Permalänk

Alltele vs A3 vs Universal Telecom

Tjena gänget!
Ska inom kort flytta till en studentbostad och tiden är inne att bestämma sig för en leverantör. Tjänsten kommer erbjudas via stadsnätet och jag har nu i princip likvärdiga erbjudanden: A3 för 140/månad, Alltele för 130/månad och Universal Telecom för 130/månad. Alla tre är 100/100.

Nu funderade jag mest på vilken av dessa jag ska välja. Jag vet att det är väldigt svårt att bedöma olika leverantörer och att jag inte ska titta speciellt mycket på omdömen online (oftast är det bara de med problem som har recenserat...), men jag tänkte att jag ändå passar på och frågar vilka erfarenheter folket här har av dessa leverantörer. Ser gärna svar från någon som har haft två av dessa tre!

Finns det f.ö några undersökningar på upp/ner-tid, lovad/egentlig hastighet och kundnöjdhet som är så objektiva som möjligt så får ni mer än gärna länka dessa också!

Tack på förhand!

Permalänk

Alla tre verkar också ingå i samma koncern - vilka skillnader kan då finnas? eller blir det i detta fall hugget som stucket (på gott och ont)?

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen erfarenhet av dessa men troligen borde A3 ha bästa förutsättningen för support inkl 10:- dyrare.

Sen var jag tvungen att Googla på ägarskapet och det här är ju rena lurendrejeriet...

http://telekomidag.se/alltele-blir-a3-och-breddar-inriktning/

I vilken stad ska du plugga? Vem äger stadsnätet?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Precis som du nämner är det samma koncern som äger AllTele, Universal och A3 (tidigare T3). Jag vet inte exakt hur det fungerar nu för tiden men förr vad det samma kundtjänst för samtliga företag inom koncernen, dvs oavsett vilken operatör du väljer är det fortfarande samma personer som svarar i telefonen när du ringer.

Jag vet inte om det fortfarande är så men förr så ingick iGhost Vpn kostnadsfritt när man hade internet via AllTele, om det fortfarande gör det hade jag kört på AllTele.

Visa signatur

Fractal Design S | Fractal Design Newton R3 1000W | i7 6700K | Asus z170 Pro Gaming | Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite | Crucial 16GB (2x8) | 2x Samsung 850-Series EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Har A3 (f.d Alltele) och funkar utmärkt. Har fortfarande fri tillgång till iGhost VPN(Endast PPTP i gratisversionen dock) även efter sammanslagningen. Och den håller ca 100Mbit.
Men lite intressant att du fått flera erbjudanden av i slutändan samma leverantör. Kolla om det är något som du behöver som skiljer dom åt, annars ta det billigaste.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk

Hej!
Det är ingen skillnad mellan Alltele och A3, då Alltele "blev" A3.. Så jag skulle rekommendera Alltele, då du får exakt samma tjänst + Ighost som nämdes av @Kosika. Enda skillnaden är att du sparar 10kr
Universal är likadant för A3 som Halebop är för Telia.

Hoppas att detta underlättar ditt val.

Permalänk
Medlem

A3 är nog det sämsta skit jag varit med om.
Svärmor har haft T3 innan och dom hade en bra och kunnig teknisk support man kunde prata med.

A3 är rena motsatsen. Omöjligt att få tag på någon som kan mer än att bara ursäkta sig att saker inte blivit gjort.
Deras chattsupport är den sämsta jag någonsin varit med om, ett skämt..bortom skämt.

Sitter just nu fast mellan Fibra och A3 och båda två skyller på varandra och jag som kund måste försöka medla mellan för att få saker att hända.

Min gissning är att A3 kommer gå i graven snabbare än kvickt om dom fortsätter behandla sina kunder såhär.

Permalänk
Medlem

Någon annan med erfarenhet av A3? Sitter och ska välja stadsnät och var nöjd med AllTele för ett antal år sedan så A3 kändes som en bra kandidat men det vore bra med lite mer input.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag har A3, tidigare T3. Det har fungerat utmärkt genom åren.
Supporten har jag aldrig varit i kontakt med, så jag har ingen erfarenhet där.

Permalänk
Medlem

Har haft T3, och har fortfarande A3 med 100/100mbit. Har inget att klaga på.
Även kundtjänsten har jag varit i kontakt med, dels för att uppgradera från 10/10, och ett tillfälle när convertern strulade och visade sig behövde bytas ut. Inget att klaga på där heller. Tekniker kom och bytte inom någon dag vilket kändes snabbt för en privatperson, och av någon anledning så slapp jag betala fast convertern inte ens är deras utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Har haft AllTele (A3 efter sammanslagningen med T3) i ungefär 2 år nu. Kontakt med supporten har jag haft vid ett tillfälle under denna tid då vi upplevde kapacitetsproblem i vårt område och supporten tog ärendet vidare mot stadsnätet då felet visade sig ligga i deras nod, förvånansvärt snabbt åtgärdat och tog nog inte mer än 2-3 dagar innan vi var tillbaka på banan med rätt hastighet.

Jag blev dessutom erbjuden prismatchning inom mitt stadsnät då jag ville byta leverantör (Bahnhof), osäker ifall det gäller fortfarande när man tecknar nytt abonnemang men rabatten för mig står kvar än idag.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Hade Alltele i flera år och det fungerade bra, och supporten var jättebra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft T3 som nu blivit A3 i 1½ år och pappa i över 10 år, båda via stadsnät och farsan har då aldrig haft några problem bortsett från några driftstörningar som varat ett par timmar, sånt man får räkna med. Jag har lite småproblem nån gång i månaden med några enstaka tappade paket kvällstid, detta beror förmodligen på Umeå Energi men har inte orkat gräva mer i det då det bara är några enstaka paket nån gång i månaden.

Har snackat med supporten nån gång angående det problemet och det var inga problem att komma fram och dom var trevliga, sen tog det nån dag innan dom undersökt och hörde av sig att felet inte visade sig i deras egna nät.

Permalänk

Skippa Alltele, kör på A3 i så fall.