i5 6400 power limit throttling på standardfrekvens

Permalänk

i5 6400 power limit throttling på standardfrekvens

Sedan uppdateringen som fixade säkerhetsläckan på Intels processorer har jag haft extremt dålig fps i Battlefield 1 (30-50 fps, ostabilt), oberoende av grafikinställningar. Grafikkortet är inget problem (GTX1070), men det visade sig att CPUn jobbar 100%. Uppdateringen ska ha kunnat dra ner performance med upp till 30% har jag hört, så att den får slita så hårt är inte konstigt. Tempen låg på ca. 40 grader.

Jag började kolla lite lätt på alternativet att överklocka processorn (aldrig gjort det förr) och laddade ned Intel Extreme Tuning Utility. Där såg jag att redan vid några procents CPU load fick jag power limit throttling, vilket ju inte känns så bra. Tror ni att det kan vara anledningen till den dåliga FPSen eller att processorn helt enkelt inte räcker till?

Jag har hört att man kan underklocka processorn för att bli av med detta, men den känns redan nog så klen, så vill helst undvika det. Är det ett måste finns ju såklart inget alternativ. Kommer nog iaf vänta tills Intel har uppdaterat igen, det har väl varit en del bekymmer med den nya uppdateringen, blev säkert lite stressigt att få ut den med säkerhetsrisken och så.

Jag är helt oerfaren när det gäller att peta runt i sådana här inställningar, så förklara gärna tydligt...

Tack på förhand!

Visa signatur

GPU - Palit RTX 2080 GamingPro OC 8 GB | CPU - i7 9700K | CPU-kylning - NZXT Kraken X64 | RAM - KFA2 Hall Of Fame Extreme DDR4 4000mhz | SSD - Samsung 970 Pro M.2 500GB, Samsung 850 EVO 250GB | PSU - Corsair RM850X |Chassi - NZXT H500i | Moderkort - MSI MPG Gaming Edge AC | Monitor - MSI MAG27CQ 1440p 144hz Curved

Permalänk
Medlem

Har du High performance under energispalternativ i kontrollpanelen?
Om du inte har det kan den throttla..

Permalänk
Medlem

Ang Spectre/Meltdown-patcharna. Du ska inte se några 30% försämrad prestanda i ett spel. Kanske 5%, om du har oflyt.

Är din dator en färdigbyggd märkesdator av något slag eller är den egenbyggd? Just power-limit throttling är otroligt ovanligt att man stöter på i egenbyggda datorer då moderkorten oftast har den gränsen rätt så högt satt i BIOS. Låter ju hur som helst skumt att du skulle nå någon slags power limit redan innan du har CPU belastad.

Frågan är om det är en missrapportering ang. power limit och egentligen handlar om thermal limit, dvs att din CPU-kylare inte fungerar som den ska.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk

@Teddis: Datorn är en färdigbyggd Lenovo y700 34-ish (stationär). Jag har inte haft några problem innan uppdateringen.

Enligt både CPUID och IETU ligger processorn på ca. 40 grader under load, men vet dock inte om det här stämmer. Fläkten är den som satt på när jag fick datorn, alltså Intels egna lilla snurra.

Jag installerade en ny Samsung 850 SSD för några veckor sen, men tiden mellan det och uppdateringen fungerade det bra, så det borde inte vara relaterat till den.

@BalleR: Menar du den som är under -system -avancerade syteminställningar -avancerat? Där bytte jag precis, verkar inte ha gjort någon skillnad

Edit: Inbland kan processorn ligga på 100% utan power limit throttling.

Visa signatur

GPU - Palit RTX 2080 GamingPro OC 8 GB | CPU - i7 9700K | CPU-kylning - NZXT Kraken X64 | RAM - KFA2 Hall Of Fame Extreme DDR4 4000mhz | SSD - Samsung 970 Pro M.2 500GB, Samsung 850 EVO 250GB | PSU - Corsair RM850X |Chassi - NZXT H500i | Moderkort - MSI MPG Gaming Edge AC | Monitor - MSI MAG27CQ 1440p 144hz Curved