Excelhjälp. Lägga ihop och matcha två olika listor med liknande men inte samma data.

Permalänk

Excelhjälp. Lägga ihop och matcha två olika listor med liknande men inte samma data.

Hej!
Är ingen superfena på Excel, men har ändå hyfsad koll på vad jag gör.
Men nu vill jag göra en grej jag gått lite bett på, det är säkert ganska simpelt men kan inte riktigt lista ut hur jag ska göra

Jag har idag två olika listor.
Lista ett med namn, samt status.
Lista två med namn, samt kontaktinfo.

Jag skulle vilja matcha så jag kan bygga ihop en lista som innehåller namn, status och kontakt. (för att kunna sortera och kontakta dom med en viss status)
Det som varit problemet är att lista 1 med namn och status innehåller ungefär 100 flera poster än lista 2 med namn och kontaktuppgifter.
Och att det då inte går att göra en simpel sort och bara lägga ihop dom utan massa extra pill.

Tack på förhand för hjälp!

Lista 1
Grej 1 | Status 3
Grej 2 | Status 2
Grej 3 | Status 1
Grej 4 | Status 3
Grej 5 | Status 3
Grej 6 | Status 1

Lista 2
Grej 1 | Kontakt 1
Grej 2 | Kontakt 2
Grej 5 | Kontakt 3
Grej 6 | Kontakt 4
Grej 8 | Kontakt 5
Grej 9 | Kontakt 6

Resultat: Lista 3
Grej 1 | Status 3 | Kontakt 1
Grej 2 | Status 2 | Kontakt 2
Grej 3 | Status 1 |
Grej 4 | Status 3 |
Grej 5 | Status 3 | Kontakt 3
Grej 6 | Status 1 | Kontakt 4

Permalänk
Vila i frid

Är du helt låst till Excel? Du har inte möjlighet att köra det på en lokal/extern MSSQL? Enklast eftersom du redan kör Microsoft Excel? SQL Express är gratis upp till 10 GB data.

https://www.youtube.com/watch?v=kW5GsrRqv-M

...och det kan bli lite enklare (om storlek på datat kan tänkas svulla till sig) genom att kunna exekvera T-SQL i Stored Procedures.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Är du helt låst till Excel? Du har inte möjlighet att köra det på en lokal/extern MSSQL? Enklast eftersom du redan kör Microsoft Excel? SQL Express är gratis upp till 10 GB data.

https://www.youtube.com/watch?v=kW5GsrRqv-M

...och det kan bli lite enklare (om storlek på datat kan tänkas svulla till sig) genom att kunna exekvera T-SQL i Stored Procedures.

Spännande! Får kolla på det i framtiden. Tack!

Lyckades fixa det genom lite sammansättningar / splittningar av celler, tillsammans med Match() funktionen och lite sortering! (lite liknande VLOOKUP alltså).
Lite stökigt men fungerade.