Problem att boota Win10 efter ny installation.

Permalänk
Avstängd

Problem att boota Win10 efter ny installation.

Tja!

Då jag nu verkligen sitter fast med mitt problem så söker jag mig efter hjälp här hos Sweclockers.
Jag skulle nyligen ominstallera mitt Windows på min lite nyare SSD.
Tidigare hade jag windows på en äldre ssd och tänkte nu uppgradera. Den nyare SSDn är en Samsung EVO 860 500GB.
Jag har haft EVOn kopplad ett tag och använt den som extra lagringsutrymme, så jag vet att den fungerar.

När jag skulle göra ominstallationen så gjorde jag min vanliga procedur där jag backuppar filer och dylikt. Därefter tog jag min trogna USB-sticka och körde igång. Första gången så hittades inte SSDn i windows-installern, detta pga en gammal ISO. Jag uppdaterade min bootable och därefter syntes SSDn i installern.

Det fungerar utmärkt att installera Windows, den klagar inte på något och alla steg genomförs utan felmeddelanden eller misslyckanden.
Problemet kommer när installern är klar och startar om. Då hittar datorn inget bootable OS. SSDn ligger med i bootable devices och den är prio 1, men inget windows vill starta.

Saker jag har testat är:
- Ominstallera igen.
- Göra om bootable USB-stickan.
- Dra ut alla andra diskar så endast boot-disken(SSD) är kopplad.
- Byta SATA-port för SSDn.
- Kollat över SATA-inställningar i BIOS (AHCI är på)
- Köra manuell diskpart och GPT convert i cmd genom installern.
- Reset på BIOS inställningar.

Inget verkar hjälpa.
Är det möjligtvis någon annan som varit med om detta och kanske kan dela lite insikter?

Mina specs:

MB: Asus Maximus VIII Hero Z170
CPU: i7 6700k
SSD: Samsung EVO 860
RAM: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS till 3703 se
https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS-VIII-HERO/HelpDesk_...

Det ska bildas två partitioner (En BOOT och en C:) om man gör rätt. Man kan hoppa direkt till vilken boot enhet som helst som finns. Funkar detta ?

Du måste göra stickan på en internetansluten dator (Media Creation Tool).

OM SSD är för ny så finns kanske INTE rätt drivrutin med och då måste denna NYA drivrutin läggas in manuellt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårddisk som du försöker använda (SATA eller M2) ?

Om det är SATA har du 2 grupper av anslutningar

6 st grå och 2 svarta, har du provat båda typerna ?

Du har väl valt 64 bitars Windows 10 ?

Permalänk
Avstängd

@roev: Jag ska testa BIOS-uppdateringen nu och se om det blir någon skillnad.

Är inte säker på vad du menar med en BOOT och en C: partition. Jag får fyra stycken när jag väljer ny volym i windows-installern. Jag får inga extra partitioner som dyker upp i BIOS eller liknande. Att overrida boot rakt till SSDn med windows fungerar ej. Datorn hittar ingen bootable installation.

Stickan är gjord med Windows 10 ISO-filen från Microsoft och RUFUS-tool. Detta har alltid fungerat förut, men kan testa med Media Tool om det gör någon skillnad.

Jag har en SATA SSD, inte M.2. Att drivrutiner skulle saknas känns konstigt då den hittas av både BIOS och av andra Windows-installationer. Men jag kan kolla upp det absolut. Jag har testat att byta mellan Intel-sata & ASMedia-sata portarna, det gör ingen skillnad.

Tack för tipsen, jag återkommer med resultat!

Mvh
Hampus

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roev:

Vad är det för hårddisk som du försöker använda (SATA eller M2) ?

Om det är SATA har du 2 grupper av anslutningar

6 st grå och 2 svarta, har du provat båda typerna ?

Du har väl valt 64 bitars Windows 10 ?

Har nu testat uppdatera BIOS. Testat stänga av Secure Boot och så.
Inget hjälper. Jag får testa en annan USB och återkomma...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem

DET du ska göra är att ta bort alla partioner på den nya disken (Du måste peka på en efter en och ta bort allt så den blir tom, alla 4) och sedan kan installationsprogrammet skapa de 2 som måste finnas.

Om du använt en gammal USB-sticka så får du INTE med dom senaste uppdateringarna och de senaste drivrutinerna. Man måste kolla i Enhetsdateraren att det INTE finns några UTROPSTECKEN.

Permalänk
Medlem

Har du provat att byta fram och tillbaka från UEFI och Legacy mode? Vill minnas att jag har haft liknande fel och att jag inte har kunnat boota en ny SSD från UEFI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snekliv:

Har du provat att byta fram och tillbaka från UEFI och Legacy mode? Vill minnas att jag har haft liknande fel och att jag inte har kunnat boota en ny SSD från UEFI.

Helt ärligt, jag vet inte om jag testat. Jag kan inte hitta en specifik inställning som togglar UEFI/Legacy. Det jag kan hitta är specifikt för lagringsenheter/pci-extensions/USB etc där jag kan välja "UEFI-first" eller "Legacy only". Är det detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzter:

Helt ärligt, jag vet inte om jag testat. Jag kan inte hitta en specifik inställning som togglar UEFI/Legacy. Det jag kan hitta är specifikt för lagringsenheter/pci-extensions/USB etc där jag kan välja "UEFI-first" eller "Legacy only". Är det detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm okej. Brukar lika under boot options eller dylikt, men skulle mycket möjligt kunna vara det du skriver. Det kan åtminstone vara värt ett försök.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snekliv:

Hmm okej. Brukar lika under boot options eller dylikt, men skulle mycket möjligt kunna vara det du skriver. Det kan åtminstone vara värt ett försök.

Har testat alla möjliga kombinationer med inställningarna nu, inget gör skillnad.
Testade även en annan usb-sticka med annan windows inställer., gjorde heller ingen skillnad. Vid installation så tömmer jag disken helt och raderar alla partitioner, därefter skapar jag en ny volym. Då skapas 4 partitioner precis som det alltid gjort. (MBR, Reserved, system & primary) varav jag väljer primary för installation.
Installation går felfritt. Men efter första auto omstart så saknas bootable media...

Jag har googlat efter eventuella drivrutiner, Men då det är en vanlig sata-ssd så finns det inget särskilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem

@Makzter

Du behöver inte själv skapa några partitioner under Windows 10 installationen, du kan göra som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Och när du vill göra en Windows 10 UEFI installation så skall du välja USB minnet som har UEFI beteckningen i boot menyn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

@Makzter

Du behöver inte själv skapa några partitioner under Windows 10 installationen, du kan göra som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Och när du vill göra en Windows 10 UEFI installation så skall du välja USB minnet som har UEFI beteckningen i boot menyn.
https://i.imgur.com/MQ642Vp.png

Jag skapar ingaa partitioner själv utan det är installationsprogrammet som gör det åt mig när jag skapar en volym att installera på.

Jag har valt UEFI-märkta USB varje gång så det bör inte vara det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzter:

Jag skapar ingaa partitioner själv utan det är installationsprogrammet som gör det åt mig när jag skapar en volym att installera på.

Jag har valt UEFI-märkta USB varje gång så det bör inte vara det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skrev "Då skapas 4 partitioner precis som det alltid gjort. (MBR, Reserved, system & primary) varav jag väljer primary för installation."

Om du väljer UEFI USB i boot menyn och tar bort alla partitioner så skall det inte MBR skapas för UEFI eftersom detta är för legacy installation och man väljer bara oallokerat utrymme på SSD/HDD om du gör som videon visar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Du skrev "Då skapas 4 partitioner precis som det alltid gjort. (MBR, Reserved, system & primary) varav jag väljer primary för installation."

Om du väljer UEFI USB i boot menyn och tar bort alla partitioner så skall det inte MBR skapas för UEFI eftersom detta är för legacy installation och man väljer bara oallokerat utrymme på SSD/HDD om du gör som videon visar.

Dessa partitioner skapas även om jag väljer det oallokerade minnet eller skapar volym själv. Jag är 100% säker på att jag valt UEFI usb.

Jag såg att jag skrev fel på ena partitioner, den hette MSR inte MBR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk

har lite samma problem med min nya ssd m2 samsung 960

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzter:

Dessa partitioner skapas även om jag väljer det oallokerade minnet eller skapar volym själv. Jag är 100% säker på att jag valt UEFI usb.

Jag såg att jag skrev fel på ena partitioner, den hette MSR inte MBR.
https://imgur.com/a/fPqxn

Skickades från m.sweclockers.com

Ja MSR bör fungera och anledningen till att jag skrev att du skulle ta bort alla partitioner och sedan klicka direkt på Nästa (Next) är att detta har hjälp många som haft problem med windows installation.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Makzter @turboprocess:

Jag installerade Windows 10 idag på min maskin som är lite äldre än din (Z97 moderkort) med en Intel 600P M.2. disk. Det jag gjorde var följande:

I en Windows 8.1 dator:

  • Stoppa in USB-stickan i datorn

  • Öppna cmd med admin-rättigheter

  • diskpart

  • list disk

  • Välj ditt USB minne (brukar vara längst ner) genom att skriva select disk x där x är numret på disken (0,1,2,3,...)

  • clean

  • creative partition primary

  • select partition 1

  • active

  • format fs=ntfs quick

  • assign

  • exit

  • Därefter kopierar du manuellt innehållet i .ISO filen till USB-stickan (markera allt -> kopiera -> klistra in).

När detta är färdigt startar du om datorn, går in i BIOS och letar upp CSM eller Compatibility Support Module (brukar ligga under Boot sektionen) och disablar denna. Därefter bootar du från disken och installerar allt som vanligt.

Kan vara värt att prova och se om detta fungerar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte: yes

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.