Att flytta Steam och andra spel till ny burk?!

Permalänk
Medlem

Att flytta Steam och andra spel till ny burk?!

Hej

Först vill jag säga att jag inte är helt nybörjare MEN jag har kanske varit ifrån det för länge nu så när pojkens nya dator är klar så vill jag få med alla hans spel och framgångarna i dom. Annars tappar jag ju Amazing dad ansiktet.

Så, om jag ska flytta Steam och hans andra spel som Roblocks, fortnite för att hans framgångar ska vara kvar hur gör man då?

Min gissning på Steam är att installera Steam på nya burken, sedan logga in på hans konto och sedan ändra sökvägen för spelens plats. Är då hans spel tillbaka?

Inte ens en gissning på Fortnite eller Roblocks har jag.

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem

@ToddeSwe:

Enligt video har Steam en backup och restore grej man kan använda när det är en annan dator. Steam support säger dock inget om att flytta till annan dator. Det sättet du skrev nämns när det är samma dator. Jag har inte läst så noga men här står mer om båda sätten. Du får nog testa och se hur det går.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN...
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8794-YPHV...

Permalänk
Medlem

Men det borde väl bara vara att installera Steam på en ren burk och sedan ta hem allt igen om man nu vill det...
Håller inte Steam reda på spelframgångarna alls utan det sparas på HD där spelet ligger?

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Men det borde väl bara vara att installera Steam på en ren burk och sedan ta hem allt igen om man nu vill det...
Håller inte Steam reda på spelframgångarna alls utan det sparas på HD där spelet ligger?

Spelen är bara att ladda ner igen. Speldata kan vara synkad med Steam Cloud om spelet har stöd för det, annars är den utspridd lite här och där, ofta i Mina dokument och AppData. Du behöver ta reda på vad som gäller för varje enskilt spel och flytta över speldata manuellt vid behov.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ladda ner alla spel igen kan du kopiera över mappen där Steam-spelen är installerade (motsvarande steamapps-mappen och vad du döpt dina mappar till om du har dem utspridda på flera diskar). När du pekar ut den mappen i Steam kommer den automatiskt hitta spelen.

När det gäller inställningar och saves etc. kan det som sagt variera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om du inte vill ladda ner alla spel igen kan du kopiera över mappen där Steam-spelen är installerade (motsvarande steamapps-mappen och vad du döpt dina mappar till om du har dem utspridda på flera diskar). När du pekar ut den mappen i Steam kommer den automatiskt hitta spelen.

När det gäller inställningar och saves etc. kan det som sagt variera.

Så var det jag hade tänk göra, installera Steam och sedan byta plats på var spelen ligger och då till hårddisken där jag redan har dom. Men saves o allt.

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Så var det jag hade tänk göra, installera Steam och sedan byta plats på var spelen ligger och då till hårddisken där jag redan har dom. Men saves o allt.

Saves ligger som flera nämnt tidigare oftast i %AppData% eller i My Documents, du får kolla upp spel för spel, eller göra det enkelt och kopiera hela C:\Users\<Username> (C:\Användare\) om du kör på svenska. Då får du troligtvis med alla saves, men även all historik för chrome/firefox, sparade lösenord och massa annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Saves ligger som flera nämnt tidigare oftast i %AppData% eller i My Documents, du får kolla upp spel för spel, eller göra det enkelt och kopiera hela C:\Users\<Username> (C:\Användare\) om du kör på svenska. Då får du troligtvis med alla saves, men även all historik för chrome/firefox, sparade lösenord och massa annat.

Det är redan sparat. Men tack för påminnelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+