Permalänk

Resor via Kiwi.com och skumt mejl

Hej!

Har för första gången bokat flygbiljetter via Kiwi.com. När jag hade skrivit in alla uppgifter och godkänt köpet så fick jag omedelbart ett skumt mejl som kommer från en avsändare som heter "PayU" och innehållet i mejlet gissar jag står på något slaviskt språk. Jag har bara läst mejlet, inte klickat på något i det.
Det riktiga bekräftelsemejlet (från Kiwi.com) kom en stund senare. Där stod det på svenska och såg mer normalt ut. Ca en timme senare kom fler mejl från Kiwi som innehöll boardingkort.

Har någon annan här på forumet gjort biljettbokningar via Kiwi.com och vad är era erfarenheter av denna webbsida? Har någon annan upplevt skumma mejl?

När jag har googlat på Kiwi.com så har jag inte hittat några direkta varningstecken, och flygresor.se hänvisar en till Kiwi.com för att boka resor.

Funderar på vad man ska göra med det skumma mejlet då det är lite oroväckande att det skickades till mig omedelbart efter köp. Är mina betalkortsuppgifter säkra tro?
Kiwi.com verkar inte ha någon jättebra support då man tydligen måste logga in för det. Tänkte därför kolla folks erfarenhet här först.

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara att kiwi.com använder sig av?:
https://www.payu.cz/
Att det är liknande klarna?

Permalänk
Skrivet av danne215:

Det kan inte vara att kiwi.com använder sig av?:
https://www.payu.cz/
Att det är liknande klarna?

Det skulle det kunna vara! Det gör mig lite mindre oroad men lite dumt att de inte skickar ut ett sådant mejl på engelska i alla fall.

För övrigt är jag ändå nyfiken på vad folk har för erfarenheter av Kiwi.com. Om resor och biljetter fungerat bra?

Permalänk
Medlem

@VivoVivo123: Har själv aldrig använt mig av kiwi.com så har tyvärr inga egna erfarenheter.
Hade själv dubbelkollat så alla boardingkort och sådant stämmer innan jag kommer fram till flygplatsen samt kollat extra noga vad som gäller med bagaget framför allt om du åker utan incheckat bagage. Har själv fått betala 500 kronor i onödan på flygplatsen då jag inte läste på ordentligt om vad som gällde med handbagage hos wizzair.
Stämmer bara boardingkortet och flygbiljetten hos flygbolaget hade jag varit hel lugn.

Permalänk
Skrivet av nardur92:

Det skulle det kunna vara! Det gör mig lite mindre oroad men lite dumt att de inte skickar ut ett sådant mejl på engelska i alla fall.

För övrigt är jag ändå nyfiken på vad folk har för erfarenheter av Kiwi.com. Om resor och biljetter fungerat bra?

Å andra sidan så drogs ju pengarna för biljetterna från kortet direkt, så förstår inte varför jag skulle få mejl från PayU då? Jag ska ju inte betala en faktura...