Varför ska det va så krångligt att sätta i sim-kort?

Permalänk
Medlem

Varför ska det va så krångligt att sätta i sim-kort?

Alltså varför ska man göra det nästan omöjligt på vissa mobiler att sätta in nytt sim-kort? På min nya Huawei var man tvungen att få tag på en säkerhetsnål eller gem för att få upp luckan inte många som har det hemma idag jag fick åka över till min kära mormor och hämta en säkerhetsnål.

På min förra LG var "bakluckan" så svår att få upp så jag fick bända upp den med en kniv..

Varför kan man inte göra en enkel standard så det är enkelt att komma åt sim-kortet?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alltså varför ska man göra det nästan omöjligt på vissa mobiler att sätta in nytt sim-kort? På min nya Huawei var man tvungen att få tag på en säkerhetsnål eller gem för att få upp luckan inte många som har det hemma idag jag fick åka över till min kära mormor och hämta en säkerhetsnål.

På min förra LG var "bakluckan" så svår att få upp så jag fick bända upp den med en kniv..

Varför kan man inte göra en enkel standard så det är enkelt att komma åt sim-kortet?

När du köper dessa telefoner brukar det ju alltid medfölja en liten pinne för att öppna upp sim-luckan. Har du kollat igenom kartongen som mobilen låg i ordentligt?

EDIT: Se härifrån och ett par sekunder framåt:

https://youtu.be/LKdFf27L5Ek?t=48

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

När du köper ett nytt simkort får man alltid med en sån "nål" som man öppnar med. Så det är mest därför det är en sån standard. Om det är för lätt att öppna så kan olyckor hända också. Tycker "nål" hålet är en väldigt simpel lösning som fungerar bra

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

För att det ska vara vattentät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

När du köper dessa telefoner brukar det ju alltid medfölja en liten pinne för att öppna upp sim-luckan. Har du kollat igenom kartongen som mobilen låg i ordentligt?

Skrivet av Ohdear:

När du köper ett nytt simkort får man alltid med en sån "nål" som man öppnar med. Så det är mest därför det är en sån standard. Om det är för lätt att öppna så kan olyckor hända också. Tycker "nål" hålet är en väldigt simpel lösning som fungerar bra

Skumt fick ingen nål i kartongen och har även tittat igenom paketet från vimla med sim-kortet ligger inget där heller..

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skumt fick ingen nål i kartongen och har även tittat igenom paketet från vimla med sim-kortet ligger inget där heller..

Det ska ligga i kartongen till mobiltelefonen. Har du kollat igenom där manualerna finns?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

I din nyköpta huawei fanns det med stor sannolikhet en pinne för detta ändamål. På min p9 lite satt den på en kartong inuti kartongen

Förövrigt har dessa blivit standard, finns på samsung galaxy-serie, min gamla google nexus och flertalet andra

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

I din nyköpta huawei fanns det med stor sannolikhet en pinne för detta ändamål. På min p9 lite satt den på en kartong inuti kartongen

Förövrigt har dessa blivit standard, finns på samsung galaxy-serie, min gamla google nexus och flertalet andra

Tur att det fortfarande finns vissa som har säkerhetsnålar kvar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det brukar i regel så vitt min erfarenhet följa med en liten pinne or whatever. Oftast sitter den fastklistrad på nåt papper eller liknande, har varit så på alla mina 3 senaste telefoner av olika fabrikat genom åren.
Annars fungerar även en vanlig synål, i nödfall har jag använt en potatissticka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Annars fungerar även en vanlig synål, i nödfall har jag använt en potatissticka

Skickades från m.sweclockers.com

Smart en sån har nästan alla hemma tänkte faktiskt inte på den.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att öppna simkortsluckan är att kolla Quickstart guiden som 99% följer med i paketet, och där det visar vart öppningsverktyget finns, oftast i kartongen som innehåller alla manualer, sitter med en ögla på en av sidorna.

Jag kommer ihåg för många år sedan när det börjades med denna lösning och jag jobbade som kundtjänst åt en av de största operatörerna, det inkom 100-tals samtal om att pinnen saknades, det gjorde den aldrig, men det är tydligen svårt att leta ordentligt, eller läsa manualer/quickstart guide

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Nån annan som får flashbacks till 90-talet och cd-rom/dvd spelare där man fick peta med ett gem för att få ut släden pg.a. att man meckade med datorn eller hade kopplat ur allt men glömt skivan i osv.

Permalänk
Medlem

Med mina huawei har verktyget suttit i ett "kort" som är lika stort som ett visa kort typ.
Folk verkar ha svårt att hitta dom av någon anledning, det är samma på typ alla mobiler idag också
Och inte direkt krångligt, har man problem läser man quick start guiden såklart och ser vart verktyget finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Smart en sån har nästan alla hemma tänkte faktiskt inte på den.

Här ser du vart nålen sitter, på kartongbiten som innehåller manualer/garantiinformation osv i överkant på bilden.

Är t.o.m ikoner av ett simkort + verktyget på den kartongsidan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Nån annan som får flashbacks till 90-talet och cd-rom/dvd spelare där man fick peta med ett gem för att få ut släden pg.a. att man meckade med datorn eller hade kopplat ur allt men glömt skivan i osv.

Macintosh hade motoriserad utmatning på diskettstationerna, där man fick böja ut ett gem e dyl för att manuellt trycka ut disketten om datorn av någon anledning inte ville mata ut eller om den var strömlös. I princip satt alltså det som var utmatningsknappen på en PC dold i ett litet hål in i lådan eftersom den normalt sett inte behövdes.