Permalänk

Bilstereo problem

Jag har en volvo s60 -05 a som jag har själv kopplat in volvos slutsteg, (pa 200) på. Har en HU 650 stereo i bilen. Vid koll så upptäckte jag att den vänstra högtalaren i hatthyllan var helt tyst.

Dessutom tycker jag att ljudet är sämre på bilens vänstra sida. Detta var så även innan jag monterat slutsteget. Nån som vet vad detta kan bero på? Måste man uppdatera mjukvaran till stereon på volvo? Nån som vet vad det kan kosta?

Dock så blev det bättre ljud med slutsteget inkopplat. Framförallt jag jag har aux inkopplat o lyssnar på spotify.

Är amatör på sånt här.

Rille

Permalänk
Vila i frid

Du skriver nog på helt fel forum Tips @ https://volvoforums.com/forum/audio-visual-electronics-26/s60...

PDF-länken är borttagen men kan återfinnas på WaybackMachine.

Permalänk
Medlem

Det kan bero på många saker men tror din cd spelare har dåliga delar till vänstra förstärkaren som kan vara överhettade och dammiga så kortsluts eller rent av dålig, för små kablar och dålig kontakt kan vara några, testa bara koppla in gammal bandspelare eller något med aux kopplingar och låter det från vänster då är det fel på förstärkaren delen i cd spelaren.
Du kan även testa med bara mobilen och hörlurskontakt till slutsteget.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk

För att felsöka bakre högtalaren lyfter du ur bägge och byter plats på dom. Nu vet du om det är högtalaren som är trasig eller någon del innan den.

Vad gäller framsystemet, öppna bägge dörrarna och hör om det låter från både bas och diskant på bägge sidor. Inte heller ovanligt att kablarna som går genom dörrarna går sönder efter några år. Inte jättevanligt iofs, men det händer!

Orginalhögtalarna kan mycket väl vara trasiga, det är inte alltid kanongrejor som sitter där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

För att felsöka bakre högtalaren lyfter du ur bägge och byter plats på dom. Nu vet du om det är högtalaren som är trasig eller någon del innan den.

Vad gäller framsystemet, öppna bägge dörrarna och hör om det låter från både bas och diskant på bägge sidor. Inte heller ovanligt att kablarna som går genom dörrarna går sönder efter några år. Inte jättevanligt iofs, men det händer!

Orginalhögtalarna kan mycket väl vara trasiga, det är inte alltid kanongrejor som sitter där.

Ja ska testa det i helgen o plocka ner grejorna.

Permalänk
Skrivet av Rilleman3:

Ja ska testa det i helgen o plocka ner grejorna.

Volvo sa att det inte fanns nån mjukvara till min bil. Upptäckte idag min nöt att även högtalaren i vänster bakdörr ät tyst inte så konstigt då att det låter lägre på vänster sida i bilen.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du skriver nog på helt fel forum Tips @ https://volvoforums.com/forum/audio-visual-electronics-26/s60...

PDF-länken är borttagen men kan återfinnas på WaybackMachine.

Ok tack

Permalänk
Skrivet av Ponx:

Det kan bero på många saker men tror din cd spelare har dåliga delar till vänstra förstärkaren som kan vara överhettade och dammiga så kortsluts eller rent av dålig, för små kablar och dålig kontakt kan vara några, testa bara koppla in gammal bandspelare eller något med aux kopplingar och låter det från vänster då är det fel på förstärkaren delen i cd spelaren.
Du kan även testa med bara mobilen och hörlurskontakt till slutsteget.

ok ja

Permalänk

@Rilleman3: Nu är bilen fixad. Det var brott på kablarna mellan stereon och slutsteget.

Permalänk
Skrivet av Rilleman3:

@Rilleman3: Nu är bilen fixad. Det var brott på kablarna mellan stereon och slutsteget.

Var? Vid dörrens gångjärn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var? Vid dörrens gångjärn?

Vi får verkligen hoppas dom inte har dragit kablarna från stereon till slutsteget via dörrarna

Permalänk
Skrivet av Linus:

Vi får verkligen hoppas dom inte har dragit kablarna från stereon till slutsteget via dörrarna

Haha, slutsteg står det ju! Hade högtalare i huvudet som det pratades om tidigare..

Håller med, hoppas dom kablarna går en rakare väg

Visa signatur

Permalänk

Haha, slutsteg står det ju! Hade högtalare i huvudet som det pratades om tidigare..

Håller med, hoppas dom kablarna går en rakare väg

ja dom går längs "kardantunneln" bakåt till slutsteget under passagerarsätet fram.