Asus 27" LED 4K PG27UQ värt 17990 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

@Gamers:

Kan hända men jag har svårt för den barnsliga loggan "PREDATOR" rakt nedanför bilden ; ) Det skulle vara guld värt om de skrotade den och tryckte dit något mer diskret i skrivstil. Jag är 46 år och inte 16.

Håller med, fast man kan ju ta svart eltape och modda, eller strunta i vad som står på den.
Har själv passerat gott och väl 45 utan att reta mig för mycket på detta, njuter av resten istället mångdubbelt upp.

Skrivet av macmann1:

Fast det där är ju väldigt personligt. Jag tycker inte VA duger för "normalt bruk som spel" alls, det är alldeles för mycket eftersläpningar.

Enda TN duger till är spel på intensiv nivå där enbart fps räknas och kvaliteten på bilden saknar betydelse då det kostar fps och . I övrigt suger TN hästgötapetter utan konkurrans.
Har testat 32" IPS 4K 60hz, 27" TN 1080p 240hz och 43" VA 4K 144hz. Tur att den 27" 1080p 240hz inte var min egen då den var överprisad delux för vad den är och färgskiftningar alltextra från annat än rakt framifrån, svärtan inte i närheten av VA.

Permalänk

@Gamers:

Jag tror inte att macmann1 jämförde VA med TN-skärmar utan mellan VA och IPS : )

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
99:e percentilen

Skulle personligen aldrig i mitt liv betala 17 000 kr för en skärm med en fläkt. Någon med andra användningsmönster kan ju resonera annorlunda såklart, men du har redan nämnt att du är ljudkänslig.

Själv har jag en XV273K. Kör 4K @ 120 Hz på skrivbordet och 1440p @ 144 Hz i spel, framförallt av rena GPU-prestandaskäl (RTX 2060 Super) men också på grund av det bättre flytet.

Observera att XV273K saknar FALD och seriösa möjligheter att återge HDR. I övrigt är det en fantastisk skärm (som dock i princip kräver mjukvara för styrning av ljusstyrkan, något som är extremt segt i skärmens egna menyer).

Skrivet av Arnzeal:

Jag kör FreeSync istället för GSync vilket all in all är samma sak förutom att jag mister min range från 30 - 144hz (GSync) till 40-120hz (FreeSync).

Säker? FreeSync ska funka mellan 48 och 144 Hz enligt @Laxpudding (givet att man kliver ner i upplösning eller färgdjup då såklart):

Freesync-spannet för skärmen är 48–144 Hz men de flesta lär köra den inom intervallet 48–120 Hz eftersom 120 Hz är högsta frekvens vi kan nå med 8-bitars RGB-signal.

(120 Hz-begränsningen vid 4K och 8-bitars RGB-signal gäller även med Nvidia-kort, som du säkert vet.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Gamers: Precis som @Grafikante säger, det var IPS och VA du själv tog upp och som jag fortsatte prata om. Jag skulle aldrig välja VA framför en IPS för spel. Men det gör uppenbarligen många andra.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

Kablage till en 4K-skärm?

Räcker det med en HDMI-kabel mellan grafikkortet och en 4K-skärm och kan ni tipsa om någon kabel med hög kvalitet?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Utan att kasta för mycket skit så får jag känslan att det är flertalet som svarat som aldrig sett eller testat skärmen i fråga IRL. Det har, hårt draget, inte jag heller, men jobbar i butik och har jämfört Acer X27 som ligger i samma klass och pris som den i OP mot en XB271. Både äger den sistnämnda privat och har kört den bokstavligen sida vid sida med X27.

Har inte varit annat än nöjd med min XB271. Har även en B7 OLED, som naturligtvis ger bättre bild etc, men det fattar man ju utifrån OLED kontra LCD osv. Men JÄVLAR vad den ser beige ut bredvid X27:an i HDR dock. Kräver naturligtvis att man antingen kollar på video som är det, eller spelar spel som stödjer det (vilket väl dock känns som att det är de flesta nyare spel nu?), men när man har det är det ju faktiskt natt och dag. I viss mån subjektivt hur mycket man uppskattar det naturligtvis, men som jag ser det är det den enda anledningen att överväga den över XV27 eller motsvarande. XV27 är ju bildkvalitetsmässigt i min erfarenhet att jämföra med XB271, subjektivt ingen nämnvärd skillnad i färgåtergivning. Däremot 4K naturligtvis, men som någon skrev tidigare så tycker jag det är relativt liten upplevd skillnad att gå från 1440P till 4K.

Så om man överväger dessa modeller med 4K HDR FALD etc., var väl införstådd med att det bör vara HDR (1000) som väger tyngst, tillsammans med bakgrundsbelysningen. Annars kan du ju spara upp till 8-10K på en 4K IPS men ej HDR (eller HDR 400 vilket effektivt är ej HDR, sorry ).

Sen så är det ju en objektivt väldigt dyr skärm, med en hög nackdelar. Fläkt (i synnerhet i HDR-läge), 98Hz (rätta mig om jag har fel någon) i 4K HDR och FALD belysningen är ju fortfarande inte OLED, utan ger ganska starka "halos" runt ljusa föremål på annars mörk bakgrund osv.

Så är knappast en perfekt skärm, men är definitivt den bästa bildupplevelsen jag sett hittills i en 27" monitor, förutsätt att du nyttjar HDR och FALD:en kan ju ge ett lyft oavsett antar jag. Dock på bekostnad av några Hz kontra billigare modeller. Är väl upp till var och en om de tycker det är värt det och det kommer ju naturligtvis komma likvärdiga modeller som kryper ner i pris så småningom om man vill vänta.

Permalänk

@Saber3K:

Din beskrivning är intressant men jag kan ändå inte bortse från dem som har beskrivit sina 4K-skärmar som en fantastisk upplevelse. Väldigt svårt att veta vem som har mest rätt ; ) Jag tänker att om jag beställer en sådan skärm nu mot Klarna-avbetalning så bör den vara betald i sommar då de nya 3080 TI-korten ska komma och då beställer jag ett sådant. Detta kanske låter lite slösaktigt men jag är en casual gamer som prioriterar visuella intryck över fps. Ekonomin bör också tåla denna belastning om jag är sparsam i övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Grafikante:

Räcker det med en HDMI-kabel mellan grafikkortet och en 4K-skärm och kan ni tipsa om någon kabel med hög kvalitet?

Du kör med Displayport till dessa kablar då HDMI i nuvarande form och existens når 60 Hz med 4K och 8 bitars färg. För displayport är det DP8K-kablar som gäller: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Nu brukar det annars följa med en vettig DP-kabel med de här skärmarna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du kör med Displayport till dessa kablar då HDMI i nuvarande form och existens når 60 Hz med 4K och 8 bitars färg. För displayport är det DP8K-kablar som gäller: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Nu brukar det annars följa med en vettig DP-kabel med de här skärmarna.

Tack, viktig information.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@Gamers: Precis som @Grafikante säger, det var IPS och VA du själv tog upp och som jag fortsatte prata om. Jag skulle aldrig välja VA framför en IPS för spel. Men det gör uppenbarligen många andra.

Eftersom du inte gillar eftersläp oavsett om det är mer eller mindre märkbart är det TN du antyder då dom har minst av den varan och det är allmänt erkänt att VA duger för normalt bruk. Hur mycket eftersläp man "är känslig för" är däremot personligt och beroende på vad man gör.

Sen är det inte vad man vill eller inte, är vad som erbjuds. Liten kraftigt överprisad 27" med IPS eller hyfsat stor 43" alt 65" med VA till klart bättre pris för vad det är och man avskyr TV som monitor. För dryga 18000kr så är det minst 43" 144hz som gäller för att vara värt pengarna eller behåller jag dom.