Permalänk
Medlem

i7 8086K överklock

Hej

Fått min 8086K nu och leker med lite OC på custom loop. Delidad.
Jag kör just nu på 5GHz med en VCore på 1,26V enligt CPU-Z och det är det jag satt i BIOS.

Tittar jag i HWInfo64 så visar vcore samma så jag antar att det är ok.
Dock så ligger Core # VID och pendlar mellan 0.7 nånting till 1.340V

Kör jag igång nå test så droppar Core # VID ner till 1,2 men så fort testet är klart så är det uppe i 1,34V igen.

VCORE håller sig stabil på det jag satt i BIOS 1,26V

Ska jag ta hänsyn till Core # VID eller är det bara att ignorera och fokusera på VCORE?

/S

Permalänk
Medlem

Någon får gärna rätta mig nu men mitt minne påstår att du kan ignorera det helt. Har för mig att VID är en typ "hur mycket volt behöver processorn enligt moderkortet"-signal som blir överkörd/irrelevant när du knappar in manuell VCore och att VCore:n är det enda som avgör spänningen på det som faktiskt går in i CPU:n.

Permalänk
Medlem

VID är ganska irrelevant. Det är spänningen som efterfrågas och VCORE är vad som levereras.

Permalänk
Medlem

Ja jag läste om det men blev osäker då det ändras hela tiden beroende på belastning.
Men det kan vara så att det visar hur mycket kräm kortet hade skickat på för den just då befintliga belastningen.

Ska se hur högt jag kan komma...

Permalänk

Om du kör med manuell VCore så kan du strunta fullständigt i VID precis som föregående inlägg säger. Att VID droppar ner till 0.7v och liknande beror på att när du inte har någon last på processorn så klockar den ner sig till 800MHz eller något liknande och begär då också mindre spänning från moderkortet. Men eftersom du satt spänningen till ett konstant värde manuellt så har det ingen som helst betydelse vad processorn frågar efter, den får alltid samma spänning - minus vdroop, då.

Även med stock-inställningar så är är VCore egentligen bara lika med VID när processorns strömförbrukning är 0, och det scenariot kan ju inte förekomma i verkligheten. Med stock-inställningar eller med spänningen konfigurerad i adaptive mode så kommer processorn begära en spänning enl. VID men få ut en lägre spänning i verkligheten. Skillnaden mellan VID och VCore kallas Vdroop och ju större strömförbrukning (dvs högre processorlast) desto lägre blir den faktiska VCore-spänningen. Det är avsiktligen gjort på det viset bl.a. för att undvika stora spänningsspikar vid snabba ändringar i strömförbrukningen.

fl;li: VID är inte en riktig spänning, det finns ingen spänning i systemet som är lika med VID i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av renhanxue:

Om du kör med manuell VCore så kan du strunta fullständigt i VID precis som föregående inlägg säger. Att VID droppar ner till 0.7v och liknande beror på att när du inte har någon last på processorn så klockar den ner sig till 800MHz eller något liknande och begär då också mindre spänning från moderkortet. Men eftersom du satt spänningen till ett konstant värde manuellt så har det ingen som helst betydelse vad processorn frågar efter, den får alltid samma spänning - minus vdroop, då.

Även med stock-inställningar så är är VCore egentligen bara lika med VID när processorns strömförbrukning är 0, och det scenariot kan ju inte förekomma i verkligheten. Med stock-inställningar eller med spänningen konfigurerad i adaptive mode så kommer processorn begära en spänning enl. VID men få ut en lägre spänning i verkligheten. Skillnaden mellan VID och VCore kallas Vdroop och ju större strömförbrukning (dvs högre processorlast) desto lägre blir den faktiska VCore-spänningen. Det är avsiktligen gjort på det viset bl.a. för att undvika stora spänningsspikar vid snabba ändringar i strömförbrukningen.

fl;li: VID är inte en riktig spänning, det finns ingen spänning i systemet som är lika med VID i verkligheten.

Tack för den mycket utförliga förklaringen

5GHz kör den i 1.20V dock endast några (3x) Cinebench tester. Svalt och fint.