Entusiast utvecklar Quake 2-demo med stöd för path tracing i realtid

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Entusiast utvecklar Quake 2-demo med stöd för path tracing i realtid

Demot till 22 år gamla Quake II uppdateras av en entusiast, som implementerar stöd för realistisk ljussättning med hjälp av path tracing.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Häftigt 😊👍

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Apr 2007

Nice men Geforce RTX 2080 Ti kunna uppnå 60 FPS i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar verkar tungt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Det kanske bör nämnas att det inte bara är ljus och skuggor som renderas med path tracing, utan hela grafikmotorn kör enbart path tracing (förutom UI). D.v.s. det handlar inte om hybridrendering som t.ex. BF5 använder, utan Q2VKPT använder enbart path tracing och avancerad brusreducering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Måste åndå säga att det ser otroligt snyggt ut för ett så gammalt spel. Blir spännande när fler spel använder ray tracking i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

i7-4770k | 1080Ti | Noctua NH-D14 | 16Gb DDR3 |
Bahnhof 1000/1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Asmaffigt ju!

Hoppas de gör det till första Quake också. Jag har alltid tyckt att Quake II inte var lika bra som ettan, det känndes för "polerat" medans ettan gav en mer opolerad, skitig ock otäck upplevelse.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Har vi inte kommit längre än att det blir nyheter av att man uppnår hela 60FPS med det senaste grafikkortet på marknaden i ett spel från 1997?

Skämt å sido, kul med kreativa människor som förhoppningsvis kan hjälpa till att skapa efterfråga på mer raytracing i spel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnigne
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av perost:

Det kanske bör nämnas att det inte bara är ljus och skuggor som renderas med path tracing, utan hela grafikmotorn kör enbart path tracing (förutom UI). D.v.s. det handlar inte om hybridrendering som t.ex. BF5 använder, utan Q2VKPT använder enbart path tracing och avancerad brusreducering.

Ja och för att jämföra så klara 1080ti också av Q2 raytracing.

https://www.youtube.com/watch?v=in76pSq-Ang

Det ser bara *lite* sämre ut

Videon med Q2 RTX är mer imponerande än vad många förstår, tror jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av murklor:

Videon med Q2 RTX är mer imponerande än vad många förstår, tror jag.

Hehe, läs youtubekomentarerna på videon så kommer du gå från att tro till att vara övertygad om det ^^

"Not really all that impressive. It actually looks worse."

"Nice demo. Next time try to hire someone who plays fps to demo the walkthroug"

etc.

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

Path tracing i Quake2 är ett par år gammalt, men kul att det uppdaterades till RTX.
Synd att det är en så ambient ljussättning överlag, det gör att det oftast ser lika platt ut som originalet. Hoppas likt en kommentar ovan att Quake1 konverteras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Har dom gjort så att spelare går fortar än originalet eller är det jag som miss fel?

Hoppas att detta kommer till Duke Nukem 3D med.

Ser skit bra ut.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

Läser jag rätt, 60FPS?! QUAKE 2?!?!!?…
Okej Sweclockers jag kommer tillbaka år 2029, då kan jag nog tamefasen spela Quake 4 i 60FPS!

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnigne
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av superegg:

Hoppas att detta kommer till Duke Nukem 3D med.

Tvivlar jag starkt på - D3D är ju pseudo 3D, det använder sprites för fiender osv. Tjänar inte så mycket på att raytracea det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av superegg:

Ser skit bra ut.

De har ju skalat ner grafiken! Var är partikeleffekterna för blodet, explosionerna och när kulorna träffar väggar?! Var är det stenhårda soundtracket?! Det är bara att kolla på storleken på UIn för att se att det är en dålig portning på ett mer än 20 år gammal spel. Upprördhet! Skandal!

xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Dec 2004

APEX=Berling82, QC=QMUG, Q2=Berla, BF V=Berling82
< Quake2-QC - 97-19 - Quake2.se
< Retrogamer - 88-19
< Bodybuilder - 02-19
< Familjen - 2012,2015 <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Ozzed:

Asmaffigt ju!

Hoppas de gör det till första Quake också. Jag har alltid tyckt att Quake II inte var lika bra som ettan, det känndes för "polerat" medans ettan gav en mer opolerad, skitig ock otäck upplevelse.

Quakeworld lever fortfarande Ingen raytracing än i den mest populära klienten (ezquake), vet ej om Spike implementerat stöd för det i FTE än (Vulkan finns dock) som är en mindre använd med riktigt tekniskt avancerat klient. Finns dock stöd för senaste OpenGL i ezquake i en dev-version (3.5), Vulkan på gång också. Bara in och börja "gejma"!

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av murklor:

Tvivlar jag starkt på - D3D är ju pseudo 3D, det använder sprites för fiender osv. Tjänar inte så mycket på att raytracea det.

ah, där ser man.

Skrivet av employed:

De har ju skalat ner grafiken! Var är partikeleffekterna för blodet, explosionerna och när kulorna träffar väggar?! Var är det stenhårda soundtracket?! Det är bara att kolla på storleken på UIn för att se att det är en dålig portning på ett mer än 20 år gammal spel. Upprördhet! Skandal!

xD

Var ett tag sen jag spelar det så kommer inte ihåg allt.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Quake 2 <3 <3 <3 Blev sugen på att spela om det med lite moddar...

Ryzen 5 1600x, AOC C24G1, Rx 580 Sapphire nitro+.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

Just Buy It!

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Dimman:

Quakeworld lever fortfarande Ingen raytracing än i den mest populära klienten (ezquake), vet ej om Spike implementerat stöd för det i FTE än (Vulkan finns dock) som är en mindre använd med riktigt tekniskt avancerat klient. Finns dock stöd för senaste OpenGL i ezquake i en dev-version (3.5), Vulkan på gång också. Bara in och börja "gejma"!

Tackar så mycket för tipset. Det här ska kollas upp!

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

FAN VAD NICE
riktigt cool teknik ändå

kommer nog få ser mer utav detta
men jag är skeptisk för att köpa RTX serien funderar på att skaffa 1180ti ist

CPU: i7 7700k 4.4GHz |GPU:GTX 1070 ROG |Moderkort: P8P67 Deluxe |Kylning: Corsair H60 V2 |RAM: Corsair ddr4 16GB 3000 mhz |SSD:m.2 960 evo |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | Battlefield 1 | Quake 3/live | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Neat!

Lade märke till att partikeleffekter som blod etc var borta. Undrar om de skapade problematik. Verkar som de fanns med i demot för 1080ti även om det knappt var märkbart.

OS: Win 8.1 _ Chassi: NZXT H440 _ PSU: Corsair HX850i plat _ Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII _ CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v _ RAM: HyperX Fury 16Gb @ 2666Mhz _ GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming _ Kylning: NZXT Kraken X62 _ Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 _ Ljud: ASUS Xonar Zense med Sennheiser PC350Se _ Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb _ M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB _ Bildskärm: acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Dimman:

Quakeworld lever fortfarande Ingen raytracing än i den mest populära klienten (ezquake), vet ej om Spike implementerat stöd för det i FTE än (Vulkan finns dock) som är en mindre använd med riktigt tekniskt avancerat klient. Finns dock stöd för senaste OpenGL i ezquake i en dev-version (3.5), Vulkan på gång också. Bara in och börja "gejma"!

Q1 DM i WinQuake eller GLQuake, sv_gravity 200, några öl, garva som fan å bara ha förbannat kul.

Hata postsorteringen i Ånge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Underbart att man lyckats bevara känslan genom att ligga inom samma fpsintervall nu som då 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

När ett gammalt spel har 60 fps finns det nog anledning att misstänka att vsync = on.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

40 FPS i 4k (windowed fullscreen) på 2080TI.

Finns "lite" buggar dock, inget av mina multiplayer demos visar nånting annat än spelaren och dess vapen, inga fiender

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Okey... ray tracing är jävligt coolt. Ser fram emot konsumentkort om två(?) år.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Vart ar blodet? Eller renderas det som singlepixlar syns typ inte i sa hog upplosning?

9900K, Z390, 1080Ti, 830, AX850, PG279Q, Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2008

Visst, ljussättningen ser bra ut men när texturerna ser ut som skräp och avsaknaden av partiklar så får jag ett dåligt helhetsintryck. Det är något med att vissa saker är oproportinerligt bättre än andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define C | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2014

En anledning till att uppgradera grafikkortet nu då.