Grafikkort till 350W nätaggregat

Permalänk
Medlem

Grafikkort till 350W nätaggregat

Hej!
Jag har köpt en begagnad MSI Nightblade MI2-047EU till min son som fyller 11 imorgon.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3624331

i5 6400
Intel B150
GeForce® GTX 950 2GB GDDR5
8GB DDR4

Har beställt 16GB SO-DIMM

Nätaggregatet är bara 350W och av specialformat (L*B*H 190*100*40mm). Tror det är 80+ Bronze...

Fråga 1.
Jag tänkte uppgradera Grafikkortet men är begränsad av nätaggregatet på 350W.
Jag undrar om det kan tänkas funka med ett 2060 Super 8GB? Tycker det verkar vara mest "bang for the buck" just nu. (AMD verkar dra mer ström)

Fråga 1b.
Om det är gränsfall, kan man underklocka kortet ngt för mindre strömförbrukning?

Länk till test av 2060 Super 8GB:
https://www.sweclockers.com/test/27800-nvidia-geforce-rtx-206...

I tabellen för strömförbrukning ser man att systemets totala förbrukning (utan överklockning) ligger på:
Max: 290W
Medel: 265W
Idle: 40W

Med tanke på att det är en pytteliten dator med strömsnål processor och speciallösning för kylning etc så har jag en tanke om att det ska fungera...

Grabben växer väl ur datorn på ett par år men tanken är att grafikkortet ska få hänga med lite längre.
Idag spelar han mest Overwatch och väntar på tvåan.

Vad tror ni?

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parsifal:

Hej!
Jag har köpt en begagnad MSI Nightblade MI2-047EU till min son som fyller 11 imorgon.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3624331

i5 6400
Intel B150
GeForce® GTX 950 2GB GDDR5
8GB DDR4

Har beställt 16GB SO-DIMM

Nätaggregatet är bara 350W och av specialformat (L*B*H 190*100*40mm). Tror det är 80+ Bronze...

Fråga 1.
Jag tänkte uppgradera Grafikkortet men är begränsad av nätaggregatet på 350W.
Jag undrar om det kan tänkas funka med ett 2060 Super 8GB? Tycker det verkar vara mest "bang for the buck" just nu. (AMD verkar dra mer ström)

Fråga 1b.
Om det är gränsfall, kan man underklocka kortet ngt för mindre strömförbrukning?

Länk till test av 2060 Super 8GB:
https://www.sweclockers.com/test/27800-nvidia-geforce-rtx-206...

I tabellen för strömförbrukning ser man att systemets totala förbrukning (utan överklockning) ligger på:
Max: 290W
Medel: 265W
Idle: 40W

Med tanke på att det är en pytteliten dator med strömsnål processor och speciallösning för kylning etc så har jag en tanke om att det ska fungera...

Grabben växer väl ur datorn på ett par år men tanken är att grafikkortet ska få hänga med lite längre.
Idag spelar han mest Overwatch och väntar på tvåan.

Vad tror ni?

Tack för svar

Ett 1660Ti är ett mycket vettigare val sett till strömförbrukning och mer än kraftfullt nog för din son.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ett 1660Ti är ett mycket vettigare val sett till strömförbrukning och mer än kraftfullt nog för din son.

Tack för tipset!

Inte helt enkelt att jämföra strömförbrukning på grafikkort men det verkar skilja ca 50W på 1660TI och 2060S.

Permalänk
Medlem

Du kan även titta på ett 1660 Super, är bara några enstaka procent långsammare än ett 1660ti fast till ett bättre pris.
Förmodar att du har koll på att det finns rätt strömanslutningar från nätdelen?

Permalänk
Hedersmedlem

Här är en bra tabell från Sweclockers test av Sapphire Radeon RX 5500 XT Pulse. Där finns mätvärden från Sweclockers effekttestning av hela system. Det kan ge en viss fingervisning om hur mycket en nätdel på 350W klarar av. (Du vill ju helst ha lite marginal dock och inte ligga på 100%...)

Källa: https://www.sweclockers.com/test/28729-sapphire-radeon-rx-550...

Det är sant att AMD:s äldre kort (Polaris-korten, d.v.s. RX 5xx) drar mer ström än Nvidias i samma prestandaklass, men Navi-korten (RX 5xxx), t.ex. Radeon RX 5500 XT är faktiskt mer effektiv än Geforce GTX 1650 Super som den tävlar med prestandamässigt.

Med det inte sagt att RX 5500 XT är ett bra köp rent generellt, senast jag kollade så var det omotiverat dyrt jämfört med konkurrerande kort.

Din burk drar sannolikt lite mindre ström en Sweclockers testsystem, så värdena i tabellen ovan är sannolikt högre än vad du skulle få med liknande kort.

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Tänk på att Sweclockers testar Med en i7 8700K som drar mer än @Parsifal system. Jag är såklart med dig i övrigt.

Som andra säger så är det enligt mig ett 1660Ti eller 1660 Super TS bör sikta in sig på. Men kolla väldigt noga vilken modell som går in i det chassit eller om du har tillräckligt med PCIe strömkontakter för den modell du väljer.

Permalänk

Skulle säga 1050ti 4gb varianten. Går väl att driva det på ett 9v batteri.

Permalänk
Medlem

@282Sleeper:

Man kanske vill lira spel i över 3fps också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Du kan även titta på ett 1660 Super, är bara några enstaka procent långsammare än ett 1660ti fast till ett bättre pris.
Förmodar att du har koll på att det finns rätt strömanslutningar från nätdelen?

Ok, tack för tipset.
Det finns 2 6-pins strömanslutningar. Har för mig att det ska funka med adapter,
2x6 pin till 8 pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 282Sleeper:

Skulle säga 1050ti 4gb varianten. Går väl att driva det på ett 9v batteri.

Blir för dyrt med batterier i längden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@pv2b:

Tänk på att Sweclockers testar Med en i7 8700K som drar mer än @Parsifal system. Jag är såklart med dig i övrigt.

Som andra säger så är det enligt mig ett 1660Ti eller 1660 Super TS bör sikta in sig på. Men kolla väldigt noga vilken modell som går in i det chassit eller om du har tillräckligt med PCIe strömkontakter för den modell du väljer.

Har drygt 30cm på längden så det är hyfsat, speciellt med tanke på hur extremt litet chassiet är.

Tänkte mig en sån här adapter:

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Jo, jag har ju tittat lite på liknande tabeller. 5500 XT är ju utan tvekan snålare än 2060S! Finns från 2200kr enligt prisjakt. Blir ju nästan halva prestandan också...

Permalänk
Medlem

Jag har byggt några datorer genom åren men aldrig funderat så mycket på just strömförbrukning. Bara valt ett lite overkill PSU och glömt saken.

Om jag försöker räkna ut (baserat på lite googlingar) vad systemet drar ser det ut så här.

[W]

CPU 65
MOBO 30
SSD 8
DDR4 SO-DIMM 2*8GB 4
DVD 20 (Avstängd)
FAN 3+3
LED 1

det ger 114W om allt går på Max. Han har aldrig använt DVDn på datorn han har. BT och WiFi kan vara inaktiverade också.

Kringutrustning USB.
HyperX lurar
Tangentbord RGB
Mus RGB
De ryms väl i "MOBO watt-budgeten".

Tycker det borde gå att ha 180W Grafikkort och ändå lite marginal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parsifal:

Har drygt 30cm på längden så det är hyfsat, speciellt med tanke på hur extremt litet chassiet är.

Tänkte mig en sån här adapter:
https://www.databyran.nu/bigimages/products/kablage/asus_14001-00610100.jpg

Går utmärkt. Och har du plats för 30cm så räcker det nog för de flesta tänkbara kort.

5500XT är verkligen inte prisvärt i dagsläget. Och 2060 Super är nog något onödigt. Dessutom så bör du inte ligga för nära maxgränsen för PSU, det blir varmt och det är nog inte de bästa komponenterna i en så klen OEM-dator.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma problem så jag köpte en effektmätare på Kjell & Co. Med den kunde jag se hur mycket burken drog utan grafikkort vilket gav mig en uppfattning om hur mycket effekt jag hade tillgängligt för grafikkortet.

Nu är det mer komplicerat än att bara titta på (nominella) effektsiffror men det minskar risken för felköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag hade samma problem så jag köpte en effektmätare på Kjell & Co. Med den kunde jag se hur mycket burken drog utan grafikkort vilket gav mig en uppfattning om hur mycket effekt jag hade tillgängligt för grafikkortet.

Nu är det mer komplicerat än att bara titta på (nominella) effektsiffror men det minskar risken för felköp.

Fiffiigt tips. Tror jag har en sån som är utlånad...

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och svar!
Jag ska försöka återkomma när jag köpt grafikkort och gjort lite mätningar. Troligen efter helgerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att effekten din nätdel drar från väggen inte nödvändigtvis är samma som din nätdel levererar till datorn! Nätdelen är inte 100% effektiv, därför kommer en effektmätare vid väggen visa mer än den faktiska effekten dina komponenter drar.

Såvida din nätdel inte är totalt skräp kan du räkna med att din nätdel har en verkningsgrad på minst 80%.