Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@henkezan:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kalluft/luftkonditionering/luftkonditionering-007018/

Är tyvärr dubbelt mot din budget.
Är en Anslut AC med Kyleffekt 2300W, 8000 Btu/h och antar man nog inte får direkt kvalitets grejer för det priset.
Men nog den billigaste AC jag sett med sina 1999kr.

Permalänk
Skrivet av CTH:

Har du fått hem och testat den ännu? Är lite sugen själv på att beställa en.

Yes, jag har fått hem den och jag är väldigt nöjd. Kyler rejält och snabbt. Ljudvolymen är helt ok

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mellanmjölk:

https://www.youtube.com/watch?v=35aNfQWsjwg

Så här funkar fönsterkitten. Passar även våra nordiska fönster

Funkar detta på fönster som endast öppnas med botten ut och snurras runt en axel tro?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Är det någon som har köpt woods cortina? Blev lite sugen på den när den fick bäst i test från Aftonbladet och den var även den tystaste acn i testet på 53 decibel

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har den, Woods cortina silent G. Något du vill veta?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Funkar detta på fönster som endast öppnas med botten ut och snurras runt en axel tro?

Kolla på Amazon.de. Finns massor med olika varianter för olika fönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtsson87:

Jag har samma maskin. Kör utan slang med alla pluggar på. Maskinen skall ta med sig kondens via varmluften. Den förångar kondensen tror jag.

/Andreas

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Yorgo_:

Hej!

Maskinen skall vad jag har förstått ta med sig kondensluften ut via röret.
Precis som personen ovan mig skriver.

Har hört att de ska vara så också men hittar två ställen i instruktionsboken som jag tycker talar emot detta.

Sida 98:
Kylläge
"I det här läget MÅSTE utloppsadaptern användas"

senare i samma stycke står det "Man behöver inte använda tömningslangen i "kylnings-läge."

Sida 103
OBS
Under kylnings eller autoläge rekomenderas att stänga av det fasta tömningsutloppet genom att byta tömningslocket till tömningsutloppet för att uppnå maximal prestanda. (Ja inte särsklit bra svenska, känns direktöversatt")

På min gamla ac så stänger den av kompressorn om kondensvattnet inte hinner avdunsta och kör då endast fläktläge. Gissar att denna beter sig på samma sätt då. Men får en stroke av instruktionsboken som gör mig osäker.

Men ni kör alltså utan något utlopp?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Har hört att de ska vara så också men hittar två ställen i instruktionsboken som jag tycker talar emot detta.

Sida 98:
Kylläge
"I det här läget MÅSTE utloppsadaptern användas"

senare i samma stycke står det "Man behöver inte använda tömningslangen i "kylnings-läge."

Sida 103
OBS
Under kylnings eller autoläge rekomenderas att stänga av det fasta tömningsutloppet genom att byta tömningslocket till tömningsutloppet för att uppnå maximal prestanda. (Ja inte särsklit bra svenska, känns direktöversatt")

På min gamla ac så stänger den av kompressorn om kondensvattnet inte hinner avdunsta och kör då endast fläktläge. Gissar att denna beter sig på samma sätt då. Men får en stroke av instruktionsboken som gör mig osäker.

Men ni kör alltså utan något utlopp?

Utloppsadaptern är slangen som skall användas. Tömningsutloppet är om det behövs avrinning eller ej.
🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Fick tidigare idag info om att EXP35U538CW finns i lager på Electrolux Home Klaraberg i centrala Stockholm.

Vet inte om det fortfarande finns, men det fanns runt kl 13 idag iaf.

Permalänk

Försöker hitta en AC (luftkonditionering eller vad det kallas i detta fall) med enbart vattenkylningssystem UTAN slag då vi bor på bottenvåning och tidigare haft problem med folk som försöker göra inbrott.
Tänkt att användas i max 20 kvm och max priset är 5000. Vill helst ha lite reviews på produkten, vilket varit svårt att hitta

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Försöker hitta en AC (luftkonditionering eller vad det kallas i detta fall) med enbart vattenkylningssystem UTAN slag då vi bor på bottenvåning och tidigare haft problem med folk som försöker göra inbrott.
Tänkt att användas i max 20 kvm och max priset är 5000. Vill helst ha lite reviews på produkten, vilket varit svårt att hitta

Letar du efter en luftkylare? Tänk på att de fungerar bäst när det är varmt och torrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Är det någon som har köpt woods cortina? Blev lite sugen på den när den fick bäst i test från Aftonbladet och den var även den tystaste acn i testet på 53 decibel

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte min Woods Cortina för 1 vecka sedan och öppnade äntligen kartongen igår.
Första jag såg var en lapp där det står 64db när jag öppnade påsen med instruktioner och fjärrkontrollen.
Kändes helt ok kvalitetsmässigt när jag kollade lite på den, även om jag inte har så mycket att jämföra med.
Min första portabla AC.
Designen är ok men fick någon konstig längtan att förse den med ett Galactic Republic's crest...
Känns lite Stormtrooper över plasten den är gjord i.
Gillade den lilla luckan på sidan att lägga fjärrkontrollen i när man inte använder den.
Gör att det finns en liten chans att jag hittar den även nästa år!

Startade upp ACn och låter ju en hel del.
Men var mest blås ljud men blåser ju en hel del i ett relativt litet utblås uppe på, så skapas ju en hel del ljud.
Vart att fundera på om han på Aftonbladet ej hade den på i max läget för tror inte det där bara var 53 db!
Tyckte först det inte hjälpte men på lite över 1 timme sjönk min temperatur inne från 23,4 till 19,2.
kom ut i hallen där det var över 22.
Satt ju bara 2m ifrån den och insåg att skall man se tv samtidigt är vore nog ett par slutna hörlurar nice.
Nu måste jag bara lösa det med utblås slangen innan den riktiga värmen kommer...
Träskiva för fönstret eller om 100mm hålet i väggen räcker...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Letar du efter en luftkylare? Tänk på att de fungerar bäst när det är varmt och torrt.

Precis förra sommaren var både varm och torr XD

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Precis förra sommaren var både varm och torr XD

Ganska säker på att det var rätt så kvavt. Just då det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Beställt en De 'Longhi PAC AN 97 från Amazon för 539€, bra eller dåligt? Ska kyla vardagsrummet på ca 35m2.
Ska ju vara ett bra märke, men finns även en del andra med högre BTU för ungefär samma pris. Kommer säkert inte bli missnöjd men lika bra att fråga då man ska ha den ett par år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Beställt en De 'Longhi PAC AN 97 från Amazon för 539€, bra eller dåligt? Ska kyla vardagsrummet på ca 35m2.
Ska ju vara ett bra märke, men finns även en del andra med högre BTU för ungefär samma pris. Kommer säkert inte bli missnöjd men lika bra att fråga då man ska ha den ett par år

Skickades från m.sweclockers.com

Endast 2.7kW kyleffekt, kommer troligtvis bli tufft att kyla 35m2 då det är maxstorleken som rekommenderas! Om du har bättre kylalternativ så kör på de i så fall. Satsa även på en kylaren med R290 som kylmedium för att hjälpa vår stackars natur

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att få tag i en Electrolux i rimlig närtid är bara att glömma.

Får tag i en Kasai KPPD-12HRN29 med samma spec som Electrolux EXP35U538CW, dock är denna betydligt tystare än Electrolux om man ska tro siffrorna som anges.

Så vad säger ni, är Kasai något att ha?

Permalänk
Medlem

Har en portabel ac, men egentligen är det inte värmen som är jobbigast utan att det är luftfuktigheten.
Acn låter såpass att jag inte vill ha den igång på nätterna.
Tänkte då om man köper en luftavfuktare också? Låter de mycket?
Eller ska jag leta efter en tystare ac? Tips isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

luftavfuktare låter en hel del också, inte så mycket mindre än en portabel AC faktiskt - även om kompressordelens brum är en del i ljudbilden så är så är fläktar och luftbrus minst lika stor del av den totala ljudbilden.

generellt ligger portabla AC runt 60 dB oavsett var man tittar på för modell.

2.5 - 3.5 kW effektnivå och liten förpackning ger att det blir högljudd när 400 m^3/h luft skall genom rätt små areor både ut i rummet och slang.

skall man ha tystare alternativ så är det split-anläggningar med kompressor i utomhusdel som gäller

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Jag har den, Woods cortina silent G. Något du vill veta?

Är du nöjd med den? Tänkte mest på ljudnivån samt typen av ljud. Har en hace Milan nu så börjar bli några år. När kompressorn sätter igång så vibrerar den och låter för mycket för att vara i samma rum. Hur är det med din? Går det att vara i rummet och kolla tv samtidigt som den är igång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Kollade lite på en ac p bauhaus. Argo ac holly 10000btu. Ska enligt specc klara hela min lgh. Men någon som testat denna eller vet något om den ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få tag på en AC på Hornbach förra sommaren, var bland de sista i landet som lyckades enligt säljaren.

Märket är Comfee, hade aldrig sett det förut men kyleffekten 3500W och 12000 BTU kändes som bra och då en vän i GBG hade en likadan sen ett antal månader innan och pratade gott om den så köptes den för 3795 kr. Modellen är sådan som återcirkulerar kondensvattnet för att kyla kompressorn så det behövs inte tömmas lika mycket känns det som mot vad man hört andra behöva göra. Tömmer en gång per dag.

Väl värt varenda krona för sovrummet även om man önskade att den klarade att kyla våra 62 kvm. Kör dock en golvfläkt ibland i dörröppningen som sprider ut kylan till vardagsrummet och det känns som det gör skillnad i båda rummen även om effekten blir lägre.

Köpte också solfilm till sovrumsfönstret för att extra blockera ut solvärmens effekt och det sänkte temperaturen många grader även utan ACn igång så också det var väl värt varenda krona.

https://www.foliekniven.se/folie_meter.php?step=10&type=3091&...

Har inglasad balkong på översta våningen där det är veckat plasttak som tyvärr släpper in solvärmen ovanifrån så våra rullgardiner som är behandlade för att stänga ute solen hjälpte tyvärr inte där. Har funderat på om man ska försöka se över möjligheten att spänna upp tyg i taket på något sätt för att blockera solen ovanifrån. Några tips där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Endast 2.7kW kyleffekt, kommer troligtvis bli tufft att kyla 35m2 då det är maxstorleken som rekommenderas! Om du har bättre kylalternativ så kör på de i så fall. Satsa även på en kylaren med R290 som kylmedium för att hjälpa vår stackars natur

Tack för svar och input! Visste att de var bra att fråga
Har du tips på någon modell? Är inte så insatt mer än att Electrolux och De Longhi är bra märken. Kan lägga lite mer på en AC om det behöves.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jag köpte solfilm på Biltema (300x76 CM) för ca 250kr. Den "ska" ta bort 80% av värmen och 15% av ljuset. Satte upp den igår och ljusnivån är fortfarande helt ok. Satte ca 75% av fönstret är täckt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Du måste sätta på hela fönstret, lämnar du en fjärdedel av fönstret utan solfilm så kommer du inte få lika bra effekt.

Jag köpte för lite film när jag satte upp förra året och det vart skillnad när jag köpte till för att täcka sista biten. Nu känns rutan inte varm när solen ligger på för fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Sh4d0wfi3nd: Du måste sätta på hela fönstret, lämnar du en fjärdedel av fönstret utan solfilm så kommer du inte få lika bra effekt.

Jag köpte för lite film när jag satte upp förra året och det vart skillnad när jag köpte till för att täcka sista biten. Nu känns rutan inte varm när solen ligger på för fullt.

Ah, då får jag fixa till det i helgen. Tack!
Hur det ser ut spelar ingen större roll för denna sommar. Vill se om det hjälper bara. Sen ska jag nästa år snygga till, få exakta mått osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Fick hem min Delonghi PAC EX120 idag, snygg enhet! Blev förvånad att den var så tyst när jag läst reviews om att det ska vara som ett jetplan i ljudnivå. Silentläget lät mest som en vanlig fläkt tyckte jag så förstår inte vad folk förväntar sig riktigt i ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Utloppsadaptern är slangen som skall användas. Tömningsutloppet är om det behövs avrinning eller ej.
🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Så "utloppsadapter" är luftslangen?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

@93Clocker: Ja, det ska det vara. Och luftslangen ska alltid användas annars kommer du inte få någon som helst kylning i rummet utan varmluften sprutar bara ut där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@93Clocker: Ja, det ska det vara. Och luftslangen ska alltid användas annars kommer du inte få någon som helst kylning i rummet utan varmluften sprutar bara ut där.

Jo det vet jag men "utloppsadapter" har jag aldrig hört den kallas för.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

@93Clocker: Säkert en sån där härlig Google translate översättning som de använt för manualen