Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Rapporter säger att det är luftburet..

Ja det är därför USA stoppar flygningar från EU.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tvål??? Handsprit - för dig som tänkt klart!
Så verkar folk i alla fall resonera. Jag är lite fascinerad för det här är ett fenomen jag inte minns från förr. Det var något man hade i sjukvården, inte som man hade hemma. Sedan kom "svininfluensan" och sociala medier i de breda folklagren...

(Och ja, det är betydligt mer luft på en rulle Lambi än en rulle kompakt enkellagers sandpapper.)

Indeed

Problemet jag ser med det är att om man inte har förskansat sig de kunskaper som behövs inom basal handhygien så är handspriten ett jäkla gissel då det ger en falsk trygghet om att en skvätt handsprit i näven gör dig safe and sound och du kan omedelbart slicka på fingrarna efteråt.

För en effektiv desinfektion är en genomförlig tvätt med tvål och vatten punkt A för att få bort partiklar som fastnat mellan hud, fett och smuts. Sen ska händerna vara ordentligt avtorkade och rikligt gnidas in med handsprit med särskild teknik så att man kan försäkra sig om att man inte bara duttat på fingertopparna typ.

Med det sagt, det är inte fel att använda handsprit ute i samhället, men då ska man använda det på rätt sätt, inte bara ha en pump uppsatt vid en stolpe utan någon tillgång till vatten, tvål och torkpapper.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LupX:

Indeed

Problemet jag ser med det är att om man inte har förskansat sig de kunskaper som behövs inom basal handhygien så är handspriten ett jäkla gissel då det ger en falsk trygghet om att en skvätt handsprit i näven gör dig safe and sound och du kan omedelbart slicka på fingrarna efteråt.

För en effektiv desinfektion är en genomförlig tvätt med tvål och vatten punkt A för att få bort partiklar som fastnat mellan hud, fett och smuts. Sen ska händerna vara ordentligt avtorkade och rikligt gnidas in med handsprit med särskild teknik så att man kan försäkra sig om att man inte bara duttat på fingertopparna typ.

Med det sagt, det är inte fel att använda handsprit ute i samhället, men då ska man använda det på rätt sätt, inte bara ha en pump uppsatt vid en stolpe utan någon tillgång till vatten, tvål och torkpapper.

Exakt, tvål tar bort smuts och (mycket av) allt som sitter i detta, handsprit tar bort (många men inte alla...) bakterier och några virus.

(Problemet med riktiga desinfektionsmetoder är ju att de tar död på bokstavligen allt, typ kokning, radioaktiv bestrålning, etc... Inget man vill stoppa händerna i kanske... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Exakt, tvål tar bort smuts och (mycket av) allt som sitter i detta, handsprit tar bort (många men inte alla...) bakterier och några virus.

(Problemet med riktiga desinfektionsmetoder är ju att de tar död på bokstavligen allt, typ kokning, radioaktiv bestrålning, etc... Inget man vill stoppa händerna i kanske... )

Och i fallet med COVID-19 så om man måste välja något är det ordentlig handtvätt med tvål samt vatten som borde gälla. Sedan använda handdesinfektion som komplement. Men sådan kunskap har inte riktigt sipprat ner till gemene man som nu dels tror handsprit räddar dem och att viruset är luftburet. Suck. Återigen blir jag rädd för inkompetensen som skiner igenom.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Alltså räknar du på det som kille eller räknar du in frun?
Min flickvänn använder en rulle om dagen nästan och då räknar jag inte in snyta sig om man är snorig (här går det nästan en rulle om dagen pga pollen för mig).

Så en förbrukning av två rullar om dagen är att förvänta sig hemma hos mig. Med ungar lär detta dra iväg till 3-4 rullar om dagen för många.

Har inte direkt bunkrat extra själv (har ett ganska normalt lager av 100~ rullar), men coop körde erbjudanden förra veckan att man fick en bal lambi för 90:-~ så många köpte nog det (under halva priset så helt klart värt). Både ica och coop verkar igen köra erbjudande på toapapper.

Hur snyter du dig i den?

Det där är för mig helt sjukt, fram tills jag läste att du köper lambi... Lambi och övriga "flerlagerspapper" har så lite papper på rullen att det är löjligt åt det. Runt 30-35 meter verkar vara någon standard, "Lambi exclusive" har 23.75 meter papper per rulle. Inte så jäkla konstigt om det tar slut så snabbt

Jag köper motsvarigheten till "kommunalpapper" brukar jag kalla det. Enlagers grått miljövänligt papper på Willys som heter EXTRA LÅNG och är från ett märke som heter FIXA. Det pappret har 100 meter per rulle. till skillnad mot vad som är någon slags höftning till en standard runt 30-35 meter per rulle hos övriga.

För mig ensam om jag har hushållspapper hemma för eventuella torkningar av spill och liknande så räcker en rulle i en vecka för mig.

Till skillnad från Lambi och många andra papper som är av den mjukare "exklusivare" varianten så håller det papper jag köper! Det går inte sönder om man torkar sig med det och en annan viktig detalj, det klistrar sig inte och fastnar. Tex om man ska torka sitt könsorgan lite mer noggrant så kan Lambi för mig fastna som en jäkla klisteretikett...

När jag varit sambo har vi alltid kört två olika papper

Permalänk
Medlem

"Nån på fejsbååk sprider propaganda om att domedagen är nära och då tror alla plötsligt på det för allt som står på fejan är sant!" Folk asså, helt otroligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Lätt att klanka ner på folk som preppar men den dagen man står utan är det mindre roligt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det där är för mig helt sjukt, fram tills jag läste att du köper lambi... Lambi och övriga "flerlagerspapper" har så lite papper på rullen att det är löjligt åt det. Runt 30-35 meter verkar vara någon standard, "Lambi exclusive" har 23.75 meter papper per rulle. Inte så jäkla konstigt om det tar slut så snabbt

Jag köper motsvarigheten till "kommunalpapper" brukar jag kalla det. Enlagers grått miljövänligt papper på Willys som heter EXTRA LÅNG och är från ett märke som heter FIXA. Det pappret har 100 meter per rulle. till skillnad mot vad som är någon slags höftning till en standard runt 30-35 meter per rulle hos övriga.

För mig ensam om jag har hushållspapper hemma för eventuella torkningar av spill och liknande så räcker en rulle i en vecka för mig.

Till skillnad från Lambi och många andra papper som är av den mjukare "exklusivare" varianten så håller det papper jag köper! Det går inte sönder om man torkar sig med det och en annan viktig detalj, det klistrar sig inte och fastnar. Tex om man ska torka sitt könsorgan lite mer noggrant så kan Lambi för mig fastna som en jäkla klisteretikett...

När jag varit sambo har vi alltid kört två olika papper

Köper det som är lagomt billigt och inte ger sår på röven/näsan direkt.
Det blir då oftast lambi och icas egna, även köpt en bal Fixa för ett tag sen när Willys hade rea.
Tjejen tycker lambi går sönder för enkelt men jag klarar mig mycket bra med det.

Sånt papper du pratar om är ju för masochister!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det där är för mig helt sjukt, fram tills jag läste att du köper lambi... Lambi och övriga "flerlagerspapper" har så lite papper på rullen att det är löjligt åt det. Runt 30-35 meter verkar vara någon standard, "Lambi exclusive" har 23.75 meter papper per rulle. Inte så jäkla konstigt om det tar slut så snabbt

Jag köper motsvarigheten till "kommunalpapper" brukar jag kalla det. Enlagers grått miljövänligt papper på Willys som heter EXTRA LÅNG och är från ett märke som heter FIXA. Det pappret har 100 meter per rulle. till skillnad mot vad som är någon slags höftning till en standard runt 30-35 meter per rulle hos övriga.

För mig ensam om jag har hushållspapper hemma för eventuella torkningar av spill och liknande så räcker en rulle i en vecka för mig.

Till skillnad från Lambi och många andra papper som är av den mjukare "exklusivare" varianten så håller det papper jag köper! Det går inte sönder om man torkar sig med det och en annan viktig detalj, det klistrar sig inte och fastnar. Tex om man ska torka sitt könsorgan lite mer noggrant så kan Lambi för mig fastna som en jäkla klisteretikett...

När jag varit sambo har vi alltid kört två olika papper

Fast köper du enlagers-skräp får du ju vika det ett gäng gånger så att remsan är längre hjälper ju bara delvis
Nu är ju just lambi extremt uselt toapapper som både är kort och behöver vikas så nej, inte konstigt att det tar slut fort.
Mina oerhört vetenskapliga tester har utsett Serla till bästa dasspapper i förhållande till komfort, pris och hur mycket man får på rullen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Jag köper motsvarigheten till "kommunalpapper" brukar jag kalla det. Enlagers grått miljövänligt papper på Willys som heter EXTRA LÅNG och är från ett märke som heter FIXA. Det pappret har 100 meter per rulle. till skillnad mot vad som är någon slags höftning till en standard runt 30-35 meter per rulle hos övriga.

"That toilet paper reminds me of my old drill sergeant: Rough and tough, and wouldn't take shit from no-one."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haziza:

Lätt att klanka ner på folk som preppar men den dagen man står utan är det mindre roligt!

Jag är förberedd. Eller preppad som en del säger när de vill känna samhörighet med en rörelse:

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast köper du enlagers-skräp får du ju vika det ett gäng gånger så att remsan är längre hjälper ju bara delvis
Nu är ju just lambi extremt uselt toapapper som både är kort och behöver vikas så nej, inte konstigt att det tar slut fort.
Mina oerhört vetenskapliga tester har utsett Serla till bästa dasspapper i förhållande till komfort, pris och hur mycket man får på rullen

Håller fullständigt med. Lambi är skithuspapprets motsvarighet till globalknivar.

Permalänk
Medlem

Meanwhile in Asia...

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Jag är förberedd. Eller preppad som en del säger när de vill känna samhörighet med en rörelse:

https://i.ibb.co/Dtc1wJc/5981-E4-E6-703-F-464-C-B9-EC-F51899-CC9-AA0.jpg

"Du får nog ta ett tag till med ettans sandpapper..."

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Japp tänkte säga precis detsamma, Asien, Nord Afrika m. fl. har slang. De kör med vänsternäve och slang. Utan att nämna vilken religion men en del tvättar inte ens med tvål då deras religion förbjuder det. Så jag blev magsjuk av kebaben därnere. Men kebaben var god shish kebab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Japp tänkte säga precis detsamma, Asien, Nord Afrika m. fl. har slang. De kör med vänsternäve och slang. Utan att nämna vilken religion men en del tvättar inte ens med tvål då deras religion förbjuder det. Så jag blev magsjuk av kebaben därnere. Men kebaben var god shish kebab.

Handen är ju inte så bra kanske men bumguns är ju vida överlägset toapapper.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag kom precis ut från en Ica Supermarket i en mindre stad och där fanns det hur mycket toapapper som helst. Är det i storstäderna som folk hamstrar? Har faktiskt inte varit i någon butik de senaste dagarna där toalettpapper varit en bristvara.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det verkar som om dasspapper blivit mer eller mindre hårdvaluta på många ställen. @JonasT rapporterade tomma hyllor tidigare idag, och på lokala ICA börjar det se tunnsått ut. Nya leveranser verkar sugas upp omedelbart.

En öppen fråga runt det, då. Varför? Är det bara en "masshysteri" som driver på (papper tar slut -> köp papper när det finns -> tar slut snabbare -> repeat) eller finns det någon konkret anledning att just skithuspapper krängs i oanade mängder? Jag är genuint nyfiken, för det verkar blivit en väldigt konkret grej.

Det handlar snarare om att de förlikar sig med tanken att de kan tvingas vara hemma i 14 dagar. Vanligtvis brukar inte jag ha dasspapper som räcker så länge, hemma.
Jag har tex. köpt någon extra tub tandkräm och en extra rulle tandtråd - Tandhygien vill jag absolut inte tumma på i kristider

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Jo är det något som vi ska klara av själv utan att marknadsliberalerna från Handels får tokspel är det väl att försörja oss med toapapper!

https://www.skogssverige.se/massa-och-pappersindustrin

(sen ser det värre ut med andra produkter som marknadsliberalerna och upphandlingar gjort att man slutat tillverka i Sverige)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Har faktiskt funderat på att installera en sådan. Är det enkelt att fixa?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast köper du enlagers-skräp får du ju vika det ett gäng gånger så att remsan är längre hjälper ju bara delvis
Nu är ju just lambi extremt uselt toapapper som både är kort och behöver vikas så nej, inte konstigt att det tar slut fort.
Mina oerhört vetenskapliga tester har utsett Serla till bästa dasspapper i förhållande till komfort, pris och hur mycket man får på rullen

@Json_81: Viker en gång bara för första vändan. Så även om folk mot förmodan inte tar och viker flera lager av sitt "vanliga" papper så räcker det ändå längre då grundmåttet är 100 meter mot normalt 30-35 meter

Menar du att man tar sin ruta papper av ett Lambi och sen inte viker det innan man torkar arslet? Jag tycker skiten går sönder även om man kör flera rutor staplade

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Json_81: Viker en gång bara för första vändan. Så även om folk mot förmodan inte tar och viker flera lager av sitt "vanliga" papper så räcker det ändå längre då grundmåttet är 100 meter mot normalt 30-35 meter

Menar du att man tar sin ruta papper av ett Lambi och sen inte viker det innan man torkar arslet? Jag tycker skiten går sönder även om man kör flera rutor staplade

Jag vet inte specifikt det pappret du använder men generellt skulle jag vika den typen 3-4 gånger, till skillnad mot bra papper som viks en gång
Lambi går sönder oavsett ja, som sagt uselt papper.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Såg också många som bar på toalettpapper i affären igår. Oroliga tider... oroliga magar? Toalettrullarna går i 2k rpm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Har faktiskt funderat på att installera en sådan. Är det enkelt att fixa?

Varför inte köpa en japansk toa istället?

Permalänk
Medlem

Har precis varit på Lidl. En mycket liten närbutik, betydligt mindre än de flesta andra Lidl butiker.
Idag, en vardag, kl 12. Butiken är fylld med folk. Fanns inga platser på parkeringen som annars är alltid tom. 4 kassor öppna och en lång kö till varje kassa, kaos i butiken, varuvagnar med tomma kartonger, halvtomma hyllor, myrstack av människor (mestadels äldre).
Och ja, folk hamstrade toa papper

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv

Presis varit och handlat, är som vanligt i min närbutik, halvtomt på parkeringen som de alltid är vid den här tiden på dagen, inga tomma hyllor alls, gott om toa papper.
Köper jag en storpack med 18 rullar så räcker de ett par månader för mig som bor själv, ser ingen som helst anledning att hamstra papper.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bboy-basil:

@Luminous: toalettstol med bid'e funktion är den nya bid'en.

Du kan skriva é genom att trycka ´ (akut accent – inte apostrof) och sedan e!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag vet inte specifikt det pappret du använder men generellt skulle jag vika den typen 3-4 gånger, till skillnad mot bra papper som viks en gång
Lambi går sönder oavsett ja, som sagt uselt papper.

Torkar man nummer 2 så räcker det med ett vik att starta med, alltså två lager. Det är tåligt. Men något man inte kommer ifrån med den typen av återvunnet papper är ju förstås strävheten. Jag personligen är en sån som tycker det är okej och jag föredrar det över mjukt papper som jag tycker kan förstöras i håren där nere.

Men som med allt så är det ju en smaksak och man betalar så mycket man vill

Var och handlade på en annan lite större butik nyss, som vanligt där. Inget överdrivet hamstrande.

Permalänk
Medlem

Frågade en vän i Australien vad hysterin berodde på, han hade ingen anning och länkade detta.
https://www.9news.com.au/national/coronavirus-latest-toilet-p...

Ingen förstår där heller

EDIT:
Var och handlade på en ica maxi igår kväll och har aldrig sett så mycket folk en torsdagkväll.
Mjölk, morötter, ris, pasta och havregryn var slut.

Permalänk
Medlem

Fast hamstrar och hamstrar. Min närmsta affär kan nog inte ens täcka 10% om alla så bara tar 1 paket var...