Hjälp oss göra Fredagspanelen bättre!

Permalänk
Hedersmedlem

Hjälp oss göra Fredagspanelen bättre!

Fredagspanelen är nu uppe i sitt 156:e avsnitt och firar 8 (!) år i år. Konceptet har, förutom byte av bakgrund och medverkande, till stor del sett likadan ut sedan starten och vi har länge känt att det är dags för en förändring. Vi tänkte därför helt sonika, varför inte börja idag?

För att göra detta vill vi såklart höra era åsikter! Vad tycker du är bra/dåligt med Fredagspanelen? Vad skulle du vilja se mer/mindre av? Och så vidare. Kort och gott, hur kan vi göra Fredagspanelen bättre. Vi tar tacksamt emot alla typer av förslag och åsikter, högt och lågt!

Som lite blast from the past passar jag på att länka in avsnitt 1 av panelen här också.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Mer interaktion med tittarna via livechatten

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag Fredagspanelen väldigt sällan nu för tiden här är några grejer som kan få mig att börja igen.

Sluta med live. Gör en video och klipp bort onödigt material.
Ibland är ni lite väl flamsiga. Försök vara mer seriösa.
Ha ämnen att diskutera upprepa inte bara massa nyheter som skett under veckan. Jag ser hellre bättre innehåll mer sällan än det som är nu. Eftersom jag ändå läser nyheterna ni skriver får jag ut väldigt lite av panelerna i dagens format.
Sluta med datorerna ni har och pillar på i videorna.
Se till att ha "Tidsstämpel" länkar när ni byter ämne så man kan se det man är intresserad av.

Edit stavning

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Att lyssna på Jonas är ju en av de största anledningarna att man besöker Sweclockers, så behåll honom i bild och rotera kompanjonen för variation 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller faktiskt med om att inte köra det live. Chatten tillför inget och det är tråkigare när ni stirrar på skärmar, plus att det bli lägre produktionsvärde utan bilder och annat.

Svara på frågor som folk fått ställa innan, det funkar bra i podcasts. Har inget emot nyheter, men det går ju att sålla och bara ta det viktigaste.

Med det sagt så har jag sett varenda avsnitt. Tycker det är trevligt att höra er prata om ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Upplever ofta att jag tycker den inspelade versionen är bättre, mer flyt helt enkelt och kanske lite mindre nervöst för deltagarna? Just my 5 cents.

Permalänk
Medlem

Pröva att lägga några frågor i nyhetsflödet dagarna innan om aktuella frågor, som vilka spel vill folk se i (framtida) benchmark, vilken dryck är bättre av kaffe eller läsk, vad tycker du om belysning på hårdvara etc.

Ingenting emot live-formatet men jag sitter oftast på jobbet då och det kanske inte alltid är lämpligt att chatta med swec-redaktionen just där och då. Gillar också att ni infliker lite av dumheterna som tycks hända på kontoret, gör att det blir lite mindre styltigt och mer levande.

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

Slutade följa fredagspanelen när Jonas slutade vara med som standard (såg alla avsnitt fram till det hände). Ska kanske ta en titt på nyare avsnitt och se hur det är.

Edit:
Ah nej, det var det blandat med intåget av Jacob som gjorde att jag gav upp. Även stor brist på kemi med olika inhopp.
Det är något med honom och Laxpudding. Jag bara orkar/kan inte se ett längre klipp med de personerna. Sömnpiller i ljudform utan dess like.

Är samma med LTTs wanshow, pallar inte se det om de saknar rätt setup. Personligheterna är viktigare än innehållet i det här sammanhanget och utformningen imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ta inte bort Jonas vad ni än gör men gör lite olika intervjuer som ni sa i senaste panelen,
tror det var Emil som gjorde något liknande fast på eran podcast och det var skoj.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag tycker det blivit sämre sen det börjades med live :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrikfotograf:

Ta inte bort Jonas vad ni än gör men gör lite olika intervjuer som ni sa i senaste panelen,
tror det var Emil som gjorde något liknande fast på eran podcast och det var skoj.

håller med om Jonas. han är bra

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Hedersmedlem

Fredagspanelens storhet var kemin mellan Jonas och Emil, deras intellektuella kapacitet och den direkta anknytningen till Sweclockers historia. Vissa saker fungerar bara i vissa konstellationer, oavsett hur mycket man försöker ändra på formatet. Finns otaliga exempel inom TV som visar det.

Från att ha suttit spikad varje gång, så har jag inte tittat mer än ytterst sporadiskt sedan Emil bytte uppgifter. Magin var bruten. Jonas är fortfarande kanon, men utan sin intellektuella sparringpartner med så blir det ett blekt spektakel.

Personkemin är allt i många sammanhang. Ändrar man personer, faller det som gjorde folk intresserade. De tekniska tiraderna i all ära, men det krävs mer.

Tldr: Formatet behöver inte ändras, men sätt in personer av samma kaliber och med samma samspel som Emil och Jonas, om de inte vill återgå till hur det var. Finns inte den möjligheten, lägg ner fredagspanelen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kollar inte heller längre efter emil knappt varit med var roligare förr. Jonas är dock väldigt kul duktig kenneth är också helt okej men skulle vilja se mer emil och jonas.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kom på mig själv med att inte "gilla" videos, det är väl något med att man är gammal och vägrar ta till sig det "nya". Dock gillar jag dessa fredagspaneler och min feedback blir att fortsätta göra detta bra, ni omvänder en gammal björn.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag kanske är för nostalgisk, men jag gillade bäst när det bara var skaparna av denna talkshow.

Entusiasten var skyhög och det var stort när det här skapades, minns första avsnittet November 2010 det var ju tack vare panelerna som intresset och kunskapen av hårdvara verkligen sprängde allt hos mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Emil och Jonas var grejen, helt enkelt. De fungerade oerhört bra tillsammans. Absolut inget ont om övriga deltagare men det var ju Jonas och Emil som var grejen. Fall inte för frestelsen att börja förändra ett vinnande koncept: Det är många som gjort detta och då har allt börjat falla samman. Se bara på Svenska Akademin vilken har fungerat finfint i många hundratals år. Så börjar man införa "moderna förändringar" och det gick ju bra.

Fall heller inte för PK-frestelsen "positiv särbehandling" eller "kvotering". Det går precis så illa som det gjort för Svenska Akademin med många. Se bara på James Bond konceptet. Det är i konstant fall och tittarna med det.

Live-grejen är även den en förändring som inte varit positiv. Istället för att ha en schysst schargong och snacka på, Jonas och Emil emellan, tappar ni nu totalt fokus och står och säger "emmmmm" och tittar ner i laptops.

My 3 cents...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Helt tappat intresset av fredagspanelen sedan Emil slutade visas i rutan, det var Emil och Jonas som gällde liksom, inget annat funkar

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Ni kanske skulle kanske kunna lägga in lite olika reportage, skicka ut Emil ut över hela värden för att göra lite "Hemma hos".

Visa signatur

Corsair carbide SPEC-03 | Corsair CX750M 750W | Intel LGA1151 core i7 6700K | Gigabyte LGA1151 GA-Z170-Gaming K3 | 4x8GB 3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16 1,35V Black&Red | Asus GeForce RTX 2070S 8GB Turbo OC | Samsung 950 Pro 256GB M.2 PCIe SSD | Windows 10 pro.

Permalänk
Medlem

Tycker själva formatet är väldigt bra. Däremot är det svårare att leverera formatet på ett bra sätt. Det stämmer att det måste paketeras rätt (lagom lång tid, lagom många nyheter, lagom djupa analyser, etc.). Men som många har tagit upp så tror jag att den största biten i formatet är deltagarna. Du kan sätta full pott på alla övriga punkter, eller skapa det "perfekta" formatet. Men om folket inte gillar deltagarna så spelar det övriga väldigt liten roll, tyvärr. Så mitt tips skulle vara att hitta en duo eller trio som funkar (eller lockar tittare/lyssnare). Om en person inte passar in så behöver det inte betyda att personen är "dålig" i panelen. Betyder bara att personen inte passar formatet, helt enkelt. Precis som att alla programledare inte passar in i Melodifestivalen. De är inte dåliga programledare för det, det är bara det att de inte passar in i formatet.

Skulle klassa fredagspanelens format i samma kategori som en podcast (med prat, analyser, nyheter etc.). Och som alla vet så är en pods popularitet MYCKET beroende av deltagarna bakom mikrofonen. (om vi nu ska använda popularitet som ett mått för hur bra ett format fungerar)

Har kommit på mig själv en gång när jag för första gången följde 99.se live när Apple släppte iphone X. Då tänkte jag för mig själv direkt "Är den här panelen intressant att följa? Hmm verkar som det, fortsätter kolla då". Snarare än "Snart släpps nya iphone! Dags att kolla på presentationen". Nu var det förvisso en live-händelse om en produkt, men formatet levererades densamma. Och jag hade stängt ner direkt och gått in på Apples hemsida om jag inte tyckt att panelen var intressant.

Det var mina tankar

Edit:
Jag vågar nästan säga att i dagens samhälle kan folk välja att följa SVT Nyheter före TV4 Nyheter bara för att de tycker att SVT har "bättre" nyhetsuppläsare. Att förmedla information och samtidigt locka åhörare har inte varit svårare än vad det är i dag.

Permalänk
Medlem

Vad skulle jag vilja se? Egentligen bryr jag mig inte speciellt mycket om nyheterna, man har ändå koll på vad som händer och tycker jag inte får ut så mycket av att några snackar om nyheten. Skulle vara intressant med mera personliga tankar och funderingar kring nyheterna.

Ser gärna också att Jonas och Emil börjar köra tillsammans igen, föredrog stämningen el vad man nu ska kalla det för. Slutade kolla panelen när Emil slutade vara med helt enkelt och har väl inte sett mer än någon enstaka efter det i princip. Går det inte att lösa så är det kanske dags att lägga ner panelen som någon nämnde.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med ett kort historiskt inslag i slutet av alla fredagspaneler. Kanske hoppa tillbaka lite i tiden och prata om viktiga händelser i PC-världen. Kan handla om något som revolutionerade, eller kanske misslyckade produkter som aldrig slog igenom typ

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk

Jonas och Emil borde vara de som är med i fredagspanelerna. Sen tycker jag att ni kan ta bort live delen helt. Kalla mig gammalmodig men tyckte det gamla upplägget fungerade bättre och var roligare att kolla på.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se mer av Tomas a.k.a @laxpudding i rutan.
Sen håller jag med om att den bästa combon definitivt var Jonas och Emil, Jonas och Kenneth nr 2.

Det blir en aningen för mycket stirrande på datorerna i dom livesända avsnitten, förstår att det är för att kolla om någon har några frågor osv men det tar bort fokuset på huvudpersonerna.

Återinför också (kanske inte veckans) men månadens pryl som ni hade förut. Är mina synpunkter så här på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tror det är viktigt att försöka få fram "kafferasts diskussionerna". Det måste kännas naturligt, precis som när man sitter och pratar med en bra kompis. Skippa live, korta tiden till 30 minuter och utgå nästan bara från egna tankar och funderingar, lägg in lite bildspel, någon kort filmsnutt, kanske ha ett tema för varje panel, öka "production value" lite.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Geeks Gaming

Börjat lyssna på fredagspanalen som podd då jag inte längre följer flamsidan lika slaviskt som tidigare så är det rätt skönt att höra på. Men gillar stämningen med att det är lite som att ta en fika och snacka nyheter inte det stela som om det vore agenda på SVT...
Går kanske att göra i några olika versioner en med fokus på snack, frågor från tittare och lite veckans pryl snack. Samt en mer om de senaste tester och nyheterna. Måste inte göra allt i samma, förstår dock att ni bara har en begränsad tid och det är svårt att hinna med allt...

Permalänk
Medlem

Live behövs inte. Behåll Jonas och rotera de andra beroende på ämnen.

Både Jakob, Kenneth m.m. har sina egna kategorier då de glänser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
  • Kemin mellan Jonas och Emil var och förblir det bästa med fredagspanelen. Kenneth, Jacob mf. är pålästa och duktiga, men rent krasst tappade jag suget efter fredagspanelen efter att magin med Jonas och Emil försvann.

  • Kanske lite mer diskussioner om olika ämnen, inta bara nyheter? Jag har alltid uppskattat frågelådan och framför allt er podd, där ni aktivt gick ut med att upplägget skulle vara mer "öppet". Någon gav ett jättebra tips om att man kan lägga ut frågor några dagar innan om vilka ämnen som ska tas upp. Jag vill se lite diskussion, och allt måste inte vara strikt hårdvara, det kan gälla teknikbranchen i stort, eller som någon annan nämnde, kaffe

  • Detta är kanske en opopulär åsikt, men jag gillar när det är lite lagom flamsigt. Den nivån Jonas och Emil höll mot slutet var perfekt, det var avslappnat och humoristiskt, men det tappade aldrig fokus. Bra ton helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Gillar inte konceptet Live sändning, blir mer att Ni stirrar ner i skärmarna.
Blev sämre när Emil lämnade över rollen som Co-pilot.
Rätt lite nyhetsvärde att återberätta senaste tidens nyheter för personer som mig som ändå läser alla nyheter som publiceras. Ta upp andra IT-relaterade nyheter än dom som ha publicerats, bör väl finnas?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

En progress bar så som Nexus Gamer gör på sina topics så man ser aktivt hur långt ämnet är hade varit najs i SweClockers orange förstås.

Skrivet av Haptic:

Mer interaktion med tittarna via livechatten

Missade nästan hela deras livesändning då de byggde dator i PC Building Simulator, kom in i slutet då de precis byggt den och fick svar på första kommentaren jag skrev.

https://streamable.com/f3pxq

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Kan ge lite feedback eftersom jag har följt panelen i många år. Jag är lite tveksam till live-konceptet. Är vinsten att folk kan vara med i chatten? Känns inte nödvändigt då kostnaden blir mindre flow då ni stannar upp ofta och läser på era laptops. Ta in lite frågor innan istället så ni kan tänka igenom och efterforska era svar.

Bra ämnen! Jag gillar att ni blandar in lite spel, allmän teknik o.s.v. bland all hårdvara. Skoj med gäster ibland. Bjud gärna in fler! Ni är pålästa och det märks att ni gillar vad ni gör. Generellt en positiv upplevelse!

Blir oerhört kränkt när två Iphone-fanboys sågar Oneplus dock

Skitbra att ni äntligen släpper den som pod också!

Tack för mig!