Program - Visa status för flertalet servrar

Permalänk

Program - Visa status för flertalet servrar

Söker efter en gratis programvara som kan visa status för flertalet Windows-servrar samtidigt.

Den får gärna visa saker som:
- Belastning på CPU, hårddiskar, osv
- Temperaturer för cpu, osv
- Ledigt utrymme på hårddiskar

Tanken är att ha en stor skärm som visar statusen för alla servrar samtidigt, så man får en snabb och klar överblick.

Ett plus i kanten är om den är enkel att sätta upp och installera.

Har ni några att rekommendera? Ni får gärna slänga med en skärmdump så man får se hur det ser ut.

Tack på förhand
Bengan

Permalänk
Medlem

Jag tror du skulle gilla solarwinds.
Här är lite förslag med länkar https://www.dnsstuff.com/free-server-monitoring-tools

Permalänk
Medlem

Varför vill man inte betala?
OP5 är gratis upp till 20 hostar. Annars kan du köra Nagios (som OP5 bygger på). Finns hur mycket som helst till Nagios.

Permalänk
Medlem

Nagios, osäker på om den kan kolla utrymme på diskar bara.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Är du ute efter systemövervakning typ SCOM/OP5 eller vill du kunna få ut historisk information i statistiksyfte?

Permalänk
Medlem

Du kan ju kika in Windows Admin Center (project Honullu). Kräver en viss nivå på powershell på de burkar du vill övervaka, tror det är version 5.
Det funkar på windows 10, server 2012r2 och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Är du ute efter systemövervakning typ SCOM/OP5 eller vill du kunna få ut historisk information i statistiksyfte?

Jag förstod det som om att det ska sitta på en skärm som man kan titta på. Typ "lätt för chefen att förstå", det låter verkligen inte som äkta systemövervakning eller för statistik / planering, eller larm / trend. *shrug*

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Nagios, osäker på om den kan kolla utrymme på diskar bara.

Det kan den :). Den kan mycket mer än så. https://exchange.nagios.org/

Permalänk
Medlem

Zabbix är min go-to, nu övervakar jag inte CPU temps men det går att lösa om man vill det.
Har en sida som visar CPU load, RAM usage och Disk space

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

https://www.librenms.org/ liknande zabbix men bättre enligt mitt tycke.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial - NixOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det kan den :). Den kan mycket mer än så. https://exchange.nagios.org/

Där ser man, intressant!
Tack!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Vill passa på att slå ett slag för ytterligare en nagios klon, nämligen icinga. Övergav själv OP5 i förmån för Icinga2 när jag slog i taket på 20 hosts. Jämförde med Zabbix och en ren Nagios och valde icinga

Fördelar med icinga

• Ingen begränsning av antalet enheter att testa.

• Polerat webbgränssnitt. Det är responsivt och fungerar alldeles utmärkt att titta på via mobiltelefonen när man inte är hemma.

• Stödjer nagios script

Största nackdelen, vilket egentligen gäller både Icinga, nagios, zabbix och OP5 att det är något av en tröskel att sätta upp. Du bör vara Linux kunnig, och räkna med att lägga ner 1-2 timmar per test du vill göra.

Sen när det gäller att kolla CPU temperatur, det finns så många sätt att göra det på. Har dina windows servrar IPMI, ILO eller liknande? då är det lättast att testa med SNMP mot dem. Har du inte det får du leta upp eller själv bygga ett litet kommandobaserat script/program i windows som kan returnera temperaturen åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Vill passa på att slå ett slag för ytterligare en nagios klon, nämligen icinga. Övergav själv OP5 i förmån för Icinga2 när jag slog i taket på 20 hosts. Jämförde med Zabbix och en ren Nagios och valde icinga

Fördelar med icinga

• Ingen begränsning av antalet enheter att testa.

• Polerat webbgränssnitt. Det är responsivt och fungerar alldeles utmärkt att titta på via mobiltelefonen när man inte är hemma.

• Stödjer nagios script

Största nackdelen, vilket egentligen gäller både Icinga, nagios, zabbix och OP5 att det är något av en tröskel att sätta upp. Du bör vara Linux kunnig, och räkna med att lägga ner 1-2 timmar per test du vill göra.

Sen när det gäller att kolla CPU temperatur, det finns så många sätt att göra det på. Har dina windows servrar IPMI, ILO eller liknande? då är det lättast att testa med SNMP mot dem. Har du inte det får du leta upp eller själv bygga ett litet kommandobaserat script/program i windows som kan returnera temperaturen åt dig.

Vad det gäller OP5 så har det ju sjuuukt mycket färdiga grejer redan som inte Icinga mfl har. Men SÅ krångligt är det inte att komma igång med OP5. Har du bara agenten på klienten du vill övervaka hittas mycket automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Vad det gäller OP5 så har det ju sjuuukt mycket färdiga grejer redan som inte Icinga mfl har. Men SÅ krångligt är det inte att komma igång med OP5. Har du bara agenten på klienten du vill övervaka hittas mycket automatiskt.

I och med att det är en tipstråd får du gärna lista färdiga saker som OP5 har som Icinga saknar. Och jag ville förövrigt inte racka ner specifikt på OP5 jag var nöjd med dom också men jag hade inte möjlighet att betala för mjukvaran och dom features jag kan komma på att OP5 har saknar jag inte.

Dom två saker jag kan komma på som OP5 har som Icinga saknar är:

1. Automatisk scaning av en SNMP, windows tjänster, logserver, och nätverkstjänster
2. Ett antal färdiga mallar för olika maskintyper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

I och med att det är en tipstråd får du gärna lista färdiga saker som OP5 har som Icinga saknar. Och jag ville förövrigt inte racka ner specifikt på OP5 jag var nöjd med dom också men jag hade inte möjlighet att betala för mjukvaran och dom features jag kan komma på att OP5 har saknar jag inte.

Dom två saker jag kan komma på som OP5 har som Icinga saknar är:

1. Automatisk scaning av en SNMP, windows tjänster, logserver, och nätverkstjänster
2. Ett antal färdiga mallar för olika maskintyper.

De har massvisa med färdiga checkar. Icinga har vad jag vet bara ett fåtal? Business Services-checkar finns inte i Icinga heller va? SLA och availibilty-rapportering.
Nu kan jag inte Icinga jättebra då jag inte har kört det på många år så det kan hända att det har hänt grejer där.
Sedan har du alltid supporten från OP5 som är helt fantastiskt bra.

Nu har jag inte sett videon men här pratar de själva om Nagios vs OP5 om man är intresserad.
https://www.youtube.com/watch?v=hBrHf15goLA