Hjälp med en programmerings uppgift! Joppes djurfamilj

Permalänk

Hjälp med en programmerings uppgift! Joppes djurfamilj

Tjena allihopa! Har hållitt på som en galning med en uppgift i programmering 2, är rätt ny inom detta och gör kursen på distans, försöker att få hjälp via mail av min lärare men börjar ta alldeles för lång tid nu så tänkte kolla om någon har lust att hjälpa till att guida mig på rätt väg.
Nedanför är koden såhär långt, tanken är att skapa en meny där användaren får välja olika alternativ där olika metoder ska blandas in med hjälp av arv, mitt problem är att jag inte vet hur jag får in dessa så de svaras tack vare menyn, samt ser ni något annat som ser galet ut så är jag all ears! Tack på förhand. Skickar även med info om hur programmet är tänkt att fungera.

Här kommer en beskrivning av hur programmet ska fungera:PetownerDenna klass används för att skapa en husse, det villa säga ”Joppe”.Joppe har en ålder (-age : int) samt äger en eller fleradjur(pets: List<animal>) som då lagras i en lista.Med fördel får Joppe att antal djur när programmet startar.Från listan av djur kan Joppe ”leka med” djuren genom att anropa metoden ”Interact()”i animal-klassen.Exempelvis:pets[2].interact();Detta görs i metoden Play()

I metoden menu()visas då en meny med olika valmöjligheter och som är kopplat till metoder enligt följande:1.Playfetch(metoden Play)2.Feed Animal (metoden Feed)3.List animals (metoden list_animals)Här kommer en beskrivning av dessa metoder:Play()Denna metod frågar användaren vilket djur som Joppe ska leka med och därefter anropar metoden Interact()i det djurobjektet. Feed()Denna metod frågar användaren vilket djur som Joppe ska mata och därefter anropa det djurobjektets metod för detta (eat()). Denna metod hanterar också vilken mat som Joppe ska mata hunden med och som ska skickas med som en inparameter till denna metod.List_animals()Denna metodlistar helt enkelt djuren på ett lämpligt sätt genom att skriva ut var och en av djur-objekten.AnimalKlassen animal är en abstrakt klass. I denna klass finns flera fält definierade plus tre stycken metoder.Fälten är rätt självbeskrivande.Age: Hur gammal djuret ärName: Djurets namnFav_food: Djurets favoritmat som beskrivs med en vanlig strängBreed: Djurets rasHungry: Sant eller falskt för om djuret är hungrigtMetoden Interact()innebär att djuret leker med djurägaren (Joppe). Detta förmedlas med en lämplig utskrift.Om djuret är hungrigt så vill inte djuret leka utan klagar istället.Metoden eat()tar emot en sträng och jämför denna mot djurets favoritmat. Om djuret får sin favoritmat så äter djuret upp maten och blir därefter mätt (#hungry : bool). Får intedjuret sin favoritmat så finns en metod som styr vad djuret gör om djuret är hungrigt (+hungry_animal()). Som standard kommer djuret ”gny” och klaga på att djuret inte får någon mat.Denna metod anropas om djuret inte får sin favoritmat ovan.

Favorit-mat sätts i respektive underklass och som är lämpligt för djuret.CatKlassen cat ärver från animal.Det som skiljer denna klass från den generiska animal-klassen är metoden hungry_animal()som därmed ska ha en ”override”. Om katten inte får sin favoritmat så går han på egen hand ut och jagar en mus.Lämplig text skrivs ut i konsollen som bekräftar detta.Det är 50% chans att katten hittar en mus och blir mätt, annars är katten fortfarande hungrigt.Utöverdetta kan texten för interact() ändras eftersom katten leker annorlunda än hundar.DogKlassen dog ärver från animalDenna klass skiljer inte från den abstrakta klassen AnimalPuppyKlassen puppy ärver från dogPuppy skiljer sig från klassen hund då den har ytterligare ett fält för hur många månader gammal valpen är. Åldern iår ska sättas till noll (0)

namespace Joppes_Djurfamilj { class Program { public class Petowner { private int age { get; set; } private List<string> Animal_List = new List<string>(); public Petowner(int age) { Age = age; Animal_List.Add(("Misse")); Animal_List.Add(("Zorro")); Animal_List.Add(("Zeus")); } public int Age { get { return age; } set { age = value; } } public void List_Animals() { Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.Write("\nHere is the animals: \n"); foreach (var animales in Animal_List) { Console.WriteLine("\n" + animales); } Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . ."); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.ReadLine(); Console.Clear(); } public void Play() { Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.Write("\nWhich animal do you want to play with? Numbers 1-3.\n"); foreach (var animales in Animal_List) { Console.WriteLine("\n" + animales); } Console.Write("\n\nYour choice: "); int Anwser = int.Parse(Console.ReadLine()); if (Anwser == 1) { Console.Write("\nJoppe is playing with {0}", Animal_List[0]); Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . ."); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.ReadLine(); Console.Clear(); } if(Anwser == 2) { Console.Write("\nJoppe is playing with {0}", Animal_List[1]); Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . ."); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.ReadLine(); Console.Clear(); } if(Anwser == 3) { Console.Write("\nJoppe is playing with {0}", Animal_List[2]); Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . ."); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.ReadLine(); Console.Clear(); } } public void Feed() { Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.Write("\nWhich animal do you want to feed? Numbers 1-3.\n"); foreach (var animales in Animal_List) { Console.WriteLine("\n" + animales); } Console.Write("\n\nYour choice: "); int Anwser = int.Parse(Console.ReadLine()); if (Anwser == 1) { Console.Write("\nJoppe is feeding {0}", Animal_List[0]); Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . ."); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.ReadLine(); Console.Clear(); } if (Anwser == 2) { Console.Write("\nJoppe is feeding {0}", Animal_List[1]); Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . ."); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.ReadLine(); Console.Clear(); } if (Anwser == 3) { Console.Write("\nJoppe is feeding {0}", Animal_List[2]); Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . ."); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.ReadLine(); Console.Clear(); } } public void Menu() { int menu = 0; do { Console.Write("\n\nWelcome to Joppe's animal simulator!"); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.Write("\n1. Play with animals"); Console.Write("\n2. Feed animals"); Console.Write("\n3. List animals"); Console.Write("\n4. Exit Program"); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.Write("\n\nChoose an option in the menu: "); menu = int.Parse(Console.ReadLine()); switch (menu) { case 1: Play(); break; case 2: Feed(); break; case 3: List_Animals(); break; case 4: Console.Clear(); Console.Write("\n\n\nPress any button to exit the program. . .\n\n\n"); break; default: break; } } while (menu != 4); } } internal abstract class Animal { protected int age { get; set; } protected string name { get; set; } protected string fav_food { get; set; } protected string breed { get; set; } protected bool hungry { get; set; } public Animal(string name, int age) { } public virtual void Interact() { Console.Write("\n{0}"); } public virtual void Eat(string fav_food) { } public virtual void Hungry_Animal() { } public override string ToString() { return base.ToString(); } } public class Cat : Animal { public Cat(string name, int age) : base (name, age) { Name = name; Age = age; } public string Name { get { return name; } set { name = value; } } public int Age { get { return age; } set { age = value; } } public override string ToString() { return string.Format("{0},{1}", Name, Age); } } public class Dog : Animal { public Dog(string name, int age) : base (name, age) { Name = name; Age = age; } public string Name { get { return name; } set { name = value; } } public int Age { get { return age; } set { age = value; } } public override void Interact() { Console.Write("\n{0} is playing with Joppe", Name); } public override string ToString() { return string.Format("{0},{1}", Name, Age); } } public class Puppy : Dog { public Puppy(string name, int age) : base("", 0) { Name = name; Age = age; } public override void Interact() { } public override string ToString() { return string.Format("{0},{1}", Name, Age); } } public static void Main(string[] args) { Petowner petowner = new Petowner(29); petowner.Menu(); Cat cat = new Cat("Misse", 4); Dog dog = new Dog("Zorro", 5); dog.Interact(); } } }

Permalänk
Hedersmedlem

Grundproblemet är att du aldrig skapar några Animal-objekt (alltså konkret Cat, Dog eller Puppy-objekt).

private List<string> Animal_List = new List<string>(); public Petowner(int age) { Age = age; Animal_List.Add(("Misse")); Animal_List.Add(("Zorro")); Animal_List.Add(("Zeus")); }

Som du ser så är din Animal_List en List<string> på dina husdjurs namn, inte på själva husdjursobjekten. Du kanske ska ha en List<Animal> istället och sedan lägga till husdjur i denna? T.ex.:

Animal_List.Add(new Cat("Misse"));

Permalänk

@pv2b: Tack för snabbt svar, rätt sjukt egentligen har försökt mig på den listan hur länge som helst men konsolen har skrivit ut massa konstiga saker så jag testade med string och den texten blev rätt men kände väl på mig att det inte är vad uppgiften är ute efter, nu funkade det iallafall, vet inte om det har något att göra med gets o sets som jag nyligen lagt till? Okej men då är jag med på dom noterna åtminstone. I menyn finns olika alternativ där jag loopar djuren, sedan kan man välja djur osv. Om jag exempelvis Play with Misse via menyn, hur bör jag tänka kring hur hämtar jag den informationen från animal klassen när animal inte ärver från petowner och tvärtom?

"Metoden Interact()innebär att djuret leker med djurägaren (Joppe). Detta förmedlas med en lämplig utskrift"

private List<Animal> Animal_List = new List<Animal>(); public Petowner(int age) { Age = age; Animal_List.Add(new Cat("Misse", 5)); Animal_List.Add(new Dog("Zorro", 4)); Animal_List.Add(new Puppy("Zorro", 3)); }

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapaDiouf:

Tack för snabbt svar, rätt sjukt egentligen har försökt mig på den listan hur länge som helst men konsolen har skrivit ut massa konstiga saker så jag testade med string och den texten blev rätt men kände väl på mig att det inte är vad uppgiften är ute efter, nu funkade det iallafall, vet inte om det har något att göra med gets o sets som jag nyligen lagt till?

Att du kan skriva ut Animal-objekt beror på att Animal-klassen har en ToString-metod, vilket i C# innebär att de implicit kan konverteras till strängar.

Skrivet av PapaDiouf:

Okej men då är jag med på dom noterna åtminstone. I menyn finns olika alternativ där jag loopar djuren, sedan kan man välja djur osv. Om jag exempelvis Play with Misse via menyn, hur bör jag tänka kring hur hämtar jag den informationen från animal klassen när animal inte ärver från petowner och tvärtom?

Loopa igenom djuren tills du hittar ett djur med rätt namn och anropa sen det djurets Interact-metod. Den enda informationen du behöver om varje djur är väl dess namn, som du kommer åt via name-fältet. Eller vilken del är det du har problem med?

Det är nog för övrigt inte så många som orkar läsa igenom beskrivningen av uppgiften när du har den som ett stort oformaterat block med text så där, om du tänker ställa fler frågor om uppgiften så vore det nog inte så dumt att snygga till den lite så att den åtminstone är läsbar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Att du kan skriva ut Animal-objekt beror på att Animal-klassen har en ToString-metod, vilket i C# innebär att de implicit kan konverteras till strängar.

Eller uttryckt på ett annat sätt:

Du vill inte skriva ut djuren, du vill skriva ut djurens namn!

Permalänk

@perost: Bra tips, blev medlem här ikväll och ville mest få ut tråden bara men ska absolut tänka på det i fortsättningen!

Lite dåligt förklarat av mig kanske, när man kommer in i menyn är exempelvis alternativ 1.Play with animals ==> Loopar djuren där användaren får välja djur genom att ange siffra mellan 1-3 då det enbart är 3 djur ==> Om svaret = 1 skrivs följande kod ut:
[code]
int Anwser = int.Parse(Console.ReadLine());
if (Anwser == 1)
{
Console.Write("\nJoppe is playing with {0}", Animal_List[0]);
Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . .");
Console.Write("\n-----------------------------------");
Console.ReadLine();
Console.Clear();
}
[/]

Denna kod är i klassen Petowner, som jag har förstått det ska utskriften komma från djurens klasser och Interact metoder, har läst en del om base() och this() osv men har haft svårt att förstå om det är det jag behöver använda i dessa fallen..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PapaDiouf:

@perost: Bra tips, blev medlem här ikväll och ville mest få ut tråden bara men ska absolut tänka på det i fortsättningen!

Lite dåligt förklarat av mig kanske, när man kommer in i menyn är exempelvis alternativ 1.Play with animals ==> Loopar djuren där användaren får välja djur genom att ange siffra mellan 1-3 då det enbart är 3 djur ==> Om svaret = 1 skrivs följande kod ut:
[code]
int Anwser = int.Parse(Console.ReadLine());
if (Anwser == 1)
{
Console.Write("\nJoppe is playing with {0}", Animal_List[0]);
Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . .");
Console.Write("\n-----------------------------------");
Console.ReadLine();
Console.Clear();
}
[/]

Denna kod är i klassen Petowner, som jag har förstått det ska utskriften komma från djurens klasser och Interact metoder, och det har jag svårt att hitta en lösning på hur jag gör det

Vilken del av problemet har du svårt att lösa?

Det handlar ju om att:

1. Hitta rätt objekt i listan.
2. Anropa rätt metod.
3. Fixa utskrifterna.

Var fastnar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapaDiouf:

Denna kod är i klassen Petowner, som jag har förstått det ska utskriften komma från djurens klasser och Interact metoder, och det har jag svårt att hitta en lösning på hur jag gör det

Det är väl bara att stoppa utskriften i Interact-metoderna, som du t.ex. redan gjort i Dog-klassen. Lämpligtvis ger du varje klass ett unikt meddelande också, annars blir det ju ingen större mening med det.

Permalänk

@pv2b: Okej, så om jag fattar rätt nu. Klassen dog exempelvis har en Interact metod, då vill jag ju använda mig utav Dog objektet som jag har skapat i main. Alltså "Dog dog = new Dog("Zorro", 5)", eller hur? Listan jag gjorde skapade jag nya objekt utav djurklasserna så det är just nu dubletter av dom, är det möjligt eller ska det enbart va ett objekt av klasserna? Hur som helst, så här ser metoden.

public override void Interact() { Console.Write("\nJoppe is playing with {0}", Name); }

Där jag fastnar är hur jag anropar denna metoden, enligt uppgift så "Metoden Interact()innebär att djuret leker med djurägaren (Joppe). Detta förmedlas med en lämplig utskrift." Just nu har jag bara använt mig utav listan med djur för att dölja där jag fastnar.

Permalänk

@perost: Vilket är mitt problem tyvärr då jag inte blir klok på hur jag anropar metoden. Är den del liknande saker som ska göras i uppgiften men försöker bara förstå detta så bör jag kunna lösa resten på egen hand. Har suttit i visual studio och testat mig fram med olika utskrifter men så fort jag fick in ett switch case och properties som är private så blev det problem. Väntar bara på att polletten ska trilla ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PapaDiouf:

@pv2b: Okej, så om jag fattar rätt nu. Klassen dog exempelvis har en Interact metod, då vill jag ju använda mig utav Dog objektet som jag har skapat i main. Alltså "Dog dog = new Dog("Zorro", 5)", eller hur? Listan jag gjorde skapade jag nya objekt utav djurklasserna så det är just nu dubletter av dom, är det möjligt eller ska det enbart va ett objekt av klasserna? Hur som helst, så här ser metoden.

public override void Interact() { Console.Write("\nJoppe is playing with {0}", Name); }

Där jag fastnar är hur jag anropar denna metoden, enligt uppgift så "Metoden Interact()innebär att djuret leker med djurägaren (Joppe). Detta förmedlas med en lämplig utskrift." Just nu har jag bara använt mig utav listan med djur för att dölja där jag fastnar.

Om du vill använda dog-objektet du skapat i main så måste det objektet ju på något sätt läggas in i PetOwner-objektet du skapar. T.ex. något i stil med:

public static void Main(string[] args) { Petowner petowner = new Petowner(29); Cat cat = new Cat("Misse", 4); Dog dog = new Dog("Zorro", 5); petowner.AddPet(cat); petowner.AddPet(dog); petowner.Menu(); }

Sedan skapar du en metod AddPet i Petowner som lägger till Animal-argumentet i den interna listan.

Jag tänkte mig dock att det enklare vore att du istället skapar objekten i PetOwners konstruktor istället, men vill du skapa objekten i main så måste du ju skicka in dem i klassen på något ellet annat sätt.

Interact-metoden anropar du någonstans från ditt menysystem genom Animal_List[i].Interact() där du får hämta i från användaren.

Permalänk

@pv2b: Snyggt, jag testar lite här igen och hojtar till om jag fastnar, supertack för snabba och bra svar!

Permalänk

@pv2b: Kom väldigt långt igår så tack för bra hjälp, lyckades äntligen med att anropa de olika metoderna. Dock så blev utskriften lite olika och inte helt rätt, gissar på att det skulle kunna vara för att jag eventuellt anropar objekten lite fel/saknar någon info.

{ Console.Write(Animal_List[0].ToString()); Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . ."); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.ReadLine(); Console.Clear(); }

Denna kod finns i Play metoden, nu valde jag ToString metoden enbart för att testa om jag kunde få en utskrift via den metoden vilket fungera. Dock när jag försöker anropa djurets Interact metod får jag felmeddelandet "Cannot convert from void to bool", något tips på hur man kan lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapaDiouf:

Dock när jag försöker anropa djurets Interact metod får jag felmeddelandet "Cannot convert from void to bool", något tips på hur man kan lösa detta?

Jag vet inte riktigt vart bool kommer ifrån där, men försöker du kanske använda metoden som t.ex. Console.Write(Animal_List[0].Interact())? Det kommer i så fall inte fungera eftersom Interact inte returnerar något utan skriver ut meddelandet själv, så det enda du behöver göra är att bara anropa Interact, inget mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PapaDiouf:

@pv2b: Kom väldigt långt igår så tack för bra hjälp, lyckades äntligen med att anropa de olika metoderna. Dock så blev utskriften lite olika och inte helt rätt, gissar på att det skulle kunna vara för att jag eventuellt anropar objekten lite fel/saknar någon info.

{ Console.Write(Animal_List[0].ToString()); Console.Write("\n\nPress any button to return to the menu. . ."); Console.Write("\n-----------------------------------"); Console.ReadLine(); Console.Clear(); }

Denna kod finns i Play metoden, nu valde jag ToString metoden enbart för att testa om jag kunde få en utskrift via den metoden vilket fungera. Dock när jag försöker anropa djurets Interact metod får jag felmeddelandet "Cannot convert from void to bool", något tips på hur man kan lösa detta?

Tänk på vad felmeddelandet säger. Interact-metoden är en void, alltså returnerar ingenting, och din kod verkar förvänta sig en bool. Varför? Hur anropar du den?

Permalänk

@perost: Haha.. Ja tydligen så var det inte svårare än så xD Räckte med som du säger Animal_List[0].Interact();
Tack ännu en gång!

Permalänk

@snajk: Jag har en protected bool hungry{get;set;} i animal klassen, den har jag dock inte använt mig utav någonstans än, ska få ordning på dessa metoderna först nu när jag vet hur jag ska anropa dem ordentligt, lär nog återkomma om ett par timmar om det låser sig igen :'D

Permalänk

Tjena igen! Börjar närma mig slutet på uppgiften och har börjat få ordning på allt, dock försöker jag anropa en metod som inte fungerar just nu, har letat som en galning men ber om lite tips här nu istället.

public virtual void Eat(string fav_food) { }

Min animal klass ser ut såhär, och metoden jag vill anropa ser ut såhär:

public override void Eat(string fav_food) { Console.Write("\nWhat do you want o feed {0} with?\n", Name); Console.Write("\n1. Fish"); Console.Write("\n2. Chicken"); Console.Write("\n\nYour choice: "); int anwser = int.Parse(Console.ReadLine()); { if (anwser == 1) { Console.Write("\nNomnom, {0} is full after eating her favourite food {1}", Name, fav_food); } if (anwser == 2) { Console.Write("\nUrrgh, {0} doesn't like Chicken!!", Name); } base.Eat(fav_food); }

Mitt problem är att jag får ett felmeddelande som säger "There is no argument given that corresponds to the required formal parameter "fav_food" of Program.Animal.Eat(string)".
Det har ju något att göra med in strängen i metoden eat, hur jag löser det dock kommer jag inte fram till, tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PapaDiouf:

Tjena igen! Börjar närma mig slutet på uppgiften och har börjat få ordning på allt, dock försöker jag anropa en metod som inte fungerar just nu, har letat som en galning men ber om lite tips här nu istället.

public override void Eat(string fav_food) { Console.Write("\nWhat do you want o feed {0} with?\n", Name); Console.Write("\n1. Fish"); Console.Write("\n2. Chicken"); Console.Write("\n\nYour choice: "); int anwser = int.Parse(Console.ReadLine()); { if (anwser == 1) { Console.Write("\nNomnom, {0} is full after eating her favourite food {1}", Name, fav_food); } if (anwser == 2) { Console.Write("\nUrrgh, {0} doesn't like Chicken!!", Name); } base.Eat(fav_food); }

Mitt problem är att jag får ett felmeddelande som säger "There is no argument given that corresponds to the required formal parameter "fav_food" of Program.Animal.Eat(string)".
Det har ju något att göra med in strängen i metoden eat, hur jag löser det dock kommer jag inte fram till, tips?

Varför tar din metod Eat en parameter fav_food?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PapaDiouf:

Som pv2b säger så finns det ingen anledning för din eat-metod att ta in något då du ändå inte använder det. Vill du skicka in favFood så kan du förstås göra det, men då får du ta med den i anropet av metoden också, och om du ändå inte använder den så finns det ingen mening med att ha med den alls utan då borde eat vara en void.

Sen finns det ju flera sätt du skulle kunna göra något med favFood, exempelvis skulle du kunna ha det som en egenskap på djuret, vilken favoritmat det har, och sen använda det i anropet av eat. Och/eller så kan du jämföra vald matningsmat med favoritmaten istället för att, som nu, anta att fish är favoritmaten och chicken inte.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara slänga in en tumme upp, bra frågor och försöker själv och kommer ganska långt varje gång. Om du tycker att det är kul tycker jag att du ska överväga IT som en möjlig karriärväg

Permalänk

@gothxx: Tack ska du ha! Har gjort programmering 1 innan och kör på med 2an nu då jag faktiskt sökt 2 utbildningar till hösten som kräver lite särskilda förkunskaper, Systemutecklare .NET och Mjukvarutvecklare, tycker detta är sjukt skoj och försöker så gott jag kan att förstå vad alla begreppen innebär då jag tänker mig att det kan vara bra att kunna om jag nu kommer in haha!