Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Angående Electrolux EXP35U538CW så har Mediamarkt dessa på lager (i alla fall enligt deras webbshop). Jag fick äntligen tummen ur och beställde en för upphämtning i min lokala Mediamarkt butik.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Har varit i lite kontakt med diverse fysiska Electrolux-butiker. Verkar som att en del av dem väntar sig leverans av EXP34U338CW och andra modeller nästa vecka, trots att min webbeställning som beställdes några dagar innan väntades tidigast i Juli.

Hade svårt att tro det först, men den butiken jag talade med senast berättade att beställningen hade lagts den 27e April, vilket visserligen var några dagar efter min beställning, men, möjlighteten finns med andra ord att de alltid ser till att hålla butikssaldot uppe med ett gäng enheter som inte hamnar i webbutiks-kön.

Jag hoppas på det bästa.

Skrivet av maniac:

Angående Electrolux EXP35U538CW så har Mediamarkt dessa på lager (i alla fall enligt deras webbshop). Jag fick äntligen tummen ur och beställde en för upphämtning i min lokala Mediamarkt butik.

Hmm.. se där ja. Kanske man ska beställa en där istället för säkerhets skull? Inte samma modell men ett bra alternativ.

edit: la en beställning med upphämtning i närmaste lagerhus som ligger cirka 200 meter från mitt hem, får se om den dyker upp där.

Så vad säger ni: EXP35U538CW eller EXP34U338CW? Min lägenhet är 51.5 kvadrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hmm.. se där ja. Kanske man ska beställa en där istället för säkerhets skull? Inte samma modell men ett bra alternativ.

edit: la en beställning med upphämtning i närmaste lagerhus som ligger cirka 200 meter från mitt hem, får se om den dyker upp där.

Så vad säger ni: EXP35U538CW eller EXP34U338CW? Min lägenhet är 51.5 kvadrat.

Jo, såg att Electrolux har några modeller med snarlikt namn. Denna har det också talats om i denna tråd och den enda som verkar finnas i lager. Får hoppas att den gör sitt jobb (om nu lagersaldot stämmer)

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Har varit i lite kontakt med diverse fysiska Electrolux-butiker. Verkar som att en del av dem väntar sig leverans av EXP34U338CW och andra modeller nästa vecka, trots att min webbeställning som beställdes några dagar innan väntades tidigast i Juli.

Hade svårt att tro det först, men den butiken jag talade med senast berättade att beställningen hade lagts den 27e April, vilket visserligen var några dagar efter min beställning, men, möjlighteten finns med andra ord att de alltid ser till att hålla butikssaldot uppe med ett gäng enheter som inte hamnar i webbutiks-kön.

Jag hoppas på det bästa.

Hmm.. se där ja. Kanske man ska beställa en där istället för säkerhets skull? Inte samma modell men ett bra alternativ.

edit: la en beställning med upphämtning i närmaste lagerhus som ligger cirka 200 meter från mitt hem, får se om den dyker upp där.

Så vad säger ni: EXP35U538CW eller EXP34U338CW? Min lägenhet är 51.5 kvadrat.

Stod inför samma val själv när jag skulle köpa i april. Efter lite forskning och debatterande här i tråden så kom vi fram till att EXP35U538CW var det bättre valet. De två modellerna har samma ljudnivå men EXP35U538CW har bättre kyleffekt och är dessutom den nyare modellen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Angående Electrolux EXP35U538CW så har Mediamarkt dessa på lager (i alla fall enligt deras webbshop). Jag fick äntligen tummen ur och beställde en för upphämtning i min lokala Mediamarkt butik.

Jag får ta och ge mig, den ACn jag beställde på whiteaway är ca 1.5-2 månader bort och alternativen var inte lika bra, jag köper denna istället. Blev ca 1300kr dyrare (aj) men får även 2.6 > 3.5 KW kyleffekt. Samt jag vill ha något i sommar, inte till hösten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Angående Electrolux EXP35U538CW så har Mediamarkt dessa på lager (i alla fall enligt deras webbshop). Jag fick äntligen tummen ur och beställde en för upphämtning i min lokala Mediamarkt butik.

Testade också att beställa en sådan här med upphämtning hos min lokala butik. Får vi se om 1-3 dagar stämmer.
Tack för infon i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hade beställt en EXP35U538CW den 3e Maj från Electrolux och fick ett tråkigt mail idag. Bara att ta pengarna tillbaka och beställa någon annanstans.

Citat:

Hej

Nu har vi äntligen fått in mer information från vår leverantör.

De kommer inte att kunna leverera någon AC förrens tidigast i slutet på September. Det kan även bli senare.

Detta är mycket beklagligt och vi förstår om detta orsakat er olägenhet.

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt en Electrolux-AC, var köpte ni fönsterkittet då? Många säljer ju själva ac:n men ingen säljer fönsterkittet som krävs för att montera den ordentligt...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimbaa:

Testade också att beställa en sådan här med upphämtning hos min lokala butik. Får vi se om 1-3 dagar stämmer.
Tack för infon i alla fall.

Skrivet av Schnell:

Hade beställt en EXP35U538CW den 3e Maj från Electrolux och fick ett tråkigt mail idag. Bara att ta pengarna tillbaka och beställa någon annanstans.

Jag ringde MediaMarkt nu ang den ACn för att bekräfta lagerstatus osv. De har precis fått in ett stort antal och de har många kvar sade han. Min håller redan på att hanteras av lagret och har fått en reserverad.
Passa på medan det finns om ni är sugna.

Edit:
"Vi lärde oss från förra året att förbereda en väldigt stor beställning av AC innan de tar slut". -Mediamarkt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ni med AC eller som planerar att köpa: vad har ni för elkostnader för AC:n? Hur mycket ökar elräkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ni med AC eller som planerar att köpa: vad har ni för elkostnader för AC:n? Hur mycket ökar elräkningen?

Har en i sovrummet, som i somras gick väääldigt mycket, och fick hem en till vardagsrummet, men den kom sista veckan det va varmt i somras, så inte hunnit använda den som ofta...
Men elräkningen va faktiskt mindre än vanligt, brukar bli det på sommaren, trots vi använder acn i sovummet rätt ofta på sommaren, och då under ca 9-10h per dygn... men använder ju datorer, TVs, projektorer och allt annat mycket mindre, och är i väg mer och är ute oftare...

Permalänk
Medlem

Fick precis mail från electrolux-home. 538:an levereras i mitten/slutet av september. Tycker ändå att jag var ute i god tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ni med AC eller som planerar att köpa: vad har ni för elkostnader för AC:n? Hur mycket ökar elräkningen?

I september låg min elförbrukning på 153 kWh, i Augusti när jag använde AC:n låg elförbrukningen på 395 kWh, körde den ganska flitigt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ringde MediaMarkt nu ang den ACn för att bekräfta lagerstatus osv. De har precis fått in ett stort antal och de har många kvar sade han. Min håller redan på att hanteras av lagret och har fått en reserverad.
Passa på medan det finns om ni är sugna.

Edit:
"Vi lärde oss från förra året att förbereda en väldigt stor beställning av AC innan de tar slut". -Mediamarkt.

Härligt! Tur att man är på rätt plats på rätt tidpunkt för en gångs skull då. Hoppas att min hinner dyka upp i min lokala mediamarkt innan veckans slut.

edit:

Skrivet av Brekker:

Stod inför samma val själv när jag skulle köpa i april. Efter lite forskning och debatterande här i tråden så kom vi fram till att EXP35U538CW var det bättre valet. De två modellerna har samma ljudnivå men EXP35U538CW har bättre kyleffekt och är dessutom den nyare modellen!

Tack så mycket, gjorde valet enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ringde MediaMarkt nu ang den ACn för att bekräfta lagerstatus osv. De har precis fått in ett stort antal och de har många kvar sade han. Min håller redan på att hanteras av lagret och har fått en reserverad.
Passa på medan det finns om ni är sugna.

Edit:
"Vi lärde oss från förra året att förbereda en väldigt stor beställning av AC innan de tar slut". -Mediamarkt.

Det var goda nyheter! Vill verkligen inte uppleva en sommar till utan AC

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ni som har köpt en Electrolux-AC, var köpte ni fönsterkittet då? Många säljer ju själva ac:n men ingen säljer fönsterkittet som krävs för att montera den ordentligt...

Köpte detta https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni... (som länkats tidigare i tråden).

Du behöver inte köpa Electrolux egna fönsterkit.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det gick snabbt, men jag kan tänka mig att även om de beställde 100 stycken (exempel) så försvann de rätt fort då Mediamarkt är lättare att handla av än tex Tretti / Whiteaway för vanlig konsument. Samt att trycket är enormt stort. Men igår fanns det "många kvar", om det innebar 10 eller 70 vet ju ingen egentligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det gick snabbt, men jag kan tänka mig att även om de beställde 100 stycken (exempel) så försvann de rätt fort då Mediamarkt är lättare att handla av än tex Tretti / Whiteaway för vanlig konsument. Samt att trycket är enormt stort. Men igår fanns det "många kvar", om det innebar 10 eller 70 vet ju ingen egentligen.

Jepp, gick åt väldigt fort, tur att man hann beställa. Får hoppas att min beställning blir löst sen och att den faktiskt dyker upp i min lokala butik reserverad åt mig. Är väldigt nojjig...

Permalänk
Medlem

Vi beställde hem följande:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Specifikationerna verkade helt i linje med vad jag var ute efter. Finns det något bättre med liknande specifikationer som inte kostar dubbelt?
Hemleverans är ett måste, NetOnNet har det gratis

Permalänk
Medlem

Köpte en Andersson Arc 3.1 häromdagen. Fungerar helt ok men låter också en hel del. Förhoppningsvis med lite mer kyleffekt när jag får hem ett riktigt fönsterkit.

Såg även att K-rauta hade en Woods i lager på webben och i en del butiker, kanske kan intressera några här?

Luftkonditionering Woods Roma G - 2995 :-

https://www.k-rauta.se/produkt/luftkonditionering-woods-torin...

Specifikationer:
• Kylkapacitet: 2 kW (7000 BTU)
• Effekt: 780 W
• Avfuktning: 19,2 liter/dag
• Luftflöde: 320 m³/h
• Fläktsteg: 2 st
• Ljudnivå: 57 dB
• Kylmedia: R290 (140 g)
• Längd, dräneringsslang: 1,5 m
• Diameter, dräneringsslang: Ø13 mm
• Mått: 280x680x330 mm
• Vikt: 18 kg

Permalänk
Permalänk

Hm vågar man beställa från den sidan, verkar inte ha faktura.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Vill rekommendera att köpa tättningskit för fönster på amazon.de. Kostar bara 150 Kr istället för en femhundring för ett airblock kit eller motsvarande i sverige. Se bara till att kolla storleken på ditt fönster först.

https://www.amazon.de/s?k=air+conditioner+window&crid=3OVUQ5M...

Permalänk
Medlem

Fick som sagt hem min Electrolux ChillFlex Pro (EXP34U338HW) igår.

Säger bara en sak.

WOW!!
Har tidigare haft en större och äldre Matsui MPA12KH och jag var orolig att denna nya Electrolux inte skulle vara någon skillnad i effekt på kyla i huset.
Men aj FAN vad fel man hade!
Hade maskinen igång i en timme och hela lägenheten på 63kvm kändes direkt svalare.
Har även en bordsfläkt som blåser in den kyligare luften in till sovrummet med så att det blir svalt även där.
Efter en timme var lägenheten riktigt sval och jag stängde ner maskinen och hade alla persienner nere och lägenheten var bra mycket svalare i ett par timmar efteråt senare mot kvällen.

Är supernöjd, redan efter en timmes användning.
Enorm skillnad gentemot gamla Matsuin som även var mycket mycket större i storlek.
Electrolux maskinen var rätt liten när jag först packade upp den.

Lite betyg.
Ljudnivå: 8/10 (MYCKET lägre ljudnivå jämfört med Matsuin)
Storlek: 9/10
Möjlighet att förflytta: 9/10
Fjärrkontroll: 8/10
Utseende: 7/10
Prisvärdhet: Priceless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hm vågar man beställa från den sidan, verkar inte ha faktura.

Inga problem, jag köpte ett fönsterkit därifrån. Sidan är legit på såvis, men hur de hanterar så pass stora leveranser vet jag ej.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hm vågar man beställa från den sidan, verkar inte ha faktura.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inga problem, jag köpte ett fönsterkit därifrån. Sidan är legit på såvis, men hur de hanterar så pass stora leveranser vet jag ej.

Beställde också fönsterkit därifrån. Levererat på 1 vecka utan problem.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för folk, nu med 80-90 % luftfuktighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Köpte en Andersson Arc 3.1 häromdagen. Fungerar helt ok men låter också en hel del. Förhoppningsvis med lite mer kyleffekt när jag får hem ett riktigt fönsterkit.

Såg även att K-rauta hade en Woods i lager på webben och i en del butiker, kanske kan intressera några här?

Luftkonditionering Woods Roma G - 2995 :-

https://www.k-rauta.se/produkt/luftkonditionering-woods-torin...

Specifikationer:
• Kylkapacitet: 2 kW (7000 BTU)
• Effekt: 780 W
• Avfuktning: 19,2 liter/dag
• Luftflöde: 320 m³/h
• Fläktsteg: 2 st
• Ljudnivå: 57 dB
• Kylmedia: R290 (140 g)
• Längd, dräneringsslang: 1,5 m
• Diameter, dräneringsslang: Ø13 mm
• Mått: 280x680x330 mm
• Vikt: 18 kg

Gällande arc 3.1 från Netonnet, att en AC låter räknar jag med, men hur stor skillnad är det beroende på hur hög fläkthastighet du kör med? Hur mycket väsnas kompressorn jämfört med fläkten? Planen är att ha den på lägsta fläktnivån (med kompressorn på) medan man sover, funkar den för det enligt din bedömning? Den är ju specad till 65 decibel som högst, att jämföra med Electrolux maskiner som är specade till 64 som några i tråden höjer till skyarna, låter ju som en väldigt liten skillnad. Har du hunnit bilda dig en uppfattning om du är nöjd med kylan och ac:n överlag? Funderar på en sådan själv.

Något jag finner märkligt med arc 3.1 är att de i bruksanvisningen menar att slangen ska vara 40 cm lång som högst, men att man ska ha 50 cm utrymme åt alla håll. I min värld är det omöjligt att uppfylla båda dessa kraven. Hade tänkt förlänga slangen till ca 2 meter.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Gällande arc 3.1 från Netonnet, att en AC låter räknar jag med, men hur stor skillnad är det beroende på hur hög fläkthastighet du kör med? Hur mycket väsnas kompressorn jämfört med fläkten? Planen är att ha den på lägsta fläktnivån (med kompressorn på) medan man sover, funkar den för det enligt din bedömning? Den är ju specad till 65 decibel som högst, att jämföra med Electrolux maskiner som är specade till 64 som några i tråden höjer till skyarna, låter ju som en väldigt liten skillnad. Har du hunnit bilda dig en uppfattning om du är nöjd med kylan och ac:n överlag? Funderar på en sådan själv.

Något jag finner märkligt med arc 3.1 är att de i bruksanvisningen menar att slangen ska vara 40 cm lång som högst, men att man ska ha 50 cm utrymme åt alla håll. I min värld är det omöjligt att uppfylla båda dessa kraven. Hade tänkt förlänga slangen till ca 2 meter.

Electrolux har ju tex "The hose can be extended from its original length of 38cm up to 150cm, but it is the best to keep the length to minimum required." Läst brukshandvisningen så det inte är nåt liknande?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.