Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Vilket finger har du på högerknappen på musen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Vilket finger har du på högerknappen på musen?

Jag läste just en tråd här på Swec om "mus med extrastöd för lillfingret" och började då fundera på vad som egentligen är vanliga för hur man håller fingrarna på musen:
Har ni pekfingret på vänsterknappen, långfingret på mushjulet/knappen och ringfingret på högerknappen? (lillfingret dinglar)
Eller har ni långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret till mushjuket/knappen när det behövs? (ring- och lillfingret dinglar)
… eller har ni någon annan fantasifull variant jag missat?

Är man vänsterhänt blir det kanske lite svårare att definiera "högerknappen", men tänk "sekundärfingret/sekundärknappen" så kanske det blir tydligare!

...

Själv kommer jag från tiden med två knappar, så för mig är det långfingret som gäller för högerknappen.
Känns supernaturlig för min del och upplever det som man får stabilare grepp om musen i de flesta fall, men å andra sidan verkar ergonomin på många möss nog luta mer åt att man ska bara ha lillfingret dinglande utanför?

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

*edit*
klantade mig direkt och skrev "pekfingret" i pollen först, men fixade hyfsat snabbt! Hoppas nån inte han skriva fel nu!

---

Hmm, undrar om det varit enklare att fråga om man har en eller två fingrar "vid sidan av" musen?
Nåja, inte värt att pilla i pollen nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2015

Jag har långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret till skrollhjulet. Testade de andra två varianterna du beskrev och tyckte att det kändes sjukt bakvänt. Jag använder två möss, en dedikerad vänsterhandsmus (är vänsterhänt) och en vanlig högermus till högerhanden. Håller respektive hand likadant och använder samma fingrar på respektive hand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Roger W:

Jag läste just en tråd här på Swec om "mus med extrastöd för lillfingret" och började då fundera på vad som egentligen är vanliga för hur man håller fingrarna på musen:
Har ni pekfingret på vänsterknappen, långfingret på mushjulet/knappen och ringfingret på högerknappen? (lillfingret dinglar)
Eller har ni långfingret på högerknappen och flyttar det till mushjuket/knappen när det behövs? (ring- och lillfingret dinglar)
… eller har ni någon annan fantasifull variant jag missat?

Är man vänsterhänt blir det kanske lite svårare att definiera "högerknappen", men tänk "sekundärfingret/sekundärknappen" så kanske det blir tydligare!

...

Själv kommer jag från tiden med två knappar, så för mig är det långfingret som gäller för högerknappen.
Känns supernaturlig för min del och upplever det som man får stabilare grepp om musen i de flesta fall, men å andra sidan verkar ergonomin på många möss nog luta mer åt att man ska bara ha lillfingret dinglande utanför?

Har pekfingret på vänsterknappen, långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret till hjulet vid behov.

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Jag är kanske skev, men jag har långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret när jag scrollar. Kan inte vara den enda?

Trodde alla gjorde som jag men uppenbarligen inte...

Ryzen 5 2600 @ 4.0 GHz | Corsair H115i RGB Platinum | MSI RTX 2060 | ASUS ROG STRIX B450-F Gaming | Crucial Ballistix Sport 16 GB @ 3200 MHz | Corsair RM650x | Corsair MP510 SSD 480 GB | BeQuiet Pure Base 500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Råkade klicka på fel alternativ i misstag xD

Har aldrig ens tänkt på att man kan ha något annat än långfingret på högra knappen. Jag kör med typ "fingertip grip" också och det funkar inte överhuvudtaget på något annat sätt än med långfingret på högerknappen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Roger W:

*edit*
klantade mig direkt och skrev "pekfingret" i pollen först, men fixade hyfsat snabbt! Hoppas nån inte han skriva fel nu!

Jodå, det lyckades jag allt med. Hann börja ifrågasätta min sinnesnärvaro rejält också för jag var helt säker på att jag inte valde ringfinger men ändå står det att jag röstat på det.

EDIT: Jag har aldrig varit så osäker på vilket finger som är vilket och vad höger och vänster är som när jag läser den här tråden. Jag får nog avlägsna mig innan det blir ett permanent tillstånd.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av SweDragon:

Jag har långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret till skrollhjulet.

Haha klantigt av mig: menade flytta pekfingret till scrollhjulet, inte långfingret
Men egentligen borde det varit ett poll-alternativ det också.

Grundfrågan är dock bara vilken finger som vilar på högerknappen (eller omformulerat hur många fingrar som ligger vid sidan av musen)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

80% med ringfingret på högerknappen? Största chocken detta året. Jag har en riktigt rejäl mus, en Naos 7000 och jag får precis plats med mina tre fingrar till bredds.

Edit: Det ändrades snabbt, mer rimliga siffror nu.

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Och

En sleten laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av LemonIllusion:

Jodå, det lyckades jag allt med. Hann börja ifrågasätta min sinnesnärvaro rejält också för jag var helt säker på att jag inte valde ringfinger men ändå står det att jag röstat på det.

Sorry!

Det är f-n svårt att få till en poll direkt! Skyller på att det var min första...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Pekfinger på vänster, tummen på höger och lillfinger på scroll, för jag tränar fingerflexibilitet

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Långfingret på min nuvarande mus, Logitech MX Master.

Men på min förra så hade jag ringfingret, 3-knappars FTW!! (3DConnexion CadMouse)

EDIT Oops.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av loefet:

Ringfingret på min nuvarande mus, Logitech MX Master.

Men på min förra så hade jag ringfingret, 3-knappars FTW!! (3DConnexion CadMouse)

Blev det fel på någon av de två nu...?

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 48 GB 3200 MHz CL14 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Var tvungen att tänka efter en stund. Men långfingret.
Använder både höger- och vänster hand när jag använder musen. Vänster på jobbet och höger hemma.
Funkar bra mot musarm!

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Har både lång och ringfinger vilande på högerknappen.

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Jag använder fingret 4:an eller 3:an på högerknappen.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Jag gör som de flesta, pekfinger på vänster, långfinger på höger, och flyttar pekfingret till hjulet om jag ska använda det.

Det hade varit intressant med svarsalternativen uppdelade i åldergrupperingar. Möss med hjul blev populära i slutet av 90-talet, så min gissning är att alla som började använda möss tidigare än, säg, 1997-1998, nästan hundraprocentigt använder pekfinger-långfinger-kombinationen, medan det bland de som började använda möss med hjul redan från start (och då gissningsvis är yngre än 35 år) kan vara pekfinger-långfinger-ringfinger-användare.

Själv är jag över 40 och började använda mus hemma ca 1993.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2015

Har på tok för stora händer för att kunna använda ringfingret. Pekfinger på vänsterknapp, långfinger på högerknapp, ring och lill på musmattan. Logitech MX518.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av cyklonen:

Jag gör som de flesta, pekfinger på vänster, långfinger på höger, och flyttar pekfingret till hjulet om jag ska använda det.

Det hade varit intressant med svarsalternativen uppdelade i åldergrupperingar. Möss med hjul blev populära i slutet av 90-talet, så min gissning är att alla som började använda möss tidigare än, säg, 1997-1998, nästan hundraprocentigt använder pekfinger-långfinger-kombinationen, medan det bland de som började använda möss med hjul redan från start (och då gissningsvis är yngre än 35 år) kan vara pekfinger-långfinger-ringfinger-användare.

De första möss jag började använda hade bara en knapp.

Möss till pc är en ganska sen uppfinning och det var Macarna som lanserade mössen på allvar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Pekfingret ligger på vänsterknapp vilandes mot scrollhjulets sida, så vid behov är förflyttningen till scroll minimal. Långfingret på höger. Tummen på vänstersidans sidoknappar, som jag dock aldrig använder. Ringfingret och lillfingret på högra sidan för stabilitet.

Var vänsterhänt som liten, men tvingades lära mig skriva med högern i skolan. Är vanligtvis helt omvänd i allt jag gör (hur man svingar en klubba, hur man skriver bokstäver etc) men i just det här fallet är jag nog helt "standard". Förmodar att det beror på att allting var anpassat för högerhänta när jag började använda datorer tidigt 90-tal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av cyklonen:

Själv är jag över 40 och började använda mus hemma ca 1993.

Ringfingret har ingen "egen" sena, så det är helt absurt att använda det egentligen. Balansen är klart sämre.

Testa själv att göra följande:

1. Gör "fuck off"-tecknet fast med ringfingret istället för långfingret.

2. Lägg handen ner mot ett bord, med ringfingret pekandes uppåt/ut från handen.

3. Försök lyfta ringfingret utan att lyfta handen eller något annat finger. Det är fysiskt omöjligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av mrqaffe:

De första möss jag började använda hade bara en knapp.
https://o.aolcdn.com/images/dims?quality=85&image_uri=https%3A%2F%2Fwww.blogcdn.com%2Fmedia%2F2012%2F08%2Fwrielessapple2emouse.jpg&client=amp-blogside-v2&signature=25d7bfc9ebc556052708090a4f3d27e99fbdea9f
Möss till pc är en ganska sen uppfinning och det var Macarna som lanserade mössen på allvar.

Jo, och enknappsgalenskaperna håller ju Apple fast vid fortfarande, till viss del.

Men mus till PC har åtminstone varit normalt i 30 år.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
CO. Dublin
Registrerad
Jan 2015

Mix mellan allt! i LoL så blir det ofta pek + långfinger på höger & vänster, i webbläsning så är det pekfingret som scrollar och höger musknapp med långfingret, ibland till och med ringfingret för scroll om jag får musarm. Ibland skippar jag scroll och klickar på hjulet med valfritt finger och pillar navlen medans musen långsamt scrollar facebook åt mig.

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Ha en bra dag (: !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Sep 2011

Jag tror jag kör claw-grip. Pekfingret och långfingret. Scrollar med långfingret. Ring och lillfingret "sitter" på sidan av musen. Använder en Logitech G305 för tillfället.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Alltså, hur kan ni använda scrollen med pekfingret?
Man ligger ju med långfingret precis vid scrollen, det är ju scrollfingret (och högerklickfingret)! Hädelse.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@loefet: Svårt att hålla ordning på fingrarna.
Dock är ju en riktig treknapparsmus riktigt grymt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Mar 2016

Pekfingret på vänsterknapp, långfinger snett vilande på scrollkanten och ned över högerknapp, där även ringfinger ligger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av serdyllon:

Ringfingret har ingen "egen" sena, så det är helt absurt att använda det egentligen. Balansen är klart sämre.

Testa själv att göra följande:

1. Gör "fuck off"-tecknet fast med ringfingret istället för långfingret.

2. Lägg handen ner mot ett bord, med ringfingret pekandes uppåt/ut från handen.

3. Försök lyfta ringfingret utan att lyfta handen eller något annat finger. Det är fysiskt omöjligt.

Nu vet jag inte hur snäv du är i dina kriterier, men jag kan då röra och lyfta på ringfingret.

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define C Mini•
•Swift PG248Q•GMMK TKL•G Pro Wireless•Powerplay+MP510XL•RIG 700HD•
•Xperia 5•WF-1000XM3•

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Vilar ringfingret på högerknappen men klickar med långfingret som vanligtvis vilar på scrollhjulet.

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix 3000/15 @ 3733/16
| EVGA 2070 Black | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av huttala:

Alltså, hur kan ni använda scrollen med pekfingret?
Man ligger ju med långfingret precis vid scrollen, det är ju scrollfingret (och högerklickfingret)! Hädelse.

Aha, det finns såna också
Men har du ringfingret vid sidan av musen i ditt normalgrepp? Isåfall, är det inte lite obekvämt att flytta långfingret till mushjulet utan att påverka greppet om musen?