Permalänk
Medlem

Kolink Satellite

Hej!

Är det någon som byggt med det här chassit? Funderar på att köpa ett sådant för att bygga in lite överblivna delar.

Jag kan inte köpa något större (ska stå i en TV-bänk) och priset känns rätt, men jag tänker att någon kanske har någon erfarenhet av det som gör att jag måste tänka om.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt göra en galleritråd, men efter att det inte blev helt lyckat nöjer jag mig med ett svar i denna tråd.

Inledningsvis var jag inne på att köpa Louqe Ghost S1, men det chassit har ju lite begränsningar när det gäller storlek på komponenterna som passar - när jag såg Kolink Satellite tänkte jag att det borde kunna gå att göra en liknande kompakt lösning som min gamla Tyst SteamMachine

Fördelen med Kolink Satellite, förutom att det är ett chassi med lågt pris - är att det tar grafikkort som är bredare än 2slot:

Ett riktigt tyst grafikkort som jag fastnat för är Asus Dual EVO 2060 Super:

Tyst grafikkort, men hela 2.7 slots brett

Här är måtten och begränsningarna i lådan:

En annan fördel är att det tar ATX nätaggregat (med vissa begränsningar) och jag tänkte "maxa" utrymmet i lådan med dessa komponenter:

Moderkort: Asus Rog Strix B360-I Gaming
CPU: Intel i5-9600KF
CPU-Kylare: Noctua NH-D15
Nätaggregat: Seasonic Focus GX 750 (140mm djupt)
Grafikkort: Asus Dual EVO 2060 Super

Såhär hade jag tänk att allt skulle passa ihop

Enligt Kolink ska grafikkort på upp till 280mm passa, men det stämmer inte (280mm är längden på hela lådan) utan max är 267mm som mitt Asus kort är:

Nätaggregatet kan max vara 140mm djupt när man har ett långt grafikkort:

Tillräckligt med utrymme för att precis få in kontakterna bak på nätaggregatet

CPU-kylaren Noctua NH-D15 är 165mm hög och går precis in, men var lite för bred och gick emot kanterna på chassit när jag hade den tänkta orienteringen - men när jag vred den 90 grader så passade den.

När jag efter lite om och men fick ihop allting med kablarna så fungerade det fint inledningsvis och den var väldigt tyst, men efter ett tag med full belastning höjdes ljudnivån allteftersom varmluften bara cirkulerade i lådan och inte hade någonstans att ta vägen.

Tyvärr finns ingen plats kvar för fläktar för att få ut luften och lösningen var att köra med locket av - då är datorn viskande tyst.

Kolink Satellite kostade mig endast 329:- på Webhallen, men nu tittar jag på att kanske införskaffa Ncase M1 istället (med annan cpu-kylare och nätaggregat)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pulver:

Jag hade tänkt göra en galleritråd, men efter att det inte blev helt lyckat nöjer jag mig med ett svar i denna tråd.

https://i.imgur.com/NxbxBFA.jpg

Inledningsvis var jag inne på att köpa Louqe Ghost S1, men det chassit har ju lite begränsningar när det gäller storlek på komponenterna som passar - när jag såg Kolink Satellite tänkte jag att det borde kunna gå att göra en liknande kompakt lösning som min gamla Tyst SteamMachine

Fördelen med Kolink Satellite, förutom att det är ett chassi med lågt pris - är att det tar grafikkort som är bredare än 2slot:

https://i.imgur.com/PqTsGdn.jpg

Ett riktigt tyst grafikkort som jag fastnat för är Asus Dual EVO 2060 Super:

https://i.imgur.com/02PcZiM.jpg

Här är måtten och begränsningarna i lådan:

https://i.imgur.com/t3Zs3jL.jpg

En annan fördel är att det tar ATX nätaggregat (med vissa begränsningar) och jag tänkte "maxa" utrymmet i lådan med dessa komponenter:

https://i.imgur.com/dUeuCTS.jpg

Moderkort: Asus Rog Strix B360-I Gaming
CPU: Intel i5-9600KF
CPU-Kylare: Noctua NH-D15
Nätaggregat: Seasonic Focus GX 750 (140mm djupt)
Grafikkort: Asus Dual EVO 2060 Super

https://i.imgur.com/zTEHCm9.jpg

Enligt Kolink ska grafikkort på upp till 280mm passa, men det stämmer inte (280mm är längden på hela lådan) utan max är 26,7cm som mitt Asus kort är:

https://i.imgur.com/afeGJRV.jpg
https://i.imgur.com/Q3uWkdQ.jpg
https://i.imgur.com/G5ki8Oz.jpg

Nätaggregatet kan max vara 14cm djupt när man har ett långt grafikkort:

https://i.imgur.com/cYSpJrB.jpg

CPU-kylaren Noctua NH-D15 är 165mm hög och går precis in, men var lite för bred och gick precis emot kanterna på chassit när jag hade den tänkta orienteringen - men när jag vred den 45 grader så passade den.

https://i.imgur.com/M9oCE4R.jpg

När jag efter lite om och men fick ihop allting med kablarna så fungerade allting fint inledningsvis och den var väldigt tyst, men efter ett tag med full belastning höjdes ljudnivån allteftersom varmluften bara cirkulerade i lådan och inte hade någonstans att ta vägen.

Tyvärr finns ingen plats kvar för fläktar för att få ut luften och lösningen var att köra med locket av - då är datorn viskande tyst.

Kolink Satellite kostade mig endast 329:- på Webhallen, men nu tittar jag på att kanske införskaffa Ncase M1 istället (med annan cpu-kylare och nätaggregat)

Jag tror inte du ska ha cpukylaren vriden så där, går det inte att vrida den så den linjerar med ventilationsöppningen ? ev kan man ju även ta bort all plåt i öppningen och använda ett galler eller inget alls för det brukar öka flödet och minska turbulensljuden.
Jag tycker det borde kunna bli bra om man har en "rättvänd" kylare och så ska man nog ha en sfx nätdel också för att få mera plats för luften i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Pulver: Riktigt bra info! Överväg att göra en egen recensionstråd!

@mrqaffe: SFX i ett så stort chassi som detta känns inte rimligt.
Gällande kylaren så krockade den ju med chassitsidan enligt inlägget.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@mrqaffe: SFX i ett så stort chassi som detta känns inte rimligt.
Gällande kylaren så krockade den ju med chassitsidan enligt inlägget.

Jo det kan ju vara en helt olämplig kylare men det är ju en atx nätdel där idag och sfx är ju mindre och går att få tag i på ett enkelt sätt men man kan ju ha nått med halva nätdelen utanför lådan också men det blir ju betydligt dyrare med en sån lösning och frågan är om det finns nått som orkar med ett spelgrafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@mrqaffe: Vad är syftet med att stoppa in en SFX-nätdel? Det sitter ingen direkt ventilation i fronten att döma av plåten som inte är perforerad.

Du får inte plats med ett större grafikkort eller moderkort med ett mindre nätaggregat.
Titta på Fractal Design Node 304, samma layout. Rätt vanligt för cube-chassin.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@mrqaffe: Vad är syftet med att stoppa in en SFX-nätdel? Det sitter ingen direkt ventilation i fronten att döma av plåten som inte är perforerad.

Du får inte plats med ett större grafikkort eller moderkort med ett mindre nätaggregat.
Titta på Fractal Design Node 304, samma layout. Rätt vanligt för cube-chassin.

Mera plats i lådan för luftrörelser utan att nätdelen är i vägen lika mycket, det brukar ju gå att använda för att sänka ljudnivå eller temperaturen.
De flesta sfx nätdelar är väl dessutom minst 80+ platinum klassade vilket också är en fördel då de själva värmer lådan mindre.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Mera plats i lådan för luftrörelser utan att nätdelen är i vägen lika mycket, det brukar ju gå att använda för att sänka ljudnivå eller temperaturen.
De flesta sfx nätdelar är väl dessutom minst 80+ platinum klassade vilket också är en fördel då de själva värmer lådan mindre.

Jo, kanske en grej. Tror dock inte man köper ett dyrt SFX-nätagg för 1000-1500 kr och detta chassit för 300 kr och kombinerar?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, kanske en grej. Tror dock inte man köper ett dyrt SFX-nätagg för 1000-1500 kr och detta chassit för 300 kr och kombinerar?

Seasonic Focus GX 750 som sitter på bilden kostar ju 12-1500 kr
En Corsair SF 600 kostar 1350 -1500 så man kan ju säga att åtminstone de 2 finns i samma prisklass men det finns ju billigare atxnätdelar, jag utgick från bilderna och funderade lite hur jag själv kunde tänkas göra för att bygga i den lådan eftersom jag är sugen på att göra en liten pc men inte vet riktigt hur för jag vill kunna ha 4 minnesplatser eller åtminstone 64 Gbyte ram utan att bli ruinerad och helst slippa grafikkort men det blir dyrt att köra 32 GByte stickor speciellt om man tvingas till so dimm.
Jag väntar med spänning på att 4000 apuerna släpps eller åtminstone visas på CES för det borde komma en 8 kärrnig am4 apu när det verkar komma bärbara versioner och om gudarna är goda så kommer nån med ett m itx moderkort med 4 minnesplatser i stället för plats för grafikkort vilket är helt onödigt om man inte ska bygga en dedikerad spelmaskin, apuerna har bra nog grafik för att köra 4k hdr monitorer både på skrivbordet och för film och enklare spelande.
Gillar verkligen Asrock A300 förutom minnesplatserna, hade den varit lite större och haft 4 vanliga minnesplatser hade det blivit en sån direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack, tack

Lite galet trångt kanske, men det är roligt att testa gränserna.

Det var ju tänkt lite som en 'recensionstråd' först med ett galleri och fler bilder när allt är monterat med kabeldragning och så, men jag stoppade nu när jag är lite osäker på om jag ska ha kvar chassit.

Jag hade ursprungligen tänkt att nätaggregatet skulle vara vänt så att fläkten var riktad inåt i lådan och därmed drog ut varmluft - men det finns inte hål för att montera det så utan fläkten drar istället in kalluft till nätaggregatet från fronten.

Det är givetvis lätt fixat genom att modda lite eller med en bracket, men frågan är om det räcker för att drar ut varmluften - det är ju dock enkelt att testa

CPU-kylaren går som sagt emot kanten på chassit (och nätkontakten) om jag vänder den i 'rätt' riktning - det går säkert att modda också, men jag avvaktar än så länge lite med att såga/borra i chassit.