Permalänk

Grafikkort till CAD

Jag håller på att bygga en väldigt kompakt workstation och funderar på vilket grafikkort jag ska välja. Det står mellan Quadro P400/P600/P1000 (måste vara lågprofil). Jag ska använda datorn mest till CAD med Solidworks och Solid Edge. Efter att ha kollat på olika benchmarks/tester har jag blivit övertygad om att ett billigare Quadro nog är ett bra val jämfört med Geforce, men jag vet inte hur kraftfullt grafikkort jag ska köpa. Jag är student och håller inte på med jättestora filer, men jag märker att det går tungt ibland med mitt nuvarande GTX 770.

Det jag funderar på är hur mycket mer prestanda man får från ett Quadro P1000 jämfört med P400 till exempel? För om man får 20% bättre prestanda från ett 150% dyrare kort så känns det inte värt det. P400 har dock 2GB VRAM jämfört med 4GB på P1000, spelar det stor roll i CAD?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Linus går igenom mycket i videon om det du undrar. Ett billigt quadrokort piskar de flesta geforce korten som kostar flera gånger mer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: Tackar, men har redan sett den Den var väldigt informativ, men de testade bara P1000 och uppåt. Det jag undrar är om det är stor skillnad i prestanda mellan P1000 och P400/P600? Från videon ser det ut som att dyrare Quadros endast ger en liten prestandaökning, så jag misstänker att det mönstret gäller åt andra hållet också.