Byta hårddisk webhallen config bärbar

Permalänk

Byta hårddisk webhallen config bärbar

Har en bärbar dator från webhallen som är köpt 2014. Går i tankarna på att uppgradera genom att byta ut den mekaniska hårddisken till en ssd. Men problemet är bara de att jag har ingen susning om hur man får bort hårddisken som sitter i den just nu. Har extra utrymme för en till hårddisk. har provat att skruva lös hela baksidan på datorn men kommer ändå inte åt hårddisken.
En länk till datorn jag har
https://www.webhallen.com/se/product/182017-Webhallen-Config-...

Mycket tacksam för eran hjälp!

Permalänk
Medlem

@GamerNurd:

Du ser inte HDD:n överhuvudtaget när du tar väck bakstycket?

Kan ju vara så att den sitter på framsidan under tangentbordet isåfall, som på HP probook 430 de tidigare modellerna.
Är det en Webhallen brandad modell alltså? Måste ju finnas en originalmodell tänker jag, som det går att få fatt på servicemanual till?
Visste faktiskt inte att Webhallen hade egna brandade modeller.

Btw, du gör helt rätt i att kasta i en SSD istället. Kommer kännas som att kunna gå på toaletten efter en rejäl förstoppning.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GamerNurd:

Har en bärbar dator från webhallen som är köpt 2014. Går i tankarna på att uppgradera genom att byta ut den mekaniska hårddisken till en ssd. Men problemet är bara de att jag har ingen susning om hur man får bort hårddisken som sitter i den just nu. Har extra utrymme för en till hårddisk. har provat att skruva lös hela baksidan på datorn men kommer ändå inte åt hårddisken.
En länk till datorn jag har
https://www.webhallen.com/se/product/182017-Webhallen-Config-...

Mycket tacksam för eran hjälp!

Du får ta bilder och visa hur datorn ser ut inuti. Jag tror att det kommer vara snudd på omöjligt att hitta ritningar eller diagram på en dator av Webhallens egna märke.

Permalänk

Har vad jag tror fått reda på vad de kan vara för märke. Stod notebook computer model P170SM på baksidan.
Enligt manualen jag fick med datorn ska (1) och (2) vara plats för hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerNurd:

Har vad jag tror fått reda på vad de kan vara för märke. Stod notebook computer model P170SM på baksidan.
Enligt manualen jag fick med datorn ska (1) och (2) vara plats för hårddiskar.
https://i.imgur.com/1uuxwWy.jpg

Som det ser ut så sitter hdd under plåt nr1

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Som det ser ut så sitter hdd under plåt nr1

Jo så långt är jag med. Men jag förstår inte hur jag ska kunna komma åt den, vill plocka bort den helt o hållet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GamerNurd:

Jo så långt är jag med. Men jag förstår inte hur jag ska kunna komma åt den, vill plocka bort den helt o hållet.

Det sitter en skruv till höger om själva hårddisken (märkt 1) och precis under den sitter kontakterna. Prova lossa på denna skruv och sedan skjuta allt till vänster för att jacka ur den ur kontakten?

Permalänk

Okej, ska provas. Hur fungerar de med att lägga i en ssd i en bärbar dator? Finns de färdiga uttag eller behöver man sata kabel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GamerNurd:

Okej, ska provas. Hur fungerar de med att lägga i en ssd i en bärbar dator? Finns de färdiga uttag eller behöver man sata kabel?

Du använder normalt aldrig en SATA-kabel i en laptop, utan du skjuter bara fast hårddisken i kontakter. Normalt brukar det också finnas ett slags "hölje" som du ska flytta över från din förra hårddisk.

Plats nummer 2 ser ut som en plats för mer kompakt mSATA eller M.2-SSD. Omöjligt att veta utan att du tar bort locket.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, jag har nog fel. Plats 1 ser ut att vara för CDROM-läsaren. Du kan förvisso montera en hårddisk där istället.

Här är relevant servicemanual för Clevo P170SM: https://www.manualslib.com/manual/826868/Clevo-P170sm.html?pa...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Plats nummer 2 ser ut som en plats för mer kompakt mSATA eller M.2-SSD. Omöjligt att veta utan att du tar bort locket.

Är ju de jag inte vet riktigt hur jag får bort locket. Har skruvat bort alla skruvar jag tror är till locket men den vill inte av. Vågar inte vålda lös den