Optimal placering av Atmos högtalare

Permalänk
Medlem

Optimal placering av Atmos högtalare

Hej!

Har ett litet knepigt rum och jag funderar lite på hur jag skall placera mina atmos högtalare, har för tillfället en 5.2 installation som jag kommer göra till en 5.2.2 installation.

Har tyvärr inte optimal placering av övriga högtalare men det fungerar OK med tanke på rummet och de öppningar som finns i rummet.

Så mina 2 funderingar kring placeringen av de 2 atmos högtalarna är antingen på väggen mellan frontarna och bakhögtalarna, kanske vinkla upp dem mot taket mer så ljudet kan studsa? Eller placera dem i taket och vinkla dem mot soffan. Vet inte riktigt vad som är bäst så därför vänder jag mig nu till er för tips.

Se nedan bild, allt är installerat sen innan förrutom "Atmos" högtalarna som jag märkt ut som A1 och A2.

Atmos högtalarna har 2 möjliga placeringar enligt mig, antingen i väggen där jag kan vinkla dem upp mot tak eller mot soffan. Eller upp i taket pekandes nedåt (fästena kan vridas så de kan då pekas mot soffan)

Som det är nu lutar jag mer åt att placera dem på väggen.

Kom gärna med feedback eller förslag!

Visa signatur
Permalänk

Du har säkerligen redan sett Dolbys underlag men försök att hålla dig till referens så gott det går, risken finns att du annars får konstiga effekter vid panoreringar.

Sen är högtalare för ”studsande” ljud en kompromiss, kommer aldrig få samma effekt som med högtalare placerade över lyssnaren.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har tittat på dolbys referens, men bor i lägenhet med ett konstigt format vardagsrum, har ingen möjlighet att möblera om.

Använder mig utav små surroundhögtalare för alla högtalare.

Då det blir väldigt fult att placera dem i taket så är ett alternativ att placera dem enligt nedan ritning och sedan vinkla dem neråt mot soffan. (ritat så vackert i blått)

Andra alternativet är att jag gör enligt min tidigare ritning, oftast kommer man kanske köra mer 7.1 .2 DTS än 5.2.2 ATMOS pga begränsningen i ATMOS material..

Klurigt detta särskilt när man inte har optimala förhållanden som referensbilderna visar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sätt högtalarna högt upp på väggen vinklade nedåt. Inget studsande i taket för bästa effekt.

Så här ser det ut hemma hos mig (5.1.2).

Kör med ett par SVS Prime Elevation som Atmoshögtalare och det funkar fin fint. Har du en vettig stärkare så får du även fejkat ljud (variant på Dolby Pro Logic 2?) via vanliga stereokällor men det vet du säkert redan.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Sätt högtalarna högt upp på väggen vinklade nedåt. Inget studsande i taket för bästa effekt.

Så här ser det ut hemma hos mig (5.1.2).
https://i.imgur.com/7Tsggyd.jpg

Kör med ett par SVS Prime Elevation som Atmoshögtalare och det funkar fin fint. Har du en vettig stärkare så får du även fejkat ljud (variant på Dolby Pro Logic 2?) via vanliga stereokällor men det vet du säkert redan.

Hej, tack igen för svar och att du tar dig tid.

Så enligt det du säger är det bäst att placera dem så här istället för att placera dem på sidan och vinkla dem nedåt?

Som du ser har jag en del öppningar som gör det lite svårt, samt att rummet är skiftat till vänster. (ljudet blir ändå helt okej med lite kalibrering.

Panoramabild på främre väggen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Hej, tack igen för svar och att du tar dig tid.

Så enligt det du säger är det bäst att placera dem så här istället för att placera dem på sidan och vinkla dem nedåt?

http://forumbilder.se/I5VEF/atmosplacering.jpg?width=150

Som du ser har jag en del öppningar som gör det lite svårt, samt att rummet är skiftat till vänster. (ljudet blir ändå helt okej med lite kalibrering.

Panoramabild på främre väggen.

http://forumbilder.se/I5VEF/d1567b7d-e831-44ef-a61e-39242d711fd3.jpg?width=150

Har försökt svara flera gånger men Swclockers ballar hela tiden ur....

Ta sikte på dina frontar, ovanför så högt upp på väggen du kan komma montera dina Atmoshögtalare med en lutning nedåt mot din lyssningsplats. Om du av någon anledning vill ha 4st Atmoshögtalare (spara dina pengar, 2st Atmoshögtalare räcker mer än väl för effekten) gör exakt samma sak på bakre sidan.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.