Laptop för programmering & netflix som är lätt att ta med sig [7000-14000 SEK]

Permalänk
Medlem

Laptop för programmering & netflix som är lätt att ta med sig [7000-14000 SEK]

Hej!

Jag heter Klara och idag fick jag inbrott i bilen och min dator blev stulen. Så nu behöver jag köpa en ny laptop! Jag kan inte så mycket om hårdvara med har förstått att ni kan det Fick tips av en kompis om att fråga här då han fått mycket hjälp här tidigare.

Jag hade tidigare en Macbook pro 13 tum. Det jag gillat med den är att den är snabb att starta upp, har skönt tangentbord, hög upplösning på skärmen och är smidig att ta med sig.

Jag håller på med mitt examensarbete inom machine learning just nu så jag behöver kunna programmera på min dator och det behöver gå hyfsat snabbt. Jag kör mycket python, R och ibland Java och .NET. Som editor kör jag Visual Studio Code.
Övrigt jag vill kunna göra med datorn är att se på Netflix i bra upplösning (full HD). Jag skulle också vilja att den känns smidig att bära med sig och arbeta med i knät när det behövs.

Eftersom jag snart tar examen funderar jag på om det är värt att lägga massa pengar på en ny MacBook pro eller om ni har förslag på en billigare dator som kan fungera lika bra? Kompisen tyckte att jag skulle överväga att byta till PC eftersom han trodde man kunde få mer prestanda för pengarna. Vad säger ni? Alla tips mottages tacksamt!

Jag har inte kommit fram till hur mycket jag kommer använda datorn när jag är klar med skolan. Lite beroende på det och om jag skulle få en laptop från framtida arbetsgivare så är jag intresserad av förslag på datorer över hela spektrat för t.ex. 7 000, 10 000 och 14 000 SEK.

Tack för hjälpen!
Klara

Permalänk
Medlem

Huaweis nya kanske är ett alternativ? Liknande design som en macbook och har en rimlig prislapp. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5286343

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Hade tittat på Dells XPS eller HP Spectre. Deras 2-in-1 är rätt schyssta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Huaweis nya kanske är ett alternativ? Liknande design som en macbook och har en rimlig prislapp. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5286343

Tack så mycket för tipset, den var väldigt fin. Priset var verkligen rimligt dessutom. Tror du att den är snabb att använda för programmering och surf? Vänligen, Klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hade tittat på Dells XPS eller HP Spectre. Deras 2-in-1 är rätt schyssta!

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva här och hjälpa mig. Skulle du säga att sådana här 2-1 laptops är värda pengarna? Jag har hört att de inte ger lika mycket prestanda för pengarna. Vad säger du som är mer insatt?
Vänligen,
Klara

Permalänk
Medlem

@klarag: Vad jag förstod så är du ute efter en laptop för programmering och för Netflix. Detta är absolut inga höga krav och en 2-in-1 med tillräckligt bra specifikationer kommer klara detta galant.

Jag hade kikat efter:
Intel i7 10th generation
16 GB DDR4 Ram
512GB+ SSD

Titta efter dem i butik och kläm och känn lite?
Hp Spectre är verkligen mest bang for buck.
Dell rockar dock 16:10 skärm (mer skärmyta i höjdled) jämfört med 16:9

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13, de har lite rea just nu. Outstanding bra IMHO

Sen ser HP Spectre x360 finfin ut - men den har jag inte själv... XPS har jag ägt i olika modeller sen dinosaurietiden

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av klarag:

Tack så mycket för tipset, den var väldigt fin. Priset var verkligen rimligt dessutom. Tror du att den är snabb att använda för programmering och surf? Vänligen, Klara

Jag tror det, men samtidigt är jag kanske inte helt införstådd i vad programmering kan innebära. Möjligt att det blir tufft med debugging och liknande emellanåt med bara 8 gb ram men det borde flyta bra. Finns mycket recensioner om modellen på youtube så jag skulle rekommendera att du tar en kik där.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för alla svar! Verkligen bra tips! Jag kom på att jag också vill kunna spela spel som City Skylines & Portal. Har ni någon input angående grafik för att datorn ska kunna klara det? Speciellt vad gäller modellerna som redan är föreslagna här.
Tack på förhand!