Permalänk
Inaktiv

Tradera, oseriöst?

Nu undrar man ju egentligen hur Tradera är uppbyggt. Sålde en vara i begagnat skick till en köpare. Varan var i gott skick och inga märken eller repor. Den packades väl i en kartong med mycket tejp runt. Den skickades med Schenker och kom fram till köparen som angivet.

Efter mottagen vara påstod säljaren att varan var trasig, och att han ville skicka tillbaka varan. Detta godtog jag såklart inte, varav köparen startade en tvist hos Tradera. Nu kom utslaget från Tradera, och tydligen skall jag(!) betala tillbaka pengarna för den skadade varan. Köparen skall skicka tillbaka min vara, som säkert inte är speciellt hel vid detta laget.

Tog bilder på varan innan jag skickade den, och där ser man klart och tydligt att det inte är några skador eller repor på den. Med största sannolikhet har varan skadats i transporten, eller utav vårdslös hantering utan köparen vid uppackningen. Detta är tydligen något som Tradera inte bryr sig om att kontrollera eller ta med i sin bedömning. Tvisten går såklart ej heller att överklaga.

Tänker såklart inte betala tillbaka några pengar, men frågan är ju vad man har för val?

Hur kan Tradera enkelt bara döma till min nackdel?

Sluthandlat hos Tradera i alla fall, den saken är säker.

Permalänk
Inaktiv

@mikael_a1:

Tog bort allt jag ursprungligen skrev.

Tradera har villkor för dig som användare och det är det dem utövar just nu.
Du som privatperson är bara en användare av en tjänst och sålt en vara privat till annan privatperson.

Du behöver inte betala en krona och KKL tillämpas inte i detta fall.
Dock kan kunden dra dig inför civilrättsligt mål. Men eftersom han är drivande kraften så måste han bevisa att Du har skadat den. I annat fall måste han reklamera godset mot ombudet som levererat.
De bilder du tog är din starkaste bevisning. Han kommer behöva vara enormt kreativ för att bevisa att du skadat den. Detta är förstås om han ens bemödar sig att dra målet vidare till tinget.

Av nyfikenhet, hur mycket såldes produkten för? Det brukar hinta om det är värt att dra vidare eller ej.

Ursäkta förvirring från förra inlägget, läste inte tillräckligt noga!

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: köparen ska själv anmäla skada till transportföretaget om emballaget är skadat eller om det kan misstänkas att skada skett i transporten. I alla andra fall får nog säljaren ta på sig ansvaret tyvärr. Det är ju bra att du tagit foton på varan innan du skickade den ifall köparen kommer med falska påståenden. Har själv aldrig haft oturen att drabbas av något liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

@mikael_a1:

Alla köp, såvitt jag vet, går genom konsumentköplagen för distansavtal.
Det innebär att alla fel som är inom 6 månader anses vara säljarens fel om inte annat kan bevisas.

Det innebär alltså att du måste bevisa att den var hel hos dig. Om den var hel hos dig och du fraktat den, så är tvisten mellan dig och fraktbolaget.

Såvida du inte kan bevisa att kunden har haft sönder den...men då lär du behöva enorm kreativitet.

Edit:

Du "måste" inte betala tillbaka. Det är ett av villkoren för att du ska handla där. Dock kan väl kunden dra dig inför civilrättsligt mål t ex. Och där tillämpas förstås KKL för distans, och då tvingas du bevisa skadan då det är inom 6mnd från säljtillfället. Tradera lär förmodligen spärra dig för framtida sälj.
Kanske är ute och cyklar här. Fyll gärna i någon!

Källa för reklamationer:

http://info.tradera.com/sakerhetscenter/regler-pa-tradera/rek...

Ok, tur jag tog bilder på varan innan jag skickade den, samt har jag sparat fraktsedeln som jag fick när jag skickade varan med Schenker.

Det smartaste i detta läget är att avvakta till jag får tillbaka min vara, och se hur skadat paketen och varan är?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viceroy:

@mikael_a1: köparen ska själv anmäla skada till transportföretaget om emballaget är skadat eller om det kan misstänkas att skada skett i transporten. I alla andra fall får nog säljaren ta på sig ansvaret tyvärr. Det är ju bra att du tagit foton på varan innan du skickade den ifall köparen kommer med falska påståenden. Har själv aldrig haft oturen att drabbas av något liknande.

Så har inte skett mig veterligen, eftersom köparen har bara startat en tvist.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

@mikael_a1:

Tog bort allt jag ursprungligen skrev.

Tradera har villkor för dig som användare och det är det dem utövar just nu.
Du som privatperson är bara en användare av en tjänst och sålt en vara privat till annan privatperson.

Du behöver inte betala en krona och KKL tillämpas inte i detta fall.
Dock kan kunden dra dig inför civilrättsligt mål. Men eftersom han är drivande kraften så måste han bevisa att Du har skadat den. I annat fall måste han reklamera godset mot ombudet som levererat.
De bilder du tog är din starkaste bevisning. Han kommer behöva vara enormt kreativ för att bevisa att du skadat den. Detta är förstås om han ens bemödar sig att dra målet vidare till tinget.

Av nyfikenhet, hur mycket såldes produkten för? Det brukar hinta om det är värt att dra vidare eller ej.

Ursäkta förvirring från förra inlägget, läste inte tillräckligt noga!

Inga problem, uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara.

Varan såldes för 500 kr plus 100 kr i frakt hos Schenker. Alltså 600 kr totalt.

Tänkte på Tradera om dom kan lägga dessa pengarna på en faktura och skicka till mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Ok, tur jag tog bilder på varan innan jag skickade den, samt har jag sparat fraktsedeln som jag fick när jag skickade varan med Schenker.

Det smartaste i detta läget är att avvakta till jag får tillbaka min vara, och se hur skadat paketen och varan är?

Så här hade jag gjort.

Om kunden visar bilder på emballageskador så kan man nästan med säkerhet säga att det är en transportskada. Det ska kunden anmäla mot fraktbolaget.
Om inga sådana bilder finns...

Då hade jag absolut struntat i kundens och traderas krav. Tradera för mig är en så usel plattform för försäljning att det är en gambel om man som köpare får det man beställt eller inte. Det rättfärdigar ingenting, men det betonar bara hur oseriöst jag ser på plattformen.

Jag hade inte ens bemödat mig att se på produkten. Det är redan bekräftat att den är trasig. Hur mer upplyst om uppfattningen trasig kan du bli? Spelar alltså ingen roll om du ser den.

Jag hade lagt locket på och ignorerat kundens krav och skitit i Tradera som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Så har inte skett mig veterligen, eftersom köparen har bara startat en tvist.

Sa köparen bara att varan var trasig eller klagade hen på dåligt/trasigt emballage? Har du något bevis för att varan fungerade innan du skickade iväg den? Av detta lär man sig att man ska filma när man provar varan hemma för att visa att den är fullt fungerande vid en eventuell tvist. Undrar vad den verkliga orsaken är till att köparen kommer med detta påstående om det nu är som du säger att den visst fungerar. Jag menar, om man ångrar sig kan man ju bara skita i att genomföra affären, med risk för negativt omdöme visserligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Inga problem, uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara.

Varan såldes för 500 kr plus 100 kr i frakt hos Schenker. Alltså 600 kr totalt.

Tänkte på Tradera om dom kan lägga dessa pengarna på en faktura och skicka till mig?

Nej det kan dem inte.
Jag har läst igenom deras avtal och ni har inte inlett ett avtal att dem som köpförmedlare har rätten att agera domare och därmed fakturera eller för den delen kreditera.

Kan dem fakturera så måste dem kunna kreditera. Det finns dölägen, som i detta fall om du skiter i dem, som kunden inte får gehör. Och då bör dem kreditera kunden. Det gör dem inte av den enkla anledning att dem bara förmedlar köp via deras plattform.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Så här hade jag gjort.

Om kunden visar bilder på emballageskador så kan man nästan med säkerhet säga att det är en transportskada. Det ska kunden anmäla mot fraktbolaget.
Om inga sådana bilder finns...

Då hade jag absolut struntat i kundens och traderas krav. Tradera för mig är en så usel plattform för försäljning att det är en gambel om man som köpare får det man beställt eller inte. Det rättfärdigar ingenting, men det betonar bara hur oseriöst jag ser på plattformen.

Jag hade inte ens bemödat mig att se på produkten. Det är redan bekräftat att den är trasig. Hur mer upplyst om uppfattningen trasig kan du bli? Spelar alltså ingen roll om du ser den.

Jag hade lagt locket på och ignorerat kundens krav och skitit i Tradera som helhet.

Har inte sett några bilder om att varan skulle vara skadad. Har endast fått mejl från köparen att han ville skicka tillbaka varan och få sina pengar tillbaka.

Tänker naturligtvis inte betala tillbaka några pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Har inte sett några bilder om att varan skulle vara skadad. Har endast fått mejl från köparen att han ville skicka tillbaka varan och få sina pengar tillbaka.

Tänker naturligtvis inte betala tillbaka några pengar.

Kan du posta hans mail oredigerat? Ta bort eventuella personuppgifter och mailadress till honom/dig.

Skriver han som du skriver ovan så vill han returnera. Då kan han ju söka med lykta för den givmildheten för privatperson. Hade aldrig genomfört retur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Nej det kan dem inte.
Jag har läst igenom deras avtal och ni har inte inlett ett avtal att dem som köpförmedlare har rätten att agera domare och därmed fakturera eller för den delen kreditera.

Kan dem fakturera så måste dem kunna kreditera. Det finns dölägen, som i detta fall om du skiter i dem, som kunden inte får gehör. Och då bör dem kreditera kunden. Det gör dem inte av den enkla anledning att dem bara förmedlar köp via deras plattform.

Ok, tur det finns bra personer som dig som tar sig tid att svara. Mycket uppskattat.

Du menar alltså att jag inte kommer få en faktura på 600 kr från Tradera?

Så vad blir mitt nästa steg nu?

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara så att köparen tog en ren chansning och hoppades på att du skulle säga "jag vill inte ha tillbaka den trasiga varan" och på så sätt skulle han sitta där med både varan och pengarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Kan du posta hans mail oredigerat? Ta bort eventuella personuppgifter och mailadress till honom/dig.

Skriver han som du skriver ovan så vill han returnera. Då kan han ju söka med lykta för den givmildheten för privatperson. Hade aldrig genomfört retur.

Tyvärr, det är några långa och även flera mejl fram och tillbaka. för mycket jobb tyvärr.

Vill bara veta om han kan komma någonvart med sina påståenden om att få sina pengar tillbaka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dozix:

Kan ju också vara så att köparen tog en ren chansning och hoppades på att du skulle säga "jag vill inte ha tillbaka den trasiga varan" och på så sätt skulle han sitta där med både varan och pengarna.

ja, tänker hursomhelst inte använda Tradera som plattform mer.

Det värsta som kan hända är att jag blir avstängd av Tradera?

Några pengar behöver jag inte betala tillbaka alltså?

Permalänk
Medlem

Nu är det väl som så att en säljare har ansvar fram tills att en vara kommer fram till köparen och att den är som i beskrivet skick. Har själv gjort klagomål och fått pengarna tillbaka/avbrutit köp ifrån säljare när felaktig information uppgetts. Folk måste inse att säljare har lite ansvar också, inte att man som köpare ska kunna få grisen i säcken.

Tycker däremot det är mysko att du inte fått några bilder på det skadade. Det ska du definitivt kräva och sedan kan ni gå via Schenker att den skadats i transport och således få pengarna tillbaka. Detta ska den som köpt frakten göra. Har du nu packat dem väl så borde det inte vara några problem. Skulle även ta ett litet snack med Tradera så de har din sida av händelsen också, så du inte blir avstängd om du tänker köpa eller sälja i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tyvärr likadant på de flesta köp/sälj siter, Tradera, Ebay, amazon.
Köparen får rätt i alla lägen och säljaren får bara vända upp röven.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Tyvärr likadant på de flesta köp/sälj siter, Tradera, Ebay, amazon.
Köparen får rätt i alla lägen och säljaren får bara vända upp röven.

Låter som du varit med om något liknande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Nu är det väl som så att en säljare har ansvar fram tills att en vara kommer fram till köparen och att den är som i beskrivet skick. Har själv gjort klagomål och fått pengarna tillbaka/avbrutit köp ifrån säljare när felaktig information uppgetts. Folk måste inse att säljare har lite ansvar också, inte att man som köpare ska kunna få grisen i säcken.

Tycker däremot det är mysko att du inte fått några bilder på det skadade. Det ska du definitivt kräva och sedan kan ni gå via Schenker att den skadats i transport och således få pengarna tillbaka. Detta ska den som köpt frakten göra. Har du nu packat dem väl så borde det inte vara några problem. Skulle även ta ett litet snack med Tradera så de har din sida av händelsen också, så du inte blir avstängd om du tänker köpa eller sälja i framtiden.

Fick detta från Tradera tidigare under dagen efter att tvisten tydligen avslutats:
"Hej!

Vi har avslutat tvisten till köparens fördel och har bett köparen returnera varan till dig. Vi återkommer med spårningsnummer när vi mottagit en godkänd retur. Vid utebliven retur kommer ärendet löpa ut utan åtgärd.

Du som säljare har en skyldighet att påvisa att varan har levererats samt att innehållet stämmer överens med beskrivningen till köparen vid eventuella tvister. Läs mer i våra användaravtal här: http://info.tradera.com/fragor-och-svar-till-betallosning/vil....

Med vänliga hälsningar,
Tradera"

Vad kan du utläsa av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Fick detta från Tradera tidigare under dagen efter att tvisten tydligen avslutats:
"Hej!

Vi har avslutat tvisten till köparens fördel och har bett köparen returnera varan till dig. Vi återkommer med spårningsnummer när vi mottagit en godkänd retur. Vid utebliven retur kommer ärendet löpa ut utan åtgärd.

Du som säljare har en skyldighet att påvisa att varan har levererats samt att innehållet stämmer överens med beskrivningen till köparen vid eventuella tvister. Läs mer i våra användaravtal här: http://info.tradera.com/fragor-och-svar-till-betallosning/vil....

Med vänliga hälsningar,
Tradera"

Vad kan du utläsa av detta?

Har du blivit kontaktad av Tradera något alls? Annars tycker jag du ska göra det som sagt.

Är ju lätt för säljaren att ljuga ihop en historia, och eftersom (som jag fattat det) blånekat en retur så kan ju säljaren referera till det.

Hade detta hänt mig hade jag krävt bevis och om den skadats i transport (du har ju bevis att den är hel innan), så hade jag gått till transportfirman och anmält därigenom och sagt det till köparen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Har du blivit kontaktad av Tradera något alls? Annars tycker jag du ska göra det som sagt.

Är ju lätt för säljaren att ljuga ihop en historia, och eftersom (som jag fattat det) blånekat en retur så kan ju säljaren referera till det.

Hade detta hänt mig hade jag krävt bevis och om den skadats i transport (du har ju bevis att den är hel innan), så hade jag gått till transportfirman och anmält därigenom och sagt det till köparen.

Ja, detta kom till mig några dagar efter att köparen var missnöjd med köpet:

"Tradera - 2018-01-05 12:01
Hej!

Tradera har blivit kontaktade angående din försäljning. Köparen i annonsen har inlett en tvist på grund av att varan skiljer sig markant från beskrivningen.

Meddelande från köpare:
"Säljaren nämnde inte i beskrivningen att dessa är tejpade. Det ser ut som något han själv hittat i grovsoporna och sen sålt. Jag hämtade ut dessa idag och fick se dom, försökte ringa säljaren fick inget svar. Sen skicka jag email och fick då svar att han vägrar betala tillbaka. Innan jag la första budet skickade jag och frågade säljaren om skicket på högtalarna och han svarade då detta:"Skicket på högtalarna är bra, och det är inga repor eller märken på dem.""

Om betalningen redan har gått ut till dig kan det omtvistade beloppet komma att läggas på din kommande faktura om ärendet beslutas till köparens fördel.
Om du inte återkommer med din ståndpunkt i ärendet kan pengarna komma att återbetalas till köparen samt varan stanna i dennes ägo

Bidra oss därför med följande information inom 10 dagar:

Om du vill återbetala fullständigt belopp till köparen och låta köparen behålla objektet besvarar du meddelandet med en bekräftelse.
Om du vill återbetala fullständigt belopp till köparen men köparen måste skicka tillbaka objektet besvarar du meddelandet med en bekräftelse
Om du menar att varan är som utlovat skickar du in underlag som intygar att varan är detta

Vi rekommenderar också att du kontaktar köparen för att reda ut vad som har hänt. I dessa fall är det bäst för både dig och köparen att tillsammans komma överens om en lösning.

Med vänliga hälsningar,
Tradera"

Har bifogat bilder i tvisten som togs precis innan jag skickade varan. Antagligen har köparen nu redan bokat frakten på mina högtalare, som jag kommer få hemskickade igen.

Bara att låta bli att hämta ut paketet?

Vad är mitt nästa steg?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Ja, detta kom till mig några dagar efter att köparen var missnöjd med köpet:

"Tradera - 2018-01-05 12:01
Hej!

Tradera har blivit kontaktade angående din försäljning. Köparen i annonsen har inlett en tvist på grund av att varan skiljer sig markant från beskrivningen.

Meddelande från köpare:
"Säljaren nämnde inte i beskrivningen att dessa är tejpade. Det ser ut som något han själv hittat i grovsoporna och sen sålt. Jag hämtade ut dessa idag och fick se dom, försökte ringa säljaren fick inget svar. Sen skicka jag email och fick då svar att han vägrar betala tillbaka. Innan jag la första budet skickade jag och frågade säljaren om skicket på högtalarna och han svarade då detta:"Skicket på högtalarna är bra, och det är inga repor eller märken på dem.""

Om betalningen redan har gått ut till dig kan det omtvistade beloppet komma att läggas på din kommande faktura om ärendet beslutas till köparens fördel.
Om du inte återkommer med din ståndpunkt i ärendet kan pengarna komma att återbetalas till köparen samt varan stanna i dennes ägo

Bidra oss därför med följande information inom 10 dagar:

Om du vill återbetala fullständigt belopp till köparen och låta köparen behålla objektet besvarar du meddelandet med en bekräftelse.
Om du vill återbetala fullständigt belopp till köparen men köparen måste skicka tillbaka objektet besvarar du meddelandet med en bekräftelse
Om du menar att varan är som utlovat skickar du in underlag som intygar att varan är detta

Vi rekommenderar också att du kontaktar köparen för att reda ut vad som har hänt. I dessa fall är det bäst för både dig och köparen att tillsammans komma överens om en lösning.

Med vänliga hälsningar,
Tradera"

Har bifogat bilder i tvisten som togs precis innan jag skickade varan. Antagligen har köparen nu redan bokat frakten på mina högtalare, som jag kommer få hemskickade igen.

Bara att låta bli att hämta ut paketet?

Vad är mitt nästa steg?

Jag har suttit och läst medan jag haft gäster. Smet iväg nu för att "kolla en sak".

Detta handlar om att kunden köpt en produkt som han är missnöjd med gällande skicket.
Du har skrivit att dem är i gott skick och det är din bedömning.

Vad ditt nästa steg är vet bara du.

Jag kan skriva igen vad det kan innebära. Nu nämnde du priset, så det är föga ointressant för en privatperson att betala 900:- i avgift för att inleda civilrättsligt mål.

Tradera kan:

Spärra dig. Varför? Vet inte, korkat beslut om dem gör det.
Det finns en tydlig funktion för betyg och lämpligast bör du få en urusel recension än att Tradera leker storebror. Men känner jag Tradera rätt, så kommer dem förmodligen spärra ditt kundkort.

Köparen kan:

Inleda ett civilrättsligt mål via tingsrätten. Dyrt, onödigt och kommer förmodligen inte vinna.
Komma och besöka dig och leka Allan från ballan #flashback stilen
Klaga på familjeliv.se om hur dålig karaktär du har osv

Om han inleder civilrättsligt mål så är det köplagen som styr.

Kan du länka bilderna så kan vi ju se, även om du har annonstexten för produkten.

Edit:

Vilket betalalternativ har ni använt er av?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:


Om du vill återbetala fullständigt belopp till köparen och låta köparen behålla objektet besvarar du meddelandet med en bekräftelse.
Om du vill återbetala fullständigt belopp till köparen men köparen måste skicka tillbaka objektet besvarar du meddelandet med en bekräftelse
Om du menar att varan är som utlovat skickar du in underlag som intygar att varan är detta

Vad fan är detta för skit mail? Kan du kolla så att avsändaren är korrekt?
66% av valen är till fördel för köparen samt att bevisbörda inte krävs. Det är en "reklamation", då ska det finnas bilder för sina påståenden.

Sista alternativet är för säljaren och då krävs man av bevis. Du ska inte bevisa något, det är en reklamation för vilket han dessutom vill utöva "ånger", knappast.

Läs min tidigare tråd där jag gärna vill se vad du skrivit i annonsen samt dina bilder för annonsen.
Detta bara för att ge dig en bedömning om vilket läge du kan stå i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ja, detta kom till mig några dagar efter att köparen var missnöjd med köpet:

"Tradera - 2018-01-05 12:01
Hej!

Tradera har blivit kontaktade angående din försäljning. Köparen i annonsen har inlett en tvist på grund av att varan skiljer sig markant från beskrivningen.

Meddelande från köpare:
"Säljaren nämnde inte i beskrivningen att dessa är tejpade. Det ser ut som något han själv hittat i grovsoporna och sen sålt. Jag hämtade ut dessa idag och fick se dom, försökte ringa säljaren fick inget svar. Sen skicka jag email och fick då svar att han vägrar betala tillbaka. Innan jag la första budet skickade jag och frågade säljaren om skicket på högtalarna och han svarade då detta:"Skicket på högtalarna är bra, och det är inga repor eller märken på dem.""

Om betalningen redan har gått ut till dig kan det omtvistade beloppet komma att läggas på din kommande faktura om ärendet beslutas till köparens fördel.
Om du inte återkommer med din ståndpunkt i ärendet kan pengarna komma att återbetalas till köparen samt varan stanna i dennes ägo

Bidra oss därför med följande information inom 10 dagar:

Om du vill återbetala fullständigt belopp till köparen och låta köparen behålla objektet besvarar du meddelandet med en bekräftelse.
Om du vill återbetala fullständigt belopp till köparen men köparen måste skicka tillbaka objektet besvarar du meddelandet med en bekräftelse
Om du menar att varan är som utlovat skickar du in underlag som intygar att varan är detta

Vi rekommenderar också att du kontaktar köparen för att reda ut vad som har hänt. I dessa fall är det bäst för både dig och köparen att tillsammans komma överens om en lösning.

Med vänliga hälsningar,
Tradera"

Har bifogat bilder i tvisten som togs precis innan jag skickade varan. Antagligen har köparen nu redan bokat frakten på mina högtalare, som jag kommer få hemskickade igen.

Bara att låta bli att hämta ut paketet?

Vad är mitt nästa steg?

Ja, det verkar ju helt klart som att du förlorat mot tradera angående tvisten. Lät som från början att du inte ens får en chans att förklara dig utan att de bara bestämt sig. Skulle som ovanstående gärna vilja se annons och dina bilder som du skickade till tradera. Verkar ju även som att det inte är att det är trasigt, utan själva skicket varan är i. Vad är det säljaren menar ska vara tejpat?

De kan nog inte tvinga dig att hämta ut paketet, men du kan ju riskera ett bli avstängd ifrån tradera samt att köparen kan nog polisanmäla dig för bedrägeri. En polisanmälan lär nog inte göra något om du nu inte får flera på dig för andra saker.

Vad du gör är ju upp till dig, men i detta läget hade jag nog bitit i det sura äpplet och betalar tillbaka (tror du inte behöver stå för frakten tillbaka, men lite osäker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, det verkar ju helt klart som att du förlorat mot tradera angående tvisten. Lät som från början att du inte ens får en chans att förklara dig utan att de bara bestämt sig. Skulle som ovanstående gärna vilja se annons och dina bilder som du skickade till tradera. Verkar ju även som att det inte är att det är trasigt, utan själva skicket varan är i. Vad är det säljaren menar ska vara tejpat?

De kan nog inte tvinga dig att hämta ut paketet, men du kan ju riskera ett bli avstängd ifrån tradera samt att köparen kan nog polisanmäla dig för bedrägeri. En polisanmälan lär nog inte göra något om du nu inte får flera på dig för andra saker.

Vad du gör är ju upp till dig, men i detta läget hade jag nog bitit i det sura äpplet och betalar tillbaka (tror du inte behöver stå för frakten tillbaka, men lite osäker).

Varför skulle han betala tillbaka om han inte har gjort något fel?

@mikael_a1 Det står i ett utdrag av dina mail att högtalaren är tejpad. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Kan du länka bilderna som du tog innan du skickade högtalarna? Om det visar sig att köparen ljuger så faller hans korthus ganska snabbt.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Jag har suttit och läst medan jag haft gäster. Smet iväg nu för att "kolla en sak".

Detta handlar om att kunden köpt en produkt som han är missnöjd med gällande skicket.
Du har skrivit att dem är i gott skick och det är din bedömning.

Vad ditt nästa steg är vet bara du.

Jag kan skriva igen vad det kan innebära. Nu nämnde du priset, så det är föga ointressant för en privatperson att betala 900:- i avgift för att inleda civilrättsligt mål.

Tradera kan:

Spärra dig. Varför? Vet inte, korkat beslut om dem gör det.
Det finns en tydlig funktion för betyg och lämpligast bör du få en urusel recension än att Tradera leker storebror. Men känner jag Tradera rätt, så kommer dem förmodligen spärra ditt kundkort.

Köparen kan:

Inleda ett civilrättsligt mål via tingsrätten. Dyrt, onödigt och kommer förmodligen inte vinna.
Komma och besöka dig och leka Allan från ballan #flashback stilen
Klaga på familjeliv.se om hur dålig karaktär du har osv

Om han inleder civilrättsligt mål så är det köplagen som styr.

Kan du länka bilderna så kan vi ju se, även om du har annonstexten för produkten.

Edit:

Vilket betalalternativ har ni använt er av?

ok, inget utav de ovanstående scenarion är något man behöver oroa sig över
Tradera får gärna stänga av mig, då jag tröttnat totalt på deras oseriösa tjänst som gynnar endast köpare.

Köparen skickade pengarna via Swish. Tog ett par dagar innan pengarna fanns på mitt konto, p ga bankens förtjänst på transaktionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ashzala:

Varför skulle han betala tillbaka om han inte har gjort något fel?

@mikael_a1 Det står i ett utdrag av dina mail att högtalaren är tejpad. Stämmer det?

ja, det stämmer. Tejpade dem inför transporten, eftersom jag läst att denna modellen haft problem med att glaset har släppt.

Permalänk
Medlem

@mikael_a1:

Nej? Swish går direkt. Du har pengarna på kontot direkt efter betalning skett. (Ifall det var swish)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

ja, det stämmer. Tejpade dem inför transporten, eftersom jag läst att denna modellen haft problem med att glaset har släppt.

Men Herregud... svara till tradera att du tejpat glaset så att produkten inte går sönder under transport. Sedna nämner du repor men att dessa inte är skapade i din ägo.

Skickades från m.sweclockers.com