Nintendo Switch - fläkten går på max hela tiden..

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch - fläkten går på max hela tiden..

Hej,

Någon annan som haft problem med fläkten på sin Switch? Den går på fullvarv hela tiden.
Hjälper inte att stänga av helt och sen starta igen. Fläkten varvar upp nästan direkt även om den varit avstängd hela natten..

Har den senaste systemuppdateringen installerad och har blåst i fläktuttaget (3 år av samlad damm flög ut i ett moln).

Funderar därför på att skicka in den till Bergsala för reparation.

Tror ni att det kan vara fel på fläkten eller fläktcontrollern? Vill helst inte att de byter ut det interna minnet..
Kan det skada Switchen att köra den när fläkten rusar på? Den blir inte ovanligt varm.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av solemn:

Hej,

Någon annan som haft problem med fläkten på sin Switch? Den går på fullvarv hela tiden.
Hjälper inte att stänga av helt och sen starta igen. Fläkten varvar upp nästan direkt även om den varit avstängd hela natten..

Har den senaste systemuppdateringen installerad och har blåst i fläktuttaget (3 år av samlad damm flög ut i ett moln).

Funderar därför på att skicka in den till Bergsala för reparation.

Tror ni att det kan vara fel på fläkten eller fläktcontrollern? Vill helst inte att de byter ut det interna minnet..
Kan det skada Switchen att köra den när fläkten rusar på? Den blir inte ovanligt varm.

Hur länge har du testat? Märkt att fläkten i min går igång när jag byter över till handhållet, men slutar efter några minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hur länge har du testat? Märkt att fläkten i min går igång när jag byter över till handhållet, men slutar efter några minuter

Nu går fläkten antingen på högt varv (den låter inte frisk) eller så försöker den starta upp med jämna mellanrum och låter typ "vffrr" i någon sekund. Eller så snurrar den inte alls - helt tyst. Så har det varit i drygt en vecka nu.

Läste någonstans att man får en varning för överhettning ifall den blir för varm och det har inte hänt än.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av solemn:

Nu går fläkten antingen på högt varv (den låter inte frisk) eller så försöker den starta upp med jämna mellanrum och låter typ "vffrr" i någon sekund. Eller så snurrar den inte alls - helt tyst. Så har det varit i drygt en vecka nu.

Läste någonstans att man får en varning för överhettning ifall den blir för varm och det har inte hänt än.

hmm ja den brukar ju låta lite, men det ska vara det vanliga fläktljudet då. Kanske är värt att kika med Bergsala och se vad dom säger/kan göra så det inte går sönder helt och hållet.

Permalänk
Medlem

@solemn:
Jag har samma problem, men den lugnar sig emellanåt. Köpte precis Luigis Mansion 3 och har kört rätt hårt i några dagar.
Innan dess har den stått nästan oanvänd i flera månader, så det kom från ingenstans! Mitt är snart 3 år gammalt.
Har du kollat vad det kostar att fixa?
Det går ju göra själv med guide, men det blir ju några hundra för fläkt och reparationskit med specialmejsel och ny kylpasta etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappamea:

@solemn:
Jag har samma problem, men den lugnar sig emellanåt. Köpte precis Luigis Mansion 3 och har kört rätt hårt i några dagar.
Innan dess har den stått nästan oanvänd i flera månader, så det kom från ingenstans! Mitt är snart 3 år gammalt.
Har du kollat vad det kostar att fixa?
Det går ju göra själv med guide, men det blir ju några hundra för fläkt och reparationskit med specialmejsel och ny kylpasta etc..

Bergsala uppskattar att det kostar 450 kr för ett fläktbyte. Hittade en youtube-film som visar hur man gör, men med tanke på att jag är lite darrhänt och dessutom behöver köpa fläkt, specialmejsel och kylpasta så... nä, jag skickar in den istället.

Hoppas bara att inte fläktcontrollern har pajat på något sätt så de måste byta ut "moderkortet" för då ryker ju alla sparfilerna (flera hundra speltimmar på Animal Crossning t.ex)...

Permalänk
Medlem

@solemn: har du inte "nintendo online" ? då sparas dina saves i molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztrobe:

@solemn: har du inte "nintendo online" ? då sparas dina saves i molnet

De flesta sparas i molnet ja.. men Animal Crossing har inget stöd för cloud saves (än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Bergsala uppskattar att det kostar 450 kr för ett fläktbyte.

Amen då tjänar man ju inte på att göra det själv i stort sett! Då är det ju lika bra att skicka in det så är man försäkrad mot att något går fel. Men ja då måste jag fixa Nintendo online först!

Tillägg