Laptop för programmering & netflix som är lätt att ta med sig [7000-14000 SEK]
Hej!
Jag heter Klara och idag fick jag inbrott i bilen och min dator blev stulen. Så nu behöver jag köpa en ny laptop! Jag kan inte så mycket om hårdvara med har förstått att ni kan det Fick tips av en kompis om att fråga här då han fått mycket hjälp här tidigare.
Jag hade tidigare en Macbook pro 13 tum. Det jag gillat med den är att den är snabb att starta upp, har skönt tangentbord, hög upplösning på skärmen och är smidig att ta med sig.
Jag håller på med mitt examensarbete inom machine learning just nu så jag behöver kunna programmera på min dator och det behöver gå hyfsat snabbt. Jag kör mycket python, R och ibland Java och .NET. Som editor kör jag Visual Studio Code.
Övrigt jag vill kunna göra med datorn är att se på Netflix i bra upplösning (full HD). Jag skulle också vilja att den känns smidig att bära med sig och arbeta med i knät när det behövs.
Eftersom jag snart tar examen funderar jag på om det är värt att lägga massa pengar på en ny MacBook pro eller om ni har förslag på en billigare dator som kan fungera lika bra? Kompisen tyckte att jag skulle överväga att byta till PC eftersom han trodde man kunde få mer prestanda för pengarna. Vad säger ni? Alla tips mottages tacksamt!
Jag har inte kommit fram till hur mycket jag kommer använda datorn när jag är klar med skolan. Lite beroende på det och om jag skulle få en laptop från framtida arbetsgivare så är jag intresserad av förslag på datorer över hela spektrat för t.ex. 7 000, 10 000 och 14 000 SEK.
Tack för hjälpen!
Klara