Ljud fungerar men inte mikrofonen (Windows 10)

Permalänk

Ljud fungerar men inte mikrofonen (Windows 10)

Hej,

Jag upptäckte nyligen att mikrofonen på mitt headset inte fungerade, det förvånade mig eftersom ljudet på headsetet fungerade som det skulle och alltid har gjort. Headsetet (HyperX Cloud II) är USB och jag har testat i andra USB portar på datorn. Mikrofonen fungerar som den ska om den används till en annan dator. Jag har kopplat in andra headsets till datorn som heller inte fungerar. I Windows ser det ut som mikrofonen på headsetet är inkopplad men de gröna brickorna till höger (indikerar volymen) höjs inte när jag pratar.

Alltså fungerar ljudet på alla enheter testade men mikrofonen fungerar inte på någon av dem.

Alla möjliga förslag uppskattas, tack.

Specifikationer:
Headset: Kingston HyperX Cloud II
Grafikkort: AMD R9 295x2
CPU: i7-4790K @ 4.0 GHz
RAM: 8 GB

Permalänk
Medlem

Settings > System > Sound

Settings > Privacy > Microphone

Kolla lite där

Permalänk
Medlem

Instämmer med Falcon, har du nyligen uppdaterat windows så är det bergis privacy settings för mic du behöver kolla över.

Permalänk
Medlem

Hade samma bekymmer micen syntes och fungerade men inga program kunde använda den, var sekretessinställningarna som var för strikta i Windows.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Kolla lite där

Skrivet av elBenko:

Instämmer med Falcon, har du nyligen uppdaterat windows så är det bergis privacy settings för mic du behöver kolla över.

Skrivet av skogsvilden:

Hade samma bekymmer micen syntes och fungerade men inga program kunde använda den, var sekretessinställningarna som var för strikta i Windows.

Tack så extremt mycket, har letat i flera dagar efter en lösning men inget har fungerat. Skulle aldrig ens tänka tanken av att leta i privacy settings, tack för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llliinuusss:

Tack så extremt mycket, har letat i flera dagar efter en lösning men inget har fungerat. Skulle aldrig ens tänka tanken av att leta i privacy settings, tack för den.

Det löste sig alltså?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Det löste sig alltså?

Ja, det löste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llliinuusss:

Ja, det löste problemet.

Vad gjorde du för att få det att funka? Min mic har slutat fungera i Skype och Discord, men jag vet att micen funkar.. misstänker att de är nå inställningar som är fel. Några tips?

Permalänk
Skrivet av weew:

Vad gjorde du för att få det att funka? Min mic har slutat fungera i Skype och Discord, men jag vet att micen funkar.. misstänker att de är nå inställningar som är fel. Några tips?

Som Falcon skrev: Settings > Privacy > Microphone.

Om du använder Windows 10 går du alltså in på "Settings", sedan klickar du på "Privacy". På menyn till vänster & under "App Permissions" klickar du på "Microphone". Sedan sätter du på "Allow apps to access your microphone". Det räckte för mig, annars kanske inställningarna under kan hjälpa dig; där du ändrar vilka appar som kan använda din mic.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Kolla lite där

Skrivet av elBenko:

Skrivet av skogsvilden:

Nu, snart en månad senare uppstår samma problem som tidigare. Min mic slutade fungera mitt under ett samtal med en polare. Problemet löstes som sagt tidigare med metoden där man ändrar Windows privacy inställningarna. Har varit där och kollat nu, satt på och stängt av inställningar som tidigare men nu händer inget. Vet inte om detta har med saken att göra men när jag senare skulle stänga av datorn kom Windows med en ny uppdatering (löste inget). Headsetet fungerar klockrent på andra datorer så vet inte om det nu är mjukvara (Windows) eller hårdvara (Min PC) som behöver åtgärd. Borde jag ominstallera Windows 10 och se om det hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llliinuusss:

Borde jag ominstallera Windows 10 och se om det hjälper?

Känns det värt det? Upp till dig

Permalänk

Jag behöver hjälp för att få en gammal mikrofon att funka för en spel