Hoppas någon med lite erfarenhet av lcd/oled skärmar kanske vet om felet med flimrande verticala linjer kan vara t-con kortet?
Liknande hände för ~ett år sedan, men då löste det sig med att låta den vara strömlös en kort stund.
En trevlig liten video med fenomenet:
Har testat låta den vara strömlös en längre tid, fabriksåterställning etc och garantin gick ut för 1.5 år sedan.
Den är rätt jäkla otymplig, men i helgen ska jag få hjälp att få ner de från väggen och skruva upp den, se ifall man kan se något på kretskorten.
@Skadeglad: Kan vara t-con som har problem. Eller något annat. Som alltid i den här situationen är att om felet är "fixbart" genom att byta ett kretskort så är tiden, möjligheterna och kostnaderna för att själv finns rätt felorsak, finna rätt komponent och sedan byta komponenten – det blir ofta ett projekt som överskuggar kostnaden och besväret för att köpa nytt. Eller köpa en begagnad B6:a för den delen.
B6:n är en bra TV och känner du att det är värt att lägga energi på den kan du också på egen kostnad ta den till serviceverkstad och betala en felsökningsavgift och få offert på reparation. Beroende på din hemförsäkring kan du också få viss kompensation den vägen.
Lösning: Garantitiden var 2år, men det hjälpte inte direkt då felet blev permanent efter 2 år och 4 månader. Felet var ej t-con kortet utan själva panelen. Eftersom felet skett temporärt 2 ggr under garantitiden, så var min ståndpunkt att det var ett fabrikationsfel och därmed ett reklamationsärende (3 års reklamationsrätt i Sverige).
I går kom en service tekniker med en ny panel och nu kan jag återigen njuta av en riktigt fin tv-bild.
Kostnad i kronor = 0, tidsåtgång: många timmar under 7 veckors tid.
Eftersom felet skett temporärt 2 ggr under garantitiden, så var min ståndpunkt att det var ett fabrikationsfel och därmed ett reklamationsärende (3 års reklamationsrätt i Sverige).