Behöver hjälp med gammalt ketchup-spel

Permalänk
Avstängd

Behöver hjälp med gammalt ketchup-spel

Hej!

Jag försöker få ett gammalt ketchup spel att fungera. Tror det heter Felix i Tomatlandet. Jag sitter på windows 10 och använder USB-floppy. När jag startar installationen verkar allt fungera. Jag väljer mapp dit spelet ska placeras, men sedan när jag ska köra det säger datorn bara att det inte går att köra appen på datorn. Jag har provat att ändra kompabiliteten till alla möjliga sorters operativsystem. Har ni några fler idéer på vad man kan göra eller är det finito?

Mvh

Permalänk
Medlem

@Kossamu: Installera Win98/XP som en VM och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Hej!

Jag försöker få ett gammalt ketchup spel att fungera. Tror det heter Felix i Tomatlandet. Jag sitter på windows 10 och använder USB-floppy. När jag startar installationen verkar allt fungera. Jag väljer mapp dit spelet ska placeras, men sedan när jag ska köra det säger datorn bara att det inte går att köra appen på datorn. Jag har provat att ändra kompabiliteten till alla möjliga sorters operativsystem. Har ni några fler idéer på vad man kan göra eller är det finito?

Mvh

Skrivet av evirob:

@Kossamu: Installera Win98/XP som en VM och kör.

Eller ReactOS

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Spelet är antagligen 16 bitar och det funkar inte på 64-bitars Windows. Installera ett äldre Windows i en VM så kommer det gå galant!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: Åhå, här får man lära sig något nytt på fredagskvällen! Intressant, tack för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@GreyWilk: Åhå, här får man lära sig något nytt på fredagskvällen! Intressant, tack för tips

Mycket nöje!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Hej!

Mvh

Hittade förresten detta som nämner att de skapade just Felix i tomatlandet - kontakta dem om du behöver mer information om själva spelet så att du med den informationen kan ta reda på vad du behöver göra för att få det att fungera.

https://redikod.com/

Om jag tolkar information rätt lite här och där på the interwebz så fungerar det i alla fall på Windows 98. Dock högst oklart om det fungerar på senare OS. ReactOS har en del stöd för 16bitars applikationer så kan fungera där.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tack allihopa för hjälpen Det slutade med att jag installerade Oracle VM och körde någon version av Windows XP. Till en början fungerade det inte, men efter att ha ställt om färgerna till 256 färger så startade det Nu är det sparat på en DVD skiva så att det inte datan råkar försvinna från disketten