Permalänk

Windows 10 och first gen i7

Asus rampage ii extreme x58
24gb xms3 1333mhz ddr3
Core i7 990x
770gtx 2gb windforce

Nu till frågan jag har under lång tid kört windows 7 pro och köpte windows 10 tänkte de blir en fin uppgradering. Jag sätter i usb stickan och ska starta installationen. Den fryser på flaggan i starten. Provar med dvd tekniken både usb ansluten och intern sata dvd läsare. Samma resultat. Jag provar sedermera efter massa Google sökande komma fram till att de är Vt-d som är problemet om den är enabled. Nu till min fråga kommer sätta denna på disabled hindra mig från att köra VMware workstation 15 som jag köpt tidigare?

Jag gjorde ett test för jag minns när win 10 var nytt så provade jag de grävde fram min gamla dvd med 1511 och den installerar utan problem även med Vt-d aktivt. Vad har hänt mellan då och nu som gör att windows 10 fryser i boot om vt-d är på? Altinativt finns de en lösning?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

1511 är Windows 10 builden? den senaste är ju 1909. Du kan ladda ner Windows 10 med Microsoft Windows ISO Download Tool
https://www.heidoc.net/php/Windows-ISO-Downloader.exe Tyvärr är det adfönster på denna versionen som inte fanns på den äldre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Permalänk
Medlem

För mig va den där mycket söligare än det program jag länkade till

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

För mig va den där mycket söligare än det program jag länkade till

Nja, båda hämtar från Microsoft's servrar, skillnaden är att Microsoft's egna verktyg laddar ner installations filerna och sedan skapar ISO-filen (om man har valt det alternativet), medans det du länkade till laddar ner ISO-filen direkt.

Så ja, Microsoft's egna verktyg kan verka söligare.

@Svchost.exe:
Ja, det har hänt en del mellan 1511 och den senast versionen (1909), bl.a att stöd för en hel del äldre hårdvara har tagits bort och eftersom dina komponeter är lite till åren, så kan det mycket väl vara att de inte stöds (fullt ut) längre.

Jag skulle rekomendera dig att prova version 1607 istället vilken fick förlängd support (mig veterligen till 2023), eftersom väldigt många inte kunde uppdatera till senare version pga. borttaget stöd för äldre hårdvara.

1607 behöver dock laddas ner via liknande vertkyg som det AMD-FX länkade till i en tidigare post, då även om Microsoft tillhanda håller ISO-filen för det, så går det inte att ladda ner den via deras verktyg eftersom det numera alltid hämtar ner den senaste versionen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, båda hämtar från Microsoft's servrar, skillnaden är att Microsoft's egna verktyg laddar ner installations filerna och sedan skapar ISO-filen (om man har valt det alternativet), medans det du länkade till laddar ner ISO-filen direkt.

Så ja, Microsoft's egna verktyg kan verka söligare.

@Svchost.exe:
Ja, det har hänt en del mellan 1511 och den senast versionen (1909), bl.a att stöd för en hel del äldre hårdvara har tagits bort och eftersom dina komponeter är lite till åren, så kan det mycket väl vara att de inte stöds (fullt ut) längre.

Jag skulle rekomendera dig att prova version 1607 istället vilken fick förlängd support (mig veterligen till 2023), eftersom väldigt många inte kunde uppdatera till senare version pga. borttaget stöd för äldre hårdvara.

1607 behöver dock laddas ner via liknande vertkyg som det AMD-FX länkade till i en tidigare post, då även om Microsoft tillhanda håller ISO-filen för det, så går det inte att ladda ner den via deras verktyg eftersom det numera alltid hämtar ner den senaste versionen.

Ja, men den hos Microsoft startar klart senare. Det va det jag menade. Förklarade lite dåligt.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

En annan fördel med att använda Microsofts egna nedladdningsverktyg är att man slipper köra tredjepartsprogramvara som potentiellt kan injicera gud vet vad i din Windowsinstallation.

Hur ofta gör man en USB-sticka för Windows egentligen? Man kan få vänta en stund till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En annan fördel med att använda Microsofts egna nedladdningsverktyg är att man slipper köra tredjepartsprogramvara som potentiellt kan injicera gud vet vad i din Windowsinstallation.

Hur ofta gör man en USB-sticka för Windows egentligen? Man kan få vänta en stund till.

Rufus heter väl programmet som man kan göra en bootbar USB installation med om man inte kör Microsofts version
https://rufus.ie/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Tjena detta blir ett samlingsvar till alla. Jag kör Windows fullt uppdaterat och använde Microsoft media creation tool for att skapa ett usb minne som jag sedermera installerade via. De som jag inte är helt förstående av är att vid installation och bruk måste jag stänga av Vt-d men jag kan lämna virtualization technology enabled. Och installationen fortlöper.

Den enda version jag kan installera samtidigt som vt-d är aktiv som jag har är 1511. Och den är gammal som gatan. Så jag har läst problemet genom att inaktivera vt-d

Min undran nu är varför är windows i kompatibelt med de? Och finns de någon patch som adderar stöd för vt-d igen?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Den enda version jag kan installera samtidigt som vt-d är aktiv som jag har är 1511. Och den är gammal som gatan. Så jag har läst problemet genom att inaktivera vt-d

Min undran nu är varför är windows i kompatibelt med de? Och finns de någon patch som adderar stöd för vt-d igen?

Vad jag kunde hitta så är det en "bugg" som intrucerades i Build 17025 (1803?), och Microsoft har inte fixat den ännu...
(Så i princip kan du installera alla tidigare versioner med det aktiverat, vilket om det nu är 1803 innebär upp till 1709.)

Du kan läsa om vad VT-d är, vad det gör etc. här:
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har kört windows 10 på core 2 duo så första gen i7 är inte för gammal iaf men windows 10 är inte det bästa OS. Jag hamnade i Bluescreen loop vid start av datorn efter uppdatering till 1909 så fick köra restore till 1904. Installerade sedan Manjaro för dual boot ifall windows krånglar igen. Får ju till och med att spela på linux numera. Men inte riktigt samma prestanda även om det ör betydligt bättre än förr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.