Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

Permalänk
Melding Plague

Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

I en intervju svarar chefsdesignern på hur Blizzard tacklat mikrotransaktioner i Diablo IV, där det beryktade auktionshuset inte återkommer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Otippat, Activision

Permalänk
Medlem

Sagt det tidigare. Ser inga problem med det så länge som det endast är cosmetics (vilket det är). Inga lootlådar är bra, var och en får själv välja vad man vill köpa, enkelt och bra, ingen får mer övertag över någon annan. Kan vara bra om även Diablo skulle kunna få någon form av inkomst för att flyta på och utvecklas vidare. Diablo 3 hade RMAH men som stängdes ned, då var det bara pengar från köp av spelet som drog in pengar och därmed så föll utvecklingen och nu är spelet i en oändlig cykel av nya säsonger med minimala uppdateringar.
Sedan är jag inte förvånad heller med tanke på att Heroes of the Storm, Overwatch, Hearthstone, World of Warcraft och Starcraft 2 faktiskt har kosmetiska föremål att köpa, varav Overwatch har sina boxar och Hearthstone sina kortpaket vilket är mer "gambling".

Men men, jag är positiv till det ändå. Bara att hålla tummarna på att det inte blir några regnbågar, enhörningar och hamburgare på pinne.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Sorgligt men väntat. WoW har det, Overwatch har det så varför ska inte Diablo ha det tänker Activision.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Samma sak sa Bethesda och Blizzard är om möjligt ännu mindre heliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd

Jag är mest förvånad att folk köper detta för att få en rosa rustning eller vad de nu kan vara. Bra iallafall att man inte kan köpa fördelar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

jag hade inte väntat mig något annat men det är ändå trist att höra.

dom borde gjort som PoE, dvs free to play med kosmetisk mtx eller så säljer dom spelet för fullt pris och sedan är det slut där, det vore det optimala men vi lever i dåliga tider för spelvärlden där girigheten styr.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Hoppas på fina outfits som i Lost Ark!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Där sjönk köplusten en (stor) smula...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Samma sak sa Bethesda och Blizzard är om möjligt ännu mindre heliga

Skickades från m.sweclockers.com

Jo tänkte just på F76 när dom sa bara kosmetiskt, nu ska man inte bara köpa sig fördelar, man ska först köpa rätten till att få rätten att köpa fördelarna. Inception på en ny nivå.

Företag och löften är alltid värt noll.

Jag spelar gladeligen D2 på mina retro maskiner, inga micro transaktioner där inte och man kan sätta upp eget battlenet om man så önskar så full kontroll.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte det minsta om microtransactions så länge det inte påverkar spelet.
Vet inte varför folk hatar det, typ alla framgångsrika spel har microtransactions lol.

Permalänk
Medlem

Bra, då behöver jag inte intressera mig för det här spelet i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad de gör så kommer inte alla vara nöjda.

Personligen kommer jag bara att spela igenom spelet ett par gånger och detta påverkar inte den känslan negativt. Men såklart jobbigt för alla som utvecklat allergi mot mikrotransaktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det är en mindre sak men kan boosta ekonomin till D4 stenhårt. Så länge de inte påverkar spelet så mycket, inga problem. Men vill absolut inte ha något disco då, utan något i linje med estetiken från D2.

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem med det så länge vi får se oftare content updates än vad diablo 3 fick

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag förstår inte varför microtransaktioner i spel är så hemskt, speciellt när det uttalat ej ger fördelar.... eller är det för att man INTE kan köpa legendary gear och döda allt om man har råd som är det dåliga?
Låt folk köpa rosa svärd eller rida på en enhörningar, spela roll. Har man dålig karaktär eller en missbrukarpersonlighet så man plöjer ner pengar man inte har, ja då ska man ju inte spela spel utan söka hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag är mest förvånad att folk köper detta för att få en rosa rustning eller vad de nu kan vara. Bra iallafall att man inte kan köpa fördelar.

Well av samma anledning som det finns CS skins eller skins i Dota. Sätter lite färg på tillvaron. Kul helt enkelt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Grymt bra! 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Trist om det påverkar grundspelet allt för mycket. Visst, kanske inte så många som bryr sig om "fashion" i Diablo-spel, men om gear pieces blir medvetet alldagliga för att lättare sälja in de "coola" kostymerna är det i slutändan vi spelare som får mindre bang for the buck. Spelet lär inte komma förrän 2021, så mycket kan hända när det kommer till monetarisering av spel tills dess. Få utvecklare som jag litar på när det kommer till uttalanden som dessa. Activision/Blizzard är inte någon av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra, eftersom det inte är pay to win på något sätt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

typ alla framgångsrika spel har microtransactions

Nu vet jag inte hur din definition av "framgångsrika" ser ut, men utgår man från någonting mer påtagbart som exempelvis "lönsamma" är det säkerligen en tämligen liten andel som har någon form av mtx. Högre om man enbart inskränker sig till de senaste åren, men inte i närheten av "typ alla".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu vet jag inte hur din definition av "framgångsrika" ser ut, men utgår man från någonting mer påtagbart som exempelvis "lönsamma" är det säkerligen en tämligen liten andel som har någon form av mtx. Högre om man enbart inskränker sig till de senaste åren, men inte i närheten av "typ alla".

LOL
Fortnite
OW
CSGO
DOTA
WOW

etc.

Framgångsrika som i att de spelas av miljoner spelare.
Och ja man kan knappast säga att några utav dessa inte är "lönsamma" lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag är mest förvånad att folk köper detta för att få en rosa rustning eller vad de nu kan vara. Bra iallafall att man inte kan köpa fördelar.

Generellt handlar det om valjakt som oftast står för majoriteten av alla köp. Valar kan köpa digitalt skräp för tiotusentals kronor, i vissa extrema fall över miljonen. Vilket ibland är orsaken man undrar om utvecklaren är en idiot och försöker sälja skräp x-ggr dyrare än vad du betalde för spelet.
Mikrotransaktioner är normalt inte riktade mot normala och rationella människor.

Hade dock en polare som är en av de smartaste personerna (IQ) jag känner lyckades köpa skräp för ca 40k I ett mobilspel. Han har dock lite av en samlarmani, så de lyckade uppenbarligen rycka i rätt morrhår.

Att artificiellt "förstöra/förlänga" ett spel som ubisoft eller diverse "pay to win" spel borde förbjudas helt.
Borde också införas begränsningar hur mycket folk kan spendera i spelet, lura idioter/barn på pengar är knappast etiskt försvarbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Generellt handlar det om valjakt som oftast står för majoriteten av alla köp. Valar kan köpa digitalt skräp för tiotusentals kronor, i vissa extrema fall över miljonen. Vilket ibland är orsaken man undrar om utvecklaren är en idiot och försöker sälja skräp x-ggr dyrare än vad du betalde för spelet.
Mikrotransaktioner är normalt inte riktade mot normala och rationella människor.

Hade dock en polare som är en av de smartaste personerna (IQ) jag känner lyckades köpa skräp för ca 40k I ett mobilspel. Han har dock lite av en samlarmani, så de lyckade uppenbarligen rycka i rätt morrhår.

Att artificiellt "förstöra/förlänga" ett spel som ubisoft eller diverse "pay to win" spel borde förbjudas helt.
Borde också införas begränsningar hur mycket folk kan spendera i spelet, lura idioter på pengar är knappast etiskt försvarbart.

Hundratals miljoner folk i världen är inte normala eller rationella människor, feelsbadman.

Permalänk
Medlem

Menlöst, det är jue bara kosmetiska saker. Yay, någon vill se annorlunda ut.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

Jag tycker det är bra, eftersom det inte är pay to win på något sätt.

Jag tycker det är bra att det inte är pay to win på något sätt.

Och jag hade uppskattat det än mer om de nöjde sig med fullpris för spelet som finansiering. Eller valt free to play med denna modell att betala för skins.
Att välja båda finansieringsalternativ är jag kanske lite mer kluven till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Obligatoriskt "jag förstår inte varför folk tycker MTXs är dåliga men måste ändå uttrycka mina åsikter om detta"

Permalänk
Medlem

Eftersom man kommer stöta på andra spelare runt om i Sanctuary hoppas jag att de kosmetiska som kan köpas inte bryter atmosfären. Vill inte se folk springa runt med vingar och rosa gear som man kan göra i D3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

Jag förstår inte varför microtransaktioner i spel är så hemskt, speciellt när det uttalat ej ger fördelar.... eller är det för att man INTE kan köpa legendary gear och döda allt om man har råd som är det dåliga?
Låt folk köpa rosa svärd eller rida på en enhörningar, spela roll. Har man dålig karaktär eller en missbrukarpersonlighet så man plöjer ner pengar man inte har, ja då ska man ju inte spela spel utan söka hjälp.

Främst för att utseendet på spelet kommer byggas utifrån en businessmodell att dra in pengar på utseendet snarare än att bara göra så bra spel utseendemässigt som de kan.

Det här kan vara en förträfflig tradeoff om spelet istället blir billigare.
Men gäller fortfarande fullpris så ser jag en nackdel för kund men jag har svårt att se fördelen för kunden alltså.

Därför är väl kombon av dessa två betalmodeller inte så jätteexalterande direkt.

Aja. Vi får väl se vad det innebär. Inte döma förhårt i förväg 😉.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det stora problemet som jag ser med det hela är att det frångår den klassiska diablo-stilen som ActiBlizz hävdar att dom vill få tillbaka. När man började med skräp som såg ut som skräp, för att med hårt slit samla på sig bra grejer som såg bra ut. Att kunna börja act 1 med skräp som ser ut som ”endgame”-D3 sabbar den känslan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD