Permalänk
Medlem

Halebop Försärkring

Hej jo jag hade en Samsung 7 Edage kostade 10.000kr ny när jag tecknade abonnemanget men så hände det en olycka jag tappade den i sjön och försvann detta hände i sommar anmälde detta till polisen och allt som man skulle göra nu var frugan i väg till telia butiken för några dagsen och betalde 750kr i självrisk och fick en Samsung 8 som kostar 4355kr är detta verkligen ok ? när det står klart och tydligt att det skall inte vara någon "Inget åldersavdrag (inget ersättningsavdrag om mobiltelefonen är några år gammal)" det var fortfarande abonnemang på mobilen som var under 72 månader under den tiden när olyckan hände. hoppas att någon kan hjälpa mig här tack på förhand.

Premier och självrisker

Mobiltelefon Självrisk Månadskostnad
Mobilvärde 0 - 2 499 kr 300 kr 79 kr
Mobilvärde 2 500 - 4 499 kr 500 kr 99 kr
Mobilvärde 4 500 - 9 999 kr 750 kr 129 kr denna betalde jag för detta gäller för mobiler som är upp till
Mobilvärde 10 000 - 14 999 kr 750 kr 149 kr
Mobilvärde 15 000 kr - uppåt 750 kr 169 kr

https://www.halebop.se/mobilforsakring

Permalänk

I dagsläget verkar en ny Samsung Galaxy S7 Edge ligga på ungefär samma pris som en Samsung Note 8 från närmsta kända återförsäljare, ca 4-5 tkr. Kanske är det det priset som Halebop går på?

Visa signatur

FOSS

Permalänk
Moderator
Moderator

En prylförsäkring försäkrar generellt inte ett värde utan prylen i sig. Saxat ur villkoren:

Citat:

Om den skadade mobiltelefonen inte kan repareras ersätts den i första hand med samma märke och modell och därefter med motsvarande funktioner som mobiltelefonen hade närmast före skada inträffade.

Förutsatt att detta införlivats spelar det ingen som helst roll att den ursprungliga telefonen var dyrare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anassazi:

Hej jo jag hade en Samsung 7 Edage kostade 10.000kr ny när jag tecknade abonnemanget men så hände det en olycka jag tappade den i sjön och försvann detta hände i sommar anmälde detta till polisen och allt som man skulle göra nu var frugan i väg till telia butiken för några dagsen och betalde 750kr i självrisk och fick en Samsung 8 som kostar 4355kr är detta verkligen ok ? när det står klart och tydligt att det skall inte vara någon "Inget åldersavdrag (inget ersättningsavdrag om mobiltelefonen är några år gammal)" det var fortfarande abonnemang på mobilen som var under 72 månader under den tiden när olyckan hände. hoppas att någon kan hjälpa mig här tack på förhand.

Premier och självrisker

Mobiltelefon Självrisk Månadskostnad
Mobilvärde 0 - 2 499 kr 300 kr 79 kr
Mobilvärde 2 500 - 4 499 kr 500 kr 99 kr
Mobilvärde 4 500 - 9 999 kr 750 kr 129 kr denna betalde jag för detta gäller för mobiler som är upp till
Mobilvärde 10 000 - 14 999 kr 750 kr 149 kr
Mobilvärde 15 000 kr - uppåt 750 kr 169 kr

https://www.halebop.se/mobilforsakring

Den har aldrig kostat över 10k du kan inte räkna med abonnemanget i priset vad telefonen kostar
8490:- är vad maxpriset var för den när den kom.

Du har fått en telefon som var bättre än din

Så ser inte att dom gör något fel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av PumpedPrimate:

I dagsläget verkar en ny Samsung Galaxy S7 Edge ligga på ungefär samma pris som en Samsung Note 8 från närmsta kända återförsäljare, ca 4-5 tkr. Kanske är det det priset som Halebop går på?

Men nu är det väl ändå så att det är väl ny priset på telefonen som gäller när man köpte den det är så jag tolkar det som.

Inget åldersavdrag (inget ersättningsavdrag om mobiltelefonen är några år gammal)

Mobilvärde 9 999 kr 750 kr 129 kr och den kostade 9 tusen när jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Den har aldrig kostat över 10k du kan inte räkna med abonnemanget i priset vad telefonen kostar

Hade för mig att den kostade mer en så. men det spelar ingen roll eftersom S9 plus kostar 6700kr kunde ju fått den istället.
skall dit och snacka med dom iallafall fick inte med nån försäkring på den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En prylförsäkring försäkrar generellt inte ett värde utan prylen i sig. Saxat ur villkoren:
Förutsatt att detta införlivats spelar det ingen som helst roll att den ursprungliga telefonen var dyrare.

så klart att dom ser ju till att ha det till sin fördel men för mig så vill jag ha en Samsung Galaxy S9 Plus dom får ju försäkrings pengarna i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

jaja spelar ju mindre roll är ju där uppe och nosar 1500 spänn känns fjuttigt i det hela. kanske man kan få betala mellan skillnaden till en S9 plus borde ju inte vara så mycket.

Permalänk
Medlem

"Om den skadade mobiltelefonen inte kan repareras ersätts den i första hand med samma märke och modell och därefter med motsvarande funktioner som mobiltelefonen hade närmast före skada inträffade.
"

Åldersavdraget gäller din mobil du äger, ej prisnedgången på sagd hårdvara. Du får en liknande enhet i utbyte mot den du tappade ej ett garanterat restvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anassazi:

så klart att dom ser ju till att ha det till sin fördel men för mig så vill jag ha en Samsung Galaxy S9 Plus dom får ju försäkrings pengarna i vilket fall.

Du ställer orimliga krav som du inte har någon täckning för, när en vara ersätts av en försäkring så är det standard att det är specifikationerna man jämför, inte pris då och pris nu. Du har redan fått en objektivt bättre telefon...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anassazi:

Tänk efter hur totalt orimligt det hade varit om du kunnat uppgradera genom att förstöra gamla prylar och få ut nya bättre delar via försäkringen, om premien hade varit högre än produktkostnaden hade det kanske funkat att ha sådana villkor men annars hade missbruket varit enormt.
Släng bort din gamla pryl så får du en ny och bättre via försäkringen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk efter hur totalt orimligt det hade varit om du kunnat uppgradera genom att förstöra gamla prylar och få ut nya bättre delar via försäkringen, om premien hade varit högre än produktkostnaden hade det kanske funkat att ha sådana villkor men annars hade missbruket varit enormt.
Släng bort din gamla pryl så får du en ny och bättre via försäkringen ?

Var tillbaka till butiken och prata med dom och det stämde det som jag misstänkte i och med att jag betalade en premie på 129 kronor i månaden är mobil värd 6500 -9999 750 i självrisk så har jag rätt till en Samsung 9 plus som ligger på 8500 så sa han och att hon som frugan var hos hade gjort fel. får fixa detta på måndag.