

Så, för att sammanfatta dina krav:

  • Kostnadseffektiv lagring av mycket data

  • Det ska vara möjligt att ansluta >10 SATA-diskar

  • Det ska vara möjligt att ansluta USB-lagringsenheter

  • Data ska kunna läsas av alla enheter i hemmanätverket via SMB

  • Vem som helst ska inte kunna ta bort, ändra eller lägga till data

  • Flera fysiska diskars kapacitet ska kunna slås ihop till en logisk lagringsyta

  • Lagringsytor ska kunna utökas när nya hårddiskar finns tillgängliga

  • Äldre/mindre hårddiskar ska kunna ersättas av nyare/större

  • Låga prestandakrav -- det ska gå att läsa data sekventiellt i en hastighet av 30 MB/s

  • Lösningen ska kunna användas av en normalkapabel hemanvändare

  • Lösningen ska kunna administreras av en normalkapabel datornörd

  • Lösningen ska inte krångla, eller leda till att andra funktioner i hemmanätverket krånglar

  • Sannolikheten för total dataförlust ska understiga 10%/år

Och så några saker som jag uppfattar att du inte är så intresserad av:

  • Lagrat data ska kunna nås från internet

  • Lagrat data ska skyddas mot förlust genom skadlig programvara (t ex ransomware) eller användarmisstag

  • Det ska gå att köra diverse servertjänster utöver filserver -- torrentklient, mediaspelare, webserver, virtualiseringsvärd

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Så, för att sammanfatta dina krav:

  • Kostnadseffektiv lagring av mycket data

  • Det ska vara möjligt att ansluta >10 SATA-diskar

  • Det ska vara möjligt att ansluta USB-lagringsenheter

  • Data ska kunna läsas av alla enheter i hemmanätverket via SMB

  • Vem som helst ska inte kunna ta bort, ändra eller lägga till data

  • Flera fysiska diskars kapacitet ska kunna slås ihop till en logisk lagringsyta

  • Lagringsytor ska kunna utökas när nya hårddiskar finns tillgängliga

  • Äldre/mindre hårddiskar ska kunna ersättas av nyare/större

  • Låga prestandakrav -- det ska gå att läsa data sekventiellt i en hastighet av 30 MB/s

  • Lösningen ska kunna användas av en normalkapabel hemanvändare

  • Lösningen ska kunna administreras av en normalkapabel datornörd

  • Lösningen ska inte krångla, eller leda till att andra funktioner i hemmanätverket krånglar

  • Sannolikheten för total dataförlust ska understiga 10%/år

Och så några saker som jag uppfattar att du inte är så intresserad av:

  • Lagrat data ska kunna nås från internet

  • Lagrat data ska skyddas mot förlust genom skadlig programvara (t ex ransomware) eller användarmisstag

  • Det ska gå att köra diverse servertjänster utöver filserver -- torrentklient, mediaspelare, webserver, virtualiseringsvärd

God sammanfattning, förutom att lagrad data skall vara åtkomligt utifrån för de utvalda få, men där tänker jag fortsätta använda samma lösning som jag kör idag, VPN.
Samt att SMB inte är så viktigt, men det skall vara något som är lätt att få att fungera på olika OS.
Får gärna vara högre seventiell läsning och skrivning också, den/det får ju gärna maxa mitt Gbit nätverk hemma, annars tar det ganska lång tid att lägga in nya avbildningar/remuxar av nya Blu-rays t.ex.

OT: Tycker Gbit nät hemma börjar kännas lite gammalt nu när UHD börjar dyka upp, förväntar mig att en sån remux inte allt för sällan ligger på +50GB. Har inte riktigt hårdvaran för detta än men det börjar ta sig, har en LG B6 men ingen UHD-spelare, väntar lite på att det skall gå att rippa skivorna själv innan det införskaffas (så man kan lägga det på en nätverkslagring i stället, skivor känns inte riktigt som att det ligger i tiden....)

Så förslag på moderkort osv?

Permalänk

Hmm...

Det var mycket frågor vad jag skall ha lagringen till men väldigt få tips på hårdvara som skulle passa....

Permalänk
Avstängd

@Nebudchanezzer:

Vad har du för chassi?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Detta moderkort kör jag i min storage server. Kan varmt rekommendera det. Totalt 20st sata, 1st msata och 1st m2.
Sen är Supermicros IPMI helt underbar, html5 klient är ren kärlek.

Permalänk
Skrivet av superegg:

@Nebudchanezzer:

Vad har du för chassi?

Har flera alternativ på den fronten, men alla klarar minst ATX i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Har flera alternativ på den fronten, men alla klarar minst ATX i alla fall.

Jag håller med @dozix att det moderkortet han skriv skulle funka bra då du prata om NAS och dom gör inte jättemycket jobb om man jämför mot ett SAN som skriver mycket data men om du ska bara lägga data på den och inget annat så skulle det funka bra.

Tänkt på att ha mycket ram mellan 8-16 GB ECC minne skulle vara bra.

Hur mycket pengar ska du lägga på här?

Edit: Kan du kolla om ditt chassi klara av FlexATX?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jag håller med @dozix att det moderkortet han skriv skulle funka bra då du prata om NAS och dom gör inte jättemycket jobb om man jämför mot ett SAN som skriver mycket data men om du ska bara lägga data på den och inget annat så skulle det funka bra.

Tänkt på att ha mycket ram mellan 8-16 GB ECC minne skulle vara bra.

Hur mycket pengar ska du lägga på här?

Edit: Kan du kolla om ditt chassi klara av FlexATX?

Det kortet tycker jag verkar vara ganska precis vad jag söker, funderar mest på den 4-kärniga varianten då finns det kanske möjlighet att dra in WMware på den och köra nån/några tjänster virtualiserat.
Ang. FlexATX så verkar det ju som att det är mindre än ATX så det borde väl funka, nått av de chassin jag har stuvat undan genom tiderna har säkert stöd för det

Ang. pengar så hade jag väl inte tänkt att lägga hur mycket som helst, tänkte just att diskarna var det som skulle kosta mest och att resten skulle vara "gratis" typ, men inser nu att det kommer at sticka iväg lite vad det gäller pengar, men jag kan ju kanske börja med bara 3st nya diskar och använda flera av de 4TB som jag har nu, det gör bara migrationen lite mer tidskrävande.

Har ca. 40TB data idag som då skulle flyttas över i nya maskinen vilket innebär att jag får läsa över data och sen flytta disk för disk, i stället för att bara läsa över allt i ett svep.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Det kortet tycker jag verkar vara ganska precis vad jag söker, funderar mest på den 4-kärniga varianten då finns det kanske möjlighet att dra in WMware på den och köra nån/några tjänster virtualiserat.
Ang. FlexATX så verkar det ju som att det är mindre än ATX så det borde väl funka, nått av de chassin jag har stuvat undan genom tiderna har säkert stöd för det

Ang. pengar så hade jag väl inte tänkt att lägga hur mycket som helst, tänkte just att diskarna var det som skulle kosta mest och att resten skulle vara "gratis" typ, men inser nu att det kommer at sticka iväg lite vad det gäller pengar, men jag kan ju kanske börja med bara 3st nya diskar och använda flera av de 4TB som jag har nu, det gör bara migrationen lite mer tidskrävande.

Har ca. 40TB data idag som då skulle flyttas över i nya maskinen vilket innebär att jag får läsa över data och sen flytta disk för disk, i stället för att bara läsa över allt i ett svep.

Vad hade du tänkt att köra för os för lagning?

Visste kostar det pengar bara min FreeNAS kostar över 30k utan diskar visste jag kanske köpte lite för bra hårdvara.

Om du kör ZFS (FreeNAS) så hade du bara kunnat flytta över diskar till en annan ZFS (FreeNAS) och allt skulle flytta på igen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Vad hade du tänkt att köra för os för lagning?

Visste kostar det pengar bara min FreeNAS kostar över 30k utan diskar visste jag kanske köpte lite för bra hårdvara.

Om du kör ZFS (FreeNAS) så hade du bara kunnat flytta över diskar till en annan ZFS (FreeNAS) och allt skulle flytta på igen.

Vet inte vad det blir för OS och filsystem, tar gärna emot tips på det också.
Idag sitter det 9st 4TB diskar i min arbetsstation (en överklockad 3930k) + 2st till externa i en dockningsstation + 5st 2TB i ett RAID-chassi (USB 3).
Operativet är Win 8.

Jag vill flytta bort lagringen från min arbetsstation, känns osmidigt att ha det kopplat till just den.
Dessutom vill jag kunna ställa in det i en klädkammare för att kunna få ett lite mer städat skrivbord och snabbare omstart av arbetsstationen, samt att det inte stör resten av familjen vid omstart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Vet inte vad det blir för OS och filsystem, tar gärna emot tips på det också.
Idag sitter det 9st 4TB diskar i min arbetsstation (en överklockad 3930k) + 2st till externa i en dockningsstation + 5st 2TB i ett RAID-chassi (USB 3).
Operativet är Win 8.

Jag vill flytta bort lagringen från min arbetsstation, känns osmidigt att ha det kopplat till just den.
Dessutom vill jag kunna ställa in det i en klädkammare för att kunna få ett lite mer städat skrivbord och snabbare omstart av arbetsstationen, samt att det inte stör resten av familjen vid omstart.

Själv använder jag FreeNAS och tycker den funkar bra.

Dom diskar som är på 4TB är dom på NTFS?

Och det bästa vore om du fixa en 10 gigabit nätverkskort mellan din dator och FreeNAS på det sättet kommer du kunna få ut mer ur dina hårddiskar än vad du har nu. Och sen så har den moderkortet två 10 gigabit SFP+, så du behöver då bara köpa en transceiver module så du får RJ-45 10 gigabit.

Visst du klara dig med bara 1 gigabit då kan du komma upp i 120MB/sek då kan du använda dig av FTP eller SMB till din Windows.

Tänkt på att den behöver luft om den ska vara i en klädkammare då det kan blir varmt där inne.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Själv använder jag FreeNAS och tycker den funkar bra.

Dom diskar som är på 4TB är dom på NTFS?

Och det bästa vore om du fixa en 10 gigabit nätverkskort mellan din dator och FreeNAS på det sättet kommer du kunna få ut mer ur dina hårddiskar än vad du har nu. Och sen så har den moderkortet två 10 gigabit SFP+, så du behöver då bara köpa en transceiver module så du får RJ-45 10 gigabit.

Visst du klara dig med bara 1 gigabit då kan du komma upp i 120MB/sek då kan du använda dig av FTP eller SMB till din Windows.

Tänkt på att den behöver luft om den ska vara i en klädkammare då det kan blir varmt där inne.

Japp, NTFS, det har ju bara blivit så, har ju liksom utökat med fler diskar vartefter.

Finns gott om luft i klädkammaren, det är ju alltså ett litet rum man går in i där det hänger kläder på båda sidor.
Min tanke är att sätta ev. sätta upp ett serverskåp alt. ett rack längst in (får förfoga det utrymmet, för där står redan färglasern så ovanför den är det fritt fram för mig att klämma upp vad jag vill typ enl. sambon)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Japp, NTFS, det har ju bara blivit så, har ju liksom utökat med fler diskar vartefter.

Finns gott om luft i klädkammaren, det är ju alltså ett litet rum man går in i där det hänger kläder på båda sidor.
Min tanke är att sätta ev. sätta upp ett serverskåp alt. ett rack längst in (får förfoga det utrymmet, för där står redan färglasern så ovanför den är det fritt fram för mig att klämma upp vad jag vill typ enl. sambon)

Toppen, Ska du köpa flera diskar eller ska du använda dom du redan har?

Tex: Om du har ett par diskar som är tomma så kan du trycka in dom i FreeNAS köra Raid10 (mirror) för bättre säkerhet och prestanda och sen så sätter du in hårddiskar som använder sig av NTFS då FreeNAS kan läsa den så kan du enkelt flytta över det till den andra hårddisken och sen så är det bara att lägga in den disken i mirror och så är det bara att fortsätta.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Toppen, Ska du köpa flera diskar eller ska du använda dom du redan har?

Tex: Om du har ett par diskar som är tomma så kan du trycka in dom i FreeNAS köra Raid10 (mirror) för bättre säkerhet och prestanda och sen så sätter du in hårddiskar som använder sig av NTFS då FreeNAS kan läsa den så kan du enkelt flytta över det till den andra hårddisken och sen så är det bara att lägga in den disken i mirror och så är det bara att fortsätta.

Som jag skrev i första posten så var den initiella tanken att köpa 4-5st WD RED 8TB men i och med att moderkortet ändå stack iväg mer i pengar än vad jag hade tänkt mig får jag kanske nöja mig med 2-3st i stället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Som jag skrev i första posten så var den initiella tanken att köpa 4-5st WD RED 8TB men i och med att moderkortet ändå stack iväg mer i pengar än vad jag hade tänkt mig får jag kanske nöja mig med 2-3st i stället.

Jo förstår det allt sånt här kostar pengar. Men om du väljer FreeNAS (ZFS) så blir det mycket enklare att sätta in flera hårddiskar när du har mer pengar för det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666