Fuskar ni i spel?

Permalänk
Medlem

Spelar jag casual på offline spel, och jag redan klarat spelet, så ja.. då kan jag fuska, eller modda. Mest för man vill leka lite...

Spelar jag online, eller nytt spel, ska det spelas ärligt. Skulle aldrig falla mig in att fuska i något spel där PVP eller andra spelare påverkas.

Permalänk

Har väl provat dylika aimbots och liknande någon gång kanske.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiKsT:

Upp,upp,ner,ner,vänster,höger,vänster,höger,A,B,B,A 😀

Glömde du inte "Start"?

Permalänk

Skriver febrilt hesoyam, hesoyam, hesoyam, hesoyam!!!
Funkar dock inte i CS har jag märkt...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiKsT:

Upp,upp,ner,ner,vänster,höger,vänster,höger,A,B,B,A 😀

Den koden jag minns man använde var eller fans det fler?

(upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A, Start)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konamikoden

Permalänk
Medlem

Skall erkännas att jag jävlades med något slags "model hack" i CS när jag var typ 12-13 år (inte i varje game men det var kul att göra någon gång ibland).

Man kunde t.ex bli en kyckling och gömma sig på torget på cs_italy, eller avrätta en gisslan och förvandla sig till en sån. Fruktansvärt kul vill jag minnas.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Fusk i onlinespel ( spel mot eller med andra ) är enligt mig ajja bajja. Det ska man ge fan i.

Fusk i t.ex GTA5 när man har klarat spelet och bara vill ha lite kul , A-OK enligt mig.

Ett annat exempel är väl Elder Scrolls spel eller Fallout, när man har klarat spelet och vill leka lite så tycker iaf jag att det är OK.

Men återigen , fusk i onlinespel är fel på alla sätt och borde bestraffas mycket hårdare.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

När jag var i tidiga tonåren minns jag att jag hade ett megafusk till CS. Tyckte väl det var kul att jävlas med folk på pub-servrar, inget jag använde på tävlingar.

Nu skulle jag aldrig röra ett fusk i ett online-spel, på 'skoj' eller inte.

Fusk i online-spel bör det fan lagstadgas emot.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Testade maphack i Starcraft i början på årtusendet i 1v1 mot en kompis som var betydligt bättre än mig, då vi båda ville se om han kunde vinna mot mig trots det.

Hade wallhack i CS runt 2002 som jag aktiverade när jag var död och speccade misstänkta wallhackers. Var en av admins på min ISPs CS-servrar, hade inte haft WH om jag var en vanlig player. Kunde dock hända ibland att jag slog på den 1v1 eller liknande när jag misstänkte att moståndaren tittade på mig genom väggar, men använde aldrig WH för att få ett övertag då jag på den tiden lätt dominerade utan fusk. Idag är jag en filthy casual (CS:GO) och blir pwnad hela tiden.

Kommer f ö ihåg när jag gick från en generic Microsoft-typ mus med kula till optisk MX518 (?) och tyckte att musen siktade närmast av sig själv, det gav ett feting övertag. Är att köpa sig övertag fusk? Eller måste det vara (tredjeparts) mjukvara? Har haft deck trackers eller vad de heter när jag körde Hearthstone aktivt, inte ett fusk i sig men ger ett sjukt övertag mot en moståndare som inte kör en (eller räknar med papper och penna vilket jag antar var ett total av noll personer som gjort det).

Senaste årtiondet kan jag ha speedhacks eller motsvarande när jag spelar om ett SP-spel då traveltime kan äta upp typ 80% av tiden. Spelar just nu igenom Witcher (ettan) för första gången när jag har tid över och känner behov av att installera ett speedhack, men vill inte förstöra upplevelsen.

Försökte installera en autoclicker på min tab för två år sen för ett (SP) clickerspel men fattade inte hur jag skulle roota den så det blev inte av. Men avsikten var där!

Räknas mods till Skyrim som fusk om det ger oändlig bagspace tex? Är feting hoarder i dungeons och tycker att RP-mässigt i en värld med magi osv borde man kunna ha bottomless bags liksom.

Och räknas attack-knapp spam som fusk om man körde Eddy Gordo i Tekken på playstation? För då var jag feting fuskare.

Fusk i allmänhet är inte direkt ett specifikt intresse, men då jag har ett intresse att lära mig hur saker och ting fungerar tenderar jag till att använda script, mods eller andra lösningar för att se vad som händer. Jag är dock noga med att läsa/googla om en specifik lösning klassas som fusk (ex logitech tangentbord med scripts på G-knapparna för auto/bunnyjump etc). Medan jag låter bli gråzoner så har jag även en tendens att låta bli saker som är okej för det känns fel, ex i CS:GO binda jump till scrollhjulet. Det känns superfel, men är okej om motståndare kör på det (då det är officiellt ok).

Blev lite längre än jag hade tänkt mig. Min fråga är dock, var finns ovanstående alternativ i pollen?

Permalänk

"aegis" är nog det fusk jag använt mest i hela mitt liv, alternativt "how do you turn this on" . Men spelar man med andra så stänger man ju absolut av fusk helt!

Har dock blivit kallad fuskare åtskillga gånger i bl.a TF2. Kommer ihåg ett exempel där jag spelade Heavy och jag lyckades döda en spy flera gånger utan när han var cloaked för jag kunde pinpointa hans fotsteg (Hade precis köpt nytt headset). Jag var regular på servern i fråga och var omtyckt av klanen som ägde servern, och Spyn i fråga var ju med men han skulle skicka en video på mitt "fuskande" men jag hörde aldrig något av det sen. och efter 3000 timmar så blir man ju ganska bra på ett spel! #humblebrag

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Alien isolation. Tog bort ain för alien så hon blev staty. Var tvunget för att ta mig igenom liret då penumbra: black plague har orsakat enorm intolerans mot dylika fiender.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Glömde du inte "Start"?

Sen start ska det vara

Har man varit ägare till lifeforce, gradius, contra så är den koden nästan ett måste för att klara spelen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Anser ni att utnyttja spelet buggar, eller s.k ''glitchar'' som fusk?

Ja, jag gör det iaf.

Sålänge det inte handlar om speedruns.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e2/Konami_Code.svg/800px-Konami_Code.svg.png
Sen start ska det vara

Har man varit ägare till lifeforce, gradius, contra så är den koden nästan ett måste för att klara spelen

Hade för mig den slutade på det iaf.

Senaste gången jag hörde den innan dock var från "Wreck it Ralph" där "skurken" använder den för att fuska i "spelet" (som filmen utspelar sig i). (Ralph helps teach her. King Candy hacks the game's code, obtaining Ralph's medal, which he offers to him in exchange for preventing Vanellope from racing.)

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan, enbart ett par tillfällen när jag redan klarat spelat på max svårighetsgrad och ville kolla hela banlayouten/andra resurser.

Förtar ju helt nöjet med spelet att fuska, hur underhållande är det att sätta på odödlighet + max vapen + etc, då kan man bara planlöst plöja igenom allt utan mål eller utmaning.

Men det är ju skit samma i single player, däremot folk som inte kan konkurrera i multiplayer borde bara bannas direkt utan tvekan. De som inte håller med.... ja, de kan inte spela legit i regel, även om det finns undantag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hade för mig den slutade på det iaf.

Senaste gången jag hörde den innan dock var från "Wreck it Ralph" där "skurken" använder den för att fuska i "spelet" (som filmen utspelar sig i). (Ralph helps teach her. King Candy hacks the game's code, obtaining Ralph's medal, which he offers to him in exchange for preventing Vanellope from racing.)

Haha ..Är roligt med sånna referenser och måste vara kändaste fusket ever och idkfa eller iddqd till doom kanske kommer i närheten men konami körde med det i bra många spel och jag kommer ihåg det i dag trots det var 25 år sen man aktivt använde dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Märkligt att det finns så många fusk och siter som sprider fusken när ingen verkar använda dom

Permalänk
Inaktiv

Kan tycka det är "för lätt" att fuska ibland. Dra upp konsolen i Skyrim eller The Sims.

Minns gamla goda tiden när det fanns fusk till spel, men de var så avancerade knappkombinationer att det krävdes träning och inte alla kunde dem. Before the dark times... before the Internet.

Permalänk

Jag bottar i d3 för att slippa grinda så mycket på egen hand. Skulle dock inte få för mig att fuska i spel som till exempel cs.

Permalänk
Medlem

Nej.

När jag va yngre så fuskade man i sims (pengar), och i dom tidigare GTA 1 & 2. Men inte sedan dess.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Fuskat förr I playstation 2 spel som GTA Vice city när man var yngre. Dock aldrig I online läge mot andra.

Dessutom hatar jag fuskare något så otroligt dom infekterar varenda jävla multiplayer-spel som finns.

Speciellt CSGO såfort man når global är det nästan varje match en som fuskar I competetive
Och I nya wingman är det varannan match typ. Speciellt nu när man hamnar mot polacker/ryssar I varenda match skumt nog.

Fått mig sluta spela CS så många gånger såfort jag rankar global då man når sitt mål sen är det bara tråkigt att ranka ner mot fuskare så låter ranken försvinna och kommer tillbaka efter ett bra tag vinner en och blir DMG och klättrar upp igen.

Såfort det släpps ett multiplayer-spel idag så finns det minst 1 stor fusk sida dedikerad till spelen med enormt många användare.

Samtidigt såfort det är en gigantisk banwave I något spel är det alltid rea på spelet dagen efter.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Ser inget Ja alternativ men är en kronisk bottare när det är relevant för att slippa tråkiga delar av spelen.
Tex garrison i WoW var så outhärdlig så den gav mig en ban..

Har dock i princip slutat spela så ni slipper råka ut för mig när ni kör online

Permalänk
Avstängd

Fuskade i CS:S när jag var 15, 2011/2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Ta PUBG till exempel.

Där fuskar de som fasen så de hinner få "vinstpengar" i spelets valuta.

Sedan köper de lootboxes för rubbet och säljer innehållet för riktiga pengar. Där har du ett incitament för onlinefuskande.

Själv fuskade jag ofta i singleplayerspel när jag var yngre (runt millennieskiftet) bara för att jag tyckte det var kul med de bästa vapnen och bilarna.

Ja fusk är det absolut inget fel med om man precis som du bara använder det till sig själv och det inte påverkar någon annan.

Permalänk
Inaktiv

Spelar knappast online, jag orkar inte fuska i de få.

Annars är det skillnad på fusk och fusk, ett spel där man ska slösa bort tid på meningslösa saker så betalar jag gärna tillverkaren en slant för att slippa detta. Det är inget sport att tävla om vem som kan vaska bort mest fritid, riktiga onlinespel ska alla från start ha samma förutsättningar. Jag anser det snarare är fusk när alla inte gör detta i ett spel.

Om vi går till fusk som wallhack, Aimbots etc så spelar man ej på samma villkor och det är en annan sak.

*edit*
Ta ett FPS spel, så anser jag det är fusk om någon har bättre vapen i en match, enbart för att denna har haft råd att vaska bort mer fritid än andra.

Permalänk
Medlem

Betyder inte första och tredje alternativet i pollen ungefär samma sak?

Idag när fler spel går att modda på officiella vägar än inte, så är det väl svårare att avgränsa vad som är fusk. Mitt Skyrim är i princip ett annat spel än originalet, men som helhet är det mycket svårare pga moddarna (samtidigt är det lite väl lätt, eftersom jag är lvl 50+ och vägrar byta karaktär och börja om... höjer hellre svårighetsgraden). Originalet låter mig varken frysa eller svälta ihjäl, vilket mitt moddade spel gör. Ändringar i balansen i andra syften än att underlätta ska väl inte kallas fusk, även om de kanske objektivt sett underlättar. (god-mode och teleport via konsolen är däremot oumbärligt för att testa att vissa tillagda moddar gör det de ska).

Däremot Cities Skylines "fuskar" jag permanent i - spelmomentet att försöka få ekonomin att gå ihop och låsa upp features steg för steg är helt ointressant, däremot göra om den perfekta motorvägspåfarten 10 gånger (och betala för den varje gång ur den oändliga kassan) tills den blir bra är det som gör spelet spelvärt.

Onlinefusk är såklart big no-no, såvida vi inte pratar om en mod som ändrar balansen på ett sätt som alla inblandade är införstådda med (slutna grupper enbart alltså). Så det är lite som vad som är ok och inte i sex, handlar mer om samtycke än om hur spelet spelas.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

itisagooddaytodie

Permalänk
Medlem

iddqd. Har inte alla använt den? Svara ärligt ni som var med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag fuskar flitigt. Beror på vilket spel det är, men jag spelar mycket rollspel, och när jag har tömt en dungeon klickar jag på "jag är gud, och kan bära allt loot i spelet samtidigt" knappen, och bär med mig allt som inte är fastskruvat. Det enda det egentligen påverkar är hur många resor man måste göra för att städa efter sig, och hur mycket spelvaluta man bär runt på. Eftersom jag aldrig lyckas handla för spelvalutan jag bär runt på, så hamnar allt loot i en låda, som bara blir mer och mer fylld. Tvångsmässig städare... *ser sig över axeln* Dock inte hemma, bara i spel, verkar det som.
"De flesta" rollspel är meningslösa att faktiskt "fuska" i, eftersom man blir i princip odödlig redan efter de första 10-15 levlarna, om man väljer spelstil, skills / perks, samt utrustning för det.
Så jag ser ingen vits med att fuska för att få oändlig ammo, odödlighet osv.

Och självklart är det förkastligt att fuska överhuvudtaget i online spel med, eller mot, andra spelare. Finns det online spel där man bara spelar som singelplayer? I det läget tror jag inte jag hade brytt mig om i fall någon fuskar, deras problem.

Sen är där ju spel som Anno 2070, där UBI nog inte tänkte sig för när de gjorde vissa delar av sin DRM funktionalitet... ARK-lagringen är en fullt godkänd metod för att importera varor till singel / multiplayer spel. Och kraftigt exploaterbar. Har jag importerat massor av dyrt gods till en karta för att sälja av dem till AI'n & arkarna runt om, så man kan köpa fri lejd av elaka AI's? You bet ya. Men det är ju inte ens fusk. Så cash, eller resursfusk i det spelet är ju inte bara meningslöst, det är ju dumt med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

LANade mycket CS med polarna under 1.6 eran. Hostade jag servern var det standard att sätta "sv_gravity 0", sedan invänta att de hoppade för att sedan ställa tillbaka "gravityn" till standard så att de föll ner och dog. Kan knappast kategoriseras som fusk, men ack så mycket skratt... 8)