Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Ser mer lovande ut än D3. Både combat och skill om de går tillbaka. Men man vet aldrig. Blir det samma tröttsamma hack n slash ala konsolkramare då får det va...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Jag fick ett väldigt bra intryck av David Kim som Rhykker intervjuade, Kim är en av två lead designers, han verkar ha full koll på scenen och vill ha community feedback, mycket vettiga idéer och förklaringar till hur och varför det ser ut som det gör, medans den andre lead designern Joe Shelley verkade vara rätt clueless, han svarade kanske på allt, verkade ha 0 koll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte händelsevis. Level gör man för att få skillpoints och få tillgång till gear. Att något skalas är i sig inte en motsägelse till att utveckla sin karaktär.. faktum är att det snarare talar för att man borde lära sig klassen och skaffa bättre gear.

Jag anser att man levlar för att göra sin karaktär bättre precis på samma sätt som man skaffar utrustning. Därför anser inte jag att saker ska skala efter level, för då kan man lika gärna skala efter utrustning också, för det är principiellt samma sak.
Jag ser ingen logik i att om jag är level 100 så är helt plötsligt monstren i första zonen exempelvis 100 gånger svårare (eller vad man nu har för skalning) att ta ihjäl än var de var när jag började. Eller att om jag är level 1 så går det lika bra att slå ihjäl sista bossen som om jag vore level 100. Vill man ha spelet på det viset så tycker jag personligen att det är bättre att man inte har levels överhuvudtaget för då tillför den mekaniken egentligen inget alls.

Så vad tycker du gör skalning bra?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Avstängd

Är spelet lätt och konsol anpassat säljer det mer. (sämre spel)
Är spelet svårare och tar lång tid att levla säljer det sämre. (bättre spel)

Ekonomin styr så blir alltid ett sämre spel

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Vad det som snyggaste till med BF V från alpha till release? För om du menar Ray Tracing så kom ju det efter release. Overwatch har jag ingen aning eftersom jag inte brytt mig, googlade lite snabbt och tyckte det såg likadant ut i alpha som vid release. WoW alpha såg ju bättre ut än i alpha än vad det gjorde vid release.

Permalänk
Skrivet av ALmo:

Jag är riktigt hype över detta!!

Rhykkers Stream av demon på Blizzcon visar tydligt hur stor skillanden är mellan D3 och D4. Färgerna är lagom nertonade och grafiken är avsevärt mer detaljerad och verklig. All vegetation och päls rör sig naturligt! Absolut störst skillnad är på ljussystemet och hur skuggorna rör sig. Detta är rikigt snyggt tycker jag!
Framför allt är alla regnbågsfärgade spells borta! Till och med Sorc spells upplever jag som naturliga med tillfredställande färgade.

Hur kan man inte se den gigantiska skillnaden mellan D4:
https://www.youtube.com/watch?v=6ZtmNAMxwMM

Och D3:
https://www.youtube.com/watch?v=XzDqFJwriRg

Har jag väldigt svårt att begripa...

Jag tycker de har landat helt rätt! En mogen värdig arvinge till D2. D4 kommer bli riktigt nice!

Håller med! Dom som säger att D4 ser ut precis som D3 har nog inte spelat D3 på ett tag. Däremot så tycker jag inte att gameplay trailern dom visade vid presentationen riktigt gjorde grafiken rättvisa, eftersom det var så många snabba klipp. När jag såg den tänkte jag att det var likt D3. Men då hade jag inte spelat D3 på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefir_Tribe:

Håller med! Dom som säger att D4 ser ut precis som D3 har nog inte spelat D3 på ett tag. Däremot så tycker jag inte att gameplay trailern dom visade vid presentationen riktigt gjorde grafiken rättvisa, eftersom det var så många snabba klipp. När jag såg den tänkte jag att det var likt D3. Men då hade jag inte spelat D3 på ett tag.

Rhykkers video var riktigt nice, jag kikade igenom hela i morse. Dock större mig lite på att han gjorde om uppdraget flera gånger istället för att springa runt och utforska lite mer av kartan. Fast de kanske var mer begränsade än bara i speltid. Iaf så fick man en hyffsad idé om hur spelet var i videon och jag blev och är mer spelsugen på D4 nu efter hans video.

Jag är lite orolig att de snor för mycket från D3, tänker på skills som wraith of berserker, frenzy osv. Lite av tjusningen i ett nytt arpg är i mitt tycke att upptäcka nya attacker.

Jag gillade bossfigthen, att när bossen attackerade så försvann 90% av livet. Det talar för att det kommer bli svårare moment och utmanade delar i spelet. Vilket jag uppskattar. Det fanns dock utmaningar tidigare även i D3 tex uberbossar på T10 på äldre patcher var verkligen galet svåra och en rejäl tillfredställelse när man till slut lyckades klara det. Obs gamla patchar då, idag är det nog galet lätt att besegra dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Men du sa att grafiken såg ut som skräp. Det är inte så stor skillnad på grafiken. Du kanske bör hitta bättre adjektiv? D4 grafiken är i klass med t.ex. Lost Ark. Fast det är inte lika kontrastrikt eller har så hög färgmättnad som det spelet. Men de har sagt att målet är att göra D4 mer dystert och mörkt och det gör man inte med Lost Arks färgpalett.

Grafiken är väl skräp om den ser ut som sin föregångare som är 8-9 år gammal som också hade skräp-grafik? Men ja du har rätt, jag kan inte använda samma adjektiv eftersom det faktum D4 kommer se relativt sett sämre ut än vad D3 såg ut med tanke på att det kommer vara mer än 10 år mellan spelen när det släpps. Urusel är kanske ett mer passande adjektiv som du gillar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Grafiken är väl skräp om den ser ut som sin föregångare som är 8-9 år gammal som också hade skräp-grafik? Men ja du har rätt, jag kan inte använda samma adjektiv eftersom det faktum D4 kommer se relativt sett sämre ut än vad D3 såg ut med tanke på att det kommer vara mer än 10 år mellan spelen när det släpps. Urusel är kanske ett mer passande adjektiv som du gillar?

Så du tycker grafiken i Lost Ark ser urusel ut? För det är vad du säger. Jag har kollat lite Lost Ark videos med max inställningar på Youtube och det är snyggt, men inte direkt så man trillar av stolen. Ser ut att vara statisk ljussättning t.ex. och dungeons ser väldigt ljusa och stela ut.

Permalänk
Medlem

@Enity:

Dock är inte skalningen så svart eller vit vilket gör att det inte riktigt får rätt bedömning.
Det kommer finnas andra typer av skalning i t ex instanser/dungeons där det finns golv och tak. Utöver det vet vi inte än.

Så jag spekulerar att det kommer finnas golv och tak för skalningen beroende på vad det är för något man gör, var du är och vilken level du (baserat på Dvid Kim och Rhykkers kommentarer) är och inte bara en mer rak linje som du menar.

Personligen tycker jag också att det främjar gruppspelet då jag enklare kan spela med mina vänner som generellt inte har lika mycket tid att spela och hamnar därför oftare på efterkälken men samtidigt kommer det finnas saker som de inte kan spela än för att de helt enkelt är för låg level.
Så, enligt mig, tycker jag de slår ett bra slag för olika möjliga typer av spelare.

(Byter fokus)
Sedan är jag faktiskt lite orolig över hur utvecklingen för konsoler kommer att eventuellt påverka helheten.
Jag spelar aldrig på konsol men i spel som har crossplay idag märks det stor skillnad ofta på både typ av spelare och hur spelaren interagerar med spelet.
Det kanske beror på utvecklingsprocessen av spelet... Oklart.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Enity:

Dock är inte skalningen så svart eller vit vilket gör att det inte riktigt får rätt bedömning.
Det kommer finnas andra typer av skalning i t ex instanser/dungeons där det finns golv och tak. Utöver det vet vi inte än.

Så jag spekulerar att det kommer finnas golv och tak för skalningen beroende på vad det är för något man gör, var du är och vilken level du (baserat på Dvid Kim och Rhykkers kommentarer) är och inte bara en mer rak linje som du menar.

Personligen tycker jag också att det främjar gruppspelet då jag enklare kan spela med mina vänner som generellt inte har lika mycket tid att spela och hamnar därför oftare på efterkälken men samtidigt kommer det finnas saker som de inte kan spela än för att de helt enkelt är för låg level.
Så, enligt mig, tycker jag de slår ett bra slag för olika möjliga typer av spelare.

(Byter fokus)
Sedan är jag faktiskt lite orolig över hur utvecklingen för konsoler kommer att eventuellt påverka helheten.
Jag spelar aldrig på konsol men i spel som har crossplay idag märks det stor skillnad ofta på både typ av spelare och hur spelaren interagerar med spelet.
Det kanske beror på utvecklingsprocessen av spelet... Oklart.

Jag förstår inte hur skalning av spelvärlden skulle främja gruppspelande, antingen så är du överlevlad mot monstren eller så är dina vänner underlevlade. Det som i ditt fall skulle kunna vara rimligt det är ju istället då en funktion som låter dig som överlevlad sänka din level. Fortfarande så bör det vara en funktion som är valfri så inte t.ex. boostning omöjliggörs. Men nej, jag ser ingen situation där skalning är något som är att föredra.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Grafiken är väl skräp om den ser ut som sin föregångare som är 8-9 år gammal som också hade skräp-grafik? Men ja du har rätt, jag kan inte använda samma adjektiv eftersom det faktum D4 kommer se relativt sett sämre ut än vad D3 såg ut med tanke på att det kommer vara mer än 10 år mellan spelen när det släpps. Urusel är kanske ett mer passande adjektiv som du gillar?

Tror alla menar den artistiska stilen påminner om D2 inte den tekniska biten av grafiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Så du tycker grafiken i Lost Ark ser urusel ut? För det är vad du säger. Jag har kollat lite Lost Ark videos med max inställningar på Youtube och det är snyggt, men inte direkt så man trillar av stolen. Ser ut att vara statisk ljussättning t.ex. och dungeons ser väldigt ljusa och stela ut.

Nej, D4 ser uruselt ut för att vara ett spel som kommer kanske 2021/2022. Jag gillar dock att du har så svårt att acceptera att det ser så pinsamt dåligt ut, men det kanske är D2 nostalgi känslorna som styr :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Nej, D4 ser uruselt ut för att vara ett spel som kommer kanske 2021/2022. Jag gillar dock att du har så svårt att acceptera att det ser så pinsamt dåligt ut, men det kanske är D2 nostalgi känslorna som styr :P?

I slutändan är det subjektivt. Jag tycker inte det ser pinsamt dåligt ut, men jag sitter inte heller och är fascinerad eller hänförd av grafiken. Jag hade å andra sidan aldrig förväntat mig det heller.

Permalänk
Medlem

@Enity:
I min värld är det lite av en smidighetsgrej att det finns skalning. Inte helt ovanligt heller att jag gillar någon zon mer än någon annan och då är det trevligare att kunna får spela den zonen fast skalad till min level snarare än att spela zoner jag inte tycker om bara för att det inte finns skalning.

Däremot boostning är viktigt i ett spel som Diablo.
Om det innebär att kunna döda allt på högsta svårighetsgrad snabbt om och om som i D3 igen eller hoppa mellan specifika platser/instanser vid rätt char level för bäst exp/h som i D2.
Jag tror att skalningen gör att man får boosta på ett sätt som mer liknar D2 helt enkelt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Jag skiter lite i grafiken, all vikt och tid ska läggas på gameplay, framför allt repetitions biten och syfte med att lägga tid på end game samt ett lite mer komplext talent och skilltree, tycker det såg väldigt enkelt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

@Xinpei: Vad det som snyggaste till med BF V från alpha till release? För om du menar Ray Tracing så kom ju det efter release. Overwatch har jag ingen aning eftersom jag inte brytt mig, googlade lite snabbt och tyckte det såg likadant ut i alpha som vid release. WoW alpha såg ju bättre ut än i alpha än vad det gjorde vid release.

Animationer framförallt. Kantutjämning likaså. Sedan att Wow alpha såg bättre ut än Release är ju iof. subjektivt but cmon?

Skrivet av Boredbynoobs:

Nej, D4 ser uruselt ut för att vara ett spel som kommer kanske 2021/2022. Jag gillar dock att du har så svårt att acceptera att det ser så pinsamt dåligt ut, men det kanske är D2 nostalgi känslorna som styr :P?

Ja. Varför ska man inte acceptera din subjektiva åsikt som något objektivt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lär sig av misstagen med trean och inte gör det "always online" igen... (konsolversionerna av trean gick ju faktiskt att köra offline). Annars får det bli bojkott igen av samma anledning.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: De sa under panelen att det är online mode som gäller. Inget offline. Detta kan ju iof ändras, men inte så troligt med tanke på D3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

@s0sdaf: De sa under panelen att det är online mode som gäller. Inget offline. Detta kan ju iof ändras, men inte så troligt med tanke på D3.

Tråkigt att höra, men tack för infon!

Permalänk

Någon annan som tyckte att trailern va sjukt snygg? Kändes mörkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensengvall:

Någon annan som tyckte att trailern va sjukt snygg? Kändes mörkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Blizzards marketing och CGI team är det som håller företaget vid liv och säljer spelen. Jag har inte spelat ett Diablo spel men D4 trailern gav mig chills och gav mig en vill ha känsla. Den känns mörk utan att det blir skrikigt och att någon försöker vara punk.

Lite som hur dem sålde BFA med Warbringers Jaina.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Den enda frågan är...Är D4 skrivet för DX12 eller DX11 med stöd för DX12?
Om det är DX11 så nej tack, jag vill inte ha en till laggfest. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror Blizzard har kastat blickar på Path of Exile. Deras fokus på skillbyggande och överlag "mörkare" tema får mig att tro att de vill ta över en del av den marknaden.

Permalänk
Medlem

Diablo 3 saknar slitet och den där YES känslan när man väl hittar något man vill ha. Den känslan dör ut med set från lvl 70 start och när man får första multiplier itemet. Saknar grindet och strävan att hitta just det där itemet. Hoppas att runorna kommer tillbaka med någon form av värda likt 2an som valuta för trades. Hoppas också att man inte blir över sköljd med legendarys utan att dom just ska vara legendarys.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk är på tok för negativa. Det såg riktigt bra ut tycker jag. Tror dock inte vi kan vänta oss det snart.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det jag främst tänker på är svårighetsgraden. Hardcore, inget AH o få grejer av folk. Måste finnas nåt incitament till att lira igenom det själv med upphittade grejer.

Tycker gömman förstör för en om man använder den i.o.m. att man kan då ha supergrejer till andra klasser utan att ha letat.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tycker det såg bra ut för att vara ett sådant spel som det handlar om . Spelar fortfarande d2 även d3 ibland . Hoppas väl på att det som D2 blir ett spel nästan utan avslut ( Man vill ha alla rune Words ). Vi får väl se kan bara hoppas 3 an är ett bra spel men inte i närheten av 2 an . Man spelar ju inte dessa spel för bländande grafik utan för känslan när man lyckats få typ en enigma etc .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Gillar't, känns som dom satsar lite mer på D2s atmosfär men med D3s gameplay.

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Så som dem har "slaktat" diablo 3 så har jag inga större förväntningar på diablo 4 och väldigt oklart om det blir ett köp alls.

Det är ju ett helt annat team nu. För mig blir det ett köp, även om jag även såhär precis efter blizzcon känner mig ganska neutralt inställd. D3 var hypetrain i kubik för mig, och naturligtvis levde det aldrig upp till mina förväntningar. Det blev till slut ett bra spel i och med RoS, men för min del hade det lika gärna kunnat heta något annat än Diablo.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja