Min mikrofon fungerar inte, kan någon kunnig hjälpa mig?

Permalänk

Min mikrofon fungerar inte, kan någon kunnig hjälpa mig?

Hej. Det är såhär att min mikrofon inte fungerar. Den var sönder på mitt tidigare headset men idag köpte jag ett nytt och allt utom mikrofonen fungerar. Hör ljud osv osv. Misstänker att det är någonting med datorn. Datorn kan hitta mikrofonen, men kan inte plocka upp något ljud från den och när jag "lyssnar på enheten" så hörs det bara brus. Jag har testat felsöka, byta uttag, koppla in det i tangentbordets ljuduttag till och med men inte ens det fungerade... Testat uppdatera drivrutiner etc utan någon framgång över huvud taget. Den enda lösningen jag ser är att köpa en ny datorn men känns väldigt onödigt då jag endast haft datorn i 3 år och den är snabb och felfri på övriga plan. Har suttit och letat runt efter lösningar på internet i över en timme utan att hitta något som fungerar. Vad ska jag ta mig till? Någon annan som haft samma problem? Snälla hjälp mig innan jag blir helt galen.

Permalänk
Medlem

@limponovic: Modell på headset? Vilken kontakt använder du till datorn? USB eller 3,5mm?

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk

@morronrost: Jag köpte HyperX Cloud Alpha Pro, 3,5mm är det

Permalänk
Medlem

@limponovic: Är det en eller 2 uttag? Kan kanske vara så att du kopplar in mikrofonen i fel uttag?

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

@limponovic: Har du testat med dosan man får med? Om du bara använder 1 uttag för ditt headset menar det att du bara kommer att få ljud och inte mikrofon.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är Windows 10s privacyinställningar som spökar? In i Settings > Privacy > microphone och ge saker behörighet att använda den.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Det är inte så att det är Windows 10s privacyinställningar som spökar? In i Settings > Privacy > microphone och ge saker behörighet att använda den.

Nej jag har redan testat ändra där och fiffla. Händer ingenting. Allt är kopplat rätt, haft ett i princip likadant headset tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av morronrost:

@limponovic: Har du testat med dosan man får med? Om du bara använder 1 uttag för ditt headset menar det att du bara kommer att få ljud och inte mikrofon.

Har två, en för ljud och en för mic. Båda är i varsitt och jag har stoppat rätt, så dum är jag inte. Även testat stoppa i de som är på baksidan av datorn och där är det ingen skillnad, fortfarande inget ljud i micen. Så måste vara något med datorn och inte själva uttagen eller något. Nån inställning eller liknande, ingen aning.. :/

Permalänk
Medlem

HyperX headsets har vissa odokumenterade funktioner, mic feedback som slås på när man håller ned en viss knapp etc. Kan det vara något så enkelt som en toggle för mic mute? Och du har väl satt mikrofonen som Standardenhet för Inspelning i Windows?

Permalänk
Medlem

Har du testat microphone boost på +30dB i windows?