Permalänk
Medlem

Identifiera fiberuttag(?)

Hej,

Precis flyttat in en lägenhet där det påstås finnas fiber framdraget men jag undrar vad för typ utav utrustning/kablage jag behöver för detta. Det brukar vara fiber/data i det mittersta uttaget men jag är osäker.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

@Loffemega:

Det där är förmodligen ett Com hem-uttag så kallat "tre hål i väggen" https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/fiberkoax-...

Du borde således ha fler uttag om du har fiber?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe:

Det enda jag har hittat är två utav dessa uttag, ett i vardagsrum och ett i sovrum. Så det här Com hem uttaget är ej fiber? Har jag blivit lurad?!

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

@joeldeluxe:

Det enda jag har hittat är två utav dessa uttag, ett i vardagsrum och ett i sovrum. Så det här Com hem uttaget är ej fiber? Har jag blivit lurad?!

Slå din adress hos några operatörer och se vad de kan erbjuda. Kolla i elcentralen efter nätverksuttag eller medieomvandlare

Permalänk
Medlem

@Loffemega:

Både jag och nej. Teknisk sett är det fiber men där sista biten in i huset är Coax-kabel vilket Com hem kallar Fibercoax. Vanligtvis brukar det vara fiber hela vägen vilket är det absolut bästa. Du kan testa och göra en sökning på bredbandsval för att se om du har andra alternativ: https://www.bredbandsval.se

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loffemega:

@joeldeluxe:

Det enda jag har hittat är två utav dessa uttag, ett i vardagsrum och ett i sovrum. Så det här Com hem uttaget är ej fiber? Har jag blivit lurad?!

Om du inte hittar fiberuttag så är det inte fiber anslutet. Kolla med hyresvärd eller grannen för att ta reda på vad man kan få.

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Hittar inget fibererbjudande på min adress. I objektbeskrivningen så står det dock att fiber finns i området om man vill ansluta sig. En lokal leverantör sköter detta. När jag pratade med styrelseordförande i BFRn innan jag flyttade in så nämnde han att baspaketet var 10/10 men det även fanns möjlighet för 100/10.

Vad innebär fibercoax för mig i slutändan?

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

@joeldeluxe: Hittar inget fibererbjudande på min adress. I objektbeskrivningen så står det dock att fiber finns i området om man vill ansluta sig. En lokal leverantör sköter detta. När jag pratade med styrelseordförande i BFRn innan jag flyttade in så nämnde han att baspaketet var 10/10 men det även fanns möjlighet för 100/10.

Vad innebär fibercoax för mig i slutändan?

att internet går via coaxkabel istället för fiber och du inte kan få lika hög hastighet som fiber,
samt att du måste ha en box efter som gör om signalen till tp(måste man även vid fiber om inte har ett kort för fiber i datorn)

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

ComHem.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

att internet går via coaxkabel istället för fiber och du inte kan få lika hög hastighet som fiber,
samt att du måste ha en box efter som gör om signalen till tp(måste man även vid fiber om inte har ett kort för fiber i datorn)

Fast ja och nej, comhem levererar upp till 1.2gbit i fiberkoax näten oftast numera nedströms. Så jämfört med vanligaste Gbit lan näten är det lite mer. Men vem som kan ta del av det med 1gbit max i nätverkskort är oklart. Inte mätbart med vanlig dator@1 Gbit?

Med det sagt kan en koax ge den tjänsten till flera kunder samtidigt, inte en absolut begränsning alls,finns Massa kapacitet. Samma sak med fiber..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Att benämna det "Fiberkoax" är en ful taktik för att lura folk. Oavsett om man kan få samma hastighet (i teorin) så är det inte fiber. Man lurar slutkund att tro att det är en fibertjänst. Det skulle vara lika korrekt att kalla det gamla ADSL för Fiber-koppar, Fiber-ADSL, Fiber-telejack i sådana fall. Det är också fiber som matar in i andra änden. Ful taktik för en tjänst som inte är fiber.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

@joeldeluxe: Hittar inget fibererbjudande på min adress. I objektbeskrivningen så står det dock att fiber finns i området om man vill ansluta sig. En lokal leverantör sköter detta. När jag pratade med styrelseordförande i BFRn innan jag flyttade in så nämnde han att baspaketet var 10/10 men det även fanns möjlighet för 100/10.

Vad innebär fibercoax för mig i slutändan?

Det är bättre än ADSL och 4g, men sämre än fiber. Om det är comhem så är det bara dem du kan välja och du är låst till deras router/modem, men du kan brygga och sätta egen router om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Loffemega:

Både jag och nej. Teknisk sett är det fiber men där sista biten in i huset är Coax-kabel vilket Com hem kallar Fibercoax. Vanligtvis brukar det vara fiber hela vägen vilket är det absolut bästa. Du kan testa och göra en sökning på bredbandsval för att se om du har andra alternativ: https://www.bredbandsval.se

Nu vill jag inte vara den som är den, men du har inte helt rätt här. De finns inget som säger att de måste vara fiber först, och de gånger det faktiskt är de så bruka de sällan vara fiber fram till fastigheten, utan oftast till en stadsdel och sen är de koppar därifrån. Men de absolut vanligaste är ett de är koppar hela vägen från en sk CMTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Att benämna det "Fiberkoax" är en ful taktik för att lura folk. Oavsett om man kan få samma hastighet (i teorin) så är det inte fiber. Man lurar slutkund att tro att det är en fibertjänst. Det skulle vara lika korrekt att kalla det gamla ADSL för Fiber-koppar, Fiber-ADSL, Fiber-telejack i sådana fall. Det är också fiber som matar in i andra änden. Ful taktik för en tjänst som inte är fiber.

Men då får du ju i konsekvensens namn kalla fiber för fiber-ethernet/WAN/LAN e dyl, om vi pratar om en typisk lägenhetsinstallation.

Permalänk
Medlem

Leta i garderober eller liknande gärna nära ytter dörren så kanske du har fiber uttag där med. har ett par polare som bor i comhem hus med "3 hål i väggen" men dom har även fiber i garderob eller städskrubb närmast ytterdörren eller hallen.
även jag hade likadant men jag hade nog en klädkammare eller vad det heter i hallen som min fiber satt i. nästan så jag skulle få in datorn där om det inte vore för alla skohyllor som var ett med huset och inte gick att montera bort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Leta i garderober eller liknande gärna nära ytter dörren så kanske du har fiber uttag där med. har ett par polare som bor i comhem hus med "3 hål i väggen" men dom har även fiber i garderob eller städskrubb närmast ytterdörren eller hallen.
även jag hade likadant men jag hade nog en klädkammare eller vad det heter i hallen som min fiber satt i. nästan så jag skulle få in datorn där om det inte vore för alla skohyllor som var ett med huset och inte gick att montera bort.

Det är väldigt vanligt att uttagen sitter i närheten av ytterdörren eftersom det är enkelt att dra dit och annars brukar man få betala extra om man vill ha uttaget längre in, om vi pratar om installation efter byggår. Ibland sitter de inte ens i någon rimlig nivå utan kan sitta nästan uppe vid taket ovanför dörren. En annna detalj var att när jag hade Bredbandsbolaget så hade de använt en dosa som hade täcklock, så det såg bara ut som en vit blobb. Kontakten satt under ett lock där meningen var att man skulle koppla i och sedan leda ut den i slits och sätta tillbaka locket. I och för sig snyggare, men inte helt uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är väldigt vanligt att uttagen sitter i närheten av ytterdörren eftersom det är enkelt att dra dit och annars brukar man få betala extra om man vill ha uttaget längre in, om vi pratar om installation efter byggår. Ibland sitter de inte ens i någon rimlig nivå utan kan sitta nästan uppe vid taket ovanför dörren. En annna detalj var att när jag hade Bredbandsbolaget så hade de använt en dosa som hade täcklock, så det såg bara ut som en vit blobb. Kontakten satt under ett lock där meningen var att man skulle koppla i och sedan leda ut den i slits och sätta tillbaka locket. I och för sig snyggare, men inte helt uppenbart.

Innan jag flyttade ur min hyresrätt kom dom och satte uttag i både kök och vardags rum från boxen i klädkammaren. Fast på bostadsrätter gör dom nog inte så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Direkt från comhems hemsida.

Vi erbjuder tjänster via såväl vertikala som öppna nät. Med Com Hem som leverantör garanteras både du som fastighetsägare och dina boende stor valfrihet, ett brett produktutbud, konkurrenskraftiga priser och hög och stabil tjänstekvalitet. Vi ansluter i huvudsak till följande typer av fastighetsnät:

FiberKoax som byggs med fiberoptisk kabel till fastigheter och koaxialkabel i fastighetsnätet. Digital- och analog-tv kan anslutas utan separata boxar.
FiberLAN med fiber till byggnaden (FTTB) som byggs med fiberoptisk kabel till varje byggnad och partvinnad kopparkabel (Twisted Pair) i fastighetsnätet. Lägenhetsnät där datorer enkelt ansluts till RJ45-uttag. Digital-tv ansluts via digital-tv-mottagare (separat box).
FiberLAN med fiber till hemmet (FTTH) som byggs med fiberoptisk kabel till varje bostad, en mediaomvandlare per lägenhet och partvinnad kopparkabel (Twisted Pair) i lägenhetsnäten. Lägenhetsnät där datorer enkelt ansluts till RJ45-uttag. Digital-tv ansluts via digital-tv-mottagare (separat box).
Med FiberLAN och FiberKoax i fastigheter går det att kombinera det bästa av två infrastrukturer, vilket ger maximal enkelhet och flexibilitet för de boende. Som leverantör säkerställer vi att både vårt nät och fastighetsnätet möter de tekniska designkrav som specificeras i svensk och europeisk standard. Det medför såväl säkerhet som effektivitet och att du som fastighetsägare ges full valfrihet att anlita den operatör som du vill ha.

Så, FiberKoax är FIBER in i fastigheten. Men dem använder sig av koax inom själva fastigheten för enklare uppgradering då dem slipper göra ett nytt nät med cat kabel (eller fiber vilket är sälsynt).

Permalänk
Medlem

Hos mig sitter fiberuttaget över ytterdörren(skitbra ställe, eller inte?). Vet att vänner har haft det i sina garderober, i köket och såklart i vardagsrummet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Men då får du ju i konsekvensens namn kalla fiber för fiber-ethernet/WAN/LAN e dyl, om vi pratar om en typisk lägenhetsinstallation.

Jag måste ingenting. Jag påstår inte att en kopparinstallation är en fiberinstallation.

För övrigt så är en "typisk" installation i en lägenhet idag, en anslutning med fiber hela vägen till slutkund.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.