BSOD PFN_LIST_CORRUPT ntoskrnl.exe, minnes fel?

Permalänk

BSOD PFN_LIST_CORRUPT ntoskrnl.exe, minnes fel?

Som rubriken lyder så fick jag bsod med felkod PFN_LIST_CORRUPT och när jag kollade bluescreenview så stod det att ntoskrnl.exe var felet.

Jag läste lite om det på lite olika forum och kom fram till att det kan vara min överklock på minnena. Jag köpr r5 1600x, Asus crosshair VI hero och Gskill Ripjaws CL14 16bg 3200mhz (F4-3200C14D-16GVK).

Jag kör minnena med 3200mhz och 14-14-14-34 timings som tillverkaren anger. Men det är de enda jag har ändrat.
Jag kan testa sätta på en DOCP profil istället för att klocka manuellt. Men om det inte funkar vet jag inte hur jag ska lösa det? För alla dessa inställningar gällande minnen är en djunge

Har kört Windows minnes test 2 gånger men den vill inte visa resultaten efteråt, det står dock "inga fel har hittats ännu" under testets gång.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Vila i frid

Windows minnestest är lite B. Boota från Memtest86+ istället.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Ska testa imorgon!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Vad satte du spänningen till då? är specat 1.35v för 3200, ändra du inte detta blir det nog för lågt.

Men använd DOCP så blir alla värden rätt.
Betänk också att med många AMD system så har man behövt sänka hastigheten till lite under 3000Mhz, detta med tidiga bios, med senaste bios har det dock gått bra med 3200.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@BiggieLiten: Vad satte du spänningen till då? är specat 1.35v för 3200, ändra du inte detta blir det nog för lågt.

Betänk också att med många AMD system så har man behövt sänka hastigheten till lite under 3000Mhz, detta med tidiga bios, med senaste bios har det dock gått bra med 3200.

Har för mig att spänningen är på 1.35v ja, men testar med DOCP profil imorgon.
I höstas när jag använde en äldre BIOS version och hade på DOCP så hade den svårt att boota inställningarna, den ville gärna boota 2 gånger. Men dom kanske fixade det nu med senare bios version.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Skrivet av ggustavsson:

Körde memtest86 nu och det visade 0 errors.

Jag märket dock att DRAM Volt var på 1.30 så jag höjde den till 1.35. Komme köra med detta och se om jag får fler bluescreens.

Återkommer om det inte funkar, tack för hjälpen!

Visa signatur

Citera för svar.